Gå til innhold

Selvforsvar for jenter

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg ser det har blit en litt ”kvinne mot mann” diskusjon her. Men dere er kanskje ikke så uenige som dere tror? Jeg oppfatter det ikke som at mennene her er negative til at jenter lærer seg forsvarsteknikker fordi en jente uansett vil være sjanseløs.. Jeg forstår det mer som at mennene i tråden her deler min brors mening – at et enkelt selvforsvarskurs ikke holder, men at aktiv og regelmessig trening innen kampsport derimot vil.

Det finnes nok en god del menn som overvurderer sin egen styrke ovenfor kvinner og de ville nok blitt overrumplet dersom de støtte på en kampsoprttrent kvinne, eller hva? Men kanskje ikke så veldig anstrengende å møte på ei med et lite kurs i bakhhånd. Å lykkes å slippe unna et angrep er jo fullt mulig både uten selvforsvarskurs og med ett enkelt kurs, men da går det kanskje mer på flaks... Og jeg ønsker å ha mer enn bare flaks hvis jeg skulle bli angrepet.

Mange menn overvurderer jo forresten også sin egen styrke ovenfor andre menn, og jeg synes ikke det er uvanlig å høre om litt under gjennomsnittlige menn som er ivrige i kampsport – nettopp fordi de ved dette vil ha muligheter til å hevde seg i kamp med en annen mann..

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Ulla_*
Skrevet
Mer stress og mindre konsentrasjon = mindre presise teknikker. Mindre presise teknikker = får ikke effekten man ønsker å oppnå. Kanskje ingen effekt i det hele tatt. Og når man da i stor grad eller totalt kan se bort fra effekten teknikkene gir, så vil fysisk styrke være det gjenstående parameteret.

Enig. Det som man øver på i kampsport og selvforsvar er nettopp det å beholde konsentrasjonen selv om man er stresset. Konklusjonen blir da... ?

Gjest Gjest_Ulla_*
Skrevet
Det finnes nok en god del menn som overvurderer sin egen styrke ovenfor kvinner og de ville nok blitt overrumplet dersom de støtte på en kampsoprttrent kvinne, eller hva? Men kanskje ikke så veldig anstrengende å møte på ei med et lite kurs i bakhhånd. Å lykkes å slippe unna et angrep er jo fullt mulig både uten selvforsvarskurs og med ett enkelt kurs, men da går det kanskje mer på flaks... Og jeg ønsker å ha mer enn bare flaks hvis jeg skulle bli angrepet.

På et selvforsvarskurs lærer du også hvordan du skal unngå å havne i en risikosituasjon.

I tillegg lærer du om den psykologisk reaksjonen på et angrep. Dette er vesentlig for dine sjanser til å gjøre noe som helst av motstand og fokuseres ikke vanligvis på under en vanlig kampsporttrening.

Du har alt å vinne på å ta et kurs!

Gjest Ler av naive kvinner
Skrevet

En kvinne kan kanskje ta en mann....hvis hun har spist nok hormoner og kvalifiserer mer til å være en mann, enn mannen selv, - samt er topptrent i effektiv kampsport.

http://www.youtube.com/watch?v=wdTYkjCzbEQ

Utenom det har verken kurs eller kampsporttrening særlig effekt.

Gjest En annen mann
Skrevet
Hvem sier at overfallsmannen nødvendigvis vil være topptrent?

Sier du at det ikke er noen vits i å lære seg å forsvare seg selv?

Nei, vedkommende vil ikke nødvendigvis være topprent, kanskje ikke engang ha noe bakgrunn innen kamp. Men poenget mitt er jo nettopp at selv om det er bra at man lærer å forsvare seg mot den "gemene" mann og kvinne (med tanke på at de fleste faktisk ikke driver med kampsport) så bør man forsatt at i betraktning at man aldri vet hva en eventuell motstander innehar av teknikker og/eller styrke. Det dreier seg rett og slett om å være litt ydmyk i forhold til situasjoner/motstandere, noe som er sentralt i en del kampsporter. Og jeg mener at en del slike kurs kan være med på å skape falks utrygghet, fordi man kanskje stoler for mye på kunnskapene man tilegner seg i løpet av slike selvforsvarskurs som gjerne er korte. På den andre siden er det selvsagt bra å tilegne seg selvtillit og forståelse for ulike kampsituasjoner.

Så nei, konklusjonen min er at det absolutt ikke er bortkastet å lære seg selforsvar -hverken for menn eller kvinner -men man bør ha forståelse for at man fortsatt kan komme opp i en situasjon der man kan tape.

Gjest Gjest_Ulla_*
Skrevet
Så nei, konklusjonen min er at det absolutt ikke er bortkastet å lære seg selforsvar -hverken for menn eller kvinner -men man bør ha forståelse for at man fortsatt kan komme opp i en situasjon der man kan tape.

Akkurat tror jeg at de fleste kvinner er klar over. Det er vel heller sånn at man bør opplyses om at man faktisk kan gjøre motstand. Det oppnår ikke du med dine innlegg.

Gjest En annen mann
Skrevet
Akkurat tror jeg at de fleste kvinner er klar over. Det er vel heller sånn at man bør opplyses om at man faktisk kan gjøre motstand. Det oppnår ikke du med dine innlegg.

Jeg har aldri skrevet at man aldri kan gjøre motstand, og jeg fungerer heller ikke som noen informasjonskanal for personer som ønsker å begynne med kampsport. Det jeg mener er at man skal være forsiktig med å anta for mye om overgrepsmannen som stadig blir beskrevet som en slapp, halvfull mann uten trening. Ja, det stemmer nok ofte, og man kan benytte teknikker for å slå ut vedkommende er man noget trent.

Slik generelle antakelser er selvfølgelig ofte riktige, men den dagen de ikke er det, så kan det være en selv det går utover.

Gjest En annen mann
Skrevet
Enig. Det som man øver på i kampsport og selvforsvar er nettopp det å beholde konsentrasjonen selv om man er stresset. Konklusjonen blir da... ?

At personen som klarer å holde på konsentrasjonen og teknikkbruk lengst har mye å vinne på dette, men man vil også stå igjen med fysisk styrke og utholdenhet dersom det "glipper" for en med tanke på stress og tap av konsentrasjon. Er det da motstanderen som er fysisk sterkere enn en selv, så.....

Gjest Mannlig kampkunstutøver
Skrevet

Jeg er mann og har drevet med kampkunst omtrent halve livet.

Undersøk hva som blir undervist i på selvforsvarskurset før du deltar. Det er en del svindel der ute, og det kaster du bare bort penger på.

Jeg er motstander av ideen om at selvforsvar utelukkende handler om det tekniske når situasjonen har blitt voldelig. Mange voldsmenn velger sitt offer, tid, sted og metode. De velger ofre som de føler seg sikre på at de kan overmanne, de velger den tiden når offeret minst venter det, de velger det verst mulige stedet for offeret og de velger den metoden som gjør at de er best mulig sikret "suksess". Hvis to menn kommer kjørende i bil og peker på deg med en pistol, når skal du komme med et velrettet spark i skrittet? En viktig del for et selvforsvarskurs bør altså være det som skjer før en situasjon blir voldelig. Det har vist seg at det ofte er svært enkle grep som skal gjøres for å ikke bli oppfattet som et potensielt offer, og ikke være på feil sted til feil tid, men svært få er bevisst på dette. Selvforsvarskurs som behandler dette emnet skikkelig vil kunne være svært verdifullt og noe som samtlig kvinner (og menn?) bør delta på. Denne kunnskapen kan bort imot eliminere sannsynligheten for å bli utsatt for noe.

Hvis du ikke besitter kunnskap om hvordan du bør oppføre deg og hvor du bør være, samt hva du skal se etter, vil angrepet skje på angripers premisser. Det kan da se ut til at det starter med en knytteneve i ansiktet, plutselig trussel med kniv, eller andre ting som sender deg inn i en panikktilstand, evt. setter deg ut av spill. Du vil da ha et saftig problem uansett om du har deltatt på selvforsvarskurs, eller ikke, eller om du har trent kampsport i flere år. (Har du lang erfaring med fullkontakt vil du kanskje kunne hente deg inn litt raskere enn andre og dermed kunne håpe på å klare deg litt bedre). Så igjen vil jeg fremheve viktigheten av kunnskap om hva som skjer før situasjonen blir voldelig.

Hvis du ser at angrepet kommer og dermed kan stille litt forberedt har du større nytte av treningserfaring. Har du deltatt på et selvforsvarskur stiller du sterkere enn hvis du ikke har deltatt på selvforsvarskurs. Trener du regelmessig stiller du sterkere enn om du bare har deltatt på ett enkelt kurs. Jo mer realistisk du trener dess bedre forberedt er du. Så her må du vurdere hvor mye tid du kan/ønsker legge i selvforsvarstrening, hva ditt behov er og hva du er interessert i. Men selvforsvarskurs kan helt klart ha stor verdi for en del av befolkningen.

Når det gjelder styrke og vekt vil det i mange tilfeller være avgjørende. Å gjøre noe med en svært aggresiv, og potensielt dopet person som veier det dobbelte av deg selv er uhyre vanskelig (som tidligere vil jeg påstå at overfallsmannen velger et offer de mener de kan overmanne). Å treffe noen i skrittet, øyne, hals kan være overraskende vanskelig. Det er faktisk heller ikke sikkert vedkommende reagerer på det hvis han er dopet og har tilstrekkelig adrenalinnivå. Men, det er mulig. Og å være bevisst disse punktene og ha litt erfaring kan være det som vipper situasjonen til din fordel. Mer erfaring vil igjen være bedre enn litt.

Man skal for øvrig aldri undervurdere hva aggressivitet kan gjøre.

For å oppsummere:

Lær deg hva som kjennetegner en begynnende situasjon og hvordan du kan unngå det. Dette kan du gjerne gjøre ved å delta på et selvforsvarskurs, trene med en klubb som underviser i dette, eller, i værste fall, lese i en bok.

Vurder så hva ditt behov er. For noen vil trening være upraktisk/unødvendig, for andre vil ett enkelt selvforsvarskurs være tilstrekkelig, mens andre vil føle behov for jevnlig trening. Det er et spørsmål om hvor mye tid du kan og ønsker å bruke for å trene for å klare deg i en situasjon som sannsynligvis aldri vil oppstå.

Gjest Fjøsnisse42
Skrevet

Siste gjest hadde svaret. Du skal trene lenge og hardt før du som kvinne har noe å hente mot en overgriper. Trikset er å forutse situasjoner og så å ligge unna de.

Ellers så anbefaler jeg kampsport og styrketrening som en del av en livsstil. Korte kurs er lite verdt.

Gjest Kampsportentusiast
Skrevet
Siste gjest hadde svaret. Du skal trene lenge og hardt før du som kvinne har noe å hente mot en overgriper. Trikset er å forutse situasjoner og så å ligge unna de.

Ellers så anbefaler jeg kampsport og styrketrening som en del av en livsstil. Korte kurs er lite verdt.

Signerer den. Jeg trener brasiliansk jiu jitsu/submission wrestling, har tidligere trent IKMF Krav Maga, og jobber for tiden som dørvakt. Jeg har således erfaring både med fullkontaktkampsport og realistisk selvforsvarstrening, samt til dels hvordan voldsepisoder utspiller seg i det virkelige liv. Voldsepisoder begynner ikke idet det første slaget faller, de har som regel en lengre 'prekontaktfase', gjerne bestående i verbal (samt nonverbal) kommunikasjon, og det er på dette stadiet at et fornuftig individ gjør sitt for å avverge ytterligere eskalering. Eskaleres situasjonen, er selvsagt fysiske ferdigheter et pluss, men det finnes ingen 'sølvkuler' i det virkelige liv, og all verdens trening hjelper lite hvis motstanderen er heldig med bare ett eneste velrettet angrep. Eller har et våpen ... eller en kompis du aldri visste om. Voldsepisoder er kaotiske og uforutsigbare, og ønsker man å forbedre betraktelig sin evne til å håndtere slike situasjoner, sier det seg selv at man må trene MYE. Det er da det kan være greit, som Fjøsnisse42 sier, å begynne å trene først og fremst fordi det er et artig og givende tidsfordriv, og ikke fordi det forbereder en på den ene voldsepisoden en muligens havner i en gang. Med mindre en liker å leve i frykt og paranoia, altså.

Det skal dog sies at slike korte selvforsvarskurs som nevnes i denne tråden, ikke er helt uten verdi. Av og til kan en hvilken som helst grad av motstand være nok til å tre ut av offerrollen, og få en eventuell an-/overgriper til å føle at han ikke lenger dominerer situasjonen. Et velrettet kne i skrittet og en håndflate i neseryggen er neppe nok til å uskadeliggjøre en adrenalinruset og hardbarket overfallsmann, det vil kanskje tvert imot gjøre vondt verre, men det kan absolutt gjøre susen i andre tilfeller, hvor overfallsmannen kanskje er av typen som ser seg ut fysisk underlegne ofre fordi han selv i realiteten er ganske svak (i mer enn én forstand), og dermed blir helt satt ut idet offeret slåss tilbake. Som sagt, situasjoner av denne typen er svært uforutsigbare.

Gjest Nok en mannlig kampsportutøver
Skrevet

Et godt kurs som inneholder scenariotrening, informasjon om hvordan man kan unngå å vise offeratferd overfor predatorer, og noen svært enkle teknikker som kan øves på egenhånd, vil være nyttig for alle, selv de som har trent kampsport i mange år.

Et dårlig kurs a la "spark mannsgrisen i balla" kan gjøre mer skade enn nytte dersom det bare fokuseres på det tekniske aspektet. Slike kurs gir en falsk trygghet, fordi man ikke oppfordres til å analysere omgivelsene og unngå potensielt farlige situasjoner der det er mulig, men i stedet oppfordres til å "ta igjen".

Jeg ser at noen anbefaler krav maga som selvforsvar. KM er meget effektivt, men vær obs på at det opprinnelig ble utviklet som et nærkampsystem for den israelske hæren og derfor først og fremst har et militært utgangspunkt. Det betyr at prinsippet fra vanlig selvforsvarstrening og norsk lovverk om at forsvaret skal matche angrepet ikke er prioritert, man ønsker i stedet å nøytralisere angriperen permanent. Dette er selvfølgelig ok i og for seg, og kan være en fordel dersom man ikke har størrelsen på sin side, men det medfører at man må avlære en del psykologiske sperrer mht å skade andre.

For å svare hovedinnlegger: Meld deg på kurs du! Etter at du har vært på kurset tar du en ringerunde til kampsportklubbene i nærområdet og gjør avtale om å komme på trening for å se hvilken som passer deg best. Ett år etter det gir du broren din en drakt pryl ;)

Skrevet

Eh, en liten avklaring: All slags kampsport krever at man overvinner sperren mot å skade andre (som hos de fleste er forbausende sterk), men KM oppleves ofte som mer brutal og rett-på-sak enn andre kampsporter, slik at det blir tydeligere hva man holder på med.

Skrevet

Det jeg ikke forstår med dere jenter er hvorfor vil dere ikke heller prøve å unngå å sloss med fremmede folk da?

Egentlig er det jo den enkleste sak i verden, det vil si, ikke stjel penger fra folk du ikke kjenner, ikke hån mennesker du ikke kjenner, ikke lur mennesker du ikke kjenner.

Dersom man holdt seg til de tre rådene her så ville vel slossing være unødvendig.

Men for jenter som har en trang til rus, for kvinner som ofte kommer i "uenigheter" med omgivelsene, for kjerringer som hele tiden misforstår andre menneskers hensikt, - for kvinner som bedrar, - lyver, - snakker usant, - og provoserer mennesker rundt seg, -

Ja da vil jeg forstå at de føler at de trenger "selvforsvarskurs" for å føle seg tryggere.

Vi andre (stort sett menn) ja vi føler oss trygge på oss selv at vi ikke kommer til å plage folk unødig, - ja så vi slipper å tenke på sånne kurs.

Forresten vet alle at slike kurs ikke hjelper, - for eksempel, hvis en jente hadde stjelt fra meg eller gjort meg vondt på andre måter, tror hun at all verden selvforsvarskurs hadde hjulpet henne dersom jeg satte meg inn i en bil?

Skrevet

Det har kommet frem masse nyttig informasjon her, mange som har delt sine erfaringer og flere ulike meninger. Supert :)

En liten stund fikk jeg følelsen av at et selvforsvarskurs nok ikke vil lære meg det jeg kanskje hadde forventet. (både fordi de fleste menn her ser ut til å mene at teknikker fra et enkelt kurs ikke vil holde i lengden, og fordi jeg gjennom tråden har fått inntrykk av at et selvforsvars kurs fokuserer veldig mye på psykiske aspekter ved deg selv samt læren om å unngå farlige situasjoner) Men så ser jeg at en del av jentene her virkelig mener at deltagelse på et slikt kurs var nyttige for dem iallefall.

Riktignok så er jeg mest ute etter å lære teknikker for å komme fri fra overfall når man allerede har blitt overfalt. Dette med å styrke selvtillit, ikke se ut som et lett offer osv føler jeg ikke er så aktuelt for meg, for jeg føler meg egentlig veldig trygg og sikker. Og læren om å unngå farlige situasjoner/konfrontasjoner er selvfølgelg også nyttig, men jeg føler at jeg allerede vet å kjenne igjen foranledning til slikt, samt å unngå det. Jeg vandrer heller ikke rundt i skumle strøk natterstid. Men på vei hjem fra jobb kveldstid så må jeg gå et stykke alene. Skulle jeg blitt overfalt ser jeg derfor for meg at det vil skje svært brått og overraskende nettopp på vei hjem fra jobb - for eksempel.

For å svare hovedinnlegger: Meld deg på kurs du! Etter at du har vært på kurset tar du en ringerunde til kampsportklubbene i nærområdet og gjør avtale om å komme på trening for å se hvilken som passer deg best. Ett år etter det gir du broren din en drakt pryl ;)

Det blir nok dette jeg velger å gjøre ja!

Fit for fight :)

Gjest Gjest_Heffalompen_*
Skrevet

Hei! Har ikke lest hvert eneste innlegg, men skummet endel, så jeg har fått et generelt inntrykk.

Kvinner har også muligheten til effektivt å forsvare seg hvis de fokuserer ekstra på dette:

1. Kunnskap om vital targets:

*Øynene kan angripes på mange måter (litt lengre negler er bare bra).

*Testiklene kan slås/sparkes/knees/klemmes. En myte at dette er dårlig target (bare sterkt smertestillende stoffer som kan hindre effekt).

*Halsen kan slås/klemmes.

*Fingre kan lett brekkes ved å bøye de bakover, og kan gi rom til å komme seg unna.

*Improviserte våpen (paraply, stein osv.).

2. Adrenalin gir ekstra styrke. Et "offer" vil få en større mengde adrenalin frigjort enn angriperen. Fighting spirit er essensielt, for å ikke "fryse". Bad guy'sene ønsker lette ofre (studier viser at de fleste kvinner blir overmannet av bare verbal trussel/intimidering). Skrik samtidig som du gjør motstand. Få oppmerksomhet (dette er ikke tiden for å bli sjenert). Ingen defensive teknikker, men offensiv trykk. Vær som en katt som ikke vil bli holdt. Slåss fokusert og primalt tilbake. Glem fancye teknikker lært bort av noen som ikke har lang erfaring med vold/virkelighetsbasert selvforsvar. Enkelt er best. De fleste kampsporter/-kunster egner seg ikke som selvforsvar. God selvforsvarstrening må inneholde aggressiv rollespill, muligheten til å få slå skikkelig mot instruktører i beskyttelsesdrakt, få en ut av komfortsonen, fokus på vital targets foran kraft.

3. Mange kvinner er sosialisert til å være høflige, empatiske og medgjørlige, og i allefall ikke skade noen. Dessverre er det mange som tror at sålenge man selv er et godt menneske og ikke provoserer noen (gjelder for menn og), så unngår man vold. De som har opplevd blind/umotivert vold er mange. Ikke reager passivt på trusler, men vær tydelig i kroppsspråk og stemme, og vis selvtillit, selv om du selvsagt er redd (en naturlig reaksjon å skjelve og få uvirkelighetsfølelse osv). Du er ikke et dårlig menneske ved å forsvare deg skikkelig. Du har moralsk og lovlig rett til å passe på deg selv mot predatorer og annet avskum. Avklar usikkerhet rundt dette på forhånd. Igjen, vær den katten som ikke vil bli holdt.

Gjest Simon Flack
Skrevet

Hey... My name is Simon Flack and I teach full contact self defense courses for women. I appologise for writing in English but my writen Norwegian is not very good.

This thread has been noticed by some members of Kampforum.no and a forum member asked if anyone from our forum could post a comment on this thread.

I have read through this thread and I notice that everyone is very concerned and focused on the "can a small women defeat a big man" debate.

First... the most important thing to realise is that self defense is not about winning a fight or defeating your opponent. It is about preservation and survival. A women does not need to necessarily defeat her attacker inorder to survive an attack.

For example: A women might break away from a grab attempt and evade her attacker by fleeing and getting help from passers by.

My point is that I agree that a 55kg women will have a nearly impossible time defeating a 90kg angry male but I stress that this is not what a good self defense course is aiming at teaching you.

On our courses we focus on stress conditioning and problem solving through scenario training. The main goals of the training is to introduce women that may never have experienced violence to a stressful situation in which they must make intelligent decisions.

We also teach concepts like Tactical Positioning... This is basicaly about making students aware that they can use obsticles (furniture etc) in their enviroment to aid in evading an attacker.

We also teach student about improvised weapons. Basically using common items like keys, bags etc as both weapons and defensive aids.

In regard to the false sense of security issue... I definately agree that incorrect training can lead to false beliefs and ideas regardings ones own ability. It is for that reason that SECA trains in protective gear at full force and resistance. Women get to practice defending themselves against stronger men that will not cooperate or make it easier for the students to defend themselves.

So in conclusion. I really believe that a good self defense course can be of great benifit to women and that women can apply what they have learned to improve thier chances of surviving an attack

Again... Sorry for writing in English.. I read norwegian perfectly so no need to reply back in English. I hope this adds something to the discussion.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...