Gjest Forvirret28 Skrevet 13. september 2008 #1 Skrevet 13. september 2008 Jeg har vært gift med en utenlandsk mann i ca 3 år. Han er en kjernekar så lenge vi er hjemme. Det vil si at han hjelper til med husarbeid, er kosete, omtenksom etc. Problemet oppstår når vi skal ut sammen, og jeg har valgt å pynte meg. Tatt på meg noen ettersittende jeans. Da er ikke mannen min til å kjennes igjen. Han distanserer seg fra meg totalt. Han er musestille på hele handleturen eller gåturen, og går gjerne to skritt foran meg. Har gjort gjentatte forsøk på å spørre ham om det er noe i veien. Men neida, ingenting i veien. Han bare føler ikke for å snakke der og da. Denne oppførselen er ikke et engangstilfelle. Sånn er det bestandig uten unntak. Han trekker seg i skallet sitt, og benekter at det er noe galt overhodet. Men han virker fjern og mentalt fraværende så lenge vi er ute. Med en gang vi er hjemme er han like kjærlig og kosete igjen. Det skal sies at jeg er kjent for å være velkledd, velfrisert for det meste. Hørt det fra venner og bekjente. Men det er litt sårt at mannen bare ser bort når jeg har lagt litt innsats i å se bra ut. Les omhyggelig sminket, fikset på håret, fikset et bra antrekk med matchende accessories og sko. Jeg er på ingen måte vulgært kledd. Men han virker totalt likegyldig overfor dette. Dette har gitt meg en knekk i selvtilliten. Trodde menn likte at kvinnene deres pyntet seg litt for dem i hverdagen. Tross alt er det jo flere menn som klager på at deres partnere er sjuskete. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre for å løse dette problemet. Egentlig er det jo bare en bagatell, men det tærer på meg likevel. Har spilt med åpne kort, og fortalt ham direkte at det sårer meg. Men han benekter at han ignorer med vilje. Sier bare at han ikke var i snakkesalig humør der og da. Så nå har jeg kind og gitt opp, og tar igjen med samme mynt. Det vil si at jeg reagerer ikke på hans nærvær lenger. Later som jeg alltid er opptatt med mitt. Er en dårlig sirkel dette her. Men hva annet kan jeg gjøre??! Er jeg overfladisk og selvsentrert??
Gjest Gjest Skrevet 13. september 2008 #2 Skrevet 13. september 2008 Du kan forklare han problemet og kreve at han gjør noe med dette. Be han om noe konkret, f.eks at han skal gå ved siden av deg og ikke foran deg. Dersom han ikke gjør dette må du vise han at det å såre partneren slik, får konsekvenser. Hvordan du velger å gjøre dette er opp til deg. Hvis han er oppvokst i et mannsjåvinistisk miljø (ikke at jeg mener alle "utlendinger" er det, men siden du nevner det i startinnlegget ditt kan det tenkes du er inne på tanken selv?) kan dette være dypt innlærte ting. Evt kanskje han rett og slett bare er sjenert ute blant folk, og synes det er flaut å vise følelser? Mange sjenerte mennesker stivner helt til. Uansett, du har rett til å kreve en forklaring, og du har rett til å kreve at han arbeider med dette problemet. Når noe går ut over selvtilliten til partneren, skal det ganske alvorlige ting til før det kan undskyldes.
Gjest Forvirret28 Skrevet 13. september 2008 #3 Skrevet 13. september 2008 Jeg vet ikke om dette kan kalles sjenanse. Han er ganske pratsom av seg hjemme i allefall. Ikke krever jeg at han skal kline eller vise tydelige kjærtegn ute blant folk heller. Vil bare at han skal gå ved siden av meg som normale mennesker gjør. Vil så inderlig at han skal være stolt av meg. Kvinner har som sagt behov for anerkjennelse fra sin partner. Men han bortforklarer med at: "du er jo alltid fin. Hva er vitsen med å kommentere da?"
Gjest Gjest Skrevet 14. september 2008 #4 Skrevet 14. september 2008 Jeg vet ikke om dette kan kalles sjenanse. Han er ganske pratsom av seg hjemme i allefall. Ikke krever jeg at han skal kline eller vise tydelige kjærtegn ute blant folk heller. Vil bare at han skal gå ved siden av meg som normale mennesker gjør. Vil så inderlig at han skal være stolt av meg. Kvinner har som sagt behov for anerkjennelse fra sin partner. Men han bortforklarer med at: "du er jo alltid fin. Hva er vitsen med å kommentere da?" Nå vet ikke jeg noe, men kan det være at han merker blikk fra "nordmenn" som ser han gå med en "norsk" jente? Eller kan det være at "overpyntingen" gir dere, i hans øyne, for mye fokus fra andre? Jeg var sammen med en jente som oversminket seg noen ganger, det føltes litt flaut når vi gikk ut, likevel hvor god hun var ellers. Bare min kopp med te. Hjalp sikkert ikke i det hele tatt...
Gjest Chrizzy Skrevet 14. september 2008 #5 Skrevet 14. september 2008 Jeg fikk en skikkelig stygg tanke her, det er selvfølgelig ikke slik, men jeg skriver det nå alikevel. En venninne av meg var sammen med en, han holdt på slik, og tilslutt så viste det seg at grunnen til at han "ikke ville vedkjenne" seg henne var fordi han ville holde mulighetene for noe nytt åpne. Altså at han ikke ville at folk skulle se at de var et par.
Gjest Gjest Skrevet 14. september 2008 #6 Skrevet 14. september 2008 Han føler seg kanskje underlegen deg når du har pyntet deg og fremstår så flott. Han blir kanskje usikker på seg selv i forhold til deg, hvordan andre oppfatter dere som par ute, om dere står i stil til hverandre. Kanskje han ikke liker at du er så flott ute blant andre mennesker, at andre menn ser på deg og finner deg tiltrekkende, kanskje t.o.m. begjærer deg. Kanskje han oppfatter det som at du pynter deg for at du skal vise deg for andre, og føler seg selv tilsidesatt på et vis. At han ikke er i sentrum eller i fokus for deg. Hadde du pyntet deg til det flotteste, råeste og gjerne litt sexy en dag dere ikke skulle ut og bare være hjemme, hadde du sendt et tydelig signal om at du gjorde det kun for ham. La han få vite at det er kun for hans skyld du gjør det, at du vil gjøre deg mer tiltrekkende for han. At han skal være stolt av å vise frem en slik flott kone som andre bare kan misunne ham. Du vil at han skal være stolt av deg, slik du er stolt av han, og ønsker at dere skal gå side om side og vise for alle og enhver hvor godt og trygt deres fohold er. At dere er trygg på hverandre, at forholdet deres er en ubrytelig mur ingen kan rokke ved. Det er ikke alle forunt et slikt privilegium et slikt forhold kan være, og det er det grunn til å være stolt av. Si du ønsker å vise verden at dere dyrker hverandres uforbeholdne kjærlighet, etter at du har forvisset ham om at det er er han som er i sentrum hos deg. Da vil han føle seg tryggere og mer 'self confident', og forhåpentligvis gå stolt ved din side neste gang dere er ute og handler.
Jade Skrevet 14. september 2008 #7 Skrevet 14. september 2008 Nå vet jeg ikke hvilken kultur han har. Jeg går utifra at det er vesentlig, siden du nevner i posten at han er utenlandsk. Jeg tenker at han kanskje ikke er vant til at opptatte kvinner kler seg slik ute blant folk? At du liksågodt kunne godt toppløs? I og med at han sier at det ikke er noe, så skjønner han at her er det vanlig, og at han ikke har grunn til å reagere. Men at han likevel ikke klarer å late som ingenting pga at det er så innarbeidd siden fødselen (akkurat som en norsk mann ikke hadde klart å late som ingenting hvis dama gikk rundt toppløs på shoppingtur). Jeg har ikke noe erfaring med utenlandske menn, og jeg vet ikke om dette er tilfelle. Det var bare det første som slo meg.
Mrs. K Skrevet 14. september 2008 #8 Skrevet 14. september 2008 Vil han gå sammen med deg når du ikke er pyntet?
Gjest Forvirret28 Skrevet 15. september 2008 #9 Skrevet 15. september 2008 Hmm, han er faktisk mer avslappet og rolig når jeg ikke er særlig pyntet. Virker nesten som om folk her inne tror jeg har gother stil, eller er overdrevet pyntet utifra enkelte av svarene. Neida, jeg er helt normalt kledd med en hint av feminitet og eleganse:) Ja, kvinnene i familien hans er meget annerledes. Prinsippet om at veien til mannens hjerte går gjennom magen hans gjelder bokstaveligtalt. Jeg begynte faktisk å være mer utseendebevisst etter at jeg giftet meg. Tenkte at dette vil holde mannen min på matten, hehe. Uff, vil jo bare at han skal være litt stolt av meg ute blant folk også..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå