Nabodama Skrevet 15. september 2008 #1 Skrevet 15. september 2008 Tenåringer som er vimsete, mye på farten, overnatter hos venninner, kjærester osv. Fort gjort å glemme, og helt sikkert endel uønskede graviditeter som følge. Hvorfor ikke sette inn p-stav, som de ikke trenger å huske hver eneste dag? Ja, det er dyrt, og ja, det hende en får noen bivirkninger, men det er jo sikrere.
Gjest nextlife Skrevet 15. september 2008 #2 Skrevet 15. september 2008 For første inkluderer statens subsider av p-piller (tilskudd på kr. 100,. pr uthenting av p-piller for 3 mnd) ikke p-stav. For det andre er det kanskje greit å starte med p-piller for å se om man tåler det før man går over på p-stav. For det tredje er de fleste tenåringsjenter flinke til å huske p-piller, de tar de sammen med tannpuss om kvelden, ogoppbevarer de i toalettmappen som uansett medbringers ved overnatting borte. For det fjerde er p-stav uanstendig dyrt for tenåringer, det er et stort engangsbeløp å måtte betale selv om prisen ikke blir særlig dyrere enn p-piller om man deler den på 3 eller 5 år. Det pågår nå et prsjekt i Trømsø og Hamar der kvinner mellom 20 og 24 år får tilbud om gratis hormonell prevansjon (inkl. p-stav, p-ring o.s.v.). Jeg håper de utvider denne ordningen både i lokalisasjon og aldersgruppe, særlig siden aborttallenene hos unge viser en markant nedgang etter man begynte å subsidiere p-piller.
Gjest Skrevet 15. september 2008 #3 Skrevet 15. september 2008 Jeg ville aldri valgt p-stav om jeg så fikk tilbudt det gratis. Jeg kjenner flere som har opplevd måneder med mensen ved bruk av p-stav og p-sprøyte. Jeg for min del, holder meg til de metodene jeg kan regulere selv om noe skulle gå galt.
Nabodama Skrevet 15. september 2008 Forfatter #4 Skrevet 15. september 2008 Ja, jeg er klar over at det er dyrt, men det er jo også mye enklere å bruke enn p-piller. Jeg har ei på 16 selv, og får høre om mange glemte p-piller blant venninnene. Det er jo ikke noe i veien for at foreldre er med å sponse p-staven fordi den er dyr, men jeg vet jo at ikke alle foreldre vet om at datteren bruker prevensjon, og heller ikke alle er interessert i/har råd til å sponse p-stav når p-piller er så billig. Å se om de tåler det før de setter inn p-stav er vel det jeg kan være enig med deg i, for jeg synes ikke p-piller er et godt nok alternativ. Håper virkelig de utvider den ordningen du nevner.
Gjest *Ulla* Skrevet 15. september 2008 #5 Skrevet 15. september 2008 Jeg har selv vært en "vimsete" tenåring, men ville aldri valgt noe annet enn p-piller. Den gangen kostet det ingenting, og selv om jeg sov over her og der, hadde jeg alltid med p-pillene i sminkepungen. Og jeg glemte så og si aldri en pille. Nettopp fordi jeg var fryktelig redd for å bli gravid. Så man må vel kanskje stole på det... Selv om det selvfølelig kan skje uhell, og det sikkert finnes mere vimsete jenter enn det jeg var.
Gjest Skrevet 15. september 2008 #6 Skrevet 15. september 2008 Som nevnt,jeg synte bivirkningene er skumle nok. Mensen i flere måneder er da umulig sunt. Og dett er person som fint har gått på p-piller før og etter å ha prøvd stav/sprøyte.
Nabodama Skrevet 15. september 2008 Forfatter #7 Skrevet 15. september 2008 Joda, synes man p-piller er det beste, og passer på å ta dem, så er det jo ikke et problem. Men jeg hører som sagt om endel glemmetilfeller, og det er med utgangspunkt i disse jeg startet denne tråden.
Gjest marihan Skrevet 15. september 2008 #8 Skrevet 15. september 2008 Jeg synes p-ring er godt alternativ. Det koster litt mer enn p-piller, men jeg synes i hvertfall det er mye mer praktisk.
Fantomina Skrevet 15. september 2008 #9 Skrevet 15. september 2008 (endret) . Endret 29. oktober 2015 av Fantomina
Nabodama Skrevet 15. september 2008 Forfatter #10 Skrevet 15. september 2008 Jeg ville ikke gitt min tenåring (hvis jeg hadde en) p-stav eller p-sprøyte. Å si at man skal ha p-stav fordi det er enklere å huske det, men drite i bivirkningene er jo ikke forsvarlig. Jeg har hatt masse migrene, og noe av det har vært skyldt p-pillene jeg gikk på. Hadde mamma kommet til meg da jeg var 16 og sagt at hun hadde bestemt at jeg skulle få satt inn en p-stav, og sånn skulle det være, hadde jeg trodd at det hadde tørnet for henne. Jeg ville nok heller anbefalt p-ring for unge enn p-stav eller p-sprøyte, jeg skulle forstatt brukt det, hadde jeg ikke mistet lysta av ringen. Mødre kan vel ikke bestemme det uansett da. Men en bør vel opplyse om andre alternativ enn p-piller, enten det er p-stav, p-ring eller annet. Hormonprevensjon har bivirkninger, det er ikke til å komme fra. Noen opplever få bivirkninger av f.eks p-stav, mens andre kan oppleve flere. P-ring kan vel også være et godt alternativ.
villen Skrevet 15. september 2008 #11 Skrevet 15. september 2008 Jeg synes p-ring er godt alternativ. Det koster litt mer enn p-piller, men jeg synes i hvertfall det er mye mer praktisk. Det er bare genialt!
Fantomina Skrevet 15. september 2008 #12 Skrevet 15. september 2008 (endret) . Endret 29. oktober 2015 av Fantomina
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå