Gå til innhold

REservedekk


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Har måttet sette reservedekk på bilen min, og har ikke time på verksted før uti uka. Hvor lenge/langt er det tillatt å kjøre med reservedekk? Til nærmeste verksted eller rett hjem, eller kan jeg kjøre til det jeg absolutt må inntil jeg har fikset problemet (til og fra jobb=13 km en vei)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjenner ikke til at man har lovverk om dette, utenom en maks hastighet på 80. Bilens kjøreegenskaper (spesielt bremselengde!) er imidlertid så dårlig med space saver at jeg ikke ser noen grunn til å ikke bytte dekk i dag.

Hvorfor skal du på verksted? Enhver dekkforhandler kan plukke av det ødelagte dekket (om det da ikke kan repareres) og sette på et nytt, og disse er åpne for å at du bare stikker innom uten avtale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har måttet sette reservedekk på bilen min, og har ikke time på verksted før uti uka. Hvor lenge/langt er det tillatt å kjøre med reservedekk? Til nærmeste verksted eller rett hjem, eller kan jeg kjøre til det jeg absolutt må inntil jeg har fikset problemet (til og fra jobb=13 km en vei)?

Det kommer helt an på bilen din (eller egentlig reservedekket da ;)). I min bil står det i manualen at reservedekket er et fullgodt dekk på linje med de andre fire dekkene og skal roteres inn i på bilen når du skifter for sesongen.

Er det slik på din bil kan du altså fortsette å kjøre på det og bytte det ødelagte dekket og legge det nye som reservedekk. Men har det ligget der lenge blir gummien hard og du har antagelig byttet de andre dekkene. Det er ikke gunstig å kjøre på dekk med ulikt mønster eller veldig ulik slitasje på samme aksling.

Hvordan det er hvis bilen din har ett "pingledekk" som reservedekk vet jeg dessverre ikke, men høre med en dekkforhandler eller ring NAF.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ikke til at man har lovverk om dette, utenom en maks hastighet på 80. Bilens kjøreegenskaper (spesielt bremselengde!) er imidlertid så dårlig med space saver at jeg ikke ser noen grunn til å ikke bytte dekk i dag.

Hvorfor skal du på verksted? Enhver dekkforhandler kan plukke av det ødelagte dekket (om det da ikke kan repareres) og sette på et nytt, og disse er åpne for å at du bare stikker innom uten avtale.

Er ingen dekkforhandlere i distriktet her, og han jeg snakket med på verkstedet sa at jeg burde foreta en firehjulskontroll på bilen siden jeg hadde punktert. Pluss at en av mekanikerne hadde ferie så kunne han ikke ta det på dagen, men jeg måtte vente til torsdag.

Det reservedekket har hengt under bilen i lange tider, så regner med at jeg bør være veldig forsiktig om jeg skulle kjøre med det, blir nok bare til verkstedet på torsdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis reserven er i full størrelse gjelder ikke fartsbegrensningen, jeg koblet umiddelbart at det var et slik minidekk. Rare dekk bør generelt være på bakakselen hvis det er forhjulsdrevet bil, men hvis det er et dekk av samme type som resten er det ikke fullt så nøye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da er det bare å kjøre, bilen tar ikke skade av det. Faren er at bilen kan trekke til ene siden ved f.eks. hard oppbremsing, lettere for å miste veigrepet eller lignende. Alvorlig nok det, så ikke finn på noen sprell.

Å utføre firehjulskontroll (flere tusen kroner) pga en punktering er svindel, kort og greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...