Gå til innhold

Populært å kle opp barn med loppis-klær

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjøper du nye klær til barna eller kjøper du dem på loppemarket?

Jeg synes det virker litt "trasig" å kjøpe kler til barna på Fretex ,loppemarked og bruktbutikker. At klærne er så mye bedre er jeg faktisk heller ikke enige i. Jo, de var sikkert bedre når de var nye, men tidens tann og ungers herjing gjør også 70tallsklær slitt.

Så mote eller ikke, jeg kjøper nytt.

Hva gjør du?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke barn selv ennå, men kommer nok til å kjøpe en blanding av nytt og brukt. Ser ikke noe problem i bruktklær (bortsett fra de som er sctøgge, da ;) ).

Bruktklær er både mer økonomisk, samtidig som det er mye, mye mer miljøvennlig og støtter en bærekraftig utvikling. Dette er jo verdier jeg synes er viktige selv, og som jeg gjerne vil formidle til egne barn.

Men for all del: man kjøper ikke hva som helst. Og det skal vaskes! Nøye!

Skrevet

Jeg er dårlig på Fretex og loppisklær. Har rett og slett ikke interesse eller tid til å lete gjennom hauger av brukte klær for å finne skatter. Hadde jeg hatt mer tid og mindre penger hadde jeg sikkert vurdert secondhand-klær, siden jeg syns det er veldig bra med gjenbruk. Jeg lar barna mine få velge klær de selv vil gå i, og syns ikke noe om å kle på barn spesielle og "rare" klær fordi det gjør dem søte eller spesielle i foreldrenes øyne. Utgsagn som at "det er in å kle barna sine i 70-talls klær" gir meg assosiasjoner til voksne som bruker barn (og hunder) som en slags moteriktig tilbehør. Skal legge til at jeg er nøye på å levere våre avlagte klær til arving eller Fretex.

Skrevet

Så lenge man leter etter fine og skikkelige ting ser jeg bare fordeler med det. Man bruker mindre penger, sparer miljøet/gjenbruker og kan finne mye fint som ikke er i salg nå. Jeg kjøper gjerne klær på Fretex og tildels loppemarked til meg selv, og har funnet mye bra både merkeklær og annet som er omtrent (eller helt) ubrukt, og ville kostet opptil flere tusen nytt. Men jeg kjøper nye klær også, og ville aldri gått i fillete og flekkete klær enten det var jeg eller forrige eier som hadde brukt dem opp. Det samme tenker jeg om klær til barn.

Å kjøpe bare en spesiell stil for å kle opp ungen som man gikk selv da man var liten, for å følge moten eller som barbie eller sjørøver for den saks skyld, har jeg kanskje mindre sans for, man bør kanskje passe seg litt for å på en måte presse barnet inn i en stereotypi, hvis klesstilen blir veldig iøyenfallende eller i stor grad symboliserer en livsstil? Litt nøytrale klær er greit til barna begynner å bestemme selv.

Skrevet (endret)

Jeg kjøper klær til ungene på alt fra Ferner Jacobsen til Fretex. Jeg lar ikke være å kjøpe fine ting bare fordi det er brukt! Siste Fretex-innkjøp til minsten på 9 innebærer bl.a. tilsynelatende ubrukte svarte drainpipes fra Lee og et par nye &denim Sqiun til tilsammen nittiåtte kroner. Selv har jeg noen kjempefine Bitte Kai Rand-plagg som også er Fretex-vare. Gjenbruk er bra - ting kan da vaskes! Likedan arver ungene mine klær med glede.

Men den artikkelen du viser til, peker jo mer på det fenomenet at folk "gjørs" litt på at det skal være brukt og retrokult. For folkene det gjelder, kler ikke ungene sine i de stygge crimplenebuksene mange av oss gikk i på syttitallet,"originalene" som f.eks. kule babymerker som "Katvig" er inspirert av er vel mer i den gata folk ønsker å kjøpe. Her er det snakk om blikk for kvalitet og design - vintagemote for barn, altså. Trasig synes jeg ikke at det er, heller litt moro.

