Gjest Vikky Skrevet 21. mars 2009 #41 Del Skrevet 21. mars 2009 Jeg er russisk og har vært i Norge i 9 måneder. Så synes jeg at det er ikke så vanskelig for russerne å lære norsk,det er bare et spørsmål om tid og øvelse. Jeg synes at tysk er det verst for meg. Men jeg har aldri prøvd å lære kinesisk,så kanskje det er en marrerit å lære også... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 21. mars 2009 #42 Del Skrevet 21. mars 2009 engelsk! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Elin_* Skrevet 12. april 2009 #43 Del Skrevet 12. april 2009 Samisk og finsk er ikke så lett å lære seg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nadir Skrevet 8. mai 2009 #44 Del Skrevet 8. mai 2009 Du skriver bedre enn mange nordmenn.... *applaus* Jeg prøver å lære meg gresk. Har vært sånn halvflink i språk i oppveksten. Har klart meg svært bra i land med germanske språk (Skandinavia, Tyskland, Nederland, England) og latinske språk (Frankrike, Italia, Spania). Jeg påstår ikke at jeg kan alle disse språkene, men fordi jeg har en god basis i begge språkgrupper, så har jeg kunne gjøre meg forstått og orientere meg med minimal språklig innsats. Så kom jeg til Hellas... Fri og bevare meg! Jeg skjønte ikke bæret. Hverken av veiskilt, menyer, eller korte hverdagsord som "hei" og "takk". Ble helt satt ut, og nesten litt provosert. På trass lærte jeg meg alfabetet på noen dager (vi prater heavy pugging), for ihvertfall å kunne lese skilt og slikt. Da åpnet verden seg litt. Det var tross alt NOEN ord jeg gjenkjente, men ikke mange. Pugget også noen essensielle ord (hvordan kan "takk" være så vanskelig??). Da jeg kom hjem, gikk jeg iherdig inn for å ihvertfall lære noen verb og setninger. Og etter det har det løsnet litt. Nå leser jeg gresk, om enn dårlig, og jeg skjønner kun 1/10 av det jeg leser. Men jeg gjør det ihvertfall! Har dog laaaaaangt igjen til å kunne føre en samtale på gresk med noen! Så ja, gresk ER helt gresk. Gresk er deilig! Jeg kan litt gresk og det er så spennende Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lilleGrethe Skrevet 2. juni 2009 #45 Del Skrevet 2. juni 2009 Som Pascale sier, er det nok lettere å lære språk som ligger nærmere vårt eget språk. Finsk/Ungarsk/Estisk er nok av de vanskeligere språkene å lære, fordi de har så mange kasus og ulike bøyninger avhengig av situasjonen. Men på den annen side er finsk relativt lett å uttale - såvidt jeg vet sier man alle bokstavene sånn de skrives. Språk med andre tegn / alfabeter enn oss er nok generelt vanskeligere enn andre. Men jeg har hørt at kinesisk o.l. er lettere å lære for dyslektikere, fordi det er tegn istedenfor bokstaver. Engelsk er ganske vanskelig fordi det ikke er logisk hvordan man uttaler det. F.eks. uttales Bass i Seabass og Bass Guitar forskjellig (bæss og beis). Jeg har bodd i England i 5 år, og kommer fortsatt over ord jeg ikke er sikker på hvordan uttales. Et morsomt eksempel: If GH stands for P as in Hiccough If OUGH stands for O as in Dough If PHTH stands for T as in Phthisis If EIGH stands for A as in Neighbour If TTE stands for T as in Gazette If EAU stands for O as in Plateau The right way to spell POTATO should be GHOUGHPHTHEIGHTTEEAU! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 17. juli 2009 #46 Del Skrevet 17. juli 2009 Jeg skal begynne med italiensk til høsten, håper det går sånn noen lunde greit, for jeg er sååå spent Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lilleGrethe Skrevet 18. juli 2009 #47 Del Skrevet 18. juli 2009 Italiensk uttales i alle fall relativt likt som det skrives. Vi kom langt med mini-ordbok på ferie, og fikk svar tilbake på italiensk (men da skjønte vi ikke bæret). Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mimifin72 Skrevet 18. juli 2009 #48 Del Skrevet 18. juli 2009 norsk er kjempelett. Jeg lærte det så fort at jeg kunne begynne å studere på Blindern 6 måneder etter jeg kom hit. Spansk er lett. Engelsk er ikke vanskelig. Russisk er ikke vanskelig (ihvertfall for meg) Det vanskeligste jeg noensinne har prøvd å lære er ungarsk. Det er helt sinnsykt! Bare et eksempel: ordet for universitet er Tudományegyetem Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ShannySan Skrevet 30. juli 2009 #49 Del Skrevet 30. juli 2009 Tar både engelsk og fransk lett men japansk er det vanskeligere med gitt. Men nå begynte jeg å studere det for 4 uker siden og så det er vel ikke helt forventa at jeg skal være fantastisk i det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mermaid Blues Skrevet 31. juli 2009 #50 Del Skrevet 31. juli 2009 Russisk ble vanskelig for meg også. Ikke alfabetet da - det er jo bare å pugge og øve. Det lærte jeg meg på tre dager. Problemet med russisk er derimot den sinnsyke gramatikken og de åtte kasusene Spansk er en lek i forhold! 6 kasus på russisk, men såvidt jeg husker rett står lokativ kun for tre preposisjoner, så den er ikke så vrien Jeg synes verbbøying på russisk er mye enklere enn fransk og tysk, av en eller annen grunn virket alt så mye mer logisk i mitt språkforvirrede hue Engelsk snakker jeg like godt som norsk, russisk temmelig flytende med noe begrenset ordforråd, samt snakker og forstår en god del tysk og fransk. Synes fransk var det vanskeligste, jeg sliter veldig med disse r'ene Driver for tiden og lærer islandsk, det er ikke så lett som man kanskje skulle tro :gjeiper: Men det er virkelig vakkert :rødme: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest anonymia Skrevet 2. august 2009 #51 Del Skrevet 2. august 2009 asiatiske språkene med de her forskjellige tonefallene der et ord betyr fra 4 til 10 forskjellige ting... mandarin, vietnamesisk osv Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 2. august 2009 #52 Del Skrevet 2. august 2009 Holder en knapp på islandsk, jeg. Kanskje litt greiere for oss nordmenn, men på verdensbasis vil jeg nesten tro det er et språk som er et rent herk å lære seg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ella_Grey Skrevet 2. august 2009 #53 Del Skrevet 2. august 2009 Jeg tror arabisk må være vanskelig å lære seg, mye fordi de snakker så himla fort. Og skriftspråket er totalt ukjent. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nadir Skrevet 8. august 2009 #54 Del Skrevet 8. august 2009 engelsk! Nå tuller du? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå