Gå til innhold

Skattesnytere og snyltere på nav

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet om et par som snyter oss for masse penger. Pr nå så jobber begge i norge, og skatter av disse inntektene. I tillegg får de utbetalt rundt 50000 i mnd i utlandet. Dette er leieinntekter som de får rett i hånden der nede, eller fam som setter inn penger på utelandsk konto. Dette oppgir de ikke til staten her sef.

Så tjener de opp penger her i norge, og mottar yttelser fra nav når de bor i utlandet. Dette er da snakk om 20000 pr mnd

Ville dere ha tystet, og hordan g hvem gjør jeg det til

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville ikke sagt noe. Er ikke alvorlig nok. Blander meg heller ikke opp i hva andre gjør.

Skrevet (endret)
Jeg vet om et par som snyter oss for masse penger. Pr nå så jobber begge i norge, og skatter av disse inntektene. I tillegg får de utbetalt rundt 50000 i mnd i utlandet. Dette er leieinntekter som de får rett i hånden der nede, eller fam som setter inn penger på utelandsk konto. Dette oppgir de ikke til staten her sef.

Så tjener de opp penger her i norge, og mottar yttelser fra nav når de bor i utlandet. Dette er da snakk om 20000 pr mnd

Ta kontakt med dem og si at hvis de ikke angir seg selv, så vil du gjøre det.

For du tør vel stå for dine handlinger?

Innlegg endret Reglene

pasha mod

Endret av Pasha
Skrevet

I mine øyne så er det stor forskjell på folk som er passive mottakere av trygder og stønader som ikke ikke er berettiget til .. og rørleggeren som jobber "livskiten" utav seg hver dag og gjør litt "svart arbeid" for en bekjent en lørdag.

Sistnevnte - altså rørleggeren bidrar daglig til fellesskapet ved å betale skatt i massevis .. at vedkommende velger å jobbe litt svart på fritiden har jeg faktisk full forståelse for .. så jeg hadde aldri meldt rørleggeren til myndighetene, nei.

MEN .. hvis jeg fikk kjennskap til at en person hevet f.eks. dagpenger mens vedkommende jobbet svart dagen lang så hadde jeg ikke nølt med å melde fra. Ei heller om jeg hadde visst om en som oppgir å være "enslig mor", mottar overgangsstønad og andre fordeler - men vedkommende allikevel bor sammen med barnefaren .. da hadde jeg glatt meldt fra .. Hadde også vært fristet til å melde fra om en uføretrygdet var istand til å jobbe .. ikke fordi jeg er misunnelig, men fordi vedkommende da er i full gang med å undergrave vårt velferdssystem.

Så i mine øyne er skattesnytere ikke en ensartet gruppe ..

Skrevet (endret)
Ta kontakt med dem og si at hvis de ikke angir seg selv, så vil du gjøre det.

For du tør vel stå for dine handlinger? quote]Vel, alle andre må betale skatt av det de tjener. Det er jo slik hele samfunnet vårt er oppbygd. Alle bidrar til fellesskapet. Men ut ifra det svaret du gir der, skjønner jeg at du er sterkt uenig i denne måten å organisere et samfunn på.

Jeg er sikker på at disse snylterne forventer for eksempel gratis sykehjemsplass når de blir gamle, og gratis sykehus når de trenger det. :dry:

Hadde ikke kosta meg en kalori å "angi" disse personene. :lur: Det er såpass store summer du nevner og. Graverende.

Innlegg endret Reglene

pasha mod

Endret av Pasha
Skrevet

Jeg ville ha sagt fra til NAV. Rett og slett fordi jeg ikke liker at folk snylter på fellesskapet. Jeg ser ingen grunn til å skamme seg over å være den som sier fra. Jo flere som gjør det, dess bedre vil velferdsstaten Norge fungere.

Skrevet

Hvis du er HELT sikkert på at dette er snylteri, så sier du fra! Da er det ikke akspetabelt.

Hilsen ærlig bruker av NAV

Skrevet

er sikker på at de snylter ja, men pr i dag tjener de bare opp penger til å reise til utlandet og starte opp ny bedrift.

Og de opparbeider seg grunnlag for å snylte igjen på nav. Pr i dag snylter de kun på skatten, de får inn ca 50000 i leieinntekter i mnd fra utlandet. Har bedrifter i utlandet som ikke er oppført her i norge.

Gjest Gjest__tulla__*
Skrevet
er sikker på at de snylter ja, men pr i dag tjener de bare opp penger til å reise til utlandet og starte opp ny bedrift.

Og de opparbeider seg grunnlag for å snylte igjen på nav. Pr i dag snylter de kun på skatten, de får inn ca 50000 i leieinntekter i mnd fra utlandet. Har bedrifter i utlandet som ikke er oppført her i norge.

Du kan tipse nærmeste skattekontor om forholdet, så vil de undersøke saken nærmere. Tipset kan leveres anonymt.

Skrevet
Men du tør altså ikke stå for det.

Heller ingen andre her, ser jeg. Dere er jammen noen store mennesker!

Her er det kanskje ikke snakk om å tøre å stå for det, men at man ikke vil fordi man ikke vet ettervirkningene. Mennesker som snylter i store omfang, slik som skjer her, kan være truende til endel hevnaksjoner mot både fam og venner

Skrevet

Du skriver at de jobber og skatter i norge,men snyter nav når de er i utlandet. hva får de av nav da?

kansje det er andre skattereglerfor utleie av bolig i det landet de bor i? det er vel bare Norge som tyner folk for kroner om du eier noen kvadrat.

Skrevet
Tja, si det... Kunne gjerne kjøpt en 50" også jeg da.. Hehe! Men er vel prisen som stopper meg der...

Jeg ville ikke sagt noe, jeg har litt høyere terskel for angiveri. Muligens deriver de med noe ulovlig, men det er like sannsynlig at ejg ikke ville hatt riktig info.

Derimot har jeg angitt narkosalg i stor stil (en av de største haiene i en stor kommune - da var både politiet og jeg fornøyd), og jeg har angitt ungdommer på 14 år som kjørte møkkfulle med bil i en sinnsyk fart i et boligfelt (de kræsjet til slutt, men skadet heldigvis ikke andre enn seg selv og bilen).

Vi skal være litt forsiktig i forbindelse med angiveri, for det kan som nevnt hende vi ikke har riktig info.

Skrevet
Jeg ville ikke sagt noe, jeg har litt høyere terskel for angiveri. Muligens deriver de med noe ulovlig, men det er like sannsynlig at ejg ikke ville hatt riktig info.

Derimot har jeg angitt narkosalg i stor stil (en av de største haiene i en stor kommune - da var både politiet og jeg fornøyd), og jeg har angitt ungdommer på 14 år som kjørte møkkfulle med bil i en sinnsyk fart i et boligfelt (de kræsjet til slutt, men skadet heldigvis ikke andre enn seg selv og bilen).

Vi skal være litt forsiktig i forbindelse med angiveri, for det kan som nevnt hende vi ikke har riktig info.

I svarte?? Hvor kom det sitatet fra?

Vennligst se bort fra sitatet i innlegget mitt, det hører jo åpenbart hjemme i en annen tråd.

Skrevet
Hadde også vært fristet til å melde fra om en uføretrygdet var istand til å jobbe ..

Og hvordan vet du at denne personen er i stand til og jobbe? Det er mange grunner til og være uføretrygdet, og ikke alle av dem er mulig og se på personen...

Jeg vet om mange som ikke er i stand til og jobbe på grunn av psykiske sykdommer, men ellers så virker de som helt normale oppegående folk uten problemer.

Skrevet

Jeg hadde tatt en telefon til NAV jeg - anonymt selvfølgelig - og forhørt meg om hva de synes om saken..

Det er forøvrig ikke ulovlig å opprette firmaer i utlandet uten å betale skatt til Norge.. Men det forutsetter at du bor der så og så lenge eller noe sånn.. Jeg trenger hvertfall ikke å skatte til Norge, men jeg bor permanent i utlandet.. Og det er fint, for Norge får ikke ei krone av meg når jeg ikke får en dritt av dem.. Bor ikke i Europa, så å være medlem av folketrygden koster meg 20% av lønna mi.. As if.. Da betaler jeg heller eventuelle sykehusopphold privat..

Sorry, avsporing..

Skrevet (endret)
Men du tør altså ikke stå for det.

Heller ingen andre her, ser jeg. Dere er jammen noen store mennesker!

Hvorfor i all verden skal man tøre å stå for det?? Her er det bare snakk om å tipse om noen som svindler av fellesskapet. Ingen trenger å kunne stå for det, dette har ikke noe med dem personlig å gjøre, annet enn at de hjelper til å bruke sårt trengte penger der de er ment å brukes.

Nei, meld ifra når dere vet om sånt. Har ikke medlidenhet for noen som driver med denne form for snusk. De får innrette seg etter systemet slik det er ment å være.

Innlegg endret Reglene

pasha mod

Endret av Pasha
Skrevet

Jeg blir så utrolig oppgitt av dette snakket om sladring, som om det skulle være så negativt. Hvorfor i alle dager skal vi ikke blande oss opp i ting som går ut over oss alle?

Det er mange i Norge som trenger hjelp fra NAV, jeg har selv gjort det i mange år. Jeg ville jobbe, men var for syk, og trengte hjelp til jeg ble frisk nok til å få en jobb på egenhånd. Mennesker som snylter gjør ikke bare at alle i Norge må betale mer i skatt, det gjør også sånne som meg utsatt for baksnakking og mistanker.

Selvfølgelig skal du tipse NAV!

Skrevet
Og hvordan vet du at denne personen er i stand til og jobbe? Det er mange grunner til og være uføretrygdet, og ikke alle av dem er mulig og se på personen...

Jeg vet om mange som ikke er i stand til og jobbe på grunn av psykiske sykdommer, men ellers så virker de som helt normale oppegående folk uten problemer.

Men hvis de er så ute og kjører psykisk at de ikke klarer å jobbe "hvitt" .. så klarer de vel ikke å jobbe "svart" heller? Eller er det en forskjell der?

Skrevet

Jeg ser det ogso. på nav på arbeidkontor dere mener det?

Jeg er enig. veldig enig. veldig veldig mange går til arbeidkontor og spør kan jeg jobbe? ja jeg kan jobbe meg selv selfølginglig. men jeg får ikke jobb ja. jeg søke ja. jeg søke og søke. jeg får ikke jobb. de vil ikke svare neivel. det er veldig mystisk ja. men det er grun av utlanding fordi jeg er det nemlig.

hva dere skal si om det da? jeg ser dere snakke om skatt. betaler skatt altid. de tar skatt ifra mine dagpenger, men jeg får ikke jobbe. veldig mystisk da.

meb jeg ser dere snakke om snytter. sier det sånn snytter er menneske som tar og tar skatt? er nav på arbeidkontor dere mener dårlig?

jeg er nå under forstått. forstått?

det går ikke fort nok det å finne jobb. selfølginglig nei. ikke det. nei nei. ingen skal bli sur.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...