Gå til innhold

Selvforsvar for jenter

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har lenge hatt lyst til å melde meg på kurs for å lære fiffige og heftige selvforsvars triks :) Blir kanskje ikke akkurat sånn, men jeg ønsker iallefall å få innblikk i, og å lære teknikker som jeg kan benytte meg av hvis jeg skulle havne i en skummel situasjon, man vet jo aldri...

Jeg vet om et kurs som snart begynner, problemet er at min bror mener at dette er bortkastede penger, og at det bare vil gi meg en falsk trygget.. Altså at i en reell situasjon så vil de teknikkene man lærer på kurset ikke komme meg til gode uansett.

Han er fullt klar over at selvforsvar handler om teknikk og ikke nødvendigvis styrke, men han mener at teknikkene da må være så godt innarbeidet slik at "teknikken" kommer som en impulshandling, og for å få til dette så holder det ikke med et kurs, men man må trene på fulltid...

Itillegg mener han at de teknikkene man lærer er for konkrete situasjoner, og at en angripsmann sannsynligvis aldri vil "holde akkurat der eller angripe akkurat slik" og da vil forsvarsteknikken være verdiløs.

Noen som har noen meninger om dette?

Og dere som har gått på selvforsvarskurs, har dere lært noe dere kan dra nytte av?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg vet om et kurs som snart begynner, problemet er at min bror mener at dette er bortkastede penger, og at det bare vil gi meg en falsk trygget.. Altså at i en reell situasjon så vil de teknikkene man lærer på kurset ikke komme meg til gode uansett.

Han er fullt klar over at selvforsvar handler om teknikk og ikke nødvendigvis styrke, men han mener at teknikkene da må være så godt innarbeidet slik at "teknikken" kommer som en impulshandling, og for å få til dette så holder det ikke med et kurs, men man må trene på fulltid...

Din bror har egentlig et poeng. Teknikken skal sitte JÆVLIG godt for at du skal reagere med en gang, og ikke stoppe en brøkdels sekund for å tenke etter hva du skal gjøre. Det ene brøkdels sekundet er livsviktig. Samtidig skal du IKKE la være å trene selvforsvar av den grunn. Det gir deg bedre selvtillit, og så lenge du er klar over problemstillingen kan du snakke med treneren om dette, og få hjelp til å få det til å sitte bedre. Treneren har egentlig alt å si. Hvertfall ufattelig mye.

Syns du skal trene jeg. Det er frykten som er vår verste fiende noen ganger, og denne treningen kan hjelpe deg til å håndtere det, og få bedre selvtillit. Lykke til :)

Skrevet

Et godt selvforsvarskurs vil ikke gi deg falsk trygghet. Til forskjell fra tradisjonell kampsport, handler ikke dette om konstruerte kamper der alle følger reglene, men om å lære deg teknikker du faktisk kan få bruk for i virkeligheten. Ikke minst vil et godt selvforsvarskurs gjøre deg oppmerksom på hva du IKKE kan, og det vil lære deg om andre strategier enn å slå fra deg.

Det er en glimrende investering, god trening, og du vil ikke bare føle deg tryggere, men faktisk være tryggere.

Hva er det som får deg til å tro at broren din vet bedre enn deg?

Skrevet

Han har vel et poeng i at slike teknikker trengs å holdes vedlike, men helt nytteløst er det uansett ikke. Man kan aldri forberede seg 100% på en krisesituasjon, men ved å ha trent inn noen enkle teknikker, og øvd på situasjonen er man mentalt bedre forberedt, og sjansen for at man reagerer riktig er større. Hadde det ikke vært slik ville jo alt av brannøvelser, instruksjoner på fly osv vært nytteløst, men slike ting har jo en dokumentert effekt.

Så kommer det også an på hvor godt kurset du går på er. Selv har jeg gått på kurs som i hovedsak tar for seg grunnleggende prinsipper som hvordan man skal bruke motstanderens kraft mot han, skremme osv, og det gjelder jo uansett hva slags angrep man blir utsatt for. Det jeg har lært av triks og knep går mest på hvor på kroppen det gjør mest vondt med angrep, hvor man kan skade mest osv, og det er jo også nyttig info å ha uansett hva slags angrep det er.

Har vært i en voldssitusjon med en ukjent, og følte at det jeg har lært av selvforsvar ihvertfall bidro til at jeg kom meg uskadd utav denne.

Men slike ting må jo oppfriskes jevnlig, feks kan det være nyttig å trene kampsport ol på fast basis, eller gå nye kurs, med jevne mellomrom.

Skrevet
Noen som har noen meninger om dette?

Og dere som har gått på selvforsvarskurs, har dere lært noe dere kan dra nytte av?

Din bror har mange gode poeng.

Gjest Gjest_Ingunn_*
Skrevet

Jeg synes det iallefall ikke er noen god argumentasjon for å IKKE delta på selvforsvarskurs. Har selv trent kampsport i 3 år og dessverre vært i situasjoner utenfor trening hvor jeg har måttet brukt det jeg har lært. Det du lærer setter seg faktisk fort i ryggmargen - fordi du lærer om teknikker som potensielt kan hjelpe deg til å unngå overfall, og det hører jeg mange andre jenter si; de er veldig motiverte for lære selvforsvar og på trening sitter iallefall teknikken som skutt. I en reell selvforsvarssituasjon vet du med en gang hvilke steder på kroppen du skal gå etter hos overgriperen, for å få kontroll over situasjonen. Du må selvsagt terpe på dette på trening, men mitt inntrykk er at de fleste jenter får en stor sikkerhet over å iallefall vite hva man kan gjøre hvis en eller annen idiot forsøker seg på noe. Bare det å vite, gir økr selvtillitt. I en reell situasjon vil det være mye større sannsynlighet for at du klarer få overtaket om du har gått på selvforsvarskurs eller begynner med kampsport, enn om du IKKE kan disse teknikkene via. trening. Go for it!

Skrevet
Et godt selvforsvarskurs vil ikke gi deg falsk trygghet. Til forskjell fra tradisjonell kampsport, handler ikke dette om konstruerte kamper der alle følger reglene, men om å lære deg teknikker du faktisk kan få bruk for i virkeligheten. Ikke minst vil et godt selvforsvarskurs gjøre deg oppmerksom på hva du IKKE kan, og det vil lære deg om andre strategier enn å slå fra deg.

Det er en glimrende investering, god trening, og du vil ikke bare føle deg tryggere, men faktisk være tryggere.

Hva er det som får deg til å tro at broren din vet bedre enn deg?

Neida ikke sikkert han vet best, men jeg ble usikker og tenker jo at han kanskje har et poeng. De som står bak disse kursene mener jo så absolutt at det er mye verdifull læring i disse kursene, og jeg har kanskje trodd litt blindt på det... Så da tenkte jeg det ville vært fint å høre litt flere meninger rundt dette, hmm :)

Skrevet

Jeg gikk på selvforsvarskurs for mange år siden og husker fint lite av teknikkene. Men det er ikke bare det å slå fra seg man lærer på et slikt kurs. Man lærer hvordan man skal oppføre seg, hva man skal gjøre for å unngå farlige situasjoner. Vi snakker både fysisk og mental trening her. Gå på kurs du. Det er neppe bortkasta selv om det sikekrt er lurt med oppfriskingskurs etter hvert.

Skrevet

Din bror har et poeng. Altfor mange fullfører et lite kurs og tror de er trygge. Mot en betydelig større mann som gjerne ikke er i direkte dårlig form må man ha langt mer enn bittelitt teknikk fra et kurs man tok for tre år siden for å ha noe som minner om trygghet.

Skrevet

Klart, du lärer deg noen teknikker på et slikt kurs, men når man virkelig trenger dem, så er de ofte glemt bort eller man tenker ikke rasjonellt der og da

MEN ... et slikt kurs kan forbedre selvtilliten din, du utstråler en helt annen type energi og setter deg ikke selv i en offer rolle.

