Gå til innhold

Barn og sukker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette har sikkert vært oppe mange ganger før, men jeg synes det er et viktig tema så jeg risikerer å ta det en gang til ;)

Jeg undres nemlig stort over at noen foreldre føler et behov for å gi babyer og små barn sukkerholdige varer. Jeg har mange ganger sett foreldre gi 1-åringen cola fordi de selv synes det er stas. Og hva skal egentlig en 1-åring med kake på bursdagen sin? Barnet vet ikke at det er stas med kake, og hadde sikkert kost seg like mye med frukt. Vi voksne må ikke få servert kake selv om vi er i bursdag vi heller.

Hva tenker du? Hvordan har du gjort det med ditt barn?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke egne barn, men svarer allikevel.

Jeg blir ganske sjokkert noen ganger jeg også - som du sier, småbarna vet ikke hva godteri og kaker er, og føler ikke noe behov for det heller. Men det er farlig å være altfor nazi også, for har sett barn som blir nektet søtsaker av foreldrene, og som blir små monstre så fort de får tilgang på slikt. Men det gjelder ikke babyer og 1-åringer, altså.

Nei, brus og søtsaker til babyer og småbarn er totalt unødvendig i det store og det hele. Det er jeg helt enig i. Hvorfor introdusere barna for noe de ikke bør ha før de viser noe som helst interesse for det??

Skrevet
Dette har sikkert vært oppe mange ganger før, men jeg synes det er et viktig tema så jeg risikerer å ta det en gang til ;)

Jeg undres nemlig stort over at noen foreldre føler et behov for å gi babyer og små barn sukkerholdige varer. Jeg har mange ganger sett foreldre gi 1-åringen cola fordi de selv synes det er stas. Og hva skal egentlig en 1-åring med kake på bursdagen sin? Barnet vet ikke at det er stas med kake, og hadde sikkert kost seg like mye med frukt. Vi voksne må ikke få servert kake selv om vi er i bursdag vi heller.

Hva tenker du? Hvordan har du gjort det med ditt barn?

I huset vårt kjøper vi kun Farris - det har vi gjort i flere år, og jeg husker ikke hvordan det var da barna var veldig små.

Men jeg vet at de har fått smake kaker når vi har hatt det - og de har fått is når vi har hatt det.

De kunne sikkert greid seg like godt med en frukt - og det hadde sikkert vi voksne også .. men man kan da ikke tenke snusfornuftig bestandig ..

Guttene mine er 17 og 22 idag, lange slanke og friske gutter - selvom de har fått kaker når vi har hatt selskaper, lørdagsgodt på lørdagen, nugatti på brødet i ferier og masse is om sommeren ..

Det er det daglige som teller for både barn og voksne. Lær ungene til å like all slags middagsmat og forskjellige grønnsaker. Ha aldri en middag uten grønnsaker, spis grovt brød, osv .. og sist men ikke minst - la ungene drive med sport, la de spasere eller sykle til skole, venner og fritidsaktiviteter .. og la de pusse tennene - så tror jeg nok det skal gå bra til tross for at de fikk kake på 1-årsdagen :ler:

Skrevet

Det er klart at mange kan klare seg fint selv om de får sukker fra babyalder. Men det er ingen hemmelighet at fedme er et kjempeproblem i den vestlige verden, og sukker er en av de store synderne. Jeg mener ikke at man på noen måte skal være nazi, men hvorfor introdusere et barn for sukker før det selv viser interesse for det?

Skrevet

For å ikke snakke om alle småunger som stadig har en tåteflaske med saft i handa, og smådrikker av denne dagen igjennom. Uansett om det er sukkerholdig eller sukkerfri saft er det ikke bra for tennene overhodet. Det samme gjelder forsåvidt juice.

Det eneste sunne er å gi vann. Saft, brus og juice bør forbeholdes de gangene ungene skal drikke hele glasset på en gang.

Skrevet (endret)

Inntak av sukker og usunt fett er et megaproblem

Jeg har en datter som blir ni år. Og jeg har nettopp gått igjennom hvor stort sukkerinntak hun har i løpet av ett år.

Når jeg gikk igjennom alle bursager, ferie og helligdager, i tillegg til alle skjulte sukkerinnholdige matvarer, så merket jeg fort at inntaket i løpet av et år er alt for høyt.

Jeg tenker også da over de gangene jeg ikke har kontroll over hva de får i seg, som f. eks når hun er hos venner.

