Gå til innhold

Tips til mat som kan fryses

Anbefalte innlegg

Gjest Mille marie
Skrevet

Hei alle dere kloke mammaer/snart mammaer/ damer og menn:)

Er gravid og tenker litt på alt mulig rart engentlig :)

Går ut i perm en stund før termin og lurer på hvordan jeg kan bruke tiden effektivt, i stedet for bar å gå å vente:)

Tenkte derfor at det hadde vært mulig å lage litt mat som kan fryses, sånn at middager og slikt blir litt enklere og raskere den første tiden:)

Forskalg jeg har klart å grave opp selv er ikke så mange:

Lappskaus.

Kjøttkaer

Div gryteretter (komm gjerne med oppskrifter på gryter som egner seg ofr frysing)

Er det noe som sitter på en god fryse ide:)

Tusen takk for evt svar.

Hilsen bolla gravidius.

Gjest AnneShirley
Skrevet

Alt mulig i form:

-moussaka

-lasagne

-pai

Gjest Mille marie
Skrevet
Alt mulig i form:

-moussaka

-lasagne

-pai

:)

Lasang har jeg ikke tenkt på nei. Den er fortsjatt god etter frysing?

PAI Hulk. Er elendig på å lage det. Vet ikke hvorfor, men blir bare surr:)

Gjest Mille marie
Skrevet
:)

Lasang har jeg ikke tenkt på nei. Den er fortsjatt god etter frysing?

PAI Hulk. Er elendig på å lage det. Vet ikke hvorfor, men blir bare surr:)

Stekes lasangen ferdig før den fryses??

Skrevet
Stekes lasangen ferdig før den fryses??

Du kan gjøre det, jeg syns ofte den blir litt tørr da. Jeg pleier å lage lasagnen (i brødformer) mens sausene er varme, da blir lasagneplatene litt kokt mens sausene blir kalde, og så fryse. Steker altså etter de har vært fryst. Jeg bruker sånne 20-minutters lasagneplater (fra Barilla?)

Andre ting som er greit er bolognesesaus og supper. Jeg lager f.eks. kikert-og purresuppe i store porsjoner og fryser ned (søk på Jamie Olivers kikert-og purresuppe i forumet), ertesuppe, hønsesuppe og tomatsuppe av hermetiske tomater, kraft og div stæsj.

Fiskegrateng er greit å fryse, gjør på samme måte som med lasagnen, altså steker etter den har vært fryst.

Gryteretter pleier jeg ikke å lage så mye, bortsett fra chili con carne, og det er jo kjempegreit å fryse.

Utkjevlede pizzabunner er jo greit å ha i fryseren, om du har plass.

Nå er ikke jeg en sånn superhusmor som alltid har masse mat i fryseren altså, men pleier å lage store porsjoner når jeg gidder og fryse ned overskuddet. :)

Skrevet

Spaghettisaus er genialt å fryse ned, mamma har verdens beste oppskrift!

For ca 4 porsjoner:

1 pk kjøttdeig

3 bokser hermetiske grovhakkede tomater

1 glass tomatpurè

2-3 store gulrøtter

1 halv løk

1-2 fedd hvitløk (kommer ann på hvor glad dere er i hvitløk)

4-5 medium sjampingjonger

Salt

Pepper

Oregano

Basilikum

1 STOR kjele!

Del gulrøtter i terninger og putt de i (kald) kjele sammen med boksene med tomater. Brun løk, hvitløk og sjampingjong i stekepanne og putt det så oppi kjelen. Stek kjøttdeig, ha oppi kjelen. Rør godt, og tilsett tomatpurè. Ha så i salt og pepper. Dette er en rett som kler, og krever, MYE krydder. Saltet får frem søtheten i tomatene. Jeg pleier å krydre tilsammen 4-5 ganger, tar i litt og litt mer ettersom den står og koker..

La det hele stå og småkoke i en times tid.

Skrevet

Kjempe takk for svarene:)

Venter den lille i begynnelsen av desember, så da kommer det så mange innom vet du. I julen så har jo nesten alle fri:)

Noen som har noen tips til kaker også:)

Ble kjempe iverig nå jeg for hjem å lage mat, men sitter på kontoret (he he) så må nok vente noen timer:)

Skrevet

Vil bare anbefale deg å lage en liten testporsjon med lapskaus som du fryser før du setter igang med storproduksjon for å se om du synes det funker. Jeg synes ikke lapskaus egner seg til frysing. Den blir kornete og "rar" når den tines opp. :)

Skrevet

gjærbakst egner seg godt til frysing, boller, kanelsnurrer, hvetekringler o.l. vanlige langpannekaker, men og uten glasur, synes det er best om kaken fryses uten glasur så man har på glasur etter kaken er tint.

fyrstekake er gode å fryse. mandelbunner, så kan du piske krem å ha over etter den har tint, mandelkake med krem med sjokoladebiter e.l.

kjeks o.l. holder seg jo lenge i tette bokser uten frysing.

det meste av kaker og bakst kan fryses, det som ikke egner seg så godt er kremkaker, men da kan du lage bunnen på forhånd og fryse den og dermed piske kremet etter den har tint.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...