Gå til innhold

Depositum og leiekontrakt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har havna i en litt kjip situasjon. Jeg måtte flytte fra leiligheten hvor jeg bodde fordi den ble solgt og camper hos en kompis foreløbig. Jeg har funnet plass å bo men da jeg spurte husverten om det var greit at det kunne gå toppen ett par uker før jeg hadde depositumspengene klare så ble han vedig skeptisk.

Saken er; husverten vil ikke gi meg kontrakt før jeg har dep.pengene klare.. Sosialkontoret sa jeg måtte henvende meg til husbanken. Husbanken vil ha kopi av husleiekontrakten og gjør ingen unntak. De sa jeg måtte gå i banken å spørre om lån der. Men jeg fikk ikke lån da jeg er på attføring. Spurte husbanken om de kunne gi meg et sånt finansieringsbevis slik at husverten kunne føle seg tryggere, men det kunne de ikke.

Nå føler jeg meg bare ussel og lite verdt. jeg har aldri hadd noe tull ved tidligere leie av hybler/leiligheter og er en fast betaler av leie og regninger..Noen som har noen tips om hva jeg kan gjøre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du vil ha det fra utleiers ståsted er det jo klart man ikke vil leie ut før man har depositumet i orden. Har selv leid ut til en sosialklient og det ble et tapsprosjekt for mitt vedkommende. Sosialkontoret står ikke som garantist for husleia, så selv om sosialklienten får utbetalt til livsopphold inkl husleie havner ikke nødvendigvis pengene hos utleier. I tillegg herja denne sosialklienten vil og depositumsbeløpet måtte brukes til å pusse opp etter vedkommende hadde flyttet ut.

Jeg sier ikke at du er slik! Men som utleier er man nesten nødt til å være skeptisk, iom at det finnes så mye rart ute der. Så i stedet for at utleier som ikke kjenner deg skal låne deg de pengene (dvs ikke kreve inn depositum) kjenner du noen andre du kan låne av? Jeg trodde også sosialkontoret kune gi kortsiktige lån? Alternativet når man ikke kjenner noen å låne fra, ikke får støtte fra det offentlige eller får lån i banken er jo dyre forbrukslån. Desverre...

Skrevet

Selvfølgelig skjønner jeg at huseier er skeptisk. Jeg ville nok ha vært det selv. Det føles bare så håpløst når man ikke får hjelp. Føler meg uglesett og at jeg ikke er verd noe på en måte. Så lurte bare på om noen visste om noen andre måter å finansiere dette på.

Må bare tilføye at det føles veldig urettferdig at når man ufrivillig havner på attføring så "brennes" så mange broer..Man blir uglesett og blir ikke behandlet likedan som andre kunder i banken (med tanke på lån.)

Skrevet

Utrolig at sosialkontoret skal være så firkantede. Her jeg bor har jeg hørt at folk får garanti på depositumssummen fra sosialkontoret, sånn at de har mulighet til å skaffe seg et sted å bo. De burde i det minste kunne gi deg et midlertidig lån på depositumssummen, og kreve det tilbakebetalt etterhvert som du får attføring.

Jeg ville tatt en telefon til saksbehandler på sosialkontoret, forklart om rundturen du har hatt mellom sosialkontor, husbank og husvert, og spurt om de virkelig ikke kan hjelpe. Om saksbehandler ikke hadde vært noe positiv, ville jeg spurt om hva som så vil skje når kameraten blir lei av å ha noen liggende på sofaen sin, og henvist til at sosialkontoret (evt nav sosiale tjenester om kontorene i din kommune har blitt slått sammen) etter Lov om sosiale tjenester § 4-5 har plikt til å hjelpe med midlertidig husvære til de som ikke klarer å skaffe det selv.

Hadde saksbehandler fremdeles vært uvillig til å gjøre noe, ville jeg troppet opp på sosialkontoret med ryggsekk en morgen og forklart at min venn hadde mistet tålmodigheten, og at jeg vil trenge et sted å sove fra kvelden av. Desperate times call for desperate measures ;)

Gjest Gjest_dwood333_*
Skrevet

men kan husbanken hjelpe med penger til depositumet?? trenger og penger til depositum,så da er vi 2

Skrevet

Skaff deg depositumslån i banken. Koster litt i renter, men over en kort periode utgjør det strengt tatt ingenting.

Gjest Gjeste Blonde65
Skrevet
Jeg har havna i en litt kjip situasjon. Jeg måtte flytte fra leiligheten hvor jeg bodde fordi den ble solgt og camper hos en kompis foreløbig. Jeg har funnet plass å bo men da jeg spurte husverten om det var greit at det kunne gå toppen ett par uker før jeg hadde depositumspengene klare så ble han vedig skeptisk.

Saken er; husverten vil ikke gi meg kontrakt før jeg har dep.pengene klare.. Sosialkontoret sa jeg måtte henvende meg til husbanken. Husbanken vil ha kopi av husleiekontrakten og gjør ingen unntak. De sa jeg måtte gå i banken å spørre om lån der. Men jeg fikk ikke lån da jeg er på attføring. Spurte husbanken om de kunne gi meg et sånt finansieringsbevis slik at husverten kunne føle seg tryggere, men det kunne de ikke.

Nå føler jeg meg bare ussel og lite verdt. jeg har aldri hadd noe tull ved tidligere leie av hybler/leiligheter og er en fast betaler av leie og regninger..Noen som har noen tips om hva jeg kan gjøre?

Jeg synes du er offer for et rigid system her. Det er klart at husvert ikke vil signere kontrakt før han har depositum, men samtidig får du ikke penger til depositum før du har en kontrakt. Er det virkelig ingen instanser som er villig til å se den onde sirkelen her?

Kontakt husverten og foreslå at det lages en kontrakt som har som forutsetning at innflytning ikke kan skje før depositum er betalt inn og at dersom dette ikke skjer innen en gitt frist så faller kontrakten bort.

Videre finnes det noe som kalles kommunal garanti - dvs. at i stedet for penger til depositum får du en kommunal garanti for depositumet. Denne kan du bruke slik at kontrakten kan signeres av husverten og du deretter kan gå til de instanser som skal låne deg pengene og få ut depositum pengene.

Ellers synes jeg faktisk at forslaget om å troppe opp på sosialkontoret med spørsmål om hvor du skal sove fra natten av er en god ide siden ingen har forstått at de driver og stikker kjepper i hjulene for deg for å ordne opp selv.

Hurra Norge, for et system, som egentlig er laget for å hjelpe, men som rir på regler og prinsipper.

Skrevet
Skaff deg depositumslån i banken. Koster litt i renter, men over en kort periode utgjør det strengt tatt ingenting.

Husbanken vil ha kopi av husleiekontrakten og gjør ingen unntak. De sa jeg måtte gå i banken å spørre om lån der. Men jeg fikk ikke lån da jeg er på attføring.
Skrevet

Kan det hjelpe for utleier om du skaffer referanser fra tidligere utleiere?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...