Gjest Gjest_Bare lurer_* Skrevet 13. september 2008 #1 Skrevet 13. september 2008 Dersom et ektepar med to barn skilles, og de deler omsorgen slik at det ene barnet bor fullt hos mor og det andre barnet bor fullt hos far, vil partene kunne ha krav på overgangsstønad. Dersom de i praksis har hatt begge barna annehver uke/50% av tiden (og ikke et barn 100% slik det står i avtalen), vil det bety at de da har misbrukt ordningen, dvs. fått overgangsstønad på uriktig grunnlag? Er det i så fall vanlig foreldingstid på slike saker, eller risikerer man å måtte stå til ansvar for slike forhold, som kanskje ligger 4 - 5 år tilbake i tid?
Gjest Gjest Skrevet 13. september 2008 #2 Skrevet 13. september 2008 Dette er trygdesvindel. Er usikker på det med foreldelse. Alminnellig foreldelse for kravet om tilbakebetaing vil være 3 år, men dersom det går til anmeldelse og det blir dom i saken, vil foreldelse for kravet inntre først 10 år fra dommen er rettskraftig.
Gjest Gjest Skrevet 13. september 2008 #3 Skrevet 13. september 2008 Det er vel 10 års foreldelse i trygdesaker? Det er iallefall foreldelsestiden for likningssaker, vil ikke tro de har kortere foreldelse i trygdesaker.
Gjest Gjest Skrevet 14. september 2008 #4 Skrevet 14. september 2008 Hva er straffen da - for urettmessig å ha fått 3 års (eller er det 5 år?) urettmessig overgangsstønad? Er det noen straff for uriktig å ha skattet i klasse 2 når man burde vært i klasse 1?
Gjest Gjest_Marte_* Skrevet 14. september 2008 #5 Skrevet 14. september 2008 Hva er straffen da - for urettmessig å ha fått 3 års (eller er det 5 år?) urettmessig overgangsstønad? Er det noen straff for uriktig å ha skattet i klasse 2 når man burde vært i klasse 1? Full tilbakebetaling og fengsel er straffen .. trygdesvindel er heldigvis noe som blir slått hardt ned på og som blir prioritert .. (men de klarer beklageligvis ikke å oppdage alt og er til dels avhengig av at noen melder fra om slike forhold)
Gjest Gjest Skrevet 14. september 2008 #6 Skrevet 14. september 2008 Full tilbakebetaling og fengsel er straffen .. trygdesvindel er heldigvis noe som blir slått hardt ned på og som blir prioritert .. (men de klarer beklageligvis ikke å oppdage alt og er til dels avhengig av at noen melder fra om slike forhold) Men hvorfor skal man melde fra om dette? Det er jo bedre at barna bor halvparten av tiden hos hver av foreldrene, enn at den ene bor her og den andre der. Samtidig kan det være at en eller begge av foreldrene ikke har noen inntekt, slik at overgangsstønad blir nødvendig. Trygdesvindel ja, men kanskje til barnas beste. Kan ikke tro at en oppegående person ville ønske å melde fra i slike forhold. (Regner med at det ikke er lov å melde anonymt, man nå vel kunne dokumentere sin påstand..)
Gjest Arran Skrevet 14. september 2008 #7 Skrevet 14. september 2008 Men hvorfor skal man melde fra om dette? Det er jo bedre at barna bor halvparten av tiden hos hver av foreldrene, enn at den ene bor her og den andre der. Samtidig kan det være at en eller begge av foreldrene ikke har noen inntekt, slik at overgangsstønad blir nødvendig. Trygdesvindel ja, men kanskje til barnas beste. Kan ikke tro at en oppegående person ville ønske å melde fra i slike forhold. Mitt barn ville nok nyte godt av at jeg begår underslag på jobben siden vi har det vanskelig økonomisk nå, så da regner jeg ikke med at en oppegående person legger seg opp i det heller?
Gjest Gjest Skrevet 14. september 2008 #8 Skrevet 14. september 2008 Mitt barn ville nok nyte godt av at jeg begår underslag på jobben siden vi har det vanskelig økonomisk nå, så da regner jeg ikke med at en oppegående person legger seg opp i det heller? Det blir vel ikke helt det samme. Ordningen med overgansstønad er jo laget for å ivareta barnas beste. Og hva er egentlig den økonomiske forskjellen på å ha omsorg for 1 barn 100% av tiden, eller to barn 50% av tiden? Det er jo ikke riktig at det ene tilfellet kvalifiserer til overgangsstønad, og det andre tilfellet ikke gjør det? Så hvis man har 2 barn og skiller lag, vil jeg tro at mange på papiret har omsorg for 1 barn hver, for å legitimere overgangsstønad og skatteklasse 2, mens de i praksis praktiserer 50-50%. Det er jo ikke noe særlig å skulle splitte søsken heller.
Gjest Gjest_Marte_* Skrevet 14. september 2008 #9 Skrevet 14. september 2008 Men hvorfor skal man melde fra om dette? Det er jo bedre at barna bor halvparten av tiden hos hver av foreldrene, enn at den ene bor her og den andre der. Samtidig kan det være at en eller begge av foreldrene ikke har noen inntekt, slik at overgangsstønad blir nødvendig. Trygdesvindel ja, men kanskje til barnas beste. Kan ikke tro at en oppegående person ville ønske å melde fra i slike forhold. (Regner med at det ikke er lov å melde anonymt, man nå vel kunne dokumentere sin påstand..) Selvsagt kan man melde fra anonymt .. det skal bare et lite tips til så sjekker de saken. Forstår du rett og slett ikke at dette er tyveri på lik linje som underslag og at slikt er med på å øke skattetrykket for arbeidstakerne? Det blir vel ikke helt det samme. Ordningen med overgansstønad er jo laget for å ivareta barnas beste. Og hva er egentlig den økonomiske forskjellen på å ha omsorg for 1 barn 100% av tiden, eller to barn 50% av tiden? Det er jo ikke riktig at det ene tilfellet kvalifiserer til overgangsstønad, og det andre tilfellet ikke gjør det? Så hvis man har 2 barn og skiller lag, vil jeg tro at mange på papiret har omsorg for 1 barn hver, for å legitimere overgangsstønad og skatteklasse 2, mens de i praksis praktiserer 50-50%. Det er jo ikke