Gjest Dallandra Skrevet 15. september 2008 #1 Skrevet 15. september 2008 Jeg går ut fra at det er flere her inne som sitter med fryseren halvfull av elgkjøttet fra i fjor, og utsikter til ny forsyning ila en måneds tid. Jeg er oppvokst med elgkjøtt og er litt l e i de vanlige tilberedningsmåtene og er på utkikk etter nye varianter og oppskrifter. Har du en å dele kanskje? Sånn i farta forteller jeg at jeg har byttet ut timevis med kjøttkakesteking med å steke kjøttpudding. 1 kg kjøttfarse opp i ei smørsmurt brødform, ca 1t i ovnen på 180 grader.
Gjest Elastica Skrevet 15. september 2008 #2 Skrevet 15. september 2008 Jeg skal lage lasagne i dag, med elgkjøttdeig, selvsagt.
Gjest Dallandra Skrevet 15. september 2008 #3 Skrevet 15. september 2008 Jeg brukte opp all elgkjøttdeigen for etpar uker siden jeg, og har nå flere kjøttpuddinger i frysen. Elg Teriyaki Mørt kjøtt i biter, wokstørrelse og løk i skiver stekes Teriyakisaus fra glass haes over og varmes Serveres med blandet grønnsalat med tomater og sesamfrø Kokt ris.
Flua Skrevet 15. september 2008 #4 Skrevet 15. september 2008 (endret) Jeg bruker stort sett bare elg og hjorte kjøtt, men jeg synes ikke det smaker i det hele tatt i ........kall det "moderne" retter da. (Pizza, lasagne osv.) Laga greske kjøttkaker en gang, tror ikke det er elg på Kreta for å si det sånn...... Jeg lager kjøttkaker, middagspølser, biff og atter biff (hverdagskost ), wok med ganske enkle krydderier (teriyaki skal jeg prøve ja...), jeg lager kjøttsuppe, langstidstekt stek, fondue (min favoritt! )........da kommer jeg ikke på noe mer i farta..... Til hverdags lager jeg en enkel skysaus med basillikum i til kjøttkakene, det blir så tungt med viltsaus en dag i uka liksom. Det med kjøttpuddingen hørtes smart ut. Skal jeg prøve. Koker du den i vannbad eller? Ellers vanlig kjøttkakeoppskrift? Jeg steker dog ikke kjøttkaker i timesvis, jeg bruner de i smult, så koker de ferdige i sausen. Jeg bruner glatt 90 kjøttkaker på 15 min, men jeg må jo lage de først da selvfølgelig. Endret 15. september 2008 av Flua
Chianty Skrevet 16. september 2008 #5 Skrevet 16. september 2008 Dette er apsolutt en side for deg, Faerie http://www.matoppskrift.no/sider/Viltelg.asp
Gjest Elastica Skrevet 16. september 2008 #6 Skrevet 16. september 2008 Dette er apsolutt en side for deg, Faerie http://www.matoppskrift.no/sider/Viltelg.asp :dåne: Det burde holde for en stund, ja!
Gjest Faerie Skrevet 16. september 2008 #7 Skrevet 16. september 2008 Kjøttpudding: Vi får laget ferdig kjøttfarse. Denne krydrer jeg litt ekstra før jeg har den i brødformer smurt med smør, setter i ovnen og steker på 200 grader i ca en time. Putter i frysen, skjærer i skiver og steker i panna. Alternativt skjæres den i tynne skiver og brukes som pålegg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå