Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lest rundt på lånekassens side, men klarer ikke å se noe informasjon om dette. Hvor ofte tillegges rentene saldo på lånet, dvs at rente blir gjenstand for rentesrente?? dette er jo avgjørende for hva den effektive årlige renta blir.

Håper noen som vet hvilken effekt det har om rentene forrentes daglig eller årlig kan gi emg et svar!

:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lånet forrentes hver måned. Fant heller ikke noe informasjon om dette i farten, men det legges renter til saldoen min hver måned hvertfall.

Dette er vel det som er standard på de fleste lån, så kanskje derfor de ikke skriver det? :klø:

Gjest Gjest_Trådstarter_*
Skrevet
Lånet forrentes hver måned. Fant heller ikke noe informasjon om dette i farten, men det legges renter til saldoen min hver måned hvertfall.

Dette er vel det som er standard på de fleste lån, så kanskje derfor de ikke skriver det? :klø:

Trådstarter her.

Jeg har også sett at renter tillegges lånet hver saldo inne på mine sider. Men for meg ser det ut som om rentene som tillegges hver måned er like stort beløp, så da betyr det jo at det ikke er rentesrente. Jeg lurer nemlig på om saldoen på dine sider viser påløpte ikke-kapitaliserte renter, ikke renter tillagt saldo som beregningsgrunnlag for neste renteberegning.

Det er ikke vanlig at lån forrentes hver måned, det vanlige er at det forrentes til forfall. Hvis det forrentes hver eneste måned blir det mye rentesrente og det betyr at effektiv lånerente er mye høyere enn nominell rente.

Håper noen som har forståelse for rente beregning kan svare meg, hvis ikke må jeg vel plage lånekassa med en mail igjen ;)

Skrevet
Trådstarter her.

Jeg har også sett at renter tillegges lånet hver saldo inne på mine sider. Men for meg ser det ut som om rentene som tillegges hver måned er like stort beløp, så da betyr det jo at det ikke er rentesrente. Jeg lurer nemlig på om saldoen på dine sider viser påløpte ikke-kapitaliserte renter, ikke renter tillagt saldo som beregningsgrunnlag for neste renteberegning.

Det er ikke vanlig at lån forrentes hver måned, det vanlige er at det forrentes til forfall. Hvis det forrentes hver eneste måned blir det mye rentesrente og det betyr at effektiv lånerente er mye høyere enn nominell rente.

Håper noen som har forståelse for rente beregning kan svare meg, hvis ikke må jeg vel plage lånekassa med en mail igjen ;)

Beklager, tenkte meg ikke helt om når jeg svarte...

Når jeg ser nøyere etter så ser det ut til at det forrentes ved forfall (men de fleste andre lån har jo forfall hver måned og vil således få . Men på kontoutskriften så legges det til en tredjedel av renta for hver måned. Så er det rentejustering hver 3. måned, sånn at den siste av de tre månedene ofte blir anderledes enn de to første.

Betaler du regningen du får så dekker jo det hele rentebeløpet og da blir det ikke noe renters rente. Betaler du ikke nok til å dekke rentene så legges rentene til lånebeløpet ved forfall og det nye lånebeløpet brukes til renteberegning til neste forfall.

Så da forstår jeg det slik at om du betaler når du skal, så vil effektiv rente og nominell rente være det samme (siden det heller ikke er noen termingebyr lengre).

Beklager at jeg nok ikke bruker de riktige økonomiske termene, jeg er ingen økonom. Men det betyr ikke at jeg ikke kan forstå logikken bak renteberegning allikevel ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...