Gå til innhold

Harry ? Eller smart ?

@lfakrøll

Anbefalte innlegg

Vet ikke helt jeg - det gjenstår å se...

Saken er den at min mamma har "lurt" meg med til Strømstad for å ta synstest og kjøpe briller. Det er tid for å skifte briller igjen, og hun hadde lest (og det har jo også jeg da) at man kan spare masse penger på å kjøpe briller der + at man får solbriller m/styrke i på kjøpet.

Vi skal over neste lørdag (14.juni). Er litt skeptisk til utvalget av innfatninger - det er nemlig avertert med at det er gratis innfatning, man betaler kun for synstest + glass. Men det var over 1 000 innfatninger å velge i da, så noe bra må det vel være. Orker nemlig ikke sånne trauste briller :ler: I tillegg til dette må man tenke på valutakursen - enda billigere med andre ord.

Bør vel legge til at jeg bor i Sandefjord også da, så det er veldig enkelt for oss å ta en tur over til Sverige på såkalt harrytur - med Color Line.

Er det noen andre her inne som har kjøpt briller i Sverige ? Hører gjerne deres synspunkter.

Eller er det bare jeg som er litt kjip og prøver å få ting billigst mulig - selv om jeg elsker å bruke penger. Er helt rå med bankkort..... :hoho: Til min manns stooore fortvilelse..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Tristessa

Jeg synes det er mer harry å kjøpe sprit og dårlig saltlake-bacon for alle penga enn briller. Briller er jo en nødvendighet som faktisk kan vise seg å bli dyr når det er på tide å skifte ut herligheten. Jeg kan ikke hjelpe deg så mye med utvalget, men Strömstad er en kjip by i seg selv. Men om dette gjenspeiler seg hos optikeren, vet jeg ikke.

Jeg tok for øvrig synstest i England, det var billig det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strømstad er som Horten og Moss, gjennomfartssteder :hoho: Alle har stort sett vært der, men ingen handler der :erter:

Har hørt om flere nå i etterkant som har spart over 3 000 kr. Så det er jo verdt et forsøk. Har de ikke noen briller jeg synes er alright, så har jeg jo kun brukt penger på synstest.... og det skal jeg vel alltids klare å betale :hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Embla s

Jeg har dårlig kjennskap til både strömstad og briller/optikere, men vil bare slå fast at jeg ikke ser noen prinsippiell forksjell på "saltlake bacon" contra briller. (hadde jeg vært synshemmet jøde/muslim ville jeg sikkert tenkt annerledes, hi hi ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Briller er kjempe dyrt så jeg skjønner godt at du vil gjøre noe for å spare litt penger. Bruker du briller hver dag er det viktig at du trives med dem. Da jeg valgte brillebutikk valgte jeg den med det beste utvalget i innfatninger og med den beste servicen. Jeg liker at betjeningen synes det er viktig at jeg finner briller jeg føler meg vel med og er proffe på å se hva som kler ulike ansiktstyper og -farger.

Selv er jeg så fornøyd med den optikeren jeg har i Norge at jeg ikke er fristet til å dra til Sverige. Moren min har kjøpt briller i billige butikker (i Norge, ikke Sverige) og gjort flere bomkjøp fordi hun ikke har fått tilstrekkelig veiledning for å finne briller som passer henne.

Skal du likevel til Sverige, kan du jo titte innom brillebutikken og se hva slags service og utvalg de har. Men jeg ville aldri dratt for å kjøpe briller bare fordi det er billig.

Forøvrig ser det ut til at jeg er den eneste her som synes Strømstad er en hyggelig liten by :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Embla s

Junebug: det er vel ikke Strömstad i seg selv som er det største problemet med Strömstad... Hvis du skjønner hva jeg mener :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Embla S: Det er vel først og fremst nordmennene som gjør Strømstad harry. Men den er mye bedre enn de fleste andre handlesteder ved norskegrensen - tusen ganger bedre enn Årjäng, eller enda værre: Näätämö i Finland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde K S

Synes ikke det kan betegnes som harry. :D

Hva er for eksempel forskjellen på å kjøpe i Strømstad og i Paris ?

Det er vel selve BRILLEN det kommer an på ?

Står jo ikke på hvor den kommer fra..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke det er harry, hovedpoenget må jo være at man kan spare noen kroner.....

Enig med Hilde K S - det står jo ikke på hvor de kommer fra.. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nabodama

Ærlig talt, er det farlig å være harry at en må vurdere harrygraden av å kjøpe briller i Strømstad??

Slutt å tenk på hva andre måtte synes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gurimalla

Min mor kjøpte briller i en helt vanlig brillebutikk i Sverige (ikke Strømstad). De hadde de samme merkene som i butikken hennes her i Norge. Hun kjøpte selvfølgelig briller hun likte og sparte flere tusen kroner på turen. Kan ikke se at det er harry i det hele tatt, med mindre det er harry å spare penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dr Zoidberg

Å spare penger på større innkjøp ser jeg ikke som spesielt harry, det handler vel mer om å være økonomisk rettet. Spritinnkjøp og mat bør ikke være storinnkjøp. Det blir noe helt annet. Kan du spare mange bloody kroner på briller/brunevarer/tekniske innrettninger etc etc, så er det vel idioti å ikke benytte sjansen. Tross alt, dette landet kjøper jo fler og fler tjenester i utlandet - både stat og bedrifter.

Eks. Jeg kjøpte bilstereo i Strömstad til 1/3 av prisen jeg måtte betalt for samme greiene i norge. Jeg synes det var kjempegreit, hvis noen synes det er harry - da er de faen meg ikke annet enn misunnelige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å kjøpe briller, eller hva som helst annet i Strømstad må da være helt greit, harry eller ikke.

En del ting sparer man på, en del ting ikke. Dessuten er Strømstad en ganske koselig by, så lenge det ikke er for mye folk (les: fulle normenn) der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke det er harry at du drar over for å se på brilleutvalget der, i verste fall ender du ikke opp med noen brille, men du får nok uansett en hyggelig tur med moren din. Håper du finner noe du liker :). Du får gi oss tilbakemelding på hvordan optikeren var der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kan jo synes akkurat hva dere vil om harry eller ei, mens vi koser oss extra for de 1500+ kronene vi sparer hver mnd på å handle billige husholdningsvarer i Sverige! :blunke:

Tror dere bare er misunnelige, jeg!Hehe! :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da har jeg vært hos optikeren i Strømstad - noe som alt i alt var en positiv opplevelse. Gikk gjennom en grundig sjekk - mer enn hva jeg kan huske sist jeg var på synsstest. Etterpå valgte jeg ut en innfatning - fant en kjempestilig en - orker ikke sånne trauste, kjedelige briller. I tillegg fant jeg meg et par solbriller som jeg bestilte med styrke i.

Hva skal jeg betale for herligheten - 4 025,- SEK kroner - dvs. ca. 3 200,- norske - sist jeg kjøpte briller i norge kostet bare innfatningen 3 000 kr. :roll: Lite fornøyd nå :hoho: Sånn sett ganske smart synes jeg.

Det som kanskje var litt harry var vel at da sjappa åpnet kl. 10 på lørdag sto det kø av nordmenn på utsiden :hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg handler når jeg er i Sverige, uansett hvor harry det er. Sparer du mye på å kjøpe briller der, så hvorfor ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...