Gjest Gjest Skrevet 13. september 2008 #1 Skrevet 13. september 2008 Samboeren og jeg er bedt i dåp til hans kusines sønn. Det passer ikke for oss å reise denne dagen, men jeg synes vi bør sende en gave med svigerforeldrene mine. Men hva skal jeg kjøpe? Jeg har aldri møtt kusinen hans, og han har ikke noe forhold til henne, har ikke sett henne på 4-5 år. Men siden vi tross alt er bedt, mener jeg det er "folkeskikk" å sende en gave. Noen forslag? (Har ikke vært i barnedåp siden søsteren min sin barnedåp for 21 år siden... )
Gjest Gjest Skrevet 13. september 2008 #2 Skrevet 13. september 2008 BarneBibel, eventyrbøker, penger, gavekort
Lemming Skrevet 13. september 2008 #3 Skrevet 13. september 2008 Hvis de er (veldig) kristne kan du gi et medlemsskap i dåpsklubben tripp-trapp. Da får de regelmessig tilsendt ting, barnebibel, små bibelhistorier i barnebokform, noahs ark leke, osv. Min gutt fikk dette. Nå er ikke jeg spesielt kristen, men det var en veldig fin gave! Du kan lese litt om den her Hvis det blir for religiøst for deg kan du kanskje gi et medlemsskap i en annen bokklubb for en periode? eller hvis de er førstegangsforeldre et abbonement på "Foreldre og Barn" Hvis de er ellers litt overtroiske kan du gi dem en komsekule! (hvis det er å få tak i, vet ikke hvor vanlige de er) Det er en samisk skikk, og har en gaaaammel historie. Før i gamledager trodde de at alle barn som ble født med sykdom, eller fysiske eller psykiske funksjonshemminger var "byttinger", som vil si at de underjordiske hadde stjålet vedkommendes menneskebaby og byttet den med en av sine egne. Disse komsekulene skulle beskytte den gravide og babyen slik at ikke barnet ble byttet med en underjordisk. Den pleide å henge over "komsa" eller vugga kan man si, slik at ikke de underjordiske kunne nærme seg. eksempel på komsekule på Juhl's sølvsmie Jeg kjøpte komsekule til en venninne og skrev "historien" til komsekula med sølvpenn på en svart lapp og la med. Hun ble veldig glad! Ikke fordi hun er så overtroisk at det gjør noe, men det er en fin gave likevel, og noe litt annet enn de vanlige gavene.
Gjest Gjest Skrevet 14. september 2008 #4 Skrevet 14. september 2008 Smykke/armbånd - sølv eller gull alt etter hvor mye du er villig til å legge i gaven. Barneskje i sølv, eller barnebestikk i stål med Disneyfigurer å. De med Disneyfigurer på koster ca. kr. 350,- og er vedig søte. Ramme for bilde (for eksempel spilledåse med bamse, paraply og ramme, som fås hos gullsmeden.) Kniv eller sølv lommekniv for å ha i barnebunaden, hvis det er en gutt. Etui for barnets første hårlokk, eller første tann som felles, fås også hos gullsmeden, men er et noe billigere alternativ enn de øvrige. Talerken og kopp i porselen, med barnemotiv - veldig mange fine å velge i. Særlig hvis en går litt opp i pris.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå