Gå til innhold

Vepser og sånt. Hvordan holde dem unna?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er det ikke humler som plager meg lenger, men veps!

Jeg har arbeidsrom i 2. etasje og det er ganske så varmt her oppe om sommeren. Derfor har jeg to vinduer åpne det meste av tiden.

Først var det denne humla dom absolutt skulle inn og nå er det veps.

Sist det kom en inn i rommet, så gikk jeg ut i håp om at den skulle finne veien ut i friluft igjen (vinduene sto på vidt gap).

Men nå ser jeg at den har begynt å lage et vepsebol i taket *grøss*.

Bare en liten "sopp" liksom, så det bor nok ingen vepser der.

Men jeg har vinduene lukket. Tør ikke å ta sjansen på å ha vinduene åpne lenger. Lufter heller via en dør og vinduene i rommet ved siden av.

Men hvordan holder jeg disse vepsene ute når vinduene står åpne?

Har ikke lyst til å stenge igjen vinduene med myggnetting heller.

Skrevet

Rammer strukket med tynn hønsenetting foran vinduet, såklart.

Skrevet

Men jeg synes at det er så trist å dekke de store vinduene med myggnetting :( .

Mulig at jeg ikke har noe annet valg.

Skrevet

Fjern det vepsebolet hvertfall før noen flytter inn! Bare brydderi med slike leieboere - de betaler ikke husleie heller.. . . . . :x

Tynt slikt "gas-stoff" (husker ikke hva det heter) - som du syr på strikk langs alle kantene. Hektes på små spiker i hjørnene. Har vi brukt i alle år...... :enig:

Skrevet

Skal prøve å huske kosten neste gang jeg er nede, slik at jeg blir kvitt "soppen". Er egentlig litt fasinert over at vepser klarer å lage sånne jeg..

Kanskje jeg skulle skaffe meg en myggnetting likevel?

Erller fungerer det kanskje med persienner?

Har vel egentlig tenkt på å kjøpe neon persinner ettersom sola står rett på vinduet her en stor del av dagen.

Hva tror dere? Vil vepsen holde seg ute hvis jeg henger opp stålfargede persienner?

Skrevet

Du må nesten ha persiennene igjen da, om sjansen for at vepsen skal komme seg inn skal minske.

Skrevet

Jepp, skal ha dem nede og lukket når jeg har vinduet åpent. Jeg kan jo f.eks lufte gjennom det ene vinduet og ha persiennen lukket der, mens jeg lukker det andre vinduet og drar opp persiennen på det andre vinduet for å få lys.

Skrevet

Men er det skikkelig varmt, så er det ikke mye luft som kommer gjennom lukkede persienner.

Jeg syns en tynn, tynn myggnetting høres ut som det beste alternativet.

Da blåser vinden gjennom og du slipper garantert vepsen!

Skrevet

Kanskje jeg skal henge opp myggnetting i det ENE vinduet da?

Så kan jeg ha persienner i begge (må stenge lyset ute når vi har gjester på gjesterommet).

Skrevet

Det høres ut som en genial løsning.

Skrevet

Ja, man er da ganske genial :ler: .

Takk for at dere ledet meg på rett spor! Det er ikke alltid at man kommer frem til de rette (og enkleste) løsningene helt av seg selv.

I morgen blir det persienner og myggnetting tenker jeg. Vil ikke ha sånne dyr inne jeg. Får være nok at de flyr rundt meg ute.

Gjest gjesta
Skrevet

Mygnetting som festes med selvklebende borrelås selges på Clas Olsson.

Vik fra meg, onde mygg!

Skrevet

Takk for opplysningen, Mie!

Mitt neste spørsmål var nemlig:

"Hvor får jeg tak i myggnetting?"

Borrelås er jo genialt!!!

Gjest gjesta
Skrevet

Det geniale er at du fester borrelåsen i vinduskarmen (tynn, diskret - viser lite)

Myggnettingen kleber seg i borrelåsen. Ingen ting som må tilpasses og enkelt og rive av hvis du vil ha den vekk.

Skrevet

Jeg så for meg sånne spiraler først jeg *hate*.

Skal nok klare å komme meg på Claes Ohlson snarest.

Annonse
Gjest gjesta
Skrevet
Clas Olsson.

He he - du kan jo rettskriving også du Lea :oops: Claes Ohlson har sikkert myggnetting ja.....

Skrevet

Er man perfekt, så er man perfekt :blunke:

Skrevet

Leste i går at du kan blande salmiakk i vann og sette det ved vinduet, vepsen hater lukten av salmiakk...

Har ikke prøvd, for har ikke salmiakk. Mye veps her også. Jeg er faktisk redd dem...

Salmiakk lukter jo ikke så godt, men som nødløsning. Skal plassere det på verandaen også, - synes det er en eksplosiv vepsebestand i år (mange).

Gleder meg til vinteren. (tragisk)

Skrevet

Jeg skal strax og med en gang

forsøke med salmiakvann,

men er det noen som har prøvd

å sette ut glass/flasker med sukker-

holdig væske? Slik at vepsen faller

nedig og ikke kommer opp igjen,

virker det???? :roll:

Skrevet

Jeg har også hørt om salmiakk...mot insekter!

Og at man kan vaske eller spraye vinduskarmene (gjerne på utsiden også da) med sterkt salmiakkvann.

Usikker: Hva slags stoff er det du skriver om?? Og spiker var jo kjempelurt!

Vi har store vinduer i stua som åpnes innover, og har ikke peiling på hva jeg skal gjøre der...for å holde slike monstre borte. Vil ha netting, men skjønner ikke helt hvordan, på slike innover-vinduer!

Borrelås...limes den i vinduskarmen eller??

Kan den limes på utsiden tro, eller vil borrelås og netting da bli ødelagt av vær og vind??

Det ender alltid med at jeg sitter inne med lukkede vinduer, og 32-33 grader, når jeg er alene hjemme... :oops:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...