Gå til innhold

Hvor mange bonger?


Gjest LoisLane

Hvor mange drikkebonger pr. gjest?  

2 stemmer

  1. 1. Hvor mange drikkebonger pr. gjest?

    • 1 bong
      0
    • 2 bonger
      8
    • 3 bonger
      8
    • 4 bonger
      1
    • 5 eller flere bonger
      2
    • Ingen - vi har fri bar
      25


Anbefalte innlegg

Gjest LoisLane

Hvor mange drikkebonger spanderer dere på hver gjest?

Lurer også litt på hvordan bongene gjøres opp med arrangøren. Avtales en pris pr. bong, eller summerer de opp etterpå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest LoisLane

Nei, aller helst vil vi vel unngå bongene, men det har vi rett og slett ikke økonomi til. Når stedet har skjenkebevilgning, og vi betaler alt selv, er dette ingen mulighet.

Tror gjestene våre har stor forståelse for det også. Eller er det gjerrig med bonger???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan være enig med deg i at det er fornuftig dersom du ikke kan ha åpen bar selv. Men dette er en av grunnene til at vi skal ha festen på et sted der vi kan ordne alt selv. Jeg synes at vi "skylder" gjestene å få være nettopp gjest hele kvelden, og derfor har vi åpen bar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tabby

Vi kommer til å ha åpen bar, og velge et sted ut i fra dette kriteriet. Men jeg skjønner de som ikke har muligheten til dette, og da er bonger en god løsning. Hva med å snakke med stedet dere skal ha festen og spørre hvordan de pleier å løse slike ting? Hvor mange bonger dere gir må du vel nesten bestemme når dere har fått prisen på de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal ikke ha bonger eller fri bar.

Årsaken til dete er at økonomien vår sier at det kan vi ikke.

Skylder gjestene våre gratis drikke???? Ehhh.... Kan ikke akkurat påstå at vi gjør det... Vi står for drikke til middagen, og kaffe pluss velkomst. Etter det så er muligheter til å få kjøpt drikke til en billig penge i baren. Det som blir solgt i baren skal dekke det som blir drukket der. Og ikke middag, kaffe og velkomst i tillegg. Vi har ingen planer om å bruke prisene som er på byen.

Vi har sagt i fra til alle gjestene om at vi ikke står for drikke til festen... Og svaret vi har fått er ; Er det vanlig med fri bar da...??? Ingen av gjestene har sagt noe negativt enten de har reist 150 mil eller 5 km... Dette med at man må ha Fri bar, synes jeg personlig er dumt. Ikke ondt ment, men jeg synes det. Har vært i bryllup der det var det og det ble en skikkelig fyllefest. Jeg har vært i bryllup der det ikke var fri bar og for å være ærlig... stemningen var mye bedre...

Det virker som at så mange mener at et bryllup skal være med MASSE alkohol, det må ikke gå tomt for alkohol... Hva skal gjestene drikke da... Dere må huske på at et bryllup er ikke en fest i den grad at man drikker seg drita... Man bør klare å moderere seg når det gjelder dette med alkohol og hvor kult er det at den ene av gjestene eller flere våkner opp dagen etter og husker lite fra deres store dag. Ja, jeg har vært borti den type gjest. Ikke bare i bryllup, men også i andre type lag. der alkoholen tok overhånd. For det er ikke alle som klarer å styre seg, selv om man som vert/vertinne tror det. Uansett hvor godt man tror an kjenne gjestene så vet man aldri hva som skjer når Kong Alkohol dukker opp gratis i et bryllup, 50 årslag etc...

Vi i Norge har ikke særlig med drikke kultur... synd å si det, men det er sant... :oops: Og er det gratis drikke, så drikker man som regel mere.... For å kjøpe alkohol... Det er rådyrt. Det er det ingen tvil om... Er jo en grunn til at Ola og Kari Nordmann drar på Harrytur til Sverige som mediene kaller det...

Nå får jeg sikkert masse kjeft, men dette er min mening.

Til hun som startet tråden, gjør det dere føler er rett.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Princess
Skylder gjestene våre gratis drikke???? Ehhh.... Kan ikke akkurat påstå at vi gjør det... Vi står for drikke til middagen, og kaffe pluss velkomst.

Jeg er veldig enig med deg, Nikki! Du skriver mye fornuftig i innlegget ditt, og dette med at "man skylder gjestene drikke..." den klarer jeg helt ikke å sette meg inn jeg heller :ler:

Men for å komme til poenget; Du forklarer veldig godt hva du mener og du skal ikke få noe pepper av meg for hva du skriver -jeg skjønner veldig godt hva du mener :wink: (selv om vi skal åpen bar i bryllupet vårt)

Ja, vi reiser til Sverige for å handle kvoten nå i Juni, og vinene skal vi handle i Norge. Klart dette blir dyrt! Men så handler jo dette nok en gang om prioriteringer. Jeg sier ikke at vi prioriterer alkoholen fremfor alt annet, men vi prøver å få råd til alt vi har lyst til å ha med i bryllupet. Vi ønsket oss bl.annet livemusikk og fri bar - og det har vi nå fått til (med litt økonomisk hjelp fra foreldre). Jeg synes ikke det er noe negativt med å ha alkohol i et bryllup, og jeg tror nok også det kommer litt an på antallet gjester som kommer. Hos oss kommer det ca. 40 gjester, og vi kjenner alle veldig godt. Som du sier så er ikke alle voksne mennesker like fornuftige, men vi er heldige som kjenner familien vår veldig godt. Ingen av de kommer til å drikke seg drita full, fordi de skjønner at de er i et bryllup - og bryllup er ingen fyllefest etter min mening. Man hører mange rare historier ja, men jeg tror nok hver og en av oss kan svare på om det vil skje i deres bryllup -nettopp pga at man (som regel) kjenner sine egne gjester. Om en gammel onkel nå drikker seg full og ligger på scenen og rølper - ja, da sender vi ham bare hjem med taxi..! Om han ikke husker noe fra vårt bryllup neste dag, så blir det hans eget problem og ikke vårt!

Kan ikke de voksne gjestene ta ansvar for sine egne handlinger, ja så er ikke det heller vårt problem - men som jeg skriver så tviler jeg sterkt på at slik rølping forekommer i stor grad på en bryllupsfest. Man kan ha det moro uten alkohol, men man kan også ha det moro MED alkohol. Det trenger som sagt ikke bli en fyllefest! Jeg tror nok de fleste kommer for å feire bryllup, og ikke for å drikke seg sanseløs. (da snakker jeg ut i fra mine gjester..)

...og helt til slutt: Vi skal ikke ha alkohol pga at vi skylder gjestene våre noe å drikke :ler: Hovedpoenget med bryllupet er selvfølgelig å BLI GIFT MED MANNEN JEG ELSKER, og å få feiret dette sammen med familien og skikkelig KOSE oss :D Med eller uten alkohol -og vi valgte med :wink:

Lykke til alle sammen - enten dere velger med eller uten alkohol så kommer festen til å bli KNALL! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Latterlig å kreve penger av egne gjester for sprit man har handlet billig i Sverige.

Nå skal det sies at vi kjøper faktisk ikke alkohol i Sverige, da vi faktisk gifter oss langt unna Svenskegrensa... Hadde vi kjøpt alkohol i Sverige så hadde kansje saken stilt seg litt annerledes. Men uansett så mener jeg at det fortere kan bli en fyllefest med fri bar enn med en bar der man må betale drikken selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[......så mener jeg at det fortere kan bli en fyllefest med fri bar enn med en bar der man må betale drikken selv.

DET kommer jo litt an på hvem man setter i baren....

Bukken til havresekken osv...

Selv skal vi ha to driftige damer,

den ene er bar-sjef på et utested i Olso der det ferdes mange tøffe karer

(les: menn pluss minus femti som er vant til å ta seg en dram)

den andre har laaang bar og restaurant utdannelse og vet godt hvem som har fått nok og hvem som tåler litt til....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Princess
Men uansett så mener jeg at det fortere kan bli en fyllefest med fri bar enn med en bar der man må betale drikken selv.

Ja, det kan så være! Men det spørs hva man mener med fri bar da... :roll: Noen mener at fri bar er hvis man setter fram masse drikkevarer på et bord med blandevann og glass ++ slik at gjestene kan forsyne seg selv...mens andre har bar med bartendere som serverer gjestene gratis drikkevarer. Vi valgte det siste alternativet -nettopp pga at det mye fortere blir en fyllefest hvis gjestene skal forsyne seg selv og lage sine egne drinker. Da blir det ikke minst MASSE svinn med drikkevarene, for blander gjestene selv så er det ikke sikkert drinkene blir helt vellykket, og da er det lett å sette fra seg den på et bord og gå å lage seg en ny drink.. DET er bortkastet alkohol det!

I en bar er det i det minste noen som passer på, og som kan blande svakt om de ser at gjestene "sliter" :ler:

Som du skriver Nikki, så har dere jo tenkt å ta en lav sum for alkohol i baren. Jeg synes det hørtes kjempegreit ut jeg, og jeg skjønner på en måte at dere gjør det slik. Vi vurderte også å gjøre det på den måten (15,- for en drink osv) men som jeg skrev tidligere så har vi nå fått økonomisk hjelp av foreldrene våre, slik at vi har råd til bl.annet fri bar. Jeg tror nok folk flest vil forstå at dere gjør det slik, men det er selvfølgelig viktig å opplyse gjestene om det allerede i innbydelsen. (De færreste drar med seg masse penger på en bryllupsfest)

Hadde jeg hatt valget mellom å droppe alkoholen helt i bryllupet, eller å ta noen kroner for et glass, så hadde jeg valgt det siste -uten tvil!

:D :D :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal ha FRI bar,men med en bartender som mikser og blander. Spriten er handlet billig men øl-vin og likører er full pris.

Jeg synes det er kipt med bonger.

. Vi har ikke slike venner og familie som drikker seg dritings bare for det er gratis. De vil nokk kose seg og drikke det d føler for.(d jør det i andre sammenhenger også der alkoholen har vert gratis)

Håper og tror vi vil få et fint brullup

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Vi skal gi gjestene to bonger hver fordi vi ikke har råd til å ha fri bar.

Bartenderen fører opp på hver bong hva som er handlet, og regningen blir utifra dette. Selvfølgelig er det mest ideelt å ha fri bar, men tror de fleste skjønner at bryllup er dyrt, og at det derfor begrenser seg noe.

Hvis jeg hadde vært i et bryllup med bonger, hadde jeg ikke syntes dette var negativt eller gjerrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi var i et bryllup for 2 år siden,hvor vi fikk 1(!) drikkebong hver... :o

Det var en kamerat av min mann som giftet seg.

Vi kjøpte bryllupsgave til 1000 kr, under festen drakk vi for ytterligere 1000 kr (full pris på alt,og jeg drikker ikke halvlitere) i tillegg måtte vi ha taxi begge veier,og dette kostet 350 kr..

Hele sullamitten kom altså på 2350 kr!! :o

Skjønner godt at enkelte melder avbud jeg....

Det koster jo flesk og gå i bryllup når du må betale drikke selv...

Å ja,jeg synes det er gjerrig med drikkebonger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er forskjellen på å måtte betale for drikkevarene, om de er kjøpt i sverige eller Norge?

Jeg antar at prisen pr drink blir billigere når man har handlet i Sverige.

Syns bong-systemet er flott jeg. Dessuten slipper man kanskje drita gjester, noe jeg ikke syns hører hjemme i et bryllup.

Men tror nok jeg ville hatt en 4-6 bonger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags folk kjenner dere'a?? :o

Jeg har enda til gode å være i et bryllup hvor gjestene er DRITA!!

Drikkebonger,eller ei..Hvis noen VIL bli fulle så blir de det med eller uten bonger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Anonymous
Vi kjøpte bryllupsgave til 1000 kr, under festen drakk vi for ytterligere 1000 kr (full pris på alt,og jeg drikker ikke halvlitere) i tillegg måtte vi ha taxi begge veier,og dette kostet 350 kr..

Hele sullamitten kom altså på 2350 kr!!

Det vil si: 1000,- av beløpet brukte dere på dere selv....noe som kanskje hadde begrenset seg om dere virkelig hadde hatt dårlig råd..? Man MÅ ikke drikke for 1000,- vettu! Så var det gaven da...1000,- ...ikke vet jeg hvor godt dere kjente brudeparet, men på meg virker det som om dere følte dere snytt for gratis alkohol i forhold til den dyre gaven dere gav bort?

Er det virkelig SÅ vanskelig å akeptere at andre prioriterer forskjellig fra en selv? Å kalle andre for GJERRIGE fordi de ikke betaler alkohol for flere titalls personer er for meg helt bak mål! Det er ikke alle som synes at alkoholen er det viktigste av bryllupet.

"Det koster jo flesk å gå i bryllup når du må betale drikken selv"....

Ja, selvfølgelig! Når man drikker for 1000,- så blir det dyrt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ha åpen bar i vårt bryllup.

Har full forståelse for de som ikke skal ha det,

mener det er opp til hver enket.Men jobber mye med bryllup(sousjef på et stort hotel) og det vanligst er at når det er bonger etter middagen, så pleier det å være 2-3 bonger pr. gjest. Har ikke vært bryllup hvor det har vært mere enn 4 bonger, da pleier det å være åpen bar.Ved bonger betaler dere selvfølgelig bare for det antallet bonger som er brukt,ikke kjøpt/bestilt på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barbie: (fikk ikke til å sitere, hvordan gjør jeg det, merker noe?) Tror ikke jeg kjenner noen rare folk men kommer du på bygde-Norge så er det ikke vanskelig å komme i et bryllup der folk er drita!

Forøvrig er jeg veldig mot bonger. Synes det virker gjerrig og søkt. Da kan en like gjerne være uten. Det skal vi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LoisLane

Hva? :o Er det mer gjerrig å la gjestene betale alt selv enn å dele ut et par bonger? Søkt? Skjønner ikke helt det, jeg.

jeg merker meg at noen synes det er gjerrig med bonger, men jeg er rimelig sikker på at våre gjester har full forståelse for at vi ikke har råd til å betale alt selv. Snakket med arrangøren vår før helga, og hun hadde ikke vært borti åpen bar. Da vi ba om et overslag på totalpris, sa hun at det var ganske avgjørende hvor mye drikke vi spanderte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...