Gå til innhold

Spiselige julegaver som kan lages allerede nå...

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å lage spiselige gaver i år. Eller annen type hjemmelaget mat/konfekt/godteri/oljer etc.

Noen som har oppskrifter? Forslag til fremgangsmåte/pynting/oppbevaring? Jeg er så lite kreativ på området, men har fått mer og mer sans for hjemmelagede gaver, særlig på den spiselige fronten. Samt at jeg har blitt flinkere til å lage mat og annet generelt.

Jeg er ikke så god på håndarbeid nemlig. Og interessere meg vel mer for mat sånn sett. ;) Fikk en kurv av en venninne i fjor med noen kjempegode karameller, hjemmelaget vin og annet. Super gave! Men den var jo laget bare en uke før jul omtrent. Jeg vil gjerne komme igang allerede nå, jeg. :)

Tenkte jeg kunne ta en alenehelg og lage en hel haug av ulike ting. Men da må jeg jo ha en slags handleliste, oppskrifter, fremgangsmåte. Og vite at det ikke blir uspiselig før jula setter inn.

Hadde blitt glad for tips og råd! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med syltetøy og gele? Rognebær- og (pepper)myntegele f.eks. holder seg. Kirsebærlikør må stå lenge. En del kaker kan fryses.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen erfaring, men jeg tror ikke jeg hadde satset på å fryse konfekt uten at jeg fant en oppskrift der det sto at de tålte det. Jeg kan se for meg at de kan bli klisne og ikke ser like pene ut etter en runde i fryseren.

Ellers kan du jo prøve deg på Kinesiske lykkekaker. De er jo helt tørre, så jeg ville tro at de holder seg i en boks om de står tørt og ikke for varmt (ikke i kjøleskap, men f.eks. en tørr bod). Men jeg har aldri prøvd selv, på tross av mange store planer... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Sarah Bernard? Det er jo en julekake og konfekt...og de kan fryses ned. F.eks lage de hjerteformede, jeg lagde hjerteformede sarah bernard til bryllupet vårt, serverte de med velkomstchampagnen, og det ble stor suksess!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...