Derfor er det viktig å være superkonsekvent, og skjære ned der det skjæres kan

Etter å ha lest flere artikler fra kostholdseksperter og Barneleger, så gjentas det at Sukkerinntaket hos Barn har økt drastisk. 90% av alle barn, får i seg for mye sukker. Den andre store faren er usunt fett, som det f. eks er i pomfrittes.

Jeg tror det vil hjelpe stort å redusere på noe av dette.

Tiltak:. Jeg kommer ikke til starte med drastiske tiltak, men jeg vil generelt snikinnføre sunnere mat, og erstatte sukkerinntaket med frukt og grønt. Jeg kommer altså til å øke mengden grønt og frukt. Få henne til å spise mer fiberrik mat som gir økt metthetsfølese, slik at hun ikke småspiser så lett, eller blir fort sulten igjen. Jeg har nå starta med å lage varierte frukt og grønnsakstallerkener som ser delikat ut. Og det liker hun veldig godt.

Her om dagen så spurte hun meg om vi kunne spise på Strømmen Storsenter. I stede for å gå på Burger King, så valgte vi heller en restaurant, der vi ble enige om å prøve Torsk som var på menyen. Jammen spiste hun ikke alt sammen.

Bare så det ikke misforståes, så er ikke min intensjon å kjøre en nazi-diett, men poenget mitt er å forsterke min datters kostvaner, slik at det skal bli lettere for henne å ta det riktige valg den dagen hun starter på ungdomsskolen

Når hun er hos venninner som har tilgang til gotteri, så har vi nå en avtale om at hun ikke spiser på hverdager med unntak av fredag.

Nå er jeg ikke så naiv og tror hun vil klare å holde den avtalen, derfor har jeg mest tro på å innføre en sunn matvane hjemme slik at hun etter hvert, forhåpentligvis tar med seg de gode matvanene andre steder.

Jeg mener det er tull å ha unødvendig matkos. Kornblandinger med sjokolade og generelt sjokoladepålegg er en ting som lett kan kuttes ut. Det blir det samme som å gi barnet en sjokoladeplate til frokost

Hvorfor begynne med ting de ikke en gang spør om.....det har jeg aldri forstått.

Vi skal selvfølgelig kunne kose oss på McDonald og andre steder en gang i blant, men målet mitt er å havne der så sjeldent som mulig. Jeg mener også at kosen blir satt mye mer pris på når det ikke skjer så ofte

Mitt råd til dere som fortstt har små barn er å, ikke innføre unødvendig matkos. Hvorfor gi dem saft når de ikke engang spør om det. Hvorfor i det hele tatt gi dem saft når de lett kan tillvennes vann eller farris.

Endret av baltazar
Skrevet (endret)

Skjult sukker og usunt fett er kjempeviktig å være klar over!

I går stod jeg bak en familiefar med datter som fylte rullebåndet med frokostblandinger med masse sukker (Honnikorn osv), ferdigpizza, og brus. Det så ikke ut til å være handlet inn for en spesiell anledning men mer som en vanlig ukeshandel. Og hvis dette er det kostholdet de gir barna sine til vanlig blir jeg skremt!

Endret av Sunshine
Skrevet
Inntak av sukker og usunt fett er et megaproblem

Jeg har en datter som blir ni år. Og jeg har nettopp gått igjennom hvor stort sukkerinntak hun har i løpet av ett år.

Når jeg gikk igjennom alle bursager, ferie og helligdager, i tillegg til alle skjulte sukkerinnholdige matvarer, så merket jeg fort at inntaket i løpet av et år er alt for høyt.

Jeg tenker også da over de gangene jeg ikke har kontroll over hva de får i seg, som f. eks når hun er hos venner.

Derfor er det viktig å være superkonsekvent, og skjære ned der det skjæres kan

Etter å ha lest flere artikler fra kostholdseksperter og Barneleger, så gjentas det at Sukkerinntaket hos Barn har økt drastisk. 90% av alle barn, får i seg for mye sukker. Den andre store faren er usunt fett, som det f. eks er i pomfrittes.

Jeg tror det vil hjelpe stort å redusere på noe av dette.

Tiltak:. Jeg kommer ikke til starte med drastiske tiltak, men jeg vil generelt snikinnføre sunnere mat, og erstatte sukkerinntaket med frukt og grønt. Jeg kommer altså til å øke mengden grønt og frukt. Få henne til å spise mer fiberrik mat som gir økt metthetsfølese, slik at hun ikke småspiser så lett, eller blir fort sulten igjen. Jeg har nå starta med å lage varierte frukt og grønnsakstallerkener som ser delikat ut. Og det liker hun veldig godt.

Jeg må bare kommentere denne!

Først vil jeg si at det er kjempeflott at du har tatt tak i kostholdet deres!

(Jeg regner med at det gjelder for dere alle, og ikke bare for 9-åringen? ;) )

Det virker som om du gjør dette på en utrolig flott måte.

Men et lite tips:

Når det gjelder skjult sukker og usunt fett, er det enklest å lage maten fra bunnen av ved bruk av rene råvarer. Det tar ikke så mye lenger tid i hverdagen, og smaker dessuten veldig mye bedre. :)

Eneste ulempen er at det blir litt dyrere, men det er det så absolutt verd.

Når man gjør dette, trenger man ikke være "nazi" som dere kaller det... da gjør det ingenting om de ønsker ketchup på middagen en gang eller to i uken, eller om barnet får en bit sjokolade når det er borte. Sukkerinnholdet i kostholdet vil likevel ligge langt under det anbefalte inntak. :)

Jeg vil også komme med en advarende pekefinger (ikke beregnet på det som er skrevet her, men mer på generelt grunnlag).

Jeg har opplevd at barn har fått kostrestriksjoner på grunn av redsel for overvekt. Det har ført til smugspising av det som er lettest tilgjengelig (sjokolade og godteri) fordi de aldri har fått spist seg mett, og barna har kommet inn i en vond sirkel.

La barna spise seg mett på god og sunn mat ofte, da har de ikke like stort behov for det usunne sukkeret og fettet, og vil ofte begrense inntaket selv. :)

"Alt med måte" er mitt motto når det gjelder barn og "kosemat/godteri".

Det vil si ikke for ofte, og ikke i for store mengder, men jeg er heller ikke kjempestreng på det, fordi jeg vet de spiser veldig sunt i hverdagen. :)

Skrevet

Er enig med gjest over her: Alt med måte. Man bør heller være obs på alt transfett, e-stoffer og sukker tilsatt halvfabrikata enn litt snop, is, brus i helgen.

Skrevet (endret)
Jeg må bare kommentere denne!

Først vil jeg si at det er kjempeflott at du har tatt tak i kostholdet deres!

(Jeg regner med at det gjelder for dere alle, og ikke bare for 9-åringen? ;) )

Det virker som om du gjør dette på en utrolig flott måte.

Men et lite tips:

Når det gjelder skjult sukker og usunt fett, er det enklest å lage maten fra bunnen av ved bruk av rene råvarer. Det tar ikke så mye lenger tid i hverdagen, og smaker dessuten veldig mye bedre. :)

Eneste ulempen er at det blir litt dyrere, men det er det så absolutt verd.

Når man gjør dette, trenger man ikke være "nazi" som dere kaller det... da gjør det ingenting om de ønsker ketchup på middagen en gang eller to i uken, eller om barnet får en bit sjokolade når det er borte. Sukkerinnholdet i kostholdet vil likevel ligge langt under det anbefalte inntak. :)

Jeg vil også komme med en advarende pekefinger (ikke beregnet på det som er skrevet her, men mer på generelt grunnlag).

Jeg har opplevd at barn har fått kostrestriksjoner på grunn av redsel for overvekt. Det har ført til smugspising av det som er lettest tilgjengelig (sjokolade og godteri) fordi de aldri har fått spist seg mett, og barna har kommet inn i en vond sirkel.

La barna spise seg mett på god og sunn mat ofte, da har de ikke like stort behov for det usunne sukkeret og fettet, og vil ofte begrense inntaket selv. :)

"Alt med måte" er mitt motto når det gjelder barn og "kosemat/godteri".

Det vil si ikke for ofte, og ikke i for store mengder, men jeg er heller ikke kjempestreng på det, fordi jeg vet de spiser veldig sunt i hverdagen. :)

Det er da en selvfølge at jeg holder meg til det samme kostholdet som min datter.

Du er inne på noe utrolig viktig. Og det er barnas kroppsfiksering. Derfor har jeg som skrevet over her "smyginnført sunnere kosthold"

Det er derfor det er så viktig å påpeke at de skal spise gode måltider. Mat er sundt året rundt

Som jeg også nevner er at kosen er viktig, men jeg har tror på at de setter større pris på den kosen, om den ikke kommer så ofte.

Vekt og kosthold er et "ikke tema" i dette hus

Endret av baltazar
Skrevet

Alt med måte er nok en fin leveregel.

Likevel ser jeg mange foreldre som hevder de er opptatt av den gyldne middelvei, pøser på med sukker i det daglige kostholdet hos ungene sine. Som nevnt over er frokostblandinger ofte stappfullt av sukker, man serverer nugatti på brødskiva, saft på hverdager, yoghurt og sjokolademelk.

På skolen til mine gutter kan de til og med få velge sjokolademelk til skolemelk, og det er jeg veldig motstander av. Den skal visstnok ikke være mer sukkerholdig enn vanlig lettmelk, men likevel lærer man barn at ting skal smake søtt og lettvint, som sjokoladesmaken nå engang er. Det samme som for eksempel barnetannpasta, som er stappfull av søtningsstoffer. Vi oppdrar dem til å forholde seg til søte smaker hele tiden, og det tror jeg er veldig dumt på sikt.

Hos meg får de aldri saft, bortsett fra på tur i helgene, kun snop på lørdagene, sjelden kake eller kjeks. Jeg vet faktisk ikke noen som er så strenge som oss, likevel synes jeg de får i seg for mye sukker. De elsker frukt og for eksempel gulrøtter, og også snop og kaker.

Skrevet
Alt med måte er nok en fin leveregel.

Likevel ser jeg mange foreldre som hevder de er opptatt av den gyldne middelvei, pøser på med sukker i det daglige kostholdet hos ungene sine. Som nevnt over er frokostblandinger ofte stappfullt av sukker, man serverer nugatti på brødskiva, saft på hverdager, yoghurt og sjokolademelk.

På skolen til mine gutter kan de til og med få velge sjokolademelk til skolemelk, og det er jeg veldig motstander av. Den skal visstnok ikke være mer sukkerholdig enn vanlig lettmelk, men likevel lærer man barn at ting skal smake søtt og lettvint, som sjokoladesmaken nå engang er. Det samme som for eksempel barnetannpasta, som er stappfull av søtningsstoffer. Vi oppdrar dem til å forholde seg til søte smaker hele tiden, og det tror jeg er veldig dumt på sikt.

Hos meg får de aldri saft, bortsett fra på tur i helgene, kun snop på lørdagene, sjelden kake eller kjeks. Jeg vet faktisk ikke noen som er så strenge som oss, likevel synes jeg de får i seg for mye sukker. De elsker frukt og for eksempel gulrøtter, og også snop og kaker.

Jeg er den som skrev "alt med måte", og jeg må svare på dette også. ;)

Jeg er ikke så streng som deg, mine barn får saft, sukkerfri, hver dag til måltidene. Vannet her smaker så vondt at det er grusomt å drikke det uten smakstilsetning. Jeg klarer det ikke, og da tvinger jeg heller ikke barna til det.

Frokostblandinger spiser de aldri, men det ene barnet mitt får nugatti på skiven av og til. Vi kjøper en boks i året, og vi må oftest kaste nesten halve boksen når den går ut på dato.

Yoghurt spiser de også av og til, mest i forbindelse med at vi lager smoothies.

Sjokolademelk drikker mitt ene barn, men det er fordi det er den eneste skolemelken som er laktoseredusert, og hvis h*n skal ha skolemelk har vi ikke annet valg.

Men jeg vet at mine barn får i seg langt under det anbefalte inntak av sukker, til tross for at de får saft og/eller sjokolademelk hver dag, og nugatti, yoghurt, kjeks og kaker av og til ellers... og det er fordi jeg lager stort sett alt fra bunnen av i stedet for å kjøpe det ferdig.

Skrevet

Hei gjest. Jeg synes det høres ut som du likevel har et balansert forhold til sukker i kostholdet. :) Selvom det serveres sjokomelk og nugatti innimellom. Vi har også nugatti en sjelden gang det er ferie, og da får de det når de har spist en annen skive først.

Prosjektet mitt om dagen er å lage mye mer middag fra bunnen av - hver dag. Det tror jeg også bidrar til et sunnere kosthold, å ikke minst at man venner ungene til annerledes smaker enn det den ferdiglagede maten er preget av. Og det synes jeg er minst like viktig.

Skrevet
Prosjektet mitt om dagen er å lage mye mer middag fra bunnen av - hver dag. Det tror jeg også bidrar til et sunnere kosthold, å ikke minst at man venner ungene til annerledes smaker enn det den ferdiglagede maten er preget av. Og det synes jeg er minst like viktig.

Veldig enig med deg. :)

Vi opplevde veldig stor gevinst ved å begynne å bake brød selv, samt å lage middag fra bunnen av med rene råvarer.

Ikke bare ble sukkermengden redusert, men også saltmengden.

Vi har prøvd å bruke noen ferdigretter eller halvfabrikata av og til når vi har hatt dårlig tid, men vi har gitt opp fordi vi synes alt blir for salt. :sjenert:

Og at de lærer seg å kjenne den rene smaken av friske råvarer er så absolutt et stort pluss. :)

Skrevet

Selvsagt, alt med måte.

