Strawberrygirl Skrevet 15. september 2008 #1 Del Skrevet 15. september 2008 Bilen min har flatt batteri.. og jeg må tydeligvis kjøpe startkabler da nærmeste bensinstasjon ikke har startkabler! MEN- jeg har ikke så mye peiling på sånt...kan man bruke en type startkabel til hvilket som helst batteri? Jeg har en Nissan primera 2.0 .......ett eller annet:p Håper noen kan hjelpe meg! Batteriet er forresten 1-2 år gammelt i følge de jeg kjøpte bilen av... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Apis Skrevet 15. september 2008 #2 Del Skrevet 15. september 2008 Du kan bruke startkabler på hvilket som helst batteri. Men kjøp ordentlig kabler med klyper som du setter på batteripolene. Viktig å bruke riktig rekkefølge. 1. + til +pol gjerne rød kabel 2. - på den bilen som skal gi strøm 3. - på bilen med flatt batteri 4. Ikke hold nesa rett over batteriet når du setter på siste klypa. Det har hend at et batteri har eksplodert. Men det er ikke vanlig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Apis Skrevet 15. september 2008 #3 Del Skrevet 15. september 2008 Å demontere i omvent rekkefølge Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Apis Skrevet 15. september 2008 #4 Del Skrevet 15. september 2008 Ville vurdert å kjøpe batterilader også. Du kan også risikere at batteriet er ødelagt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Strawberrygirl Skrevet 16. september 2008 Forfatter #5 Del Skrevet 16. september 2008 Det er mye mulig batteriet er ødelagt... samboeren min fikk start på bilen i går med startkabler..men han har ikke lappen, så han fikk jo ikke kjørt seg en tur. men han lot bilen stå å gå i en halv time ca, når han skrudde den av, for så på igjen da startet den ikke... såååå må jeg kjøpe batterilader da eller? følger det med bruksanvisning på det? haha... hilsen null peiling! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 16. september 2008 #6 Del Skrevet 16. september 2008 Det er mye mulig batteriet er ødelagt... samboeren min fikk start på bilen i går med startkabler..men han har ikke lappen, så han fikk jo ikke kjørt seg en tur. men han lot bilen stå å gå i en halv time ca, når han skrudde den av, for så på igjen da startet den ikke... såååå må jeg kjøpe batterilader da eller? følger det med bruksanvisning på det? haha... hilsen null peiling! Det tyder på at dynamoen din er gåen. Enten må du bytte hele eller bare skifte børster. Sikkert en i nabolaget som kan hjelpe til? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pludre Skrevet 16. september 2008 #7 Del Skrevet 16. september 2008 Hei Trenger ikke være dynamoen som er gåen, for da ville du hatt et lys på dashbordet med et batteri på om den ikke lader. At samboern din starta bilen og lot den gå, hjelper lite, for for å lade opp igjen en start, må man kjøre minst 1 mil. Jeg ville sjekka om det er nok batterivann på batteriet og om noen celler er tørre, at det er nok syre på det. Kan sikkert få noen som har peiling til å sjekke dette Kan være batteriet er ødelagt, vanskelig å si, for det finst vedlikeholdsfrie batterier, og hvis de går helt tomme blir de ødelagt. Går an å koble på et instrument for å sjekke om bilen lader, men da må man på et verksted. Et nytt batteri koster ikke allverden, om det skulle være helt håpløst å lade opp det du har. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 16. september 2008 #8 Del Skrevet 16. september 2008 Kan ikke du sjekke med multimeter hvor mye Volt batteriet har da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
feuerstein Skrevet 16. september 2008 #9 Del Skrevet 16. september 2008 Kan ikke du sjekke med multimeter hvor mye Volt batteriet har da? Ja, men husk at spenningen kan variere med belastning. Selvfølgelig, viser det 10-11 volt uten belastning etter at man har hatt på batterilader er batteriet dødt. Man kan imidlertid oppleve at det viser en frisk og fin spenning så lenge det er ubelastet, men at spenningen kollapser fullstendig så snart det kommer en tung belastning som f.eks. startmotor. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Strawberrygirl Skrevet 16. september 2008 Forfatter #10 Del Skrevet 16. september 2008 Hei Trenger ikke være dynamoen som er gåen, for da ville du hatt et lys på dashbordet med et batteri på om den ikke lader. At samboern din starta bilen og lot den gå, hjelper lite, for for å lade opp igjen en start, må man kjøre minst 1 mil. Jeg ville sjekka om det er nok batterivann på batteriet og om noen celler er tørre, at det er nok syre på det. Kan sikkert få noen som har peiling til å sjekke dette Kan være batteriet er ødelagt, vanskelig å si, for det finst vedlikeholdsfrie batterier, og hvis de går helt tomme blir de ødelagt. Går an å koble på et instrument for å sjekke om bilen lader, men da må man på et verksted. Et nytt batteri koster ikke allverden, om det skulle være helt håpløst å lade opp det du har. Ja, jeg skal kjøre meg en tur i kveld hvis vi får start på den igjen i kveld da:) Ellers er batteriet 1-2 år gammelt, så rart dersom det skulle være ødelagt.. Hvordan sjekker man om det er nok vann? Jeg lærte faktisk om dette på vgs. for jeg gikk natubruk..men det var på traktor batteri, men er jo samme prinsippet.. dersverre husker jeg ikke en dritt av det, og det synd nå gitt! Men får spandere på nytt batteri dersom det ikke hjelper med en kjøretur nå Takker for svar alle sammen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
feuerstein Skrevet 16. september 2008 #11 Del Skrevet 16. september 2008 Hvordan sjekker man om det er nok vann? Hvis det overhode er et batteri som skal ha vann da, og ikke noe nymotens geléopplegg. Batteriet har merker på utsiden om max og min, er du heldig kan du se rett gjennom plasten hvor mye vann det er inni, er du mindre heldig må du skru av korken på hver celle og titte nedi. Jeg har opplevd å sjekke nivået på et batteri og finne 5 celler med helt fint væskenivå og den siste cellen knusktørr (hull nederst!), så ikke anta at hele batteriet er ok bare fordi den første cellen du sjekker er ok. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 16. september 2008 #12 Del Skrevet 16. september 2008 og trenger du nytt batteri, kan jeg anbefale biltema. Billig og gode batterier! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 14. oktober 2008 #13 Del Skrevet 14. oktober 2008 og trenger du nytt batteri, kan jeg anbefale biltema. Billig og gode batterier! hvis batteriet er 1-2 år gammel gå der det er kjøpt å få nytt. Hvis det er kjøpt på en seriøs butikk skal årstall og mnd være stemplet inn i batteriet enten på batteri polene eller i selve batteriet feks 06 05 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Strawberrygirl Skrevet 14. oktober 2008 Forfatter #14 Del Skrevet 14. oktober 2008 hvis batteriet er 1-2 år gammel gå der det er kjøpt å få nytt. Hvis det er kjøpt på en seriøs butikk skal årstall og mnd være stemplet inn i batteriet enten på batteri polene eller i selve batteriet feks 06 05 Kjøpte nytt batteri, så alt er i orden på bilen nå=) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå