Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som kan beskrive en typisk psykopat? Hvordan vet man at man har støtt på en psykopat, finnes det noe som avslører dem?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_maja_*
Skrevet

Det finnes utallige tråder om samme tema her på samliv og relasjoner, så jeg foreslår at du søker litt først. Mange svar på akkurat det du spør om.

Gjest Gjest_Linka_*
Skrevet
Noen som kan beskrive en typisk psykopat? Hvordan vet man at man har støtt på en psykopat, finnes det noe som avslører dem?

Personer med psykopatiske trekk avslører seg ofte kun for de nærmeste, men om man ikke har kunnskap om denne typen personlighetsforstyrrelser kan det være vanskelig å gjenkjenne dem. Mange psykopatofre ender opp med å bli totalt forvirret og tro at det er dem selv det er noe galt med.

Dette er noen gode artikler:

http://www.doktoronline.no/news/NONAME-1328.html

http://www.aftenposten.no/amagasinet/article1824103.ece

Denne anbefales på det sterkeste:

http://iskwew.com/blogg/2007/02/26/brev-til-en-psykopat/

Skrevet

Takk for nyttige linker gjest_Linka. Jeg har lest alt sammen nå. Oppdaget at merkelig mye av det stemmer med min egen mann. Jeg har lenge hatt mistanke om at det er noe galt med han. Det eneste han feiler på for å ikke treffe midt i blinken på psykopatbeskrivelsen er at han ikke slår, og at han i blant kan innrømme at han har problemer.

Er det noen spesielle "triks" man kan bruke, noe man kan gjøre eller si, for å få en psykopat til å avsløre seg?

Gjest skadeskutt
Skrevet

Hei

Har et godt råd, kom deg langt unna så fort som mulig.

Det er 15år siden jeg var i et forhold til en som helt klart er psykopat ( det ble klarlagt i en rettssal)

Jeg sliter fortsatt med alle de psykiske terror tingene han bedrev med meg. Det er ikke alltid at de slår, men psykisk vold er like ille.

Ta vare på deg, og kom deg bort.

Lykke til.

Gjest Gjest_Linka_*
Skrevet
Takk for nyttige linker gjest_Linka. Jeg har lest alt sammen nå. Oppdaget at merkelig mye av det stemmer med min egen mann. Jeg har lenge hatt mistanke om at det er noe galt med han. Det eneste han feiler på for å ikke treffe midt i blinken på psykopatbeskrivelsen er at han ikke slår, og at han i blant kan innrømme at han har problemer.

Er det noen spesielle "triks" man kan bruke, noe man kan gjøre eller si, for å få en psykopat til å avsløre seg?

Det er det som er litt farlig med selve betegnelsen psykopat (en betegnelse som forøvrig fagpersoner har beveget seg bort fra), mange med denne typen personlighetsforstyrrelse har en del av trekkene - ikke nødvendigvis alle.

Det er dessuten uinteressant for ofrene om han/hun 'scorer høyt', et helsefarlig menneske trenger for eksempel ikke være voldelig for å gjøre skade.

Jeg er usikker på hva du legger i "avsløring". Det finnes metoder man kan benytte seg av for å sette dem 'fast', men man kan aldri hjelpe/forandre dem. Dersom du har det vondt i forholdet, og kjenner deg igjen i artiklene, så er det egentlig avsløring nok.

Skrevet
Det er det som er litt farlig med selve betegnelsen psykopat (en betegnelse som forøvrig fagpersoner har beveget seg bort fra), mange med denne typen personlighetsforstyrrelse har en del av trekkene - ikke nødvendigvis alle.

Det er dessuten uinteressant for ofrene om han/hun 'scorer høyt', et helsefarlig menneske trenger for eksempel ikke være voldelig for å gjøre skade.

Jeg er usikker på hva du legger i "avsløring". Det finnes metoder man kan benytte seg av for å sette dem 'fast', men man kan aldri hjelpe/forandre dem. Dersom du har det vondt i forholdet, og kjenner deg igjen i artiklene, så er det egentlig avsløring nok.

Jeg har det bra i forholdet 80 % av tiden. Helt fra jeg kjente han har det vært tydelig at han har problemer (angst, depresjon), så dette er ikke noe jeg nylig har fått "avdekket". Til vanlig kommer han aldri med kritikk, sårende komentarer eller noe slikt, og selvtilliten min har faktisk blitt bedre etter at jeg ble sammen med han, så han er nok mest sannsynlig ingen psykopat. For de gjør vel alt for å bryte deg ned, ikke sant?

Med avsløring mener jeg bare at man gjør noe som får psykopaten til å freake ut og vise sin kalde, onde side, der et normalt menneske bare ville blitt irritert eller noe.

Du sier det finnes metoder for å sette dem fast. Kan du si litt mer om disse?

Kanskje det er personlighetsforstyrrelse han har forresten. . (men nei, jeg er ikke ute etter å gi han noen diagnose. :) Jeg ønsker bare å få klarhet i et par ting)

• 3 måneder senere...
Skrevet
Du sier det finnes metoder for å sette dem fast. Kan du si litt mer om disse?

hadde vært kjekt å vite litt mer om å "sette" dem fast..

Skrevet (endret)
hadde vært kjekt å vite litt mer om å "sette" dem fast..

Hvorfor i all verden ønsker du å lage en felle for mannen din? Jeg tenker at de fleste mennesker kan vise seg fra svært usympatiske sider dersom de blir presset. Det trenger ikke å være noe bevis på at man er "psykopat". Hvis mannen din ikke kritiserer deg til vanlig, og dere normalt sett har det bra, men han kan bli litt ufin når dere krangler, så er det ingenting ved det i seg selv som kan si noe om han er "psykopat". Helt vanlige folk kan si ganske fæle ting hvis de blir sinte nok. Hvis han sliter med angst og depresjon, ville jeg heller oppfordret ham til å oppsøke hjelp. Hvis han sliter med disse tingene, kan jo det også forklare hans oppførsel overfor deg, framfor at det nødvendigvis er et tegn på personlighetsforstyrrelse.

Edit: Nå vet jeg ikke om du er samme gjest som ts, men jeg bare antok det, så mitt svar var til ts.

Endret av Vera Vinge
Skrevet
Med avsløring mener jeg bare at man gjør noe som får psykopaten til å freake ut og vise sin kalde, onde side, der et normalt menneske bare ville blitt irritert eller noe.

En psykopat trenger da ikke noe som får han til å freake ut. Vanlige folk kan da også freake ut. Det er ikke psykopatiske trekk å freake ut, og ihvertfall ikke vise det åpenlyst. Sannsynligvis ville de selv kritisere folk som freaker ut. Psykopater opererer nok mer i det skjulte. Det er ihvertfall min erfaring. Jeg vil også si at det er nokså sunt å freake ut om man opplever noe ille, enn å bare være helt likegyldig. DA bør varselklokkene ringe...Jeg husker en eks jeg hadde som sa han tålte alle krangler og at han aldri ble sint, plutselig en dag sa han at han ikke orket kranglel (vi hadde aldri kranglet) og da var alt over.

Skrevet
En psykopat trenger da ikke noe som får han til å freake ut. Vanlige folk kan da også freake ut. Det er ikke psykopatiske trekk å freake ut, og ihvertfall ikke vise det åpenlyst. Sannsynligvis ville de selv kritisere folk som freaker ut. Psykopater opererer nok mer i det skjulte. Det er ihvertfall min erfaring. Jeg vil også si at det er nokså sunt å freake ut om man opplever noe ille, enn å bare være helt likegyldig. DA bør varselklokkene ringe...Jeg husker en eks jeg hadde som sa han tålte alle krangler og at han aldri ble sint, plutselig en dag sa han at han ikke orket kranglel (vi hadde aldri kranglet) og da var alt over.

Jeg kan også legge til at for meg er en psykopat en som ikke har noen medfølelse/empati overhodet med de som står han nærmest.

Skrevet

Men hva skal du bruke denne "avsløringen" til? Om spørsmålet er om du skal gå fra han eller ikke, må du vurdere det ut fra den informasjonen du allerede har. En person kan ha ganske sterke psykopatiske trekk, uten å nødvendigvis være psykopat, men det kan fortsatt være nok til at det vil være destruktivt for deg å fortsette å være sammen med han. Så den faktiske diagnosen er egentlig uinteressant.

Er også enig med de over som sier at "å freake ut" ikke sier mye om å være psykopat eller ikke. De fleste mennesker vil reagere om man trekker i dem. Det er i dagliglivet psykopaten "avslører" seg.

En psykopat trenger heller ikke å være voldelig. Kanskje ser han at han tjener mest på å ikke slå, eller så har han ikke brutt deg langt nok ned psykisk, til at han tar sjansen på det, enda. Mange av disse beskrivelsene av psykopater er også veldig forenklede, min erfaring er at mange psykopater innrømmer problemene sine, og det gjør dem bare farligere. Vi vil jo gjerne forstå en person som innrømmer at han har problemer, og kvinner er vel kanskje litt ekstra utsatt for dette med å ville hjelpe vedkommende.

Ett annet viktig kjennetegn ved psykopater er at de spiller opp til konflikt. På en måte er de en slags følelsesmessige vampyrer, som trekker energien sin fra medmenneskelige konflikter. Dette kan de oppnå ved å være verdensmestere, og fremstille seg som perfekte, eller ved å spille på svakhetene sine, og prøve å fremstå som så stakkarslige som mulig, eller en mellomting på denne skalaen. Den typiske psykopaten elsker også å få rett, og kunne si "hva var det jeg sa" enten det er noe som går bra eller dårlig.

Men, som sagt, det er ikke så viktig om han er psykopat eller ikke, spørsmålet er hvordan du føler deg i dagliglivet med han, og hvordan forholdet deres fungerer.

Skrevet

Det går ikke an å forstå dem, det går ikke an å snakke med dem, og det går ikke an å prøve å sette grenser for dem. Alt fungerer bare midlertidig.

Det eneste man kan gjøre er å skremme dem på en så graverende måte at de ikke tør å ha mer med en å gjøre, og de kommer aldri til å plage en igjen. Det forhindrer også at den typiske ødelegge-og-angre-sirkelen fortsetter til evig tid.

Ekte anger ser man ikke uansett, og rykter får man spredd om seg uansett, så det skal man ikke la hindre seg. Jeg vil heller ha et rykte som en gal dame som "ødela stakkars han" enn å gå resten av livet og være redd, det har jeg brukt lang nok tid på. Det vanskelige er å ha samvittighet til å være like skremmende tilbake og uten å føle seg som en psykopat selv, og å greie seg videre uten å ville rehabilitere han.

Hilsen hun som fikk psykopaten til å gråte som et lite barn.

• 1 måned senere...
Skrevet
Det går ikke an å forstå dem, det går ikke an å snakke med dem, og det går ikke an å prøve å sette grenser for dem. Alt fungerer bare midlertidig.

Det eneste man kan gjøre er å skremme dem på en så graverende måte at de ikke tør å ha mer med en å gjøre, og de kommer aldri til å plage en igjen. Det forhindrer også at den typiske ødelegge-og-angre-sirkelen fortsetter til evig tid.

Ekte anger ser man ikke uansett, og rykter får man spredd om seg uansett, så det skal man ikke la hindre seg. Jeg vil heller ha et rykte som en gal dame som "ødela stakkars han" enn å gå resten av livet og være redd, det har jeg brukt lang nok tid på. Det vanskelige er å ha samvittighet til å være like skremmende tilbake og uten å føle seg som en psykopat selv, og å greie seg videre uten å ville rehabilitere han.

Hilsen hun som fikk psykopaten til å gråte som et lite barn.

Skrevet

Endelig ei dame med "baller"....vil du gifte deg med meg :)

Skrevet
Endelig ei dame med "baller"....vil du gifte deg med meg :)

Nei ellers takk, jeg foretrekker at mannen har baller nok til å la meg være kvinne.

Skrevet

Må du absolutt komme fram til en definisjon? Se på hvordan han behandler deg, og bestem deg dermed for om det er akseptabel atferd eller ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...