Gå til innhold

Ukelønn og lørdagsgodt

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Rita_*
Skrevet

Hos oss kjøper vi voksne inn godteri til lørdagskvelden. På bordet finner man da potetgull, sjokolade og gummigodt. Pluss brus. Samboerens sønn på 10 år får forsyne seg så mye han vil av dette. Det er vårt godteri sammen, og vi voksne spiser ikke så mye av det uansett.

Gutten får beskjed om at dersom han ønsker seg noe annet godteri enn det vi serverer, så må han bruke ukelønna si på dette. Dette synes han ikke noe om. Han sier at hjemme hos mamma kjøper hun lørdagsgodt til han uansett hva han vil ha. Vi har sagt at hos oss er reglene litt annerledes, sånn er det iblant.

Vi vil gjerne at han skal lære seg selvstendighet, ved blant annet å la han ta ansvar for egne penger. Han får 50 kroner i fast ukelønn. I tillegg kan han tjene ekstra ved å gjøre litt småting i huset som å støvsuge, hjelpe til med middagslagingen, levere tomflasker til panting (da får han pantepengene), måke snø på vinteren osv. Han velger å ikke hjelpe til så mye, og ukelønna blir deretter. Vi tenker som så at han har godt av å lære at penger ikke kommer dalende fra himmelen.

Når han skal noe ekstra som å gå på kino el.l. får han selvsagt penger til dette. Det eneste han trenger å bruke ukelønna på er lørdagsgodt pluss spare til å kjøpe for eksempel et nytt dataspill. (Og jeg synes ikke det er ille om man må bruke et par måneder på å spare til noe sånt.)

Er vi usedvanlig gniene? Eller er det sunt for barn å lære verdien av penger? Han har jo muligheten til å tjene seg mer om han vil.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_mum_*
Skrevet

Hver lørdag får ungene på 11 og 9 år kr 50,- i ukelønn. For ukelønnen må de gjøre diverse huslige plikter. Ellers kan de frivillig tjene mer med å ta større jobboppdrag som feks å vaske bil eller klippe plen. Ukelønnen blir de oppmuntret til å spare, slik at de kan kjøpe seg større ting de ønsker seg feks nitendo, fjernstyrt bil, mobil etc. Men dersom de vil kan de bruke 50 lappen opp på tull og tøys, men de har begynt å forstå at dette ikke er så lurt. Da blir det jo aldri penger til litt kule ting.

Minsteungen på 5 får mer en symbolsk sum, feks masse småpenger som hun kan putte på grisen.

Når det gjelder lørdagsgodt får hver enkelt kjøpe det de vil for omlag 20 kr. Potetgull og brus kjøper vi inn.

Skrevet

Synes det er greit å lære barna tidlig at man må faktisk jobbe for penge.

Men samtidig må man ikke sette for høye krav men ting de lett kan mestre.

Når det gjelder ukelønn synes jeg det skal fordeles etter alder, at den på 7 skal ikke ha like mye som den på 12 men at den på 12 sine arbeidsoppgaver da også er tyngre en og bare gå ut med søppele som gjerne er mer en nok for en 5 åring og klare.

Skrevet

Mine to barn får kjøpe seg tre ting hver til lørdagsgodt. Kjøper aldri brus, men kan godt kjøpe en pose potetgull.

De får ikke ukepenger, for de jobber ikke i huset. Har snakket om det, men det blir "glemt"

Jeg har litt sjokolade i skapet om vi skal kose oss på tur, eller bare kose oss en kveld/ettermiddag.

Gjest Gjest_Therese_*
Skrevet

Nei, dere er ikke usedvanlig gnien i det hele tatt. Synes dere gjør det riktige.

Skrevet

Mine sønner har fått velge hvilket lørdagsgodt de ønsker seg .. I en årelang periode skulle de begge kun ha hver sin 200 grams sjokolade, så skiftet smaken, eldstemann skal helst ha salt lakris - men yngstemann helst vil ha syrlige saker :ler: Vi drikker kun Farris hjemme - så en periode gav yngstemann beskjed om at vi kunne bytte ut lørdagsgodtet hans med en halvannen liter brus som han elsker.

Jeg ser ikke helt problemet med at de får si hva de helst vil ha .. vi vet jo alle at smaken forandrer seg og det er ikke alltid man har lyst på akkurat det samme som sist lørdag. Ukelønn har aldri mine unger fått - de har fått når de trenger noe.

Nå er de heldigvis voksne, tjener sine egne penger og kjøper det de selv spiser av sånt.

Skrevet

TS, jeg synes du/dere har en super ordning. :enig:

Har ikke barn selv men dette er definitivt måten jeg vil gjøre det på når/hvis den tida kommer.

Synes en del unger i dag er ufattelig bortskjemte (merk! ikke alle, men mange). Hvis ikke foreldrene holder igjen og lærer de verdien av penger, og at man må jobbe for de, hvem skal da gjøre det....

Skrevet

Jeg liker ordningen deres med ukelønnen, men forstår ikke helt hvorfor dere skal være så vanskelig med lørdagsgodisen.

Hvis dere alltid kjøper det samme og egentlig ikke spiser så mye av det selv, hvorfor kan ikke da f.eks. sjokoladen byttes ut med popcorn hvis sønnen heller vil ha det? Jeg ser virkelig ikke helt problemet. Vil han ha noe i tillegg så be han gjerne betale selv, men jeg synes barna som i hovedsak er de som bryr seg om godisen bør få være med å bestemme hva som skal kjøpes inn.

Skrevet

Her får jenta på 7 år 50 kr i uka hvis hun støvsuger 1. etasje en gang og holder rommet ryddig.

Nå går de pengene til sparing til motorcross.

Hun får selv velge seg lørdagsgodt, men det blir ikke så mye hun får da. Gjerne en sjokolade og en pastilleske.

Skrevet

Takk for mange svar! :)

Godt å se at vi ikke er så gniene som jeg begynte å lure litt på.

Når det gjelder arbeidsoppgavene hans i huset så er de selvsagt av en sånn sort som han mestrer. Han har utført jobbene flere ganger, og fått masse ros for at han er så flink. Og han har fått betalt for det. Men nå har han mistet litt interessen. Det var morsomt i begynnelsen, nå orker han ikke. Greit nok, han MÅ ikke gjøre husarbeid. Men da blir det heller ikke mer enn 50 kroner pr uke. Jeg mener han er stor nok til å ta "konsekvensene" av eget valg. Mindre innsats, mindre penger. Mer innsats, mer penger. Tror det er god læring i det. :)

Jeg liker ordningen deres med ukelønnen, men forstår ikke helt hvorfor dere skal være så vanskelig med lørdagsgodisen.

Hvis dere alltid kjøper det samme og egentlig ikke spiser så mye av det selv, hvorfor kan ikke da f.eks. sjokoladen byttes ut med popcorn hvis sønnen heller vil ha det? Jeg ser virkelig ikke helt problemet. Vil han ha noe i tillegg så be han gjerne betale selv, men jeg synes barna som i hovedsak er de som bryr seg om godisen bør få være med å bestemme hva som skal kjøpes inn.

Vi kjøper ikke alltid det samme, men det jeg skrev i startinnlegget er det som er "in" her akkurat nå. Kan gjerne bytte potetgull ut med popcorn, men det vil han ikke ha. Det gutten mener han gjerne vil ha oss til å kjøpe er sånne ting som jeg vil kalle "luksusgodteri" som er for en person alene, ikke til å dele, og altfor dyrt. Vet ikke helt hva de kalles... Noen som skjønner hva jeg mener?

Vi tenker som så at dette er helt spesielle ting som han heller kan bruke egne penger på om han vil. Det som står på bordet hos oss på lørdagskvelder er alltid ting som han liker, og han får selvsagt komme med ønsker. Når vi iblant har latt han velge selv i butikken har det vanligvis endt med mye mas og sure miner fordi han vil ha så utrolig masse. Selv om vi har avtalt på forhånd enten at han kan velge seg tre ting eller godteri for et visst beløp, så ender det med mas. Derfor har vi nå denne ordningen som jeg beskrev i første innlegg.

Skrevet
Takk for mange svar! :)

Godt å se at vi ikke er så gniene som jeg begynte å lure litt på.

Når det gjelder arbeidsoppgavene hans i huset så er de selvsagt av en sånn sort som han mestrer. Han har utført jobbene flere ganger, og fått masse ros for at han er så flink. Og han har fått betalt for det. Men nå har han mistet litt interessen. Det var morsomt i begynnelsen, nå orker han ikke. Greit nok, han MÅ ikke gjøre husarbeid. Men da blir det heller ikke mer enn 50 kroner pr uke. Jeg mener han er stor nok til å ta "konsekvensene" av eget valg. Mindre innsats, mindre penger. Mer innsats, mer penger. Tror det er god læring i det. :)

Vi kjøper ikke alltid det samme, men det jeg skrev i startinnlegget er det som er "in" her akkurat nå. Kan gjerne bytte potetgull ut med popcorn, men det vil han ikke ha. Det gutten mener han gjerne vil ha oss til å kjøpe er sånne ting som jeg vil kalle "luksusgodteri" som er for en person alene, ikke til å dele, og altfor dyrt. Vet ikke helt hva de kalles... Noen som skjønner hva jeg mener?

Vi tenker som så at dette er helt spesielle ting som han heller kan bruke egne penger på om han vil. Det som står på bordet hos oss på lørdagskvelder er alltid ting som han liker, og han får selvsagt komme med ønsker. Når vi iblant har latt han velge selv i butikken har det vanligvis endt med mye mas og sure miner fordi han vil ha så utrolig masse. Selv om vi har avtalt på forhånd enten at han kan velge seg tre ting eller godteri for et visst beløp, så ender det med mas. Derfor har vi nå denne ordningen som jeg beskrev i første innlegg.

Skjønner va du mener med "luksusgodteri". og er helt enig i at dette kan de bruke ukelønna si på. Synes dere har en flott ordning.

Skrevet

Synes dere er kjempefornuftige! Mine barn har ikke begynt å få ukelønn ennå, men når den tid kommer skal jeg åpne "bank". Dvs at jeg tenker å gi dem en notisbok som bankbok og skrive inn et ukentlig beløp. Når barnet vil ha tilgang til pengene, så betaler jeg innen grensen i boken. Dette er et tips jeg har fått for å unngå at pengene "brenner" i lommen, og MÅ brukes til noe (som er et problem jeg slet med i mange år).

Fra egen barndom husker jeg godt min storebror som vasket kopper, gikk med søppel osv og fikk ukelønn pluss ekstra for utført arbeid. Jeg giddet ikke arbeide, men når jeg bare fikk den lille ukelønna gråt og maste jeg slik at mamma til slutt betalte meg like mye som storebror.......

Blodig urettferdig overfor storebror, samt at jeg var mang-ogtjue før jeg lærte meg at når det er tomt for penger, så er det tomt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...