Gjest Gjest_Søta_* Skrevet 14. september 2008 #1 Skrevet 14. september 2008 Litt rar emnetittel, men jeg går altså med en liten drøm om å starte brudesalong. Derfor spør jeg dere om hva jeg bør satse på/ha med i en salong? Er det spesielle kjolemerker dere vil anbefale? Er det spesielle tips eller salgstriks dere kan gi meg? Hva satte dere pris på da dere var å prøvde kjoler, hva satte dere ikke så stor pris på? Er det best med en butikk som spesieliserer seg på bruden, eller er det greit å ha antrekk til han og henne i samme butikk? Eventuelt også annet selskapstøy (forlovere, brudeparets foreldre etc)? Har plassering mye å si (f.eks midt i sentrum vs i en bydel)? Jeg har erfaring med søm og arbeid med tekstiler, samt markedsføring og kundebehandling, så en slik jobbb tror jeg hadde passet meg midt i blinken! Kanskje jeg skal studere litt økonomi og administrasjon i tillegg... Vi får se.. Alle innspill taes imot med glede, da det er med på å videreutvikle drømmen som kanskje en gang blir virkelighet
Gjest mm Skrevet 14. september 2008 #2 Skrevet 14. september 2008 Velg kjente merker! Relativt sentral plassering er nok viktigst i starten, senere når butikken har blitt kjent kan du f.eks bytte til større lokaler litt mindre sentralt. Jeg synes det er fint å kunne få komme å kikke uten å ha timebestilling, men også timebestilling ved prøving o.l.
Tropehus Skrevet 14. september 2008 #3 Skrevet 14. september 2008 For det første må du ha en skikkelig foretningsplan med budsjett og for meg virker det som om du er rimelig vag der Kunnskap og service er det viktigste. Når det gjelder lokasjon tror jeg ikke at du MÅ være i sentrum - brudekjoler er ikke noe man handler daglig og sånn sett har man ikke behov for å være midt i smørøyet. Du må sørge for å få deg et lokale der du får eksponert tingene dine skikkelig på den måten du ønsker. Hvis jeg var der ville jeg nok tatt en tur rundt om og sett grundig på andre salonger så får du jobbe utifra det.
simba80 Skrevet 14. september 2008 #4 Skrevet 14. september 2008 Litt rar emnetittel, men jeg går altså med en liten drøm om å starte brudesalong. Derfor spør jeg dere om hva jeg bør satse på/ha med i en salong? Er det spesielle kjolemerker dere vil anbefale? Er det spesielle tips eller salgstriks dere kan gi meg? Hva satte dere pris på da dere var å prøvde kjoler, hva satte dere ikke så stor pris på? Er det best med en butikk som spesieliserer seg på bruden, eller er det greit å ha antrekk til han og henne i samme butikk? Eventuelt også annet selskapstøy (forlovere, brudeparets foreldre etc)? Har plassering mye å si (f.eks midt i sentrum vs i en bydel)? Jeg har erfaring med søm og arbeid med tekstiler, samt markedsføring og kundebehandling, så en slik jobbb tror jeg hadde passet meg midt i blinken! Kanskje jeg skal studere litt økonomi og administrasjon i tillegg... Vi får se.. Alle innspill taes imot med glede, da det er med på å videreutvikle drømmen som kanskje en gang blir virkelighet [/quote Gå for Pronovias!!! Helt nydelige kjoler! Jeg tror det er viktig å velge kjoler som er enklere og "renere" i stilen enn de de fleste brudesalongene i Oslo har. (nå vet ikke jeg om du bor i Oslo da..) Jeg har vært innom alle flere ganger da jeg skulle gifte meg i vår, og de fleste kjolene er fulle av blomster, blonder og annet stæsj! Dette er jo selvfølgelig en mote-ting også, men det jeg savnet hvertfall enklere kjoler som man heller kan sette div. pynt på hvis man vil. Jeg valgte tilslutt å kjøpe en kjole pga av overdelen, tok av skjørtet og fikk sydd ny underdel og satte på strass.
Gjest Gjest_Søta_* Skrevet 14. september 2008 #5 Skrevet 14. september 2008 Takk til dere som har svart foreløpig! Salongen blir i Trondheim, hvis den blir noe av. Og du har jo rett, Tropehus, i at det ikke er hverdagsshopping å handle brudekjoler. Det er jo en fordel økonomisk å ha det utenfor selve smørøyet av byen, men det er jo også dumt hvis dårlig location gjør at folk ikke kommer... Lettere å kikke i butikkvinduer og evt stikke tilfeldig innom hvis det er i sentrum. Jeg har ingen klar forretningidè. Har kun et ønske om å starte. Tenkte en stund på å ha brukte kjoler, noe jeg selv har savnet i min søken etter brudekjole. En salong a la Davids Bridal i USA som har brukte kjoler til halv pris av markedspris. Det er litt vanskelig å se for seg og ikke minst få prøvd alle kjoler til salgs på f.eks finn.no, så en salong med disse samlet hadde jo ikke vært så dumt. Men det lar seg jo selvfølgelig ikke gjøre økonomisk. Eks-bruder vil jo gjerne ha litt igjen for kjolene sine, så da blir det lite å hente hvis en ikke skal ha alt for høye utsalgspriser. Så salg, og evt utleie, av nye kjoler må nok stå i bunnen økonomisk for at det skal gå rundt. (Foreløpig tenkt på Pronovias og Maggie Sottero) Så får heller brukte kjoler komme i tillegg Flere innspill?
Serina Skrevet 14. september 2008 #6 Skrevet 14. september 2008 Åh, herlighet for en drøm.... Tenk å ha sin egen butikk full av brudekjoler og stæsj.Tror det må bli min drøm også. Det aller viktigste, tror jeg, er at du opparbeider deg er mega-rykte. Få et rykte som sier at her er det enormt god service, alle blir godt mottatt allerede i døra, ha kaffe klar, smil og hils. Og gratuler de som kommer innom. Alle vil skinne den dagen de gifter seg, og jeg tror at den butikken som klarer å få bruden til å føle at hun skinner, den vinner. Altså får solgt en kjole. Moter og trender skifter, og det er vel egne innkjøpsmesser for brudekjoler også.
Dragonlady Skrevet 15. september 2008 #7 Skrevet 15. september 2008 En ting som irriterte meg da jeg var og prøvde kjoler var at en del som jobber i salongene er så utrolig innpåslitne... Jeg vil gjerne ha hjelp, men jeg ønsker også muligheten til å kunne se litt i ro og fred uten at de ansatte skal prakke på meg den ene kjolene etter den andre... Og en annen småting Hvis du skal ha bakgrunnsmusikk, som de fleste har, så kan det være en fordel å satse på klassisk musikk, eller i alle fall ha flere cder som du kan veksle mellom det kan bli slitsomt å høre den samme cden om igjen og om igjen i flere timer...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå