Gå til innhold

Tunfisk til katt?

Gjest Gjest_Kitty_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Kitty_*
Skrevet

Kan katter en gang i blant få vanlig tunfisk som man kjøper som hermetikk i matbutikker?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Problemet med hermetisert tunfisk er at det er veldig mye salt i det. Og hos kastrerte katter bør man helst unngå salt, da de lett danner krystaller. Noe som både er smertefullt og farlig.

Men en liten spiseskje en gang i blant gjør ingenting, om du har litt rester når du selv spiser tunfisk fra boks. Om det er godbiter til pus du er på jakt etter er det mange, sunnere alternativer. Kokt fiskefilet, snop kjøpt hos veterinær/dyrebutikk, kylling/svinefilet/kjøttdeig (ikke krydret), en liten t-skje leverposteig eller en skinkebit......

Skrevet

Anbefaler kokt sei jeg,det er det desidert beste katten vår kan få...

Skrevet

Her var det mye jeg ikke har prøvd, men som skal prøves:)

Men jeg har alltid gitt katten min tunfisk en gang i uka. Har hørt at det er sundt fordi det er råkost, men all bløtmat kan vel skape problemer for tennene?

I spesielle dager kan han få reker, f.eks på bursdagen hans og i jula og diverse. Er det sundt?

Skrevet (endret)

Katter kan få blyforgiftning av for mye tunfisk. Ha det i bakhodet ;)

Edit: en skikkelig skriveleif

Endret av pittie
Skrevet

Tunfisk, spesielt i olje, inneholder en del magnesium, som kan føre til urinveisinfeksjoner, spesielt for kastrerte og steriliserte katter. Det inneholder også mye salt som ikke er bra for nyrene.

Men som en liten smak en gang iblant er det vel ikke farlig.

Skrevet
Her var det mye jeg ikke har prøvd, men som skal prøves:)

Men jeg har alltid gitt katten min tunfisk en gang i uka. Har hørt at det er sundt fordi det er råkost, men all bløtmat kan vel skape problemer for tennene?

I spesielle dager kan han få reker, f.eks på bursdagen hans og i jula og diverse. Er det sundt?

Så lenge hovedkosten er tørrfor er ikke bløtfor i seg selv skadelig for tennene. Tørrfor renser tennene for tannsten og bakterier.

Mine får ofte litt rester av det vi har hatt, også reker innmellom. i små mengder er det få ting som er usunt=)

Leste forresten en interessant artikkel her om dagen om katter og fisk. Katter er opprinnelig ikke fiskeetere. Det er jo ganske logisk når du tenker på deres forhold til vann, samt hva deres viltlevende slektninger spiser. Men merkelig nok er de veldig glad i dette likevel. Mine katter blir minst like glad for litt kjøtt og kylling som for fisk.

Skrevet
Så lenge hovedkosten er tørrfor er ikke bløtfor i seg selv skadelig for tennene. Tørrfor renser tennene for tannsten og bakterier.

Mine får ofte litt rester av det vi har hatt, også reker innmellom. i små mengder er det få ting som er usunt=)

Leste forresten en interessant artikkel her om dagen om katter og fisk. Katter er opprinnelig ikke fiskeetere. Det er jo ganske logisk når du tenker på deres forhold til vann, samt hva deres viltlevende slektninger spiser. Men merkelig nok er de veldig glad i dette likevel. Mine katter blir minst like glad for litt kjøtt og kylling som for fisk.

Ja de er jo kjøttetere så. Men her går det lite i kjøtt,så da blir det lite for han og. Mye fisk;)

Leser at tunfisk er saltet her, men leste et annet sted at det ikke er saltet på boks? Hmm.

Skrevet
Katter kan få blyforgiftning av for mye tunfisk. Ha det i bakhodet ;)

Edit: en skikkelig skriveleif

Hva mener du? Når man f.eks åpner boksen?

Skrevet

Ble litt koko med all bly og kvikksølv forvirringene jeg har nå.. I hvertfall så har tunfisk et høyt tungmetall innhold (litt ettersom hvor de kommer fra). I Norge skal det visst være helt ok å spise mye tunfisk uten noen "reaksjoner", men man må huske at katter ikke tåler det samme som oss.

Men fant denne http://www.helsenyheter.no/nyheter/tunfisk.htm så det er vel trygt i disse dager allikavel.

Jeg er på better safe then sorry siden uansett ;)

Gjest Kattegjest
Skrevet

Oj, dette ante ikke jeg. Ble litt paff. Katten min får tunfisk en gang i uka han og, samme som åver!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...