Far til 2 Skrevet 13. september 2008 #1 Skrevet 13. september 2008 Barna begynner å bli "eldre", og fra tid til annen bør jeg stille opp på litt overtid. Men hvor gamle bør barna være før jeg kan være borte til f.eks. 19.00 ??? Nesten alle på jobben stiller opp en gang iblandt. I år har mange jobbet så mye at enkelte vil kalle det ulovlig, andre en gang i uken, mens jeg har gått ca kl.16.00 hver eneste dag. Jeg har dårlig samvittighet for jobben, og ser at alt de andre genererer medfører større belastning på meg også. Selv om ingen har sagt noe føler jeg at trykket øker for at jeg også skal stille opp. Men hvor gamle bør barn være før de kan være alene hjemme noen timer uten at jeg lager middag ? 8 år ?, 10 år ?, 12 år ?, 14 år, 16 år ??? Hva mener dere ?
Gjest Miley Skrevet 13. september 2008 #2 Skrevet 13. september 2008 Jeg tror jeg ville landet på ti. Om barnet var noenlunde fornuftig. Men ikke slik at du ikke er hjemme før barnet legger seg. Da ville jeg ventet til barnet var eldre.
Brunhilde Skrevet 13. september 2008 #3 Skrevet 13. september 2008 Det er forskjellig fra barn til barn, men de fleste 10-åringer klarer vel å være hjemme alene noen timer. Det at du ikke får laget middag er da ikke noen krise, et par brødskiver duger til du kommer hjem.
Gjest Gjest Julie:) Skrevet 13. september 2008 #4 Skrevet 13. september 2008 Nå er det jo forskjellig hvor modne barna er og hvor selvstendige de er.. Jeg ville jo vært sikker på at barnet kunne lagd seg noe å spise, kanskje bare brødskiver og middag når du kom hjem?, og stolt på at barnet ikke kom på ideer om å lage varmmat og kunne glemme å skru av ovnen etc.. Kjæresten min har en sønn som er åtte og han syns jeg ikke burde vært alene hjemme til kl syv, han har lett for å glemme seg bort med diverse ting, ikke tenke igjennom hva han gjør etc. Andre barn er jo veldig selvstendige og greier seg veldig fint. Niesa mi var mye mer moden på hans alder... Jeg syns ti virker som en grei alder som Miley sier.. Men du kjenner barnet best. Om du har noen som kan stikke innom i løpet av ettermiddagen eller noen barnet kan gå til om det skulle være noe..? Hvor langt er du unna? Dette er også ting jeg ville spurt meg selv om..
vilja Skrevet 13. september 2008 #5 Skrevet 13. september 2008 Datteren min på åtte er hjemme fra 16.30 til 2030 annenhver fredag og mandag. Hun er også hjemme alene annenhver lørdag. Hun kan gå til joben min som er 100 meter unna. Hun lager seg brødskive(har oppskjært brød) selv. Om hun vil ha noe varm, så kan hun komme på jobben min, og få pizza, etc. Hun har venner i nabolaget som enten er til oss eller hun er med dem. Springer imellom husene. Hun legger seg ikke før jeg kommer hjem. Synes hun er meget fornuftig og stor. 1
Gjest Gjest Skrevet 13. september 2008 #6 Skrevet 13. september 2008 Enig med de andre. Det varierer etter modenhetsnivå, men 10 er generelt en grei alder å være alene noen timer. Jeg kjenner to gutter som nå er tenåringer. Da de var små (og forsåvidt til dels fortsatt) var det en enorm forskjell på modenhetsnivået deres. Den eldste var omtrent moden for alderen og ansvarsbevisst fra han var baby. Moren kunne uten tvil stolt på han til å være alene hjemme uten å finne på noe tull og fint kunne ordne seg ei brødskive selv alt fra han var fem år gammel. Hun lot han ikke være hjemme alene i den alderen da, men han var så oppvakt og fornuftig. Han var nok heller rundt åtte da han fikk være hjemme alene i noen timer etter SFO. Den yngre broren hans var veldig annerledes. Han var en liten "Emil i Lønneberget" og fant stadig vekk på rampestreker. Han fikk ikke være alene hjemme i en halv time engang før han var ti. Og selv ved 12-årsalderen ville ikke mor at han skulle være HELT alene hjemme. Men med storebror i nærheten gikk det greit. Barn er så utrolig forskjellige.
Gjest Gjest Skrevet 13. september 2008 #7 Skrevet 13. september 2008 Jeg var selv 12 år når mine foreldre dro tur/retur med danmarks båten og jeg måtte i tillegg passe lillebroren min som da var 5 år. Helt hull i hode og totalt galskap. Vel var jeg veldig voksen for aldren men alikevel synes jeg dette er feil. Jeg mener at 10 år er greit og være alene noen timer om barnet er moden for det. Opp til hver foreldre og vurdere deres barn.
Gjest Sisu Skrevet 13. september 2008 #8 Skrevet 13. september 2008 Våre barn på 7 og 10 år klarer fint å være alene en time eller to hvis det kræsjer... 10-åringen klarer seg fint alene noen timer etter skolen, og har gjerne selskap av en venn slik at de gjør lekser sammen.
Gjest Gjest Skrevet 14. september 2008 #9 Skrevet 14. september 2008 8 - 9 år hvis man er flink/selvhjulpen og trygg. 10 hvis man er litt senere. 12 hvis man er veldig usikker og hjelpeløs.
Gjest New Dawn Skrevet 14. september 2008 #10 Skrevet 14. september 2008 Foreldre flest kjenner sine barn godt nok til å vite når de er istand til å være hjemme .. dette er det ingen fasit på og ungene må ha sitt og si de også. Men er det egentlig så vanskelig å jobbe overtid iblant selvom du har barn? Jeg for min har brukt familie og venner i slike tilfeller - dersom ikke mannen min har vært hjemme. Hvis det er stor arbeidsbelastning i perioder så er det ikke riktig at alt merarbeidet skal falle på dem med eldre barn eller dem uten barn - alle bør ta sin del - synes nå jeg .. Hvis ungene ikke har lyst til å være alene - eller om du ikke stoler nok på dem så finnes det helt sikkert en hyggelig jente i nærområdet som ønsker å tjene noen kroner ved å sitte barnevakt noen timer ..
Far til 2 Skrevet 14. september 2008 Forfatter #11 Skrevet 14. september 2008 Det ser ut til at barna er innenfor (dvs eldre) enn alle de "grensene" som er nevnt, så jeg kan sansynligvis forberede dem på litt overtid i tiden som kommer. Jeg får ta det litt pent til å begynne med å se hvordan det utvikler seg. De er imidlertid i en alder hvor "det ikke er noe kult" at pappan er med å ser på fritidsaktivitetene , så de bør klare seg noen få timer enkelte ettermiddager også. Sjefen er grei og ga meg "fri" med full lønn da jeg ble bostedsforelder, slik at jeg kunne bli hjemme til jeg fikk barna på skolen". Nå er de trygge og tiden er sansynligvis moden for at jeg gir litt tilbake til både bedriften og kolleger. Fortsetter jeg med samme løsning som tidligere vil jeg dessuten gjøre BARNA hjelpesløse.
Gjest Gjest Skrevet 14. september 2008 #12 Skrevet 14. september 2008 Jeg var alene hjemme på ettermiddagen fra jeg var rundt 7år (enebarn). middagen min var det den geniale moren min som kom på. Jeg spiste brødmat, men hvis jeg ville ha varm var dette en slager: Vi hadde kokte poteter i kjøleskapet, disse delte jeg i skiver og la dem på en tallerken, så tok jeg pizzafyll fra boks og la oppå, åsså hadde jeg sneier med ost oppå til slutt...så varmet jeg det i mikrobølgeovnen. Når jeg tenker tilbake på denne tida så blir jeg bare glad. Å være alene hjemme på en slik "kontrollert" måte (var aldri lenge alene toppen 3-4 timer og hadde naboer som jeg kunne gå til hvis det var noe) var helt fantastisk. Jeg lærte å ta vare på meg selv, følte meg voksen, og jeg fikk en følelse av å mestre + det var godt å vite at foreldrene mine stolte/mente jeg var flink nok til å være alene. så jeg synes ikke at det er noe problem
Gjest care Skrevet 14. september 2008 #13 Skrevet 14. september 2008 Jeg var selv 12 år når mine foreldre dro tur/retur med danmarks båten og jeg måtte i tillegg passe lillebroren min som da var 5 år. Helt hull i hode og totalt galskap. Det er jeg enig med deg i, totalt galskap.
momo Skrevet 14. september 2008 #14 Skrevet 14. september 2008 Her er jenta mi på 7 år hjemme en til to timer etter skolen noen ganger, er ikke ofte da. Da har vi ferdig oppskjært brød, så hun finner seg mat, hun ringer oss med en gang hun kommer hjem. Hun er veldig selvstendig og flink da. Så må nok bare se an barnet, hun får ikke være alene hjemme på kvelden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå