Gå til innhold

Gjest på KG

Gjest Gjest_Gjesten_*

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Gjesten_*
Skrevet

Jeg skriver dette innlegget som gjest, som jeg gjør med mange innlegg. Jeg er registrert som bruker, men velger sjelden å skrive med brukernavnet. Ikke fordi jeg vil slenge dritt, men fordi jeg ønsker å anonymisere meg selv i størst mulig grad. Når man skriver med brukernavn skal det ikke mange innleggene til med detaljer fra livet før man er gjenkjennbar for venner og familiemedlemmer som kanskje også skriver her inne. Nå er det ikke DET jeg vil diskutere her.

Men jeg lurer på følgende:

Er det stuerent å være gjest på KG?

Jeg synes det fort blir klaget over at gjester er frekke, ufordragelige, sure, slenger dritt osv. Ja, det er sant at enkelte gjester gjør det. Det er noen som vil føle behov for å skjule seg bak gjestenavnet for å fritt kunne være ekkel mot andre. Men såvidt jeg kan se er slike gjester unntaket, ikke regelen.

Derfor lurer jeg litt på hvorfor enkelte så lett havner i klagefella: "Åh, de gjestene, de er så slemme". Jeg skjønner det kan være vanskelig å skille mellom gjest og gjest. Men å generalisere blir likevel litt feil. Jeg har lagt merke til flere faste brukere som kan ha ganske skarpe tunger, noe jeg synes det burde være takhøyde for på et nettforum. Men bør ikke det samme gjelde for gjester? Nå tenker jeg ikke på hva moderatorer og admin gjør, men hva brukerne her mener.

Bør det være en lavere takhøyde overfor hva gjester får lov til å si enn det er for registrerte brukere? Bør man som gjest være så takknemlig bare over å få slippe til på KG at man ikke skal kritisere verken KG eller brukernes meninger? Skal gjester helst bare være politisk korrekte og holde seg mer på matta enn registrerte brukere?

Jeg undres. Hva mener du?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg setter pris på gjestene, og ønsker ikke KG for bare registrerte brukere. De aller fleste gjester er konstruktive og har folkeskikk.

Det er ikke til å komme fra at de som ønsker å lage bråk, ofte gjør det som gjester. For min del kan jeg ikke si at de lager noen store problemer for meg.

Gjest Gjeste Blonde65
Skrevet

Alle brukerne på KG må forholde seg til reglementet. Men for en registrert bruker kan det få konsekvenser i form av slettet profil dersom man ikke oppfører seg, slike konsekvenser er det ikke for gjester. Enkelte gjester er fullt klar over dette og benytter dette smutthullet til å bare spre utrivelighet.

Men mitt inntrykk er ikke at alle ser ned på gjester av den grunn. De fleste her klarer å skille mellom utrivelige gjester og alminnelige vanlige høflige gjester.

Når det er sagt skal man også som gjest være klar over forskjellen på å være registrert og ikke. Det hender en gang i mellom at man kan bli fristet til å fyre av sted et personangrep eller usaklig innlegg fordi man ikke kan tas for det, og dette var en overgang jeg ble veldig klar over selv da jeg valgte å gå vekk fra fast profil. Det er opp til gjestene selv å oppføre seg eller ikke. Det er et ansvar noen gjester dessverre ikke bryr seg om.

Så er det da enkelte, enten de er registrert eller ikke som ikke skjønner forskjellen på å være uenig i sak og drive personangrep. Forskjellen er å kalle brukeren for idiot pga en mening og si seg uenig i meningen. Når en tråd blir moderert for personangrep ser man veldig ofte at en utrivelig gjest eller bruker ikke ser denne nyansen og mener at enkelte registrerte brukere slipper unna med mye mer. Det er ofte også slik at de som har ordet i sin makt kan kalle folk idiot på en så forfinet måte at den som blir kalt det ikke skjønner at det er nettopp det som er skjedd. Kunsten ligger i språket ... uten at det er riktig å kalle noen idioter av den grunn.

Min mening er at det største problemet er at det ikke er mulig å skille gjester fra hverandre fordi de har samme nick og da blir det lett til at en ufin gjest drar 10 høflige gjester ned i dritten med seg. Løsningen blir å bruke et annet nick, og man føler ikke hetsen på samme måten. I alle fall føler ikke jeg det sånn, og jeg har vært gjest siden februar eller deromkring.

Så jeg synes egentlig ikke det er noen generell negativ stemning mot gjester, men dersom man alltid velger å skrive under nicket gjest kan det være at man føler seg truffet når disse får gjennomgå fordi noen med det nicket skriver ufint.

Skrevet

Jeg har ikke noe imot gjesteposting, men gjesteposting i den grad det er på dette forumet syns jeg er for mye.

Det hadde vært bedre med regler for gjestepostingen, som f. eks at det var lov i noen av underkategoriene der det ofte er sensitive poster (familie, samliv osv).

Personlig syns jeg det er rotete og vanskelig å forholde seg til noen jeg aldri "vet" hvem er. De fleste her inne med registrerte brukere er jo anonyme, men man får et "ansikt" pga de gjerne har en avatar eller et brukernavn.

Skrevet

Jeg har vært gjest her lenge, og nesten aldri opplevd at det har blitt brukt mot meg (type "logg inn og stå for meningene dine" i stedet for å diskutere sak). Jeg har også fått både råd og komplimenter for innlegg fra faste brukere - men jeg tror innlegg fra gjester litt oftere overses enn innlegg fra registrerte brukere. Uansett tror jeg at så lenge man diskuterer sak på en ordentlig måte, grunngir meningene sine og unngår å falle for fristelsen til å angripe person, latterliggjøre meninger eller manglende kunnskap hos andre, får man stort sett være i fred for sjikane enten man er registert eller gjest. Av og til dukker det riktignok opp noen som er ute etter å ta enkeltbrukere, men det er vel egentlig ikke så ofte?

Skrevet

Jeg har ingenting imot gjesteposting på forumet, eller det vil si, jeg har ikke noe imot mesteparten av gjestepostingen på forumet rettere sagt...

Mange av postene er saklige, og har som regel en grunn til at det er gjesteposter, da de ofte føler at de vil være anonyme, og det kan jeg veldig godt forstå...

Men så har du også de som bruker gjestefunksjonen til personangrep, og dette skjer i alt for stor grad mener jeg. Når folk bruker gjestefunksjonen kun for og slenge drit, så er det mer en utnyttelse av de fordelene som er her inne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...