Gå til innhold

Advarsel: Provoserende Tråd

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest tio
Skrevet

Tja. Om du blir tatt får du vel det på rullebladet. Og da kan det vel være vansker sener i jobbsammenheng og med visum, kanskje. samtidig så blir jo slike ting ofte henlagt... og da får en det vel ei på rullebladet heller... Men jeg vil si at jeg syns det er en stor forskjell mellom å stjele fra store kjeder og det å stjele fra private eller små private putikker. Hvorfor sier vel seg selv. Samtidig kan det umulig være slik at det tapet selv storebedrifter har ved at folk stjeler ikke vil bli belastet noen andre i ett eller annet ledd. En annen enn deg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja, for å svare litt mer alvorlig. Det å kunne kalle seg et redelig menneske, betyr mer for de fleste enn verdien av noen skumkrokodiller. Jeg er i allefall ikke villig til å gjøre meg til tyv for så lite.

Det er jo noe med det da. Et menneske som stjeler og har dårlig moral blir ikke i lengden behandlet på samme måte som ærlige og redelige mennesker. Kanskje i begynnelsen, men så begynner det å balle på seg. Og etterhvert så opplever du ikke den samme tilliten, den samme anerkjennelsen. Det er rart hvordan sånt kleber. Før man vet ordet av det er man den som andre ser litt ned på. Den andre veksler blikk om. Plutselig så synes folk synd på foreldrene dine, barna dine og kjæresten din. På grunn av deg.

Skrevet
Et menneske som stjeler og har dårlig moral blir ikke i lengden behandlet på samme måte som ærlige og redelige mennesker. Kanskje i begynnelsen, men så begynner det å balle på seg. Og etterhvert så opplever du ikke den samme tilliten, den samme anerkjennelsen. Det er rart hvordan sånt kleber. Før man vet ordet av det er man den som andre ser litt ned på. Den andre veksler blikk om. Plutselig så synes folk synd på foreldrene dine, barna dine og kjæresten din. På grunn av deg.

Veldig bra skrevet, og jeg tror dette utgjør størstedelen av grunnen til at vi mennesker ikke stjeler fra hverandre i Norge. Hadde vi vært født i Rio de Janeiro, hadde vi kanskje myrdet småbarn, fordi det er gøy.

Men TS sier, hva hvis h*n kan leve med konsekvensene? Hvis en ikke trenger anerkjennelsen? Hvis en tjener alle pengene sine fra f.eks privat virksomhet som staten og politiet ikke har anledning til å konfiskere som straff for legemsbeskadigelse og stjeling av hva det nå måtte være? Da er det vanskelig å finne motargumenter. I hvert fall har jeg ingen.

Til spørsmålet om det er mulig å oppleve kjærlighet fra noen mennesker du er glad i, når du så tydelig driter i andre, det er jeg svært usikker på. For det vil være få mennesker som deler denne holdningen, og som ikke vil være forferdet over deg/støte deg vekk. Så da må du leve et dobbeltliv.

Skrevet
Tja, for å svare litt mer alvorlig. Det å kunne kalle seg et redelig menneske, betyr mer for de fleste enn verdien av noen skumkrokodiller. Jeg er i allefall ikke villig til å gjøre meg til tyv for så lite.

Hvor mye skulle du hatt for å gjøre deg til tyv da?

Ja, nå kverulerer jeg, men det er et vanlig uttrykk og "alle har en pris" etc.

Ellers godt svart.

Skrevet

Jeg tror faktisk ikke jeg har en pris. Jeg er et menneske som er veldig redelig av meg. Nesten for redelig til tider. Dessuten hadde jeg ikke greid å leve med å være en tyv. Jeg hadde levd i angst for å bli tatt resten av livet.

Skrevet
Er det butikkeieren personlig som trekker svinnet av lønna si da eller?

Nei, det er regnet inn i butikkens budsjett, men at det er regnet inn i prisen på alle varer er bare tøys.

Og du som stjeler: de aller fleste butikker i dag er videoovervåket, så de hadde ikke trengt noen gjennomlysing av magen din for å få tak i fellende bevis akkurat. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...