Gå til innhold

Tova votter til fire femåring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har oppskrift til tova votter til en fire/fem åring?

Trenger forsåvidt ingen oppskrift, om noen kan fortelle meg antall masker jeg skal legge opp og ca lengde så skal jeg klare resten :)

Skrevet

Jeg bruker oppskriften til Blånissevottene.

P.nr 6 og dobbel tråd. I str 3-5 legger du opp 32 m. Etter 10 omg legger jeg inn ein hullrad til snor. (Veldig praktisk.) Feller til tommel etter nye 8 omg, og begynner å felle etter 6 cm.

Lykke til! :)

Skrevet
Jeg bruker oppskriften til Blånissevottene.

P.nr 6 og dobbel tråd. I str 3-5 legger du opp 32 m. Etter 10 omg legger jeg inn ein hullrad til snor. (Veldig praktisk.) Feller til tommel etter nye 8 omg, og begynner å felle etter 6 cm.

Oppskrift? :lillesky:

Skrevet
Oppskrift? :lillesky:

Jeg strikker de akkurat som hun har skrevet jeg. Går helt fint :)

Gjest Gjest_lovis_*
Skrevet

Akkurat nå strikker jeg med Mor Aase fra Rema 1000.

Kan slenge inn oppskrift om noen er interesert :)

Pinne nr 6, strikkefasthet før toving: 14m og 20 omg = 10 cm. (Det er dobbel tråd, da bruker jeg tråd med normal strikkefasthet: 23 m/ 10 omg på p.nr 3,5)

Str 3-5, 6-9, 10-14

Høyre vott:

Legg opp 32m (34 m) 38 m på p.nr 6 med dobbelt garn. Strikk 1 r, 1 vr, 2 omg. Strikk videre 8 omg (9 omg) 10 omg glattstrikk. Fell jevnt fordelt på siste omg til 28 m (32 m) 36m. Strikk hullbord: 2 m sammen, 2 kast ut omg. På neste omgang strikkes dei 2 kastene som en maske for å få store nok hull etter toving. Strikk 8 omg (10 omg) 12 omg. Strikk nå tommelhull på 1. pinne slik: Strikk 1 m, sett 5 (6) 7 m på en tråd. Legg opp 5 (6) 7 nye m over tommelhullet og fortsett å strikke rundt. Strikk til votten måler 6 cm (8cm) 9,5 cm fra tommelhullet. Fordel like mange m på hver pinne. Strikk de første 2 m sammen på hver pinne. Strikk en omg uten felling. Gjneta desse 2 omg 2 ganger til. Deretter felles det på hver omg til det er 8 m igjen. Trekk tråden gjennom m og fest godt.

Tommel:

Sett m fra tråden over på p. Strikk opp 5m (6 m) 7 m fra motsatt side og 1 m i hver side = 12 m (14 m) 16 m. Strikk glattstrikk til tommelen måler 5 cm (6 cm) 7 cm. Strikk de 2 første m på hver p sammen til det er 4 m igjen. Trekk tråden gjennom m og fest godt. Flett en snor med 12 tråder og træ i hullraden. Sett en liten dusk i hver ende på snoren. Strikk den venstre votten lik, men med tommel på motsatt side.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...