Men jeg ser likevel ikke noe poeng i å tvinge sukker på små barn før de selv er oppmerksom på det og spør om å få smake. Først da synes jeg det er riktig å la barnet få smake et glass brus, smågodt osv. Det er ikke rart barn får veldig lyst på godterier når foreldre begynner å presse det på dem fra de begynner å spise normalt, og lærer dem at det er slik vi koser oss!

Kos kan være så mye mer enn mat, og det er det vi bør lære barna våre. Og hvis man da i tillegg passer på å lage det meste fra grunnen av tror jeg man får et rikt og sunt kosthold, som åpner for godteri og brus innimellom.

Skrevet

Noen jeg kjenner ordnet seg på en for dem super måte: Når de skulle kose seg skikkelig (det var sånn de utrykte det ovenfor barna), lagde de grønnsakstallerken eller fruktsalat; skåret i passe biter, lette å putte i munnen og lette å tygge. For dem endte det med at ungene ikke vil ha godteri eller lignende til barnetv, men en skål med eple- og gulrotbiter. :) For dem fungerte det veldig bra.

Jeg gjør jo det samme selv, jeg er ikke så glad i godteri, så når jeg skal kose meg foran tven f.eks, skjærer jeg opp et eple eller annen frukt og koser meg med det.

kan jo fungere som forebygging av "liker ikke"?

Skrevet

Jeg synes alt med måte!

Men er imot totalnekt av sukker og godteri. Jeg var ett av de barna som aldri fikk sukker vanligvis, så hver gang jeg var ett sted det ble satt fram godtebollen bare kasta jeg meg over, og jeg har fra den dagen jeg hadde egne penger hatt sykt forhold til sukker.

Selv har vi det sånn at brus det drikker vi til jul og sånn, men aldri noe vi kjøper selv.

Datteren våres får lørdagsgodt, hun er 7 år, i går gikk vi på kino og hun fikk lørdagsgodtet sitt da, da ble det en smil og en pastilleske og ble en boks med juice av bær og druer. Altså en uten tilsatt sukker.

Mens minste sønnen vår på 1,5 år får ikke godteri. Men han har fått is i sommer, vi har da kjøpt de små runde vannisene fra isbilen.

Hvor lenge vi kommer til og ikke gi han godteri det vet vi ikke, ser jo allerede at det ikke er så lett da han har en storesøster som får det på lørdag. Han får gjerne litt rosiner da.

Ellers får de jo kake ved bursdager, og jeg ser at det stort sett alltid serveres brus samme hvor vi er og i hvilken anledning. Føler det presset her og, for selv kjøper jeg farris og juice da det er noe spesielt, mens innviterte ofte tar med brus, da de vet de ikke får det her.

Selv spiser jeg veldig lite sukker da jeg prøver å leve lavkarbo, og jeg prøver jo og få familien med på mitt kosthold, men ikke alltid lett.

Skrevet
Selv spiser jeg veldig lite sukker da jeg prøver å leve lavkarbo, og jeg prøver jo og få familien med på mitt kosthold, men ikke alltid lett.

Oi, denne synes jeg var skummel!

Barn trenger karbohydrater, og du må ikke finne på å prøve å få dem til å leve på en "lavkarbodiett"! Barn vokser, har et høyt energiforbruk, og går på skolen, og har et stort behov for rett og balansert kosthold.

Men de trenger de rette karbohydratene, og sukker er inngår ikke i den kategorien. Grove kornprodukter, samt grønnsaker og frukt er viktig for å gi barna et godt og balansert kosthold.

Skrevet

Jeg er opptatt av hverdagskostholdet. Vi lager mat fra bunnen av og baker brød selv, så jeg vet nøyaktig hvor mye sukker som er i den vanlige maten, dvs. tilnærmet ingenting, men unntak av en klype sukker i ny og ned i tomatsausen. Vi pleier ikke å kjøpe sukret yoghurt, men velger naturell og tilsetter frukt selv.

Derimot har jeg ingenting i mot et kakestykke på bursdager eller en gang i blant ellers. Vi baker ikke og spiser ikke kaker ukentlig, men innimellom er det ok å spise kake. Lørdagsgodt har vi og da med sukker, men etter at vi har spist, så mengden begrenser seg selv. Sukkerfrie alternativer er proppfulle av kunstlige søtstoffer og det synes jeg er verre enn sukker. Jeg foretrekker at de velger godteri uten for mye kunstige tilsetningsstoffer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...