Aurela Skrevet 14. september 2008 #1 Skrevet 14. september 2008 Jeg skal flytte til Danmark om et år tror jeg, og har allerede begynt å smugtitte på leglighetspriser. I den byen jeg vil til har de priser fra rett under tusenlappen opp mot fem tusen. Nå er det selvsagt varierende byggningsår/kvalitet/vei til sentrum/skole, men hvor mye ville du trodd du kunne betalt på husleie med kun et studielån å leve på? Studielånet er vel utbetalt rundt 6000 i måneden. Skal da ha penger til mat og diverse. I Norge er jo hybelprisene veldig høye, så regner med at "Ola/Kari Nordmann" vil kunne ha råd til en litt mer komfortabel hybel på litt mer en 16 kvadrat til 1000 kroner i måneden. (Kjøkken blir da felles med andre). Ville du klart en leie på 2000-3000, eller hva er liksom normalt Er helt blank på dette området
Gjest Golden Girl Skrevet 14. september 2008 #2 Skrevet 14. september 2008 Vil uansetta anbefale deg å ha en liten jobb utenom, så økonomien blir litt slakkere..
FruLuna Skrevet 14. september 2008 #3 Skrevet 14. september 2008 Egentlig er studielån/stipend på ca. 8000 i måneden, men du får mer i august og januar, og resten fordelt over de andre månedene (ca. 6000 i måneden). Jeg klarer meg stort sett på studielån, har ingen fast deltidsjobb, men jobber litt i perioder hvor det er mindre å gjøre på studiet. Betaler i underkant av 3000 i måneden, og synes det går bra å betale såpass. Velger du å leie noe til 4-5000, er du nok avhengig av jobb ved siden av (og/eller snille foreldre ). Vet ikke hvilken by du skal til i Danmark, men i København er det i hvert fall ganske stive leiepriser (som i Norge). Men du kan søke om plass på et kollegium (studentboliger), det er som regel rimelig, men kan være vanskelig å få plass siden det er stor pågang.
Rawien Skrevet 14. september 2008 #4 Skrevet 14. september 2008 Rundt 3 000 skal du vel klare selv uten jobb. Her jeg bor betaler de aller, aller fleste mer enn dette, men da har de jobbet hele sommeren, det hjelper godt på økonomien! Jeg vet ikke hvordan det er med f.eks strømpriser i Danmark jeg, men mat og alkoholprisene er vel ihvertfall lavere enn i Norge.
Aurela Skrevet 15. september 2008 Forfatter #5 Skrevet 15. september 2008 Rundt 3 000 skal du vel klare selv uten jobb. Her jeg bor betaler de aller, aller fleste mer enn dette, men da har de jobbet hele sommeren, det hjelper godt på økonomien! Jeg vet ikke hvordan det er med f.eks strømpriser i Danmark jeg, men mat og alkoholprisene er vel ihvertfall lavere enn i Norge. Ja, det var noe sånt noe jeg tenkte meg. Ønsker å søke meg til en av de middels hyblene (kollegiumene) som ligger nærme skolen og prisen er fortsatt under 2000. Så kan jeg heller søke meg til noe "bedre" etterhvert som man ser hvordan økomomien går. Og jeg har planer om å jobbe sommerferier og litt ellers når man er hjemme, f.eks. om jeg er hjemme i påsken eller noen andre ferier
sacred Skrevet 18. september 2008 #6 Skrevet 18. september 2008 Jeg betaler 3600 i leie, strøm og andre faste utgifter kommer i tilleg. Jeg lever bare på studielånet og det går helt greit, men kan bli veldig trangt til tider. Tror ikke jeg kjenner en sjel som betaler under 3500 i mnd.. 3500-4500 er normalen
Gjest NiChia Skrevet 18. september 2008 #7 Skrevet 18. september 2008 Jeg og kjæresten leier en 60 kvm leilighet til 4000 i mnd. Jeg er student på heltid og han jobber fulltid på butikk. Vi bor veldig sentralt i ei lita bygd med litt over 2000 innbyggere. Synes vi får mye for pengene
Fantomina Skrevet 18. september 2008 #8 Skrevet 18. september 2008 (endret) . Endret 29. oktober 2015 av Fantomina
Gjest Gjest Skrevet 18. september 2008 #9 Skrevet 18. september 2008 Hvis du får 6000 norske blir det per dags dato 5350 danske. Forsvarlig husleie vil jeg si er 3000.
Gjest78 Skrevet 18. september 2008 #10 Skrevet 18. september 2008 (endret) I tillegg får vel utenlandsstudenter litt mer enn vanlig stipend, tror jeg? Så hvis du får litt støtte av foreldre til evt. hjemreiser burde 3000-3500 gå kjempebra. -- Etter å ha sett på siden til lånekassen tror jeg ikke dette gjelder lenger. Man får det samme i utlandet, men man kan få tilskudd til skolepenger og reiser. Endret 18. september 2008 av Lady Lovelace
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå