Gå til innhold

hvilket språk er vanskeligst å lære seg?

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg lærte fransk og tysk samtidig på kokkelinjen. Og jeg slet veldig med spesielt fransk. Vi hadde tysk en time og fransk i timen etter. Det var utrolig forvirrende og jeg gjorde ikke det særlig bra. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hørte Rolf Theil på radioen her forleden. Han mente nordamerikanske stammespråk var noe av det vanskeligste for oss å lære oss, og trakk fram eskimoisk som eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LanaLane

Leste på side 2 at baskisk er det vanskeligste språket i og med at det ikke ligner på noe annet språk....nå fikk jeg lyst til å prøve!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Elise_*

Ser noen har nevnt polsk, og jeg er til dels enig.

Nå har jeg bodd her i Polen i 3 år, men jeg må fortsatt be folk om å snakke s-a-k-t-e, slik at jeg skal forstå.

Polakker snakker nemlig _veldig_ fort, pluss at alt mulig bøyes i ulike former og tid...det er da man innser hvor lett norsk egentlig er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg skal si meg enig i det med baskisk, som er et språk som ikke ligner noen andre språk. Jeg kan bare et par ord; ez er nei, bai er ja, txakurra er hund..

Det sier litt når tilogmed byene har helt andre navn!

San Sebastian heter Donostia!

Vitoria er Gazteiz!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Norsk er ikke så lett. Det er lett for nordmenn ;) Jeg synes at norsk er litt vanskelig å lære med alle de unntakene som finnes. Bare spør de utlendingene som meg!

Endret av Nadir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og/å er lett! Bare pass på hva er betydningen :) F.eks. infinitiv kommer med å, når du lister bruker vi og. Men kj, ky, ki, osv er vanskelig :( Lærer nordmenn nok norsk på skolen? Man må ikke ha problemer med morsmålet sitt. Hvordan kan man lære et nytt språk ellers? Min egen norsk er ikke så bra, men jeg prøver å skrive korrekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LanaLane

Jeg har en venninne som kommer fra Russland og hun sa hun syntes norsk var kjempelett! Hun kom hit da hun var 18, er nå 20, og kan det kjempegodt! Selvfølgelig snakker hun litt gebrokkent, men hun sa at uttalen på norsk var vanskeligere enn det skriftlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også hørt at norsk er relativt enkelt fordi det er så enkel setningsoppbygging. Det er bare å "putte inn de ordene man trenger" i følge en kamerat av meg. Det som derimot er vanskelig i følge samme kamerat, er å kjønnsbestemme ord. Det er visst også lettere å snakke svensk enn norsk, da norsk er et veldig hardt språk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil tro irsk (gælisk) kommer høyt opp på lista. Særlig uttalemessig.

Jeg tror at walesisk også ligger på nivå med gælisk ja! :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også hørt at norsk er relativt enkelt fordi det er så enkel setningsoppbygging. Det er bare å "putte inn de ordene man trenger" i følge en kamerat av meg. Det som derimot er vanskelig i følge samme kamerat, er å kjønnsbestemme ord. Det er visst også lettere å snakke svensk enn norsk, da norsk er et veldig hardt språk.

Nei, nei. Noen ganger har jeg et stort problem med "ikke" - foran eller etter verbet :fnise: Eller mellom de to verbene :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Vil gjerne høre andres erfaringer på språkfronten...

Selv snakker jeg engelsk og spansk tilnærmet flytende, men sliter med tysk og fransk :) Har fremdeles ikke forsøkt meg på asiatiske spåk,men det prøves nok snart.

Med meg var det omvendt: Jeg gav opp spansk etter et semester og tok fransk istedet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...
Gjest Gjest_Ellen_*
Nesten 2 år. Noen ganger gjør jeg feil, men jeg håper de er ikke så mange :D

Du skriver bedre enn mange nordmenn.... *applaus*

Jeg prøver å lære meg gresk. Har vært sånn halvflink i språk i oppveksten. Har klart meg svært bra i land med germanske språk (Skandinavia, Tyskland, Nederland, England) og latinske språk (Frankrike, Italia, Spania). Jeg påstår ikke at jeg kan alle disse språkene, men fordi jeg har en god basis i begge språkgrupper, så har jeg kunne gjøre meg forstått og orientere meg med minimal språklig innsats.

Så kom jeg til Hellas... Fri og bevare meg! Jeg skjønte ikke bæret. Hverken av veiskilt, menyer, eller korte hverdagsord som "hei" og "takk". Ble helt satt ut, og nesten litt provosert. På trass lærte jeg meg alfabetet på noen dager (vi prater heavy pugging), for ihvertfall å kunne lese skilt og slikt. Da åpnet verden seg litt. Det var tross alt NOEN ord jeg gjenkjente, men ikke mange. Pugget også noen essensielle ord (hvordan kan "takk" være så vanskelig??).

Da jeg kom hjem, gikk jeg iherdig inn for å ihvertfall lære noen verb og setninger. Og etter det har det løsnet litt. Nå leser jeg gresk, om enn dårlig, og jeg skjønner kun 1/10 av det jeg leser. Men jeg gjør det ihvertfall!

Har dog laaaaaangt igjen til å kunne føre en samtale på gresk med noen!

Så ja, gresk ER helt gresk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pascale

Det språket som er vanskeligst å lære er gjerne det som er mest forskjellig fra ditt eget, særlig grammatisk sett. Språk som baskisk og finsk er ganske vanskelige for nordmenn. Men alle ikke-indoeuropeiske språk er relativt vanskelig å lære for oss. Germanske språk (som islandsk, tysk og engelsk) er faktisk de letteste å lære for oss (selv om tysk og islandsk, da særlig islandsk, har en mer avansert grammatikk enn norsk), dernest kommer romanske språk (spansk, fransk, italiensk, de som nedstammer fra latin) som faktisk har enklere grammatikk enn tysk og islandsk, men ordforrådet er litt vanskeligere. Men er det veldig mange ord som er kjente for oss fordi lånord fra latin er representert i norsk og i særlig stor grad i engelsk. Slaviske språk er nokså vanskelige å lære selv om de også er indoeuropeiske, da de både har avansert grammatikk og et annerledes ordforråd. Språk som hindi, urdu og persisk er også indoeuropeiske, og det er enklere for oss å lære urdu enn finsk (noe man ikke skulle tro pga geografisk plassering).

Kinesisk og japansk er først og fremst vanskelige på grunn av skriftspråket. Kinesisk og vietnamesisk har veldig enkel grammatikk, men tonene er vanskelige å lære. Arabisk er vanskelig da nesten alle substantiv forandrer seg helt i flertall (på samme måte som norsk: mor-mødre og gås-gjess, bare at det på arabisk gjelder nesten alle ord og det tar derfor veldig lang tid å lære!)

Mange av "indianer"(og "eskimo"-)-språkene på det amerikanske kontinent er veldig vanskelige for oss da de har en helt annen struktur enn norsk, og er ofte sterkt agglutinerende.

Hva som er vanskeligst avhenger også av hva du synes er vanskelig.. Om du synes det er lett å memorere nye ord, representerer ikke et språk med et helt annet ordforråd noe problem. Om du derimot forstår grammatikk lett og i tillegg har interesse av det, er det lettere å lære et språk med avansert grammatikk.

Om jeg skal si hva jeg mener, er quechua og baskisk blant verdens vanskeligste språk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...