Gå til innhold

Skuffet og lei meg

Anbefalte innlegg

Gjest Utlogget nå
Skrevet

Vet ikke helt hvor jeg vil med dette innlegget eller om det er rett og legge det her.

For en tid tilbake hadde jeg en mistanke om at min samboer skjulte noe for meg. Det hadde med at han hadde fått noe post som han hadde lagt i nattbordskuffen sin, en plass han aldri legger post. Jeg lot vær å se på hva det var for jeg mener at man skal respektere hver andres privatliv, men en dag tok nysgjerrigheten overhand. Det viste seg at han hadde brukt et kredittkort for nærmere 20000kr. Jeg konfronterte han med dette og han tilsto. Det ble en helvettes oppvask, for å si det mildt. men jeg tilgav han.

I går fikk han igjen et brev i posten og jeg ga det til han da han kom hjem, men han ville ikke åpne det. Sa at det bare var reklame, men kunne ikke åpne reklamen foran meg. Dette er andre gangen han får "reklame" som han ikke vil åpne foran meg.

Fikk han til slutt å innrømme hva det var. Sannheten er at han har brukt kredittkort for 50000kr!! Jeg ble naturligvis svært sint og lei meg. Han har ordnet alt i et lån og betaler faste avdrag hver måned, det er jo en liten trøst.

Men hvordan skal jeg stole på at han nå forteller sannheten? Hva viss han har løyet nå igjen, hvordan kan jeg vite det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan kan han bruke så mye penger uten at du finner det ut? Jeg mener, for så mye penger må han vel ha kjøpt noe "stort" som synes i hjemmet?

Skrevet

hva i all verden har han brukt så mye penger?

hvis dere bor sammen burde du vel få vite dette?

uakeptabelt... forhør ham da vel.

Skrevet
Hvordan kan han bruke så mye penger uten at du finner det ut? Jeg mener, for så mye penger må han vel ha kjøpt noe "stort" som synes i hjemmet?

Nei, han har ikke kjøpt noe stort. Dette er over tid, omtrent 2 år. Han har kjøpt mat, bensin, betalt regninger og diverse reparasjoner på bilen. Han sier at grunnen til dette er at han synes det var flaut å si at han var blakk.

Er det noen andre her som har vært i lignende situasjoner? Eller som har mistet kontrollen på kredittkort?

Skrevet (endret)
Er det noen andre her som har vært i lignende situasjoner? Eller som har mistet kontrollen på kredittkort?

Synd han ikke turde å si det til deg da.

Alle har vel mistet kontrollen enkelte ganger. - vi betaler enda på det, det er utrolig hvor mye mere du skal betale inn for å få slikt avgårde.

Ja vi er der vi også!

Endret av Chianty
Skrevet (endret)

Med tanke på hvor hysterisk du blir av å oppdage dette, burde det være åpenbart hvorfor han ikke har fortalt deg noe. Tyve tusen kroner er jo ingenting, og det er hans personlige gjeld - hva har du egentlig med det å gjøre?

Endret av SnillMito
Skrevet
hva i all verden har han brukt så mye penger?

hvis dere bor sammen burde du vel få vite dette?

uakeptabelt... forhør ham da vel.

Mat, bensin, regninger, reparasjoner på bilen osv. helt enig at han burde ha fortalt meg dette. Jeg har sagt at jeg har tillgitt han, men føler ikke at alt er greit likevel.

Skrevet
Synd han ikke turde å si det til deg da.

Alle har vel mistet kontrollen enkelte ganger. - vi betaler enda på det, det er utrolig hvor mye mere du skal betale inn for å få slikt avgårde.

Ja vi er der vi også!

Ja, synes det er synd at han ikke sa noe. For da hadde jeg vist hvor ille det sto til meg hans økonomi og vi kunne ha foretatt andre grep. Pengene er ikke det værste, men at han løy.

Skrevet

Er i en lignende situasjon. Samboeren min har null økonomisk sans, og "løser" problemer ved å bruke kredittkort. Jeg har gjentatte ganger sagt at dette liker jeg ikke, men det har ikke synket inn. Vi har felles økonomi, og det går utover oss begge når vi må drive å betale tilbake med skyhøye renter. Det har endt med at nå er det JEG som har kontrollen over økonomien hjemme. Vi "får" begge litt småpenger som "lommepenger" hver måned. All lønna for oss begge går rett inn på en felleskonto der jeg styrer alle betalinger. På den måten har han ikke muligheten til å ta opp mer gjeld uten at jeg merker det. Fullstendig umyndiggjøring ja, men etter gjentatte økonomiske kriser satte jeg dette som krav. Vil ikke leve på kanten av stupet hele tida.

Trist at det må være sånn, men utenom dette er han jo en alletiders kjæreste og pappa. En helt fantastisk person som jeg har det veldig godt sammen med. Men økonomi, nei der har han ikke gangsyn. Tror det må være en eller annen mental sperre et sted.

Skrevet

nei ,skjønner det.

dere kommer til å betale på dette i lange tider.

Og dette med kominikasjon i far forhold, gift / samboer bør også bli edre

hos dere, som hos mange andre.

Viktig at dere prater ut om dette, som to voksene mennesker.

Skrevet
Med tanke på hvor hysterisk du blir av å oppdage dette, burde det være åpenbart hvorfor han ikke har fortalt deg noe. Tyve tusen kroner er jo ingenting, og det er hans personlige gjeld - hva har du egentlig med det å gjøre?

Ja, hadde det bare vært 20000kr, men som det står i innlegget er det 50000kr. Og jeg mener når man er samboere og har felles utgifter så går det utover begge to. Klart jeg har noe med det å gjøre og for oss er 50000kr mye penger. Spesielt siden vi sparer til bryllup. Det handler om å være ærllig med hverandre.

Gjest I samme båt
Skrevet

Omtrent det samme skjedde med meg, bare ikke så store summer.

Jeg fant ut at samboeren min hadde gjeld på ca 17 000,- som jeg ikke visste om + diverse regninger han sa var betalt, men som ikke var det. Vi har felles økonomi, så jeg ble ganske sint da jeg fant ut av det. Han sa som din at det ble brukt på mat, bensin osv (+litt sløsing) over lengre tid, og at det var flauere å si til meg at han var blakk og hadde sløst bort pengene sine.

Det som var aller mest irriterende var at vi hadde nok penger til å betale dette på sparekonto, men at han heller valgte å skjule det for meg og betale masse renter, bare fordi han var redd for hva jeg skulle si. Det første jeg gjorde da jeg fant det ut var å betale hele gjelda og alt av regninger med én gang.

Nå overfører han alt av penger til en felles konto vi har, og vi overfører til han når han har behov for det. Dette var noe han ville. Jeg betaler også alle regninger. Tror egentlig han anser det som en lettelse i og med at han ikke har peil på økonomi.

Skrevet
Er i en lignende situasjon. Samboeren min har null økonomisk sans, og "løser" problemer ved å bruke kredittkort. Jeg har gjentatte ganger sagt at dette liker jeg ikke, men det har ikke synket inn. Vi har felles økonomi, og det går utover oss begge når vi må drive å betale tilbake med skyhøye renter. Det har endt med at nå er det JEG som har kontrollen over økonomien hjemme. Vi "får" begge litt småpenger som "lommepenger" hver måned. All lønna for oss begge går rett inn på en felleskonto der jeg styrer alle betalinger. På den måten har han ikke muligheten til å ta opp mer gjeld uten at jeg merker det. Fullstendig umyndiggjøring ja, men etter gjentatte økonomiske kriser satte jeg dette som krav. Vil ikke leve på kanten av stupet hele tida.

Trist at det må være sånn, men utenom dette er han jo en alletiders kjæreste og pappa. En helt fantastisk person som jeg har det veldig godt sammen med. Men økonomi, nei der har han ikke gangsyn. Tror det må være en eller annen mental sperre et sted.

Med den økonomien vi har i dag må vi betale på dette i 5år. Men håper dette løser seg når vi begge kommer i fast jobb. Hvis dette gjentar seg blir jeg å kreve å få kontroll på økonomien. Kommer ikke til å godta dette flere ganger. Kredittkort er noe dritt.

Kan godt forstå at du tok kontroll over deres økonomi.

Ja min saboer er også helt fantastisk utenom dette. Grunnen til at jeg tar sånn på vei selv om dette "bare" er første gang, er fordi at han må forstå at jeg ikke godtar dettte.

Skrevet
nei ,skjønner det.

dere kommer til å betale på dette i lange tider.

Og dette med kominikasjon i far forhold, gift / samboer bør også bli edre

hos dere, som hos mange andre.

Viktig at dere prater ut om dette, som to voksene mennesker.

Med den betalingsplanen han har i dag, kommer vi til å betale på dette i 5år. Men håper å kunne betale det ned fortere. Ja, vi har mye å prate om. Vi har bestandig kunne pratet om alt. Men fra nå av har han ikke mye å gå på.

Skrevet

Jeg tror faktisk jeg hadde bedt han tilbakebetale det selv. Ekstra vakter eller ekstra jobb. Jeg hadde ikke ville betalt på hans sløsing.

Skrevet
Omtrent det samme skjedde med meg, bare ikke så store summer.

Jeg fant ut at samboeren min hadde gjeld på ca 17 000,- som jeg ikke visste om + diverse regninger han sa var betalt, men som ikke var det. Vi har felles økonomi, så jeg ble ganske sint da jeg fant ut av det. Han sa som din at det ble brukt på mat, bensin osv (+litt sløsing) over lengre tid, og at det var flauere å si til meg at han var blakk og hadde sløst bort pengene sine.

Det som var aller mest irriterende var at vi hadde nok penger til å betale dette på sparekonto, men at han heller valgte å skjule det for meg og betale masse renter, bare fordi han var redd for hva jeg skulle si. Det første jeg gjorde da jeg fant det ut var å betale hele gjelda og alt av regninger med én gang.

Nå overfører han alt av penger til en felles konto vi har, og vi overfører til han når han har behov for det. Dette var noe han ville. Jeg betaler også alle regninger. Tror egentlig han anser det som en lettelse i og med at han ikke har peil på økonomi.

Godt å høre at det er flere som er i samme situasjon som meg. Det er mye vi ikke hadde trengt å kjøpt viss jeg hadde vist at vi ikke hadde råd. Det er jo så mange andre grep man kan ta for at økonomien skal gå rundt.

Skrevet
Jeg tror faktisk jeg hadde bedt han tilbakebetale det selv. Ekstra vakter eller ekstra jobb. Jeg hadde ikke ville betalt på hans sløsing.

I første omgang var dette min tanke. Men siden vi har felles økonomi (eller så felles den kan bli uten felles konto) så blir dette vanskelig. Vil jo uansett merke at vi får mindre å rutte med.

Skrevet
I første omgang var dette min tanke. Men siden vi har felles økonomi (eller så felles den kan bli uten felles konto) så blir dette vanskelig. Vil jo uansett merke at vi får mindre å rutte med.

Det er klart, men jeg hadde ikke nektet mannen å jobbe overtid etter noe slikt for å si det pent ;)

Skrevet
Det er klart, men jeg hadde ikke nektet mannen å jobbe overtid etter noe slikt for å si det pent ;)

Nå skal han bare jobbe det han klarer, for vi skal betale dette og holde bryllup i tillegg.

Skrevet

TS sier de har felles økonomi, så dette 70 000-kroners lånet vil åpenbart gå ut over henne selv også. Selvsagt har hun rett til å reagere!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...