Det er visst forsket mye på hvordan folk opptrer, går, kroppsholdning etc (de viste bare siluetter slik at man ikke kunne se selve personen), og det kom frem til at de som viste en selvsikker opptreden var mindre utsatt for angrep enn noen som var mye mer usikker (de spurte da folk som er dömt for voldtekter, blind vold osv)

Gjest Gjest_maiken_*
Skrevet
Din bror har et poeng. Altfor mange fullfører et lite kurs og tror de er trygge. Mot en betydelig større mann som gjerne ikke er i direkte dårlig form må man ha langt mer enn bittelitt teknikk fra et kurs man tok for tre år siden for å ha noe som minner om trygghet.

Nå er det faktisk ikke alle overgripere som er så mye større enn den han forsøker å overfalle. Og når det gjelder styrke er det heller ikke alltid overgriperen er så mye sterkere. Dessuten handler det ofte ikke om styrke i det hele tatt, men å vite hvilke punkter på kroppen som er estra sårbare for trykk. Anbefaler å drive med selvforsvar på jevnlig basis. Det gir i alle høyeste grad en stor fordel hvis man blir utsatt for overgrep.

Gjest Gjest_maiken_*
Skrevet
Klart, du lärer deg noen teknikker på et slikt kurs, men når man virkelig trenger dem, så er de ofte glemt bort eller man tenker ikke rasjonellt der og da

Det er ikke min erfaring og heller ikke mine bekjentes erfaring. Det man lærer er basic teknikker som er enkle å huske på og det er bemerkelsesverdig hvor raskt man trigger hukommelsen når man havner i situasjoner man har trent på, selv om situasjonen er mer risikabel enn i en øvelsessituasjon. Har DU erfaring med at det du lærer på selvforsvarskurs, glemmes raskt? Ikke snakk på vegne av andre enn deg selv.

Skrevet
Nå er det faktisk ikke alle overgripere som er så mye større enn den han forsøker å overfalle. Og når det gjelder styrke er det heller ikke alltid overgriperen er så mye sterkere.

En mann er i gjennomsnitt noe sånt som 10% større enn en kvinne og har i tillegg større andel muskler. Ja, det er fullt mulig at overgriperen ikke er større og sterkere enn offeret, men jeg ville ikke satset på det. Overgriperen vil dessuten som regel angripe overraskende.

Når det gjelder å drive med selvforsvar på jevnlig basis er jeg helt enig i at det er verdifullt, mine negative erfaringer er knyttet til jenter som tar sjanser og tror de er trygge kun fordi de har hatt et lite kurs.

Skrevet
En mann er i gjennomsnitt noe sånt som 10% større enn en kvinne og har i tillegg større andel muskler. Ja, det er fullt mulig at overgriperen ikke er større og sterkere enn offeret, men jeg ville ikke satset på det. Overgriperen vil dessuten som regel angripe overraskende.

Når det gjelder å drive med selvforsvar på jevnlig basis er jeg helt enig i at det er verdifullt, mine negative erfaringer er knyttet til jenter som tar sjanser og tror de er trygge kun fordi de har hatt et lite kurs.

Hm, er ute hver dag og får ikke inntrykk av at det er så svært mange menn som er 10% større enn den gjengse kvinne. Det er flere kvinner enn menn som holder seg i form, så styrkefordelen menn naturlig har blir gjerne utjevnet med at kvinner trener mer for å bedre sitt naturlige utgangspunkt. Og som nevnt, muskler har uansett lite med saken å gjøre når det gjelder selvforsvarsteknikker. Dette er noe av det første man får tutet ørene fulle av på slike kurs, fordi det stemmer. Vet man hvor man skal slå eller trykke, noe overgriperen sjelden antar at offeret vet, blir det raskt overgriperen som blir overrasket..

Man blir ikke trygg av å drive med selvforsvar tjuefire timer i døgnet året rundt heller. Uansett om man er mann eller kvinne. Men grunnleggende teknikker lærer man på kurs, og de er såpass elementære at de huskes automatisk i potensielt farlige situasjoner. Når man opplever noe tilsvarende det man har trent på, trigges man til å kopiere atferd man har utøvd i treningssituasjoner. Jeg tror dette er en kjempestor ressurs og det kan helt klart bidra til å unngå voldtekt. Men noen garanti gir det ikke.

Skrevet
Hm, er ute hver dag og får ikke inntrykk av at det er så svært mange menn som er 10% større enn den gjengse kvinne. Det er flere kvinner enn menn som holder seg i form, så styrkefordelen menn naturlig har blir gjerne utjevnet med at kvinner trener mer for å bedre sitt naturlige utgangspunkt.

1. Elementær statistikk. Norske menn er i snitt 7% høyere enn kvinner, i tillegg kommer en forskjell i andre retninger.

2. Forsvaret er ikke enig med deg. Selv kvinner med et bevisst forhold til trening faller oftere gjennom på tester enn menn som ikke har andre kvalifikasjoner enn å være funnet tjenestedyktige på sesjon. Dessverre utelukker man her tjenesteudyktige menn og kvinner fra datagrunnlaget, samt de litt eldre, så hvis noen av disse kategoriene har kvinner uvanlig sterke i forhold til menn er jeg ikke klar over det. Kvinner må trene mye for å ta igjen menns testosterondrevne forsprang.

Hvis du og de som har gått på samme kurs som deg husker teknikkene når det kommer til stykket er det strålende, min erfaring er imidlertid at ofrene får panikk.

Skrevet
Hm, er ute hver dag og får ikke inntrykk av at det er så svært mange menn som er 10% større enn den gjengse kvinne. Det er flere kvinner enn menn som holder seg i form, så styrkefordelen menn naturlig har blir gjerne utjevnet med at kvinner trener mer for å bedre sitt naturlige utgangspunkt. Og som nevnt, muskler har uansett lite med saken å gjøre når det gjelder selvforsvarsteknikker. Dette er noe av det første man får tutet ørene fulle av på slike kurs, fordi det stemmer. Vet man hvor man skal slå eller trykke, noe overgriperen sjelden antar at offeret vet, blir det raskt overgriperen som blir overrasket..

Man blir ikke trygg av å drive med selvforsvar tjuefire timer i døgnet året rundt heller. Uansett om man er mann eller kvinne. Men grunnleggende teknikker lærer man på kurs, og de er såpass elementære at de huskes automatisk i potensielt farlige situasjoner. Når man opplever noe tilsvarende det man har trent på, trigges man til å kopiere atferd man har utøvd i treningssituasjoner. Jeg tror dette er en kjempestor ressurs og det kan helt klart bidra til å unngå voldtekt. Men noen garanti gir det ikke.

Vel, hvis man tenker ut fra den gjennomsnittlige høyden på kvinner (ca165cm) og plusser på 10% blir det 181,5, og det stemmer vel ganske godt med ca gjennomsnittlig høyde på menn...

Men uansett størrelse forskjell eller ikke.. Jeg er jente selv og jeg har flere ganger overvurdet min egen styrke når jeg har kødda med kamerater, og dette er tynne gutter! ikke muskuløse og omtrent på samme høyde med meg selv, men likevel har det ikke skullet mye anstrengelse til for dem å få overtaket. Jeg er ikke spesielt svak, så dette tror jeg gjelder for de fleste jenter selv om de kanskje ikke er klar over det selv. Så i farlige situasjoner tror jeg enhver jente vil stille mye bedre om hun kan noen teknikker, for som mange her sier, så vil hun da kunne redde seg på teknikk og for eksempel bruke hans styrke mot han selv. Men spørsmålet her er jo om man på et slikt kurs vil klare å få prentet inn teknikkene så godt at de sitter når det virkelig gjelder. Og det kan jeg ikke svare på, men det er sikkert mange som går rundt med en falsk trygghet uten å ha gått på selvforsvar også, man overvurderer rett og slett bare sin egen styrke.. noen tenker kanskje ikke så langt heller, men tenker bare at "det skjer ikke meg"

Skrevet
1. Elementær statistikk. Norske menn er i snitt 7% høyere enn kvinner, i tillegg kommer en forskjell i andre retninger.

2. Forsvaret er ikke enig med deg. Selv kvinner med et bevisst forhold til trening faller oftere gjennom på tester enn menn som ikke har andre kvalifikasjoner enn å være funnet tjenestedyktige på sesjon. Dessverre utelukker man her tjenesteudyktige menn og kvinner fra datagrunnlaget, samt de litt eldre, så hvis noen av disse kategoriene har kvinner uvanlig sterke i forhold til menn er jeg ikke klar over det. Kvinner må trene mye for å ta igjen menns testosterondrevne forsprang.

Hvis du og de som har gått på samme kurs som deg husker teknikkene når det kommer til stykket er det strålende, min erfaring er imidlertid at ofrene får panikk.

Så det ble altså en nedgang fra 10% til 7%. Det er bra du modererer deg i riktig retning iallefall. Men mitt inntrykk er at forskjellen ikke er så stor. Så får statistikk være statistikk. Er heller ikke enig med deg i at kvinner må trene mye for å nå opp til menns naturlige nivå. Har trent aktivt i "alle år" og besøker daglig helsestudioer hvor det vanker kvinner og menn på alle nivåer og ser at kvinner generelt er i bedre fysisk form enn menn.

Og som nevnt et ar ganger allerede, fysisk styrke er sekundært når det gjelder selvforsvarsteknikker som faktisk FUNKER og setter overgriperen ut av spill.

Skrevet

Hva slags erfaring snakker du om egentlig? Jeg har erfart det stikk motsatte gjennom egen erfaring og også etter å ha snakket med kvinner som har taklet overgrepssituasjoner godt etter å ha lært seg nødvendige tenikker. Hvilket også er den kunnskapen som ligger til grunn for å lære vekk selvforsvarteknikker, at det faktisk har en gd effekt.

For meg virker det som du bedriver negativ propaganda uten annet enn synsning til grunn?

Skrevet
Vel, hvis man tenker ut fra den gjennomsnittlige høyden på kvinner (ca165cm) og plusser på 10% blir det 181,5, og det stemmer vel ganske godt med ca gjennomsnittlig høyde på menn...

Men uansett størrelse forskjell eller ikke.. Jeg er jente selv og jeg har flere ganger overvurdet min egen styrke når jeg har kødda med kamerater, og dette er tynne gutter! ikke muskuløse og omtrent på samme høyde med meg selv, men likevel har det ikke skullet mye anstrengelse til for dem å få overtaket. Jeg er ikke spesielt svak, så dette tror jeg gjelder for de fleste jenter selv om de kanskje ikke er klar over det selv.

Mitt inntrykk er at gutter heller overvurderer sin fysikk. Har hatt oppsiktsvekkende lett for å legge en mann i bakken, og det samme gjelder majoriteten av kvinner jeg har trent kampsport med i 3 år. Det er ikke så store forskjellen som man tror, og med den rette teknikken er det faktisk teknikk - ikke styrke - som er avgjørende for hvem som er den "sterkeste".

Å være høy er forresten en ulempe i nærkamp..

Skrevet
Så det ble altså en nedgang fra 10% til 7%. Det er bra du modererer deg i riktig retning iallefall. Men mitt inntrykk er at forskjellen ikke er så stor. Så får statistikk være statistikk. Er heller ikke enig med deg i at kvinner må trene mye for å nå opp til menns naturlige nivå. Har trent aktivt i "alle år" og besøker daglig helsestudioer hvor det vanker kvinner og menn på alle nivåer og ser at kvinner generelt er i bedre fysisk form enn menn.

Jeg skrev opprinnelig 10% større. Større er ikke det samme som høyere, da mennesker (med mulig unntak av Sven Hannawald) som kjent har 3 dimensjoner.

Hvis ditt inntrykk av menn og kvinners form kommer fra å henge på helsestudio har du i likhet med meg et skjevt datagrunnlag. Såvidt jeg kan se trener mindre enn 10% av befolkningen regelmessig i helsestudio, om kvinner er de sprekeste kundene der kan godt være, jeg har aldri vært i et unisexhelsestudio.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...