Endret av eilan
Skrevet
Utgsagn som at "det er in å kle barna sine i 70-talls klær" gir meg assosiasjoner til voksne som bruker barn (og hunder) som en slags moteriktig tilbehør.

Sånn tenker jeg også... Har t.o.m lest at det er "in" å ha barn.. Akkurat som om barn er en ting man skaffer seg for å være kul...

Skrevet

Jepp!

Det var en artikkel i Dagbladets Magasinet som provoserte meg noe så voldsomt. Foreldre som mente det var helt greit å kjøpe jakke til 3-åringen som kostet 4500,- spenn. Påfølgende sitat var "vi kjøper ikke jeans på H&M, det gjør vi bare ikke".

Murr...

Skrevet
Jepp!

Det var en artikkel i Dagbladets Magasinet som provoserte meg noe så voldsomt. Foreldre som mente det var helt greit å kjøpe jakke til 3-åringen som kostet 4500,- spenn. Påfølgende sitat var "vi kjøper ikke jeans på H&M, det gjør vi bare ikke".

Murr...

Den husker jeg også, veldig provoserende ja! Snakk om å ha feil fokus i livet (gjennom mine øyne da såklart ;)) Jeg kunne gjerne kjøpt brukt jeg, men nå arver vi så mye klær at det blir til at det lille jeg kjøper er nytt.

Gjest Stjernedryss
Skrevet
Jepp!

Murr...

Hvorfor er det galt hvis man har råd til det? Folk må vel få bestemme selv hva man skal bruke penger på.

Ellers synes jeg det er flott at noen kjøper brukt tøy. Det er utrolig mye tøy som blir kjøpt også bare blir liggende, og det er jo ikke bra for miljøet.

Skrevet
Den husker jeg også, veldig provoserende ja! Snakk om å ha feil fokus i livet (gjennom mine øyne da såklart ;)) Jeg kunne gjerne kjøpt brukt jeg, men nå arver vi så mye klær at det blir til at det lille jeg kjøper er nytt.

Godt å høre at det ikke bare var meg, hehe.

Jeg tror noe av trikset er å finne balansen mellom arving, nytt og brukt? Jeg skjønner godt at det kan være verdt å legge litt ekstra penger i de plaggene som bør ha ekstra god kvalitet (men 2300,- for en jakke som er for liten etter en sesong!?!), og kjøpe billigere av de plaggene som fort blir slitt uansett.

Skrevet
Hvorfor er det galt hvis man har råd til det? Folk må vel få bestemme selv hva man skal bruke penger på.

Ellers synes jeg det er flott at noen kjøper brukt tøy. Det er utrolig mye tøy som blir kjøpt også bare blir liggende, og det er jo ikke bra for miljøet.

Klart folk bestemmer selv hva de vil bruke penger på, alle gjør jo det. Men det er jo ingen hemmelighet at vi har et vanvittig forbruk i denne delen av verden, og jeg synes det burde være ett felles ansvar å prøve å begrense dette der man kan. Denne artikkelen er et eksempel på totalt unødvendig forbruk, og jeg synes det er trist at folk tenker sånn.

Gjest Stjernedryss
Skrevet
Klart folk bestemmer selv hva de vil bruke penger på, alle gjør jo det. Men det er jo ingen hemmelighet at vi har et vanvittig forbruk i denne delen av verden, og jeg synes det burde være ett felles ansvar å prøve å begrense dette der man kan. Denne artikkelen er et eksempel på totalt unødvendig forbruk, og jeg synes det er trist at folk tenker sånn.

Det blir jo ikke mer forbruk selv om klærne er dyrere. En jakke til 4000 kr forurenser ikke noe mer enn en jakke til 400 kr. Heller tvert i mot, dyre klær blir som regel tatt bedre vare på og varer ofte lenger og folk er flinke til å la de gå i arv.

Gjest Purple Haze
Skrevet

Jeg kjøper ikke på loppis/freetex i nevneverdig grad. Det eneste jeg har kjøpt på freetex, er Levisbukser til sønnen på 16. De er like fine, og koster 100-175 kr. Kjøper gjerne en 4-5 i slengen, og får da 5 bukser til samme pris som en ny.

Gjest student83
Skrevet
Jeg kjøper ikke på loppis/freetex i nevneverdig grad. Det eneste jeg har kjøpt på freetex, er Levisbukser til sønnen på 16. De er like fine, og koster 100-175 kr. Kjøper gjerne en 4-5 i slengen, og får da 5 bukser til samme pris som en ny.

Jeg var på loppemarked med stesønnen min i går, og handlet masse fint. Alt fra leker, bøker og klokke, til masse klær. Fant 1 "snowboard"-selebukse til vinterbruk, 1 regnbukse, 1 Lego-jakke, 1 dongerijakke, 1 stormberg-jakke, 2 par gode votter/handsker, 1 Jean Paul-genser, 1 tynn genser, 3 bukser = 70,-

Absolutt et kupp i mine øyne. Blir jo det samme som å arve tøy, men ikke alle som har noen å arve av. Dessuten syntes jeg klærne går så fort i stykker i lek uansett, så da er det ikke så surt at det blir ødelagt når det er handlet inn så billig. Er værre når man har kjøpt noe dyrt og det blir ødelagt etter noen dager på skolen :-S

PS. Men jeg kjøper ikke brukt fordi det er mote. Dessuten syntes jeg ikke det er stort 70-talls igjen på loppemarkedene lenger. Det er jo stort sett det folk kjøpte i fjor.

Skrevet

Har faktisk forsøkt å finne klær på loppis og fretex, men det lille jeg fant var bare egnet til skurefiller. Så hvor alle de fine brukte klærne man kan kjøpe er hen, vet ikke jeg. Og vi er ofte på loppis!

Men leker har vi kjøpt mye av på nevnte steder.

Skrevet

Vi bruker mye brukt og mye nytt. Det brukte er arvet ogt vi sender også videre. En pose med klær jeg ga til en venninne nå inneholdt fine klær som har vært på opptil 6 barn før hennes. Det er også gjenbruk og jeg synes det er kjempestas at flk faktisk vil bruke klærne. Vi har enda ikke gitt noen klær til bruktbutikker og Fretex og det er rett og slett fordi de sirkuleres videre i omgangskretsen/familien.

Er det forskjell på arvet brukt og kjøpt brukt?

Jeg syns ikke det.

Og har hele tiden understreket hvor utrolig heldige vi er som faktiks har masse vi kan arve så vi slippe rå kjøpe alt selv. For selv om vi gikk på Fretex så hadde det kostet penger. Nå har vi råd tild et, men det er klart at penger spart kan brukes på andre ting.

Skrevet

Vi hverken arver i særlig grad, eller kjøper brukt.

Arver ikke fordi det rett og slett ikke er noen å arve av. Det lille vi har av arvetøy er klær jeg brukte når jeg selv var liten.

Jeg kjøper lite brukt fordi jeg sjelden synes jeg finner noe i bruktbutikker eller på loppemarkeder, og derfor nesten aldri oppsøker dem. Hadde jeg funnet noe jeg synes var fint kunne jeg nok kjøpt det, selv om jeg vel i utgangspunktet liker at nye klær er nettopp nye.

Når det gjelder artikkelen over, så ser jeg egentlig ikke problemet. Om noen ønsker å bruke tusenvis av kroner på klær som nesten ikke blir brukt, eller ikke ønsker å handle spesielle varer i spesielle butikker, så er da det deres valg. Det samme gjelder forsåvidt spørsmålet om å kle barna etter moter og trender. Så lenge klærne er praktiske for barnet, synes jeg det er uproblematisk at de reflekterer foreldrenes smak. Det gjør de vel egentlig uansett hvilken "stil" som velges.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...