Gjest Gjest Skrevet 14. september 2008 #1 Skrevet 14. september 2008 Jeg er alene med ei jente på 13 år. Er. student og har en helgejobb som innebærer at jeg er borte om natta, hver ca. 4 helg. I går var det jobbenatt. Jenta hadde tilbud om å sove hos besteforeldene, som bor i gåravstand fra oss, men uten at jeg viste det, valgte hun heller å sove hjemme, altså være alene. Hun er selvstendig og flink, og jeg stoler 100% på henne. I tillegg er jeg tilgjengelig pr. tlf. Likevel... jeg er veldig usikker på om dette er forsvarlig og greit. Vil gjerne høre hva dere her inne synes. Helst fra dere som har barn på samme alder, eller eldre. hilsen litt bekymret mamma
lillesky Skrevet 14. september 2008 #2 Skrevet 14. september 2008 Jeg var veldig mye alene i 13-14 års alderen. Ikke så mye om nettene, mest sent på kveldene. Jeg syntes ikke det var noe særlig, og ble husredd, Det er jeg fortsatt.
AnetteR Skrevet 14. september 2008 #3 Skrevet 14. september 2008 Syntes det virket noe ungt. Men det kommer jo selvfølgelig ann på hvor voksen hun er, og hvor lett det er å få tak i besteforeldrene dersom det skulle være noe. Det som imidlertid slo meg, er at det neppe er bra om hun nå får viljen sin som følge av at hun var hjemme alene en natt mot din vilje. Det blir jo på en måte å oppfordre til å gjøre som man vil på tross av dine instrukser.
Gjest Gjest Skrevet 14. september 2008 #4 Skrevet 14. september 2008 Nei, synes ikke at barn skal være alene hjemme om natta, heller ikke tenåringer. Det er mye som kan skje, innbrudd, brann osv. Kan ikke en besteforelder sove hos deg heller?
Nabodama Skrevet 14. september 2008 #5 Skrevet 14. september 2008 Nei, synes ikke at barn skal være alene hjemme om natta, heller ikke tenåringer. Det er mye som kan skje, innbrudd, brann osv. Kan ikke en besteforelder sove hos deg heller? En er tenåring fra 13-19 år. Mener du det gjelder for eldre tenåringer også? Mange flytte jo hjemmefra når de er 16 for å gå på skole. Men enig i at 13 er litt ungt. Likevel, hvis besteforeldrene er i nærheten, burde det gå fint.
Gjest Gjest Skrevet 14. september 2008 #6 Skrevet 14. september 2008 Jeg var alene på språkreise når jeg var 14...
Cata Skrevet 14. september 2008 #7 Skrevet 14. september 2008 Kommer an på jenta og hvordan dere bor, synes jeg. Hvis hun selv synes det er OK og dere bor i et stille strøk der det ikke er fare for "invasjon" av ungdommer dersom noen får rede på at hun er alene hjemme, så synes jeg hun bør få lov. Ellers så får hun vel sove over hos besteforeldre eller evt overnatte hos en venninne de nettene det er snakk om. Synes ikke besteforeldrene skal være nødt til å ligge over hos dere pga. dette.
Gjest student83 Skrevet 14. september 2008 #8 Skrevet 14. september 2008 Kommer an på jenta og hvordan dere bor, synes jeg. Hvis hun selv synes det er OK og dere bor i et stille strøk der det ikke er fare for "invasjon" av ungdommer dersom noen får rede på at hun er alene hjemme, så synes jeg hun bør få lov. Ellers så får hun vel sove over hos besteforeldre eller evt overnatte hos en venninne de nettene det er snakk om. Synes ikke besteforeldrene skal være nødt til å ligge over hos dere pga. dette. Jeg er helt enig i at 13 år kan virke ganske ungt. Samtidig så ser jeg at andre kulturer har en helt annen oppfatning av dette, og at det virker som det går utrolig fint at de passer på seg selv. Det blir noe annet hvis det er flere barn som 13 åringen i tillegg skal ha ansvar for. Man må se 13-åringen sin an, men hvis du føler hun er moden nok for det, så er hun helt sikkert det :-)
LukaFrost Skrevet 15. september 2008 #9 Skrevet 15. september 2008 Jeg ser ikke helt problemet hvis jenta synes det er ok å være hjemme alene og takler det bra. Når man er 13 synes jeg det er på tide å kunne være hjemme alene, også om natta. Jeg synes ikke noe om å overbeskytte unger. Man kan ikke gå rundt å være redd for brann og innbrudd til enhver tid.
flickan Skrevet 15. september 2008 #10 Skrevet 15. september 2008 Jeg hadde fint klart å være hjemme alene som 13-åring. Nå kan jeg ikke huske om jeg faktisk var det, men det ville ikke vært noe problem. Jeg var ikke husredd, og likte å være litt alene. Så hvis jentungen synes det er stress å dra til besteforeldre hele tiden, og du selv synes hun er moden nok, synes jeg godt hun kan være alene. Dere har vel mulighet for tlf-kontakt om det skulle oppstå noe, og om besteforeldrene er i gangavstand bør det vel gå greit.
blåmeisa Skrevet 15. september 2008 #11 Skrevet 15. september 2008 Jeg hadde vært veldig redd for at det skulle begynne å brenne. Selv om barnet er ansvarsfullt, er det likevel ett barn og det skal da litt til å kjenne til alle forsiktighetsregler som vi voksne har innlært oss. Og hva hvis andre mennesker finner ut at hun er alene hjemme en helg, det finnes mange uansvarlige tenåringer som hadde likt en plass å være en natt i en helg, selv om de ikke er blant barnets nærmeste venner!
Gjest Gjest Skrevet 15. september 2008 #12 Skrevet 15. september 2008 Jeg hadde vært veldig redd for at det skulle begynne å brenne. Selv om barnet er ansvarsfullt, er det likevel ett barn og det skal da litt til å kjenne til alle forsiktighetsregler som vi voksne har innlært oss. Og hva hvis andre mennesker finner ut at hun er alene hjemme en helg, det finnes mange uansvarlige tenåringer som hadde likt en plass å være en natt i en helg, selv om de ikke er blant barnets nærmeste venner! Nå vet jeg jo ikke nøyaktig hvilke arbeidstider trådstarter har, men når jeg er på nattevakt så er det fra 22.30-07.00, jeg må dra hjemmefra klokken 22 og kommer tilbake 07.30. Hadde jeg hatt en 13 år gammel datter som ikke var husredd hadde jeg fint latt henne være alene hjemme, men hvis hun skulle gjøre noe på kvelden med venner hadde hun måttet være hjemme til 22.00 sånn at jeg visste hun var hjemme når jeg gikk. Det er jo ikke snakk om en hel helg her! Det er en natt, og da sover folk flest uansett. Jeg ville spist med henne på kvelden sånn at hun slipper å stresse med det, så hadde jeg kikket innom når jeg kom hjem fra jobb, eventuelt spist frokost med henne før jeg la meg om hun ikke er en syvsover. Det er i hvert fall stor forskjell på å være borte mens datteren uansett sover enn å være borte en hel helg uten kontroll.
blåmeisa Skrevet 15. september 2008 #13 Skrevet 15. september 2008 Nå vet jeg jo ikke nøyaktig hvilke arbeidstider trådstarter har, men når jeg er på nattevakt så er det fra 22.30-07.00, jeg må dra hjemmefra klokken 22 og kommer tilbake 07.30. Hadde jeg hatt en 13 år gammel datter som ikke var husredd hadde jeg fint latt henne være alene hjemme, men hvis hun skulle gjøre noe på kvelden med venner hadde hun måttet være hjemme til 22.00 sånn at jeg visste hun var hjemme når jeg gikk. Det er jo ikke snakk om en hel helg her! Det er en natt, og da sover folk flest uansett. Jeg ville spist med henne på kvelden sånn at hun slipper å stresse med det, så hadde jeg kikket innom når jeg kom hjem fra jobb, eventuelt spist frokost med henne før jeg la meg om hun ikke er en syvsover. Det er i hvert fall stor forskjell på å være borte mens datteren uansett sover enn å være borte en hel helg uten kontroll. Mente en natt. Hva hvis andre finner ut at hun er hjemme alene en natt, det er dessverre nok av tenåringer som ikke har noen steder å være og reker gatelangs! Men det er nok ulikt hva man velger å gjøre! Men jeg forstår de faktorer at tenåringen er til å stole på, det er de faktorene man ikke kan styre over som hadde bekymret meg!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå