MarianneE Skrevet 13. september 2008 #1 Skrevet 13. september 2008 Jeg har fått betennelse på høyre øyet. Det svir, renner og samler seg gul gugge i øyekroken. Har tatt av linsene og kastet dem og gravd frem mine 15 år gamle briller. Sukk... Har hatt dette en gang før (for ca 6 mnd siden) og vasket øyet da med NaCl (sterilt saltvann) men nå er jeg tom, og apoteket er ikke åpent før mandag. Noen som vet noe annet jeg kan gjøre? Bør jeg forresten bytte mascara? Kan jo fort sette seg bakterier i den, og kjedelig om jeg får betennelsen tilbake fra mascaraen... Anyone?
yoga Skrevet 13. september 2008 #2 Skrevet 13. september 2008 Hei. Jeg hadde nok byttet mascara, var jeg deg. Hadde vært kjedelig å få det andre øyet betent i tillegg. Og fram til mandag er det nok ikke så mye annet du får gjort enn å bruke sterilt saltvann. Hvis du da ikke ønsker å ta kontakt med legevakta.. Det er jo en avveiining du må ta.. Ta kontakt med legen på mandag, og da vil du nok få en resept på kloramfenikol, regner jeg med.. Riktig god bedring
Pingting Skrevet 13. september 2008 #3 Skrevet 13. september 2008 ...og ikke bruk sminke mens du har det!!! Det gjorde jeg, endte opp med to cm tykke øyelokk, huhu.
Gjest Gjeste Blonde65 Skrevet 13. september 2008 #4 Skrevet 13. september 2008 Jeg var forferdelig plaget med dette en stund og for meg hjalp det å bade øyet med kamille te. Du tar så varmt vann du klarer og bruker en bomullsdott på øyet. Vannet skal være kokt, slik at det er rent. Ellers var jeg hos optiker en gang jeg hadde dette og der fikk jeg faktisk rensedråper på en liten flaske. Dette hjalp også. Pass på at du ikke smitter det andre øyet ved å ta i det med samme fingre som du har tatt i det smittede øyet. Dette er skikkelig ubehagelig, så jeg ønsker deg god bedring!
Ueland Skrevet 13. september 2008 #5 Skrevet 13. september 2008 Ting du har brukt i området rundt øyet kan du kaste, og du må ikke bruke noe i øynet så lenge du har betennelsen der. Er og viktig å ikke gni seg i begge øynene for å ungå at du sprer betennelsen til det andre øyet. Er noe dritt men det gir seg jo til slutt.
Gjest78 Skrevet 13. september 2008 #6 Skrevet 13. september 2008 Kok opp saltvannsløsning selv (1 ts per liter tror jeg), vent til den blir kald, legg en bomullspad vætet i denne på øyelokket, og ligg med denne en stund. Hvis det er alt for ille, ta kontakt med legevakten så du får øyedråper med antibiotika. Vær forsiktig så du ikke smitter det andre øyet, og ikke del håndkle el. med andre, da det er svært smittsomt.
MarianneE Skrevet 14. september 2008 Forfatter #7 Skrevet 14. september 2008 Takk for svar. Er OBS på hva jeg ikke skal gjøre for å smitte det andre øyet også, min datter var nemlig mye plaget med dette i fjor da hun var nyfødt. mascaraen er så godt som hivd alt. Har Klorofenicol (eller hva det nå heter) liggende men den er for gammel (må brukes innen en mnd etter at den er åpnet står det på esken.) Føler meg utrolig lite attraktiv med briller igjen. Ihvertfall litt store, runde briller slik jeg er så "heldig" å ha nå....
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå