Gå til innhold

Selvforsvar for jenter

Fremhevede innlegg

Skrevet
Jeg skrev opprinnelig 10% større. Større er ikke det samme som høyere, da mennesker (med mulig unntak av Sven Hannawald) som kjent har 3 dimensjoner.

Hvis ditt inntrykk av menn og kvinners form kommer fra å henge på helsestudio har du i likhet med meg et skjevt datagrunnlag. Såvidt jeg kan se trener mindre enn 10% av befolkningen regelmessig i helsestudio, om kvinner er de sprekeste kundene der kan godt være, jeg har aldri vært i et unisexhelsestudio.

Bl.a. helsestudio. En tur på universitetsområdet eller nærbutikken gir samme inntrykk. Mange dvaske menn, flere spreke damer. Mitt inntrykk er at menn liker å se på kvinner som svakere enn hva vi faktisk er. Statistikk kan du jo ty til alt du vil, så lenge jeg og mine venninner lever trygt fordi vi er i god form og faktisk erfarer at selvforsvarskurs faktisk har mye for seg og forhindrer voldtekt.

Du har nok aldri vært i et vanlig helsestudio nei. Og du er nok heller ikke vant til å tenke på kvinner som fysisk sterke, vil jeg tippe. Det er vel en fordel for det mannlige ego å putte kvinner i den svake boksen. Husk igjen at fysisk styrke er sekundært når man skal ufarliggjøre en person.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Det er vel en fordel for det mannlige ego å putte kvinner i den svake boksen.

Vanskelig å ikke putte dem i den svake boksen når ingen av dem holdt mer enn et par sekunder de få gangene vi fikk lov til å kjempe mot hverandre, og hvordan deres antall sank så mye raskere enn mennenes fra oppstilling til oppstilling. Til slutt var det jo ingen igjen.

Skrevet
Vanskelig å ikke putte dem i den svake boksen når ingen av dem holdt mer enn et par sekunder de få gangene vi fikk lov til å kjempe mot hverandre, og hvordan deres antall sank så mye raskere enn mennenes fra oppstilling til oppstilling. Til slutt var det jo ingen igjen.

Ja, da følte du deg vel stolt som tilhørte gruppen av menn :ler: Det er vel forøvrig det største mentale svakhetstegn å måtte kategorisere andre som svake.

Jeg klarer ikke ta deg seriøst. Alle mine erfaringer fra barneskolenivå og opp til idag innen idrett og generelle fysiske prestasjoner tilsier at kvinner og menn har en differanse på kanskje max 6% i favør av menn. Det er på langt nær nok til å konkludere med at kvinner definitivt tilhører den svake kategorien.

Skrevet
Det er vel forøvrig det største mentale svakhetstegn å måtte kategorisere andre som svake.

Akkurat som du gjør med menn, mener du? :roll:

Uansett, et kort kurs skaper utvilsomt falsk trygghet. Trener man over tid er det en annen sak.

Skrevet

Et selvforsvarskurs vil kunne lære deg enkelte teknikker du kan få bruk for i en overfallssituasjon, men det viktigste med et slikt kurs (forutsatt at instruktørene er gode) er at det vil bevisstgjøre deg på en del faresituasjoner.

Et selvforsvarskurs innebærer derimot ingen garanti for at du vil kunne hamle opp med en overfallsmann. Blir en kvinne angrepet vil hun - uavhengig av selvforsvarskurs (eller kampsporttrening) - mest sannsynlig ikke være i stand til å skade overfallsmannen i tilstrekkelig grad eller oppholde denne slik at hjelp kommer til. Dette er etter mitt syn virkeligheten.

Dette betyr at et selvforsvarskurs kan bedre sjansene noe i en overfallssituasjon. Regelmessig kampsporttrening er antagelig bedre (selv om svært mye kampsporttrening er mye idrett og lite slåssing). Selv om det fremdeles vil være slik at du som kvinne vil ha liten mulighet til å forsvare deg, kan jeg ikke se at du har noe å tape på å delta på et slikt kurs. Meld deg på!

P.S

Det blir latterlig når noen påstar at det ikke er spesielt stor forskjell på kvinner og menn. Enda mer latterlig blir det når man argumenterer med at kvinner er i bedre form enn menn. All verdens aerobic/vekttrening betyr ingen verdens ting den natten du møter en jævel med ølvom som har bestemt seg for å voldta deg.

Det er bare å ta en gjennomsnittlig mannlig venn (som ikke trener). Prøv å lekesloss med ham og fortell ham at han skal ta i litt og ikke tillate deg å få overtaket. Du vil ikke ha en sjanse i havet. Lekeslossing kan selvsagt ikke sammenlignes med et overfall, men gir etter mitt syn likevel en grei pekepinn på det reelle styrkeforholdet mellom menn og kvinner.

Spør deg så hva som vil være situasjon der du plutselig blir utsatt for et overfall. Du er uforberedt, kanskje beruset. Trangt skjørt og høye hæler muligens? Overfallsmannen er 180 høy, veier 80 kg og er ruset på amfetamin.

Skrevet
Og som nevnt et ar ganger allerede, fysisk styrke er sekundært når det gjelder selvforsvarsteknikker som faktisk FUNKER og setter overgriperen ut av spill.

Bullshit. Teknikk er viktig, men å påstå at fysisk styrke er sekundært er naivt. Teknikk hjelper ingen ting dersom en mann på 90 kilo (ikke uvanlig, ikke spesiel stor mann) bruker all kraft og druser en knyttet neve inn i nesa din, eller skaller deg ned. (regner med at du kommer til å argumentere med at det slaget blokkerer du eller at du lett danser til side. Lykke til med det i virkeligheten).

Uansett, et kort kurs skaper utvilsomt falsk trygghet. Trener man over tid er det en annen sak.

Trening over tid gir deg litt bedre odds enn et selvforsvarskurs som igjen gir deg litt bedre odds enn ingenting. Med trening over tid gir deg ikke en god mulighet til å komme deg trygt ut av en overfallssituasjon. Du er fremdeles 165 høy (i snitt) og veier kanskje 60 kilo.

Skrevet (endret)

Hei, jeg har ikke lest alle innleggene, men tenkte jeg skulle si litt om mine erfaringer: Jeg begynte å trene kampsport da jeg var 14, da jeg var 18-19 var jeg med-instruktør på selvforsvarskurs for kvinner. Jenter lærer ofte fra de er små at man ikke skal skade andre, men skal være snill og søt. Selv i en overgrepssituasjon er det kvinner som kvier seg for å skade overgriperen, dette er en barriere et selvforsvarskurs kan hjelpe en med å forsere.

En mann vil ofte være større og sterkere enn en kvinne, noe som tilsier at skal man greie å komme ut av en slik situasjon må man påføre skade/smerte nok til å selv komme unna. For å ta et eksempel: dersom jeg skulle "lekesloss" med en mann hadde jeg neppe hatt en sjanse, men hadde det vært snakk om en situasjon hvor jeg hadde vært nødt til å forsvare meg selv og forårsake skade hadde situasjonen vært en helt annen.

Jeg er helt uenig med din bror i at et selvforsvarskurs er bortkastet, så lenge man tar med seg det man lærer og ikke lar det gå inn det ene øret og ut det andre i det øyeblikket man forlater kurset. Man kan gjerne gå igjennom med seg selv en prosedyre for hva man skal gjøre om man havner i en slik situasjon. Kanskje kan også et selvforsvarskurs vekke interessen for å trene kampsport fast? Krav maga feks er noe jeg kan anbefale kvinner som ønsker å lære selvforsvar i tillegg til å få god trening.

Min erfaring er at man ofte utstråler en trygghet fordi man vet man ikke er en "pushover", noe som gjør det mindre interessant å angripe en. På den andre siden må man ta ansvar for egen sikkerhet , ha hodet med seg og ikke sette seg i farlige situasjoner. Skulle man likevel komme i en slik situasjon, så løp, rop på hjelp - og må du, så knekk en nese (bruk feks albuen), spark i skrittet, stikk fingre i øyne, bruk det du kan for å sette overgriperen ut av spill lenge nok til at du kan komme deg vekk.

Tillegg: Jeg har ikke trent kampsport på noen år nå (men har planer om å begynne igjen), og jeg kan likevel si at den treningen jeg fikk og mye av det jeg lærte sitter fremdeles.

Endret av Dazzling Diva
Skrevet
Hvis du og de som har gått på samme kurs som deg husker teknikkene når det kommer til stykket er det strålende, min erfaring er imidlertid at ofrene får panikk.

Et selvforsvarskurs vil kunne lære deg enkelte teknikker du kan få bruk for i en overfallssituasjon, men det viktigste med et slikt kurs (forutsatt at instruktørene er gode) er at det vil bevisstgjøre deg på en del faresituasjoner.

Et selvforsvarskurs innebærer derimot ingen garanti for at du vil kunne hamle opp med en overfallsmann. Blir en kvinne angrepet vil hun - uavhengig av selvforsvarskurs (eller kampsporttrening) - mest sannsynlig ikke være i stand til å skade overfallsmannen i tilstrekkelig grad eller oppholde denne slik at hjelp kommer til. Dette er etter mitt syn virkeligheten.

Jeg har gått på et selvforsvarskurs for jenter og det angrer jeg absolutt ikke på. Jeg innbiller meg slett ikke at jeg kan hamle opp med enhver overfallsmann, men jeg lærte noen nyttige triks og ble mer bevisst på hvordan man kan takle potensielt farlige situasjoner. Når man tar et slikt kurs, tror jeg de færreste tror at de er sikre for all framtid. Men man har lært litt som kan komme til nytte, og jeg vet at jeg er litt bedre rustet enn jeg var før kurset. Når man har testet noen scenarier og øvd litt, er sannsynligheten for at man reagerer "riktig" høyere enn om man aldri har tenkt tanken. Jeg har ved et par anledninger hatt nytte av det jeg lærte.

Skrevet

Hei. Har trent former for selvforsvar fast i noen år, i tillegg vært på to korte selvforsvarskurs, hvorav det ene ikke inneholdt noe nyttig i det hele tatt.

Om et kurs skal ha noen verdi må det styrke din selvtillit i tillegg til at det skal være såpass enkelt at du får til å trene inn grunnreaksjoner.

De færreste som tar kurs fortsetter å øve på grep, blokkeringer og unnamanøvre, for deres del vil nok gevinsten av et slikt kurs være bevisstgjøringen.

Man lærer (forhåpentligvis) hvor man kanskje ikke bør ferdes, hvordan man skal plassere seg for å redusere risiko for overfall, hvordan man skal te seg for å bli mindre "attraktiv" som mål.

For en person som fortsetter å trene på teknikkene man har lært vil de være desto mer til hjelp, da vil man kunne trene inn refleksbevegelser som er hensiktsmessige, ikke panikkartede.

Alle vet at av to med likt grunnlag, vil den som trener mye bli bedre enn den som trener noen få ganger, det gjelder all fysisk aktivitet.

Få jenter jeg vet som har tatt slike kurs, har noensinne fått bruk for det de har lært, men de fleste av dem er mer bevisste samtidig som de uroer seg mindre.

Når det gjelder teknikkene;noen kan du benytte i svært mange situasjoner, og det er nettopp dem man burde mengdetrene på.

Gjest Gjest_Mann_*
Skrevet

Jeg har trent mye kampsport.

Generelt så kan man vel si at et kurs er bedre enn ingenting, men det er nettopp det det er - et kurs.

Du vil sannsynligvis huske få eller ingen teknikker når du evt skulle trenge det. Som andre har vært inne på så må de komme som en ryggmarksrefleks.

Det samme gjelder det psykiske - å bevare roen samtidig som man faktisk er innstilt å skade den andre rent fysisk om man må det. Dette er ting som tar lang tid å lære seg.

Bottomline - man skal huske at et selvforsvarskurs har svært begrenset nytteverdi(utover det psykiske - en følelse av kontroll).

En ting som er undervurdert som "forsvar" er det verbale. Snakk med han som er truende, skjell han ut, skrik så høyt man bare kan. Du går ut av offerrollen og kan møte din overfallsmann på en arena hvor dere et tilnærmet like.

Det er studier som viser at overfallsmenn oftere slipper ofre som gjør høylydt og aktiv verbal motstand.

Skrevet
Ja, da følte du deg vel stolt som tilhørte gruppen av menn

...

Alle mine erfaringer fra barneskolenivå og opp til idag innen idrett og generelle fysiske prestasjoner tilsier at kvinner og menn har en differanse på kanskje max 6% i favør av menn.

Snarere bekymret for hva som ville skje den dagen hun kom ut for en relativt profesjonell mannlig soldat (serbere i min tid) som hadde et sterkt ønske om å ikke la seg avvæpne eller la henne gå på samband for å fortelle at hun hadde funnet fienden. Kunne jeg komme til å dø fordi ledelsen satte så lave fysiske krav til kvinner at de omtrent garantert ville være i dårligere form enn fienden og dermed utsette resten av laget for fare?

Når det gjelder 6% er det et svært lavt tall hvis vi tar utgangspunkt i fysiske krav ved inntak til diverse utdanning.

UiS, Idrett/kroppsøving bachelor: Kvinner får 13% mer tid på svømming, 11% mer tid på 3000 meter, men slipper unna med 24% kortere distanse på en hinkeøvelse og bare halvparten av armhevingene.

Befalsskole: Kvinner får 7% mer tid på 3000 meter, trenger 37% færre armhevinger, men må faktisk klare like mange sit ups.

Politihøyskolen, pga. deres særegne poengberegning har jeg tatt kravene til toppkarakter hvor ikke annet er angitt: Kvinner får 12% mer tid på svømming, 18% kortere distanse på lengdehopp, 41% lavere vekt på benkpress (like mange repetisjoner), 10% kortere distanse på 10 minutter løping.

Jeg har ikke karakterkravene for kroppsøving på videregående skole, hvis du kan vise til mindre forskjeller der vil jeg gjerne se det.

Skrevet
Snarere bekymret for hva som ville skje den dagen hun kom ut for en relativt profesjonell mannlig soldat (serbere i min tid) som hadde et sterkt ønske om å ikke la seg avvæpne eller la henne gå på samband for å fortelle at hun hadde funnet fienden. Kunne jeg komme til å dø fordi ledelsen satte så lave fysiske krav til kvinner at de omtrent garantert ville være i dårligere form enn fienden og dermed utsette resten av laget for fare?

Når det gjelder 6% er det et svært lavt tall hvis vi tar utgangspunkt i fysiske krav ved inntak til diverse utdanning.

UiS, Idrett/kroppsøving bachelor: Kvinner får 13% mer tid på svømming, 11% mer tid på 3000 meter, men slipper unna med 24% kortere distanse på en hinkeøvelse og bare halvparten av armhevingene.

Befalsskole: Kvinner får 7% mer tid på 3000 meter, trenger 37% færre armhevinger, men må faktisk klare like mange sit ups.

Politihøyskolen, pga. deres særegne poengberegning har jeg tatt kravene til toppkarakter hvor ikke annet er angitt: Kvinner får 12% mer tid på svømming, 18% kortere distanse på lengdehopp, 41% lavere vekt på benkpress (like mange repetisjoner), 10% kortere distanse på 10 minutter løping.

Jeg har ikke karakterkravene for kroppsøving på videregående skole, hvis du kan vise til mindre forskjeller der vil jeg gjerne se det.

Ser ikke de helt store differansene her. Hva så om kvinner får 7% mer på 3000 meter? Hvor mye reell betydning tror du dette har for deres faktiske arbeid? Svært lite. I disse situasjonene skal man presse seg maksimalt på spesifikke øvelser. Virkeligheten er ofte mer fleksibel og verken menn eller kvinner befinner seg i situasjoner hvor de alene må yte maksimalt i styrke eller kondisjon. Jeg har venninner som er utdannet politi og som aldri har kommet til kort i fysiske situasjoner på jobb, sammenlignet med mannlige kollegaer.

Mitt inntryk er også, slik en annen nevner over her, at det oftest er menn som har forventninger om at kvinner er så mye dårligere enn menn og at kvinner skal være svakere, ergo setter man automatisk lavere krav til kvinner enn hva mange kvinner faktisk er gode for. Husker det var jenter som var sterkere og raskere enn majoriteten av guttene opp igjennom alle skoleårene mine. Det er vel helst disse du møter som dine kvinnelige medsoldater. Jeg synes du har en sjåvinistisk holdninger og det er tydelig at du er mest opptatt av å framstille jenter som generelt svake, uten å heller snakke om potensiale for at kvinner også kan bli svært sterke fysisk (om det bare hadde vært sosialt akseptabelt at også kvinner trener tung styrke). Forresten, kan det tenkes at det er større sannsynlighet for å komme uheldig ut av en situasjon ved å selv ty til fysisk håndgemeng? I noen tilfeller har kvinner en sikrere strategi ved at vi velger se vekk fra fysiske konfrontasjoner, noe som ofte skaper større splid og risiko for skade enn hva nødvendig er.

Men kos deg med Rambo-fantasiene du. Eller kanskje Heia Tufte er like realistisk :ler:

Skrevet
Tillegg: Jeg har ikke trent kampsport på noen år nå (men har planer om å begynne igjen), og jeg kan likevel si at den treningen jeg fikk og mye av det jeg lærte sitter fremdeles.

:Nikke: Selvsagt sitter det. Jeg stusser ved at det nesten bare er menn som sier at "du vil ikke huske særlig mye av det". Er slike uttalelser basert på egne erfainger eller er det helst et forsøk på å demotivere kvinner fra å hevde seg selv? Det foretrukner vel for menn å tenke på kvinner som hysteriske panikkslagne høns som i alle tilfeller trenegr beskyttelse av en mann?

Skrevet
:Nikke: Selvsagt sitter det. Jeg stusser ved at det nesten bare er menn som sier at "du vil ikke huske særlig mye av det". Er slike uttalelser basert på egne erfainger eller er det helst et forsøk på å demotivere kvinner fra å hevde seg selv? Det foretrukner vel for menn å tenke på kvinner som hysteriske panikkslagne høns som i alle tilfeller trenegr beskyttelse av en mann?

Du må lære deg å lese. Personen du referer til skriver at hun har trent kampsport mange år(og da sitter det).

Det som IKKE funker er å tro at det du lærer på et selvforsvarskurs på noen uker eller måneder skal sitte (og det gjelder HELT uavhengig av kjønn).

Skrevet
Jeg stusser ved at det nesten bare er menn som sier at "du vil ikke huske særlig mye av det". Er slike uttalelser basert på egne erfainger eller er det helst et forsøk på å demotivere kvinner fra å hevde seg selv? Det foretrukner vel for menn å tenke på kvinner som hysteriske panikkslagne høns som i alle tilfeller trenegr beskyttelse av en mann?

Det er ganske påfallende hvor stor andel av mennene som har uttalt seg i denne tråden som er negative til selvforsvarskurs for kvinner, ja... Man kan jo tenke sitt!

Skrevet
Akkurat som du gjør med menn, mener du? :roll:

Nei, du trenger ikke frykte for at jeg putter deg og dine i den svake boksen. Jeg snakket om èn spesifikk persons mentale svakhet. Ellers snakker jeg om at vi er mer fysisk likestilte enn du og dine så gjerne vil ha det til ;)

Et kurs skaper nok helst sårt trengt selvtillitt. Det er ingen slike kurs som lærer vekk at man er garantert å komme uskadet fra overfallssituasjoner eller takle overfallssituasjoner eksemplarisk. Det læres vekk basic teknikker og kroppsspråk som utvilsomt har mye for seg. Dessuten er slike kurs gjerne en motivasjonsfaktor for kvinner til å begynne med langvarig selvforsvarstrening og kampsport.

Skrevet
Det er ganske påfallende hvor stor andel av mennene som har uttalt seg i denne tråden som er negative til selvforsvarskurs for kvinner, ja... Man kan jo tenke sitt!

Ikke sant.. Gjengangeren er at det er bortkastet, og at kvinner uansett hva de lærer ikek vil klare å hamle opp med en mann med ølvom :ler:

Jeg tror vel helst tråder som dette tiltrekker seg endel fra Mannsjåvinistene, som skal forklare kvinner at "dere har ikke like fysiske forutsetninger som oss, derfor kan dere bare legge dere ned og la dere bli voldtatt først som sist". Usmakelig. Istedetfor å oppmuntre og heller påpekte fakta; at fysisk styrke og antall armhevninger man potensielt kan ta på en god dag, har svært lite betydning når det gjelder å komme uskadet fra en overfallssituasjon.

Skrevet
Du må lære deg å lese. Personen du referer til skriver at hun har trent kampsport mange år(og da sitter det).

Det som IKKE funker er å tro at det du lærer på et selvforsvarskurs på noen uker eller måneder skal sitte (og det gjelder HELT uavhengig av kjønn).

Lære deg å lese selv kanskje? Det påpekes også at slike teknikker uansett hvor godt de læres ikke vil funke i en panikksituasjon, fordi kvinner er panikkdrevne og vil ikke kunne dra nytte av lærdommenen uansett.

Det som funker best er nok å delta på kurset med en REALISTISK holdning, dvs. en instilling om at dette er nyttig og teknikker som unektelig funker om de utføres riktig. Jeg har aldri vært borti verken kvinner eller menn som tror de er usårbare etter et selvforsvarskurs. Dette er vel heller noe mennene i denne tråden har påpekt, snarere enn faktiske oppfatninger blant kvinner som har gått disse kursene.

Skrevet

Det du lærer på slike kurs er blant annet enkle teknikker om press på ulike kroppsdeler, alt fra i ansiktet, til punkter på hendene og spark mot skinnleggen og i skrittet. Hvorfor skulle ikke dette kunne sitte etter et kort kurs? Det er såpass effektive teknikker som induserer stor smerte og hanlingslammelse på overgriperen. Og de er forbløffende enkle å huske. Så jeg spør igjen, hvorfor skulle ikke kvinner kunne huske på dette i en overfallsituasjon? I det minste EN av teknikkene? Fordi kvinner er naturlig hysteriske og får blackout når de er i fare?

Skrevet
Så jeg spør igjen, hvorfor skulle ikke kvinner kunne huske på dette i en overfallsituasjon? I det minste EN av teknikkene? Fordi kvinner er naturlig hysteriske og får blackout når de er i fare?

Jeg for min del besvimer så fort jeg ser en mann :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...