Gå til innhold

Enda mer sulten?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har seriøst vanskelig problem som jeg ikke klarer å håndtere. Jeg er sulten hele tiden og spiser alltid når jeg er sulten. Men ikke alt som kommer inn er bra for meg. Ett eksempel: Siden klokken 12 idag har jeg spist 3 kanelboller, en potetgullpose med potetgull, banan og en halv pose med sånn nøttemix og klokken er nå 14.30. Jeg er fortsatt kjempe sulten, og klarer ikke å la være å spise mer. Hva skal jeg gjøre ?!

Jeg er ikke feit. Jeg er faktisk undervektig men sliter med at jeg synes at jeg selv er tykk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hei!

Huff, det høres ikke noe greit ut..

Men du skriver egentlig svaret selv: du er undervektig!! Og derfor skriker kroppen din etter mat. Så lett og så vanskelig er det..

Hvis du har nektet kroppen din mat en periode nå, så setter kroppen seg i en krise og dermed maksimerer sultfølelsen seg (noen kaller det og sug etter mat)

Ikke vær redd for den sultfølelsen, for det er egentlig kroppen som sier ifra hva den trenger: Mat. Og det lureste du gjør er å hjelpe kroppens "skrik" med det.

Men hadde du klart å erstatte det du spiser nå, med noe ordenltig mat?

F.eks lage deg en skikkelig god middag med proteiner, karbohydrater etc. Kanskje det kan bidra til å stagge sultfølelsen litt..

Og deretter en god kveldsmat senere i kveld?

Med gjerne ett eller to mellommåltider i mellom.

Og det samme i morgen: en ordentlig frokost, lunsj, middag og kvelds med mellommåltider. Og etterhvert vil du nok erfare at sulten roer seg igjen..

Men jeg vil anbefale deg på det sterkeste å ta en prat med legen din om dette :)

Endret av yoga
Skrevet

I tillegg er dette helt feil mat å bli mett på. Det høres ut som du går og småspiser. Kanelboller og chips inneholder bare raske karbohydrater - da blir man sulten igjen med en gang. Banan og nøtter gir god metthetsfølelse, men er ikke et fullverdig måltid.

Ha regelmessige, sunne måltid, og ikke spis litt og litt. Da holder man seg mett.

Skrevet

Enig med AnetteR, dette er ikke den typen mat som holde deg mett over tid. den kan faktisk gjøre sulten mye verre.

Jeg er ingen ekspert på feltet akkurat, så du kunne jo slå opp på nettet ang. dette. Men grove kornprodukter, brun ris og kokte poteter gir relativt trege karbohydrater. Selv synes jeg at rå ting holder en mett lengre, som gulrøtter, frukt, råkostsalat o.l.

Kanskje noe du kunne tatt opp med legen din? Er jo ikke et greit problem å ha dette heller, selv om jeg i ett lite sekund var misunnelig :fnise:

Håper det ordner seg for deg, du finner nok en løsning skal du se :)

Skrevet

Jeg skjønner hva du mener, da jeg var yngre var jeg kjempe tynn og jeg små spiste slik som du gjør. Mitt tips er at du har skikkelig måltid, ikke bare gå rundt og spis snacks hele dagen. For meg var det viktig med et skikkelig middagsmåltid og dette gjorde at jeg låg på meg så jeg fikk en litt normal kropp. Det er ikke noe bra og være undervektig i det hele tatt, men vist du syns du er tykk så syns jeg at du skal ta deg en tur til legen din.

Skrevet
Jeg har seriøst vanskelig problem som jeg ikke klarer å håndtere. Jeg er sulten hele tiden og spiser alltid når jeg er sulten. Men ikke alt som kommer inn er bra for meg. Ett eksempel: Siden klokken 12 idag har jeg spist 3 kanelboller, en potetgullpose med potetgull, banan og en halv pose med sånn nøttemix og klokken er nå 14.30. Jeg er fortsatt kjempe sulten, og klarer ikke å la være å spise mer. Hva skal jeg gjøre ?!

Jeg er ikke feit. Jeg er faktisk undervektig men sliter med at jeg synes at jeg selv er tykk.

:fnise:

Sorry, måtte bare flire litt av den der.

Men til poenget!

Jeg er som deg. Ikke at jeg synes at jeg selv er tykk, men jeg er tynn og alltid sulten.

Det verste jeg kan gjøre er å basere kostholdet mitt på junk, fordi da raser kiloene av. Og å legge på seg de tapte kiloene kan ta meg et halvt års tid.

Hadde jeg spist det du har spist her, ville jeg ikke bare som deg fortsatt vært sulten, men jeg ville garantert fløyet nedover vektskalaen.

Slik løser jeg sultenhets"problemet" mitt:

• Jeg må spise hver 2-3. time. Om ikke annet nøtter eller frukt.
  • Jeg spiser alltid grovbrød (lyst brød og knekkebrød er tøys, da er jeg sulten igjen i løpet av en halvtime)
  • Jeg bruker rikelig med næringsrikt pålegg, feks avocado eller hummus, med et tårn av ymse grønnsaker på toppen, feks tomat, agurk, alfalfaspirer
  • Jeg spiser etter klokka
  • Jeg drikker mye juice
  • Jeg spiser mye frukt
  • Jeg drikker mye vann
  • Middager har alltid innslag av fisk/bønner/linser/kikerter eller andre ting som metter mer enn grønnsaker alene (jeg spiser ikke kjøtt)
  • Dessert er alltid frukt
  • Jeg spiser sjeldent til aldri junk, selv ikke når jeg er desperat av sult. Prøv banan eller kiwi.

Jeg har blitt ganske bevisst på mat og næringstoffer etter at jeg forstod at den ubehagsfølelsen jeg ofte gikk med, faktisk var sult. Plutselig settes all godterispisingen fra tenårene i et nytt lys. Jeg var sannsynligvis helt fra meg av sult. Ingen andre i familien min har et så hyppig matbehov (eller har i hvertfall ikke skjønt det enda), så det var alltid, for meg, for lenge mellom måltidene.

Det verste jeg vet i dag er å være sammen med folk som ikke respekterer at jeg må stoppe å spise hver 2-3. time. Jeg har aldri kunnet "fylle opp tanken, så den varer hele dagen". Jeg må spise litt og ofte.

Føler du deg lite fit, anbefaler jeg deg å begynne å trene. Det former kroppen fint. Bruk beina når du skal steder, evt sykkel, og bruk trappene.

Er det slik at du føler deg tykk-tykk, og ikke bare utrent, anbefaler jeg deg å snakke med noen om det.

Skrevet

Det kan jo være for høyt stoffskifte også, kan det ikke? bare en tanke... :lete:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...