SuperT Skrevet 14. september 2008 #1 Skrevet 14. september 2008 Hei:) Vi er en stor familie med 2 voksne og 5 barn (3, 7, 9, 9 og 10 år). Vi reiser til Kata beach på Phuket 7 oktober og blir borte i 15 dager. Jeg lurer på litt forskjellig. Aktiviteter å gjøre med barna, spisesteder osv. Jeg har lest på 100 nettsider om anbefalte spisesteder osv, men jeg vil gjerne høre fra noen som faktisk har vært der. Mange ting som skal klaffe med så mange barn på tur, så jeg vil gjerne ha tips om praktiske ting som barnevogn, snorkling, shopping osv. Håper på svar:)
gard Skrevet 14. september 2008 #2 Skrevet 14. september 2008 Hei Du kan sjekke værstatistikk på http://www.weatherbase.com :-)
Gjest Gjest_SuperT_* Skrevet 14. september 2008 #3 Skrevet 14. september 2008 Hei Du kan sjekke værstatistikk på http://www.weatherbase.com :-) Ja takk for det, men jeg har allerede sjekket alle sånne steder og det er ikke til å bli klok på. Derfor vil jeg høre fra noen som har vært der osv..
gard Skrevet 14. september 2008 #4 Skrevet 14. september 2008 Jeg har vært i Thailand et par ganger i regntiden...i september og jeg har vært på Samui, Phuket, Krabi etc. Du må nok belage deg på at det kan regne hver dag men vår erfaring er at det ikke regner hele dagen men heller kraftige skurer som varer en time eller 2. Generelt sett sies det at været er bedre på Samui siden sammenlignet med Phuket siden og det er også bedre jo lenger inn i bukta mot Bangkok man kommer. Men uansett...Thailand er et herlig reisemål selv i regntiden. Her er et reisebrev fra Krabi for noen år siden: http://gardkarlsen.com/thailand2002.htm
Puserjenta Skrevet 14. september 2008 #5 Skrevet 14. september 2008 (endret) Har nesten kommet hjem fra Karon beach nå, men gåavstand til Kata. Været var så som så, men august og september er de dårligste mnd, men har fått masse farge. Anbefaler Kata Hill restaurant. Veldig god mat og veldig billig. Aldri over 300 kr for tre retters med drikke (øl og brus og shakes) for sambo og meg. Lemonshaken der er rågod og passer bra til litt sterk mat (red curry paste=HOT) Det er en italiensk restaurant i hovedgata (husker ikke navnet, men heter noe med cafe og er hvit og delikat), anbefaler denne oxo. Dere bør fra på weekend marked i phuket by, vi tok taxi og kostet 450 baht en vei. Masse å se på, og man behøver nesten ikke prute pga veldig billig. (t-shirt150/180 baht, sko 500/800 baht) Det er også et bra kjøpesenter i phuket som heter sentral festival. I patong er kjøpesentet som heter junglecyon veldig bra. Boots apotek med latterlig lave prisen, man behøver ikke ha med kremer, sjampo eller sminke. Hovedgata i patong er masete og passer ikke veldig for små barn, da det stadig vekk er menn som viser frem kvinnelige kroppsdeler som du kan se på/kjøpe. Anbefaler hvertfall ikke å ha med mye klær, det er veldig billig å få vasket klær, 70 baht pr kg. Spør gjerne om mer mens jeg har reisen friskt i minne. God tur Endret 14. september 2008 av Puserjenta
SuperT Skrevet 14. september 2008 Forfatter #6 Skrevet 14. september 2008 Har nesten kommet hjem fra Karon beach nå, men gåavstand til Kata. Været var så som så, men august og september er de dårligste mnd, men har fått masse farge. Anbefaler Kata Hill restaurant. Veldig god mat og veldig billig. Aldri over 300 kr for tre retters med drikke (øl og brus og shakes) for sambo og meg. Lemonshaken der er rågod og passer bra til litt sterk mat (red curry paste=HOT) Det er en italiensk restaurant i hovedgata (husker ikke navnet, men heter noe med cafe og er hvit og delikat), anbefaler denne oxo. Dere bør fra på weekend marked i phuket by, vi tok taxi og kostet 450 baht en vei. Masse å se på, og man behøver nesten ikke prute pga veldig billig. (t-shirt150/180 baht, sko 500/800 baht) Det er også et bra kjøpesenter i phuket som heter sentral festival. I patong er kjøpesentet som heter junglecyon veldig bra. Boots apotek med latterlig lave prisen, man behøver ikke ha med kremer, sjampo eller sminke. Hovedgata i patong er masete og passer ikke veldig for små barn, da det stadig vekk er menn som viser frem kvinnelige kroppsdeler som du kan se på/kjøpe. Anbefaler hvertfall ikke å ha med mye klær, det er veldig billig å få vasket klær, 70 baht pr kg. Spør gjerne om mer mens jeg har reisen friskt i minne. God tur Tusen takk for masse info:) Jeg håper oktober går greit i og med at det er siste mnd i regntiden. Men vi får se.. det blir sikkert bra uansett:) Vi skulle egentlig til Egypt, men Solia kansellerte reisemålet 2 uker før avreise:( så da måtte vi finne på noe fort, så det ble Thailand. Hvordan er det å dra på utflukter med barn tror du? Er det ok å bade på strendene med barna nå? sånn i forhold til strømmer osv.
Puserjenta Skrevet 14. september 2008 #7 Skrevet 14. september 2008 Tusen takk for masse info:) Jeg håper oktober går greit i og med at det er siste mnd i regntiden. Men vi får se.. det blir sikkert bra uansett:) Vi skulle egentlig til Egypt, men Solia kansellerte reisemålet 2 uker før avreise:( så da måtte vi finne på noe fort, så det ble Thailand. Hvordan er det å dra på utflukter med barn tror du? Er det ok å bade på strendene med barna nå? sånn i forhold til strømmer osv. På kata beach var det helt fantastiks. Langgrundt strand og vi merket ikke noe strømninger der. Vi var på dagstur til phiphi øyne(fantastisk - må ses) og der var det endel strømninger langs land, når vi snorklet. Sto i brosjyren vår at småbarn og gravide ikke anbefales disse turene. Vi tok en semistor speedbåt ut til phiphi (ca en time) Bestilte i kata hos en dame som sitter ved inngangen til en lite handlegate og hun hadde 50 % avslag på turene sine og ringte rundt for oss for å finne turen med minst påmeldte. Har bare vært i hurghada men phuket er 100 ganger bedre. Mye lengre flyreise men bare mye bedre. Dere må også ta massasje. Thaimassasje til 35 kroner for en time. Vi ble faste kunder hos en massasjested ved fotballstadion, lengst fra Kata (du skjønner når du kommer dit) der kunne de kna. Vi tok thaimassasje, oljemassasje og clean foot. Superdigg. Likeved så er det 5/6 litt shabbyrestauranter med veldig god mat. Vi spiste lunsj og tok massasje etterpå (savner) Dere får det bra uansett vær, jeg har fått masse farge tross min bleke hud og fregner. Men når solen var framme er det utrolig varmt, så faktisk digg med skyer. Anbefaler å kjøpe myggspray (fåes i vanlig butikk i kata) hissig mygg liker hvit hud og det klør masse. Men kjøpte kløstillende da i vanlig butikk og apotek. Ingenting er på resept så bare å stikke på apoteket. De er farmasøyet og veldig hjelsomme. Hvis dere skal til patong og kjøpesenteret må dere/barna spise is på swendsens. Namnam, utrolig digg og mye billigere enn hagen-daaz. Vi var 4 som reiste og hadde 28 kg overvekt på vei hjem, pakk lett
Gjest bejrah Skrevet 14. september 2008 #8 Skrevet 14. september 2008 hvilket hotell skal dere bo på? var i kata i slutten av juli. regna masse de tre første dagene ellers var det stort sett opphold de to ukene vi var der. vær flink med myggspray osv. vi så ingen mygg men jaggu ble vi ikke stukket for det. store sår på bena og en thaifyr på gata pekte på leggene våres ropte mosquito og lo slitsomt på stranda der. gjennomsnittlig kommer det 20 forskjellige selgere bort til dere og maser.... og pass dere for skredderne, de er grusomt masete.
SuperT Skrevet 15. september 2008 Forfatter #9 Skrevet 15. september 2008 hvilket hotell skal dere bo på? var i kata i slutten av juli. regna masse de tre første dagene ellers var det stort sett opphold de to ukene vi var der. vær flink med myggspray osv. vi så ingen mygg men jaggu ble vi ikke stukket for det. store sår på bena og en thaifyr på gata pekte på leggene våres ropte mosquito og lo slitsomt på stranda der. gjennomsnittlig kommer det 20 forskjellige selgere bort til dere og maser.... og pass dere for skredderne, de er grusomt masete. Vi skal bo på Centara Kata Beach, reiser med Star Tour. Myggspray skal jeg huske. Og antibac servietter + spray. JEG GLEDER MEG TIL Å DRA!
SuperT Skrevet 15. september 2008 Forfatter #10 Skrevet 15. september 2008 Vi skal bo på Centara Kata Beach, reiser med Star Tour. Myggspray skal jeg huske. Og antibac servietter + spray. JEG GLEDER MEG TIL Å DRA! Dytte dytte.. Jeg så i alle fall ett par soler de neste ti dagene på værmeldingene fra wunderground.com hehe
SuperT Skrevet 22. september 2008 Forfatter #11 Skrevet 22. september 2008 Nei her er det ikke mye som skjer.. jeg gleder meg til å dra i alle fall
Gjest GIN Skrevet 24. september 2008 #12 Skrevet 24. september 2008 Nei her er det ikke mye som skjer.. jeg gleder meg til å dra i alle fall Åh....god tur!! Elsker Thailand!! Hvor gamle er ungene? Vi har hatt med ungene på snorkleturer både til Phi-Phi, James Bond, Raya og flere av småøyene siden ungene var 1 år. Har gått kjempebra. OG ungene syns det er kjekt! (Ja, spesielt de eldste såklart) Om ungene er i minigolf alder - ta dere en ettermiddag/kveld på Dino parken - ligger mellom KAta og Karon langs hovedveien. Det er også en baby-elefant utfor der hver kveld som dere kan mate og ri på. Spisesteder på Kata Beach så sverger vi mye til Nathailes. Til lunch gikk vi ofte ned på stranden og til venstre bort til Kata BBQ. NAm nam!! Et godt mellommåltid er også frukt-shakene som selges på stranda. Skal dere shoppe så er Jungceylon bra. Dere kan også ta taxi til Big C og Central Festival. Phuket by er heller ikke langt borte. Kos dere!
Puserjenta Skrevet 25. september 2008 #13 Skrevet 25. september 2008 Det er også en baby-elefant utfor der hver kveld som dere kan mate og ri på. Må bare si at jeg syns kjempesynd på den elefanten. Jeg fikk vondt inni meg når jeg så den sto utenfor dinoparken med kjetting rundt halsen. Det er ikke sånn elefanter skal oppleves. Tror elefanttrekkingen i skogen er bedre for elefantene og barna.
SuperT Skrevet 25. september 2008 Forfatter #14 Skrevet 25. september 2008 Åh....god tur!! Elsker Thailand!! Hvor gamle er ungene? Vi har hatt med ungene på snorkleturer både til Phi-Phi, James Bond, Raya og flere av småøyene siden ungene var 1 år. Har gått kjempebra. OG ungene syns det er kjekt! (Ja, spesielt de eldste såklart) Om ungene er i minigolf alder - ta dere en ettermiddag/kveld på Dino parken - ligger mellom KAta og Karon langs hovedveien. Det er også en baby-elefant utfor der hver kveld som dere kan mate og ri på. Spisesteder på Kata Beach så sverger vi mye til Nathailes. Til lunch gikk vi ofte ned på stranden og til venstre bort til Kata BBQ. NAm nam!! Et godt mellommåltid er også frukt-shakene som selges på stranda. Skal dere shoppe så er Jungceylon bra. Dere kan også ta taxi til Big C og Central Festival. Phuket by er heller ikke langt borte. Kos dere! Takk for fine tips! Det er sånt som er fint å høre:) Barna er 3, 7, 9, 9 og 10 år:)
SuperT Skrevet 28. september 2008 Forfatter #15 Skrevet 28. september 2008 Hvor mye lommepenger tror dere vi trenger å ha med? Vi har ingen måltider inkl og skal være der i 14 dager.
Puserjenta Skrevet 29. september 2008 #16 Skrevet 29. september 2008 Vi brukte ca 7000 hver, men da var det myyye shopping. Middag for to ( tre retter med øl) koster 250 kr. Hovedrett lå på rundt 40 kroner. Lunsj uten drikke koster ca 20 kr.
Gjest Gjest_Valmue_* Skrevet 1. oktober 2008 #17 Skrevet 1. oktober 2008 Jeg bor i et annet land i Asia og har akkurat vært fire dager i Karon, stranden like ved siden av Kata beach. Været var helt ok. En ettermiddag med pøsregn, ellers en god blanding av sol og overskyet. Veldig behagelig, ikke for varmt, og farge har vi fått som bare det! Det er store bølger på denne tiden og ikke spesielt barnevennlige badeforhold for de aller minste. Min erfaring er uansett at de yngste foretrekker bassenget. Har vært flere ganger i Kata beach i oktober og har aldri opplevd at det har regnet flere dager i strekk. Restaurantene ligger på rekke og rad. Husker ikke navnet på så mange, men har erfart at de som ser enklest ut ofte er de beste. Noen skiller seg ut som litt mer fancy med tanke på interiør, men maten er ikke nødvendigvis bedre av den grunn. Barnevennlige retter er feks. chicken sate (kyllingsspyd), beef oystersauce, fried rice with chicken m.m. De har og et relativt godt utvalg i mer vestlig type mat, ymse sandwishes,pasta, burgere osv. Fruitshakes er et must og en garantert innertier hos barna. En tur til Patong (handleområdet) er greit å ha med seg. Dra tidlig på dagen, før nattelivet tar av. Be feks tuk tuk eller taxisjåføren om å sette dere av ved Patong Tower eller hotellet Baanthai. Da er det bare å vandre bortover. Fotmassasje anbefales! Ungene våre elsker det - aldri en thailandtur uten fotmassasje! Koster 250 bath per person, gi 50 bath i tips til massøsen. Det er tipsen de har i lønn. Ha en riktig god tur!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå