Tusenfryd Skrevet 15. september 2008 #1 Skrevet 15. september 2008 Vi har et barn på snart tre år som har tilbragt hele sin barnehagekarriere i en familiebarnehage her i nabolaget. Flere av de andre barna som går der er også fra nabolaget, så her er det gjennomført nærmiljø. Det er en nydelig "tante" som er leder her og de er tilsluttet en ring av barnehager som treffes regelmessig og det er tilknyttet pedagog som har oppsyn med alt som skjer. Det som skjer er planlagt tiltak og aktiviteter som utflukter, form og farge, diverse ting de skal lære og snakke om som tenner og maling og lesing og telling etc. Dette er en privatdrevet barnehage i det kommunale systemet - på samme måte som privatderevete store barnehager som har avtale med kommunen. Og stadig vekk får jeg høre uttrykk som at vi kommer til å bli så fornlyde når vi flytter barnet vårt til en "ordentlig barnehage", jeg blir møtt med argumenter som at sånn gjør de ikke i "kommunale barnhager", hadde dere hatt erfaring med noe annet enn "dagmamma" etc. Jeg blir så søplelei. Vi ønsker i utgangspunktet ikke å institusjonalisere barne vårt, men må jobbe og trenger et sted barnet vårt kan være i de beste hender når vi ikke kan være der. Vi har valgt en nydelig barnehage med et herlig menneser som er vårt barns omsorgsperson og vi kommer til å fortsette der så lenge vi kan. Jeg har virkelig hørt endel historier om "vanlige barnehager" også, så at mitt barn står tilbake for et eneste "velfundert pedagogisk prinsipp" og jeg blir så drittlei at folk bruker de sosiale ferdighetene til barnet mitt når drittungen deres parkeres. Grrrr.... måttye bare få det ut!
Gjest m Skrevet 15. september 2008 #2 Skrevet 15. september 2008 Hei, så flott at dere har funnet en så god ordning til barnet deres Jeg er generelt positiv til alle barnehager/ordninger som gjør at barn får møtt andre barn øvd på sosiale situasjoner og får nok kreativt/læringsrikt stimuli. Selv om det finnes skumle historier fra "vanlige" barnehager, så er min erfaring at de fleste gir barnet masse positive opplevelser og en trygg hverdag. Folk har en tendens til å uttale seg ganske kraftig om ting de enten ikke kan noe om, eller ikke har tenkt godt nok igjennom. Det er veldig menneskelig, men ofte irriterende. Hvorfor skulle denne hjemmeabarnehagen være dårligere enn en avdeling i kommunal barnehage? Noen ganger hadde det vært fint om folk hadde tenkt seg om en gang eller to før de slang rundt seg med meninger i hytt og pine
Julie:) Skrevet 15. september 2008 #3 Skrevet 15. september 2008 Skjønner ikke hva folk kan ha i mot familiebarnehager jeg.. Jeg har datteren min i en stor andelsbarnehage med 90 barn og jobber selv to dager i uken i en familiebarnehage. Jeg er fornøyd med begge deler!! Hvorfor skal noe være bedre enn det andre? Det jeg syns kan være skremmende, om det er familie, kommunal, privat hva som helst, er ulik kvalitet på barnehager og det syns jeg de som jobber der skal ta ansvar for. Det jeg hadde fryktet mest var at datteren min havnet i en barnehage der de voksne egentlig syns alt var et bry for de og barna må følge deres rutiner for det er lettest for dem. Har nemlig vært innom en slik barnehage i noen dagers vikariat og ble sjokkert!... og de var jo veldig hyggelige når foreldrene kom og hentet barna så vanskelig for de å vite kanskje hvordan egentlig ting var...
Gjest Gjest Skrevet 15. september 2008 #4 Skrevet 15. september 2008 Jeg tror alle slags barnehager kan være bra fo barnet jeg. Og noen ganger kan det faktisk være bedre med familiebarnehage med tanke på de barna somo kanskje ikke fungerer så bra i store grupper. Det eneste negative jeg kan komme på i en familiebarnehage er at det er veldig sårbart når det kommer til sykdom hos personalet, og at kvaliteten på barnehagen er veldig avhengig av personen som driver den i forhold til i en kommunal eller privat barnehage med flere ansatte der man på en måte "overvåkes" bedre enn hos ei som ofte er alene med barna. Også når det kommer til observasjoner av barna er det lettere når man er fler. Jeg har kun hørt om en person som ikke har vært fornøyd med familiebarnehagen, og det var en veninne av meg. Barnet kom hjem i skitten bleie, supertørst og skitten trut. Bekledningen var heller ikke etter det som var best for barnet utendørs. Hun ble mer fornøyd med en privat stor barnehage som de har begynnt i nå. Men dette trenger jo ikke være normen...
iss Skrevet 15. september 2008 #5 Skrevet 15. september 2008 Jeg ønsket ikke å ha barnet mitt i familiebarnehage da hun skulle begynne i bhg nå i august. Grunnen til at JEG ikke ønsket det er at jeg ikke har noe kunnskap\kjennskap til denne personen som min datter skal være hjemme hos over lenger tid. Ja, jeg vet det finnes planer og slikt men for meg så er det viktig at jeg vet hun blir ivaretatt. Hvis jeg hadde kunnet velge hvem denne personen skulle være, eller at jeg hadde visst hvem personen var, så hadde det vært ok. Men av egen erfaring vet jeg at det finnes mange "spesielle" som er familiebarnehager og da synes jeg kun en persons påvirkning i løpet av dagen, ikke er noe for min datter. Så jeg synes det er helt ok at andre velger familiebarnehage, men jeg ville aldri valgt det selv hvis jeg ikke visste hvem vedkommene var som skulle ha jenta mi storparten av døgnet
MrsC Skrevet 16. september 2008 #6 Skrevet 16. september 2008 Her hvor vi bor har familiebarnehagene veldig godt rykte. Dessverre for oss så fikk vi ikke kjennskap til dette før etter at fristen for å søke barnehageplass var gått ut. Vi er relativt nyinnflyttet. Og her kjøres det ett opptak til alle barnehagene. Det være seg kommunale, private, familie etc. Det man ikke har kjennskap til pleier alltid å være skummelt. Da er det jo enklere å være negativ til det også. Selv er jeg positiv til det meste når det gjelder barnehager. Disse små er sosiale vesener som trenger kontakt med andre både små og store. Det viktigste for meg er at mitt barn blir tatt godt vare på gjennom dagen.
prinsessa Skrevet 16. september 2008 #7 Skrevet 16. september 2008 Jeg har valgt vanlig bhg til barna mine. Kjempefint at du har en familiebhg som er kjempebra men dessverre er det mange fam.bhg som ikke fungerer i det hele tatt. Og selvfølgelig er det også mange vanlig bhg som ikke fungerer heller. Men i en fam.bhg er det veldig personavhengig. Det er kun en person sammen med barna hele dagen. Jeg syns ikke er sunt for et voksent menneske og bare være sammen med barn hver dag uten innspill fra andre. Det er hele tiden denne ene personen som tar alle besluttninger. Men selvfølgelig dette er jo forskjellig du forteller jo at du har en fam.bhg som det er en pedagog som følger med og at din fam.bhg har kontakt med andre fam.bhg. Slik er det dessverre ikke over alt. Jeg fikk tilbud om å ha barnet mitt i en fam.bhg. Personen som drev dette bodde i et lite og veldig møkkete hus, hun hadde 5 barn selv som hun var alenemor for, pedagogen var der 2 timer pr uke. Hvis hun ble syk eller barna hennes syke (noe som sikkert var ofte siden hun hadde 5 stk) måtte bhg barna bli levert i en annen fam.bhg og da skulle altså denne personen ha 8 stk 1-3 åringer alene. Jeg kan ikke fatte hvordan denne personen fikk lov til å drive bhg.
Susan Sto Helit Skrevet 16. september 2008 #8 Skrevet 16. september 2008 Vi har prøvd begge deler, og vil nok si at det er store individuelle forskjeller på både komunale barnehager og familiebarnehager. Familiebarnehagen lillegutten gikk i, var en barnehage med 2 faste voksne pluss en pedagog som delte seg mellom flere barnehager. De ble drevet av noen som drev flere familiebarnehager rundt omkring i byen, og som hadde holdt på i mange år. De ansatte var kjempeflinke, den ene hadde drevet park i 12 år. Og begge hadde veldig barnetekke. De bakte ferskt brød nesten hver dag, var masse ute, og drev med mye forskjellige aktiviteter for barna. Det var ofte temauker, og de dro på museer rund omkring i byen, selv om alle 8 ungene var fra 2 år og nedover. Dessuten var dialogen med oss foreldre veldig god, og vi hadde store muligheter til å påvirke mye selv. Vikarer ordnet barnehagen ved sykdom eller annet fravær. Nå går lillegutten i komunal barnehage. Der føler vi at vi ikke får vite så mye, og at de ansatte tar veldig lite initiativ overfor barna. (Rutinene passer ofte de ansatte og deres tidplan mer enn barna og deres behov, spør du meg.) Det er selvfølgelig individuelle forskjeller på de ansatte også. Det er enkelte vi oppfatter som både mer positive og initiativrike enn andre. (Noe jeg også merker på hvem lillegutten foretrekker.) Men jeg visste mye mer om lilleguttens hverdag og hvem som tok vare på han da han gikk i familiebarnehage enn nå som han går i komunal barnehage. Jeg hadde også større muligheter til å påvirke. Nå skal det nevnes at lillegutten helt tydelig trives, også i den komunale barnehagen, så jeg tror ikke det er en dårlig barnehage for barna, jeg tror bare den kunne sært bedre, og samtidig ivaretatt oss foreldre også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå