Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg vurderer å jobbe et år som budbilsjåfør (som et avbrekk i studiene).

Er det noen som vet om man har mulighet til å benytte sin egen privatbil for dette? (er det vanlig?)

Lurer også litt generelt på arbeidets art. Noen med erfaring som kan fortelle litt? Er det enkelt å få slike jobber?

Takk

Skrevet

Hvorfor ville du ønske å bruke privatbilen?

For å svare på spørsmålet, jeg vet at det finnes selskap som krever at man stiller med egen bil, men da tror jeg de krever at man har et minimum av volum/lasteevne.

Skrevet

om man hadde hatt mulighet hadde jeg aldri valgt min egen bil. Dette er sløsing med bil syns jeg.

Det som ofte er et krav er at du har hatt lappen et par og, og kjørt så og si feilfritt. Om du skulle komme utfor å skade budbilen så er det en stor utgift for firmaet, og derfor har de disse kravene.

Det innebærer gjerne å bare fylle på med det du evt skulle kjøre og å kanskje få markedsført produktet (om det er den typen jobb). Til tider ekstremt hektisk kan det være og. Rekke frem i tide etc.

Enkelt er det vel egentlig ikke å få en slik jobb med mindre de virkelig trenger noen, eller man har en god erfaring. Mange ønsker helst å ansette de som har planer om å jobbe et par år.

Skrevet

De fleste budsjåfører er selvstendig næringsdrivende, og har egen bil. Og budfirmaene tar bare inn sjåfører som har en bil som tilfredstiller deres krav til størrelse og alder på bilen. I praksis vil det si at du trenger en varebil, som er yngre enn 5 år, og helst i en standard farge som hvit eller sølvgrå. (Alder kan de være fleksible på, dersom den er pen og i god stand, og de trenger sjåfører.)

I tillegg bør bilen ha grønne skilter, fordi du må ha det for å få transportskadeforsikring. Du bør også sjekke hvorvidt du kan bli ansvarlig for skader på lasten, som denne forsikringen ikke dekker, evt reservere deg mot dette via kontrakt med kunder.

Som selvstendig kan du også trekke fra utgifter til bil, men da må du enten ha en privatbil til, og bruke budbilen kun til budkjøring, eller også føre fullstendig kjørebok. Har du ikke mulighet til dette har du ett maksbeløp du kan trekke av hvert år, for bruk av privatbil i næring.

Å få seg en jobb som budsjåfør er som regel veldig lett, så lenge du har egen bil og bor i en by. Selv har jeg vært med å drive ett budfirma, og jeg likte jobben veldig godt, og vil gjerne gjøre det igjen, når jeg får råd til å kjøpe egen bil. Du bør være flink til å lese kart, sosial og villig til å løfte tunge ting. Og selvsagt har litt erfaring med å kjøre i by, og gjerne være kjent der fra før.

Skrevet

Glør, vil det da være normalt at man kjøper en egnet bil etter å ha fått kontakt med et firma og fått oppgitt nøyaktig hvilke krav de stiller, eller er det mange som har varebil allerede før de tar kontakt med firma?

Skrevet

Heia,ja,hvorfor din egen bil?Det sliter noe jævlig og du får aldri nok dekka i "bilutgifter"at det vil lønne seg.Ut og inn på verksted.Nei, jg hadde krevd bil.

Skrevet
Glør, vil det da være normalt at man kjøper en egnet bil etter å ha fått kontakt med et firma og fått oppgitt nøyaktig hvilke krav de stiller, eller er det mange som har varebil allerede før de tar kontakt med firma?

Det jeg ville gjort, dersom jeg ikke hadde bil var å ta en ringerunde til transportfirmaer der du bor, og høre om de trenger sjåfører i det hele tatt, og eventuelt hvilke biler de trenger mest av, også kikket på pris osv på den størrelsen biler. Gå gjerne litt opp i størrelse i forhold til minimumskravene, siden det gjør deg mere fleksibel, og kan du skaffe noe med lastelem er det ett stort pluss. Har du 7,5 tonn lappen eller andre yrkesførerkort stiller du også veldig sterkt.

En del har også varebil fra før, fordi de feks har kjørt for andre, eller har gjort ett røverkjøp og da tar man samme ringerunden og tilbyr det man har. Det er stort sett alltid mangel på stabile og dyktige sjåfører, så i forhold til bil kan de ofte strekke seg langt.

Skrevet
Heia,ja,hvorfor din egen bil?Det sliter noe jævlig og du får aldri nok dekka i "bilutgifter"at det vil lønne seg.Ut og inn på verksted.Nei, jg hadde krevd bil.

Hovedgrunnen til å ha egen bil er jo at de fleste budfirmaer vil kreve det uansett. I tillegg er det billigere å ha egen bil, siden man tjener mere på å ta denne risikoen selv. Dersom firmaet man jobber for skal stå for bilen vil de ta seg svært godt betalt for det, og man tjener betydelig mindre, og det samme gjelder hvis man skal leie bil, noe som er stor utgift. Har man også egen bil, og er selvstendig næringsdrivende trekker man alt av bilutgifter av på skatten, trekker fra mva osv.

Gjest Budbil dama
Skrevet

Jeg har jobbet som budbilsjafør i noen år nå. Du må ha varebil for å kunne tjene nok penger. Det er ikke mange oppdrag man får ved å ha en personbil. Det er min erfaring. Mye varer i bilen =mange penger. Liten plass i bilen betyr mye venting og ingen turer.

• 8 måneder senere...
Skrevet
Hei!

Jeg vurderer å jobbe et år som budbilsjåfør (som et avbrekk i studiene).

Er det noen som vet om man har mulighet til å benytte sin egen privatbil for dette? (er det vanlig?)

Lurer også litt generelt på arbeidets art. Noen med erfaring som kan fortelle litt? Er det enkelt å få slike jobber?

Takk

De fleste som satser litt i bud og budbil- bransjen stiller ofte seg selv som selvstendignæringsdrivende og stille sin egen bil til disposisjon. Min erfaring er at bud og budbil jobber ikke legges ut på feks finn o.l, men at det handler om å være litt pågående selv, det vil si å ringe rundt å høre med bud firmaer om de trenger å utvide bemanningen. Det er ikke så vanskelig å finne slike jobber, de fleste trenger leveranser og frakt, det gjør vel vi mennesker også? Slik at vi nesten kan kalle bussjåfører for bud, menneskebud, sådan :P

Fra spøk til alvor, slike jobber finnes det flusst av, du må først finne den. Med dette mener jeg at det er for mange firmaer som kan tilby deg en stilling som bud og budbil sjåfør, men du bør være varsom med hvem du velger som din arb.giver....se an likviditet spesielt, hvor mange som jobber der, virker de OK, eller det noe som skurrer, men du vet ikke hvordan å sette ord på det? Da er det antagligvis ikke noe å stå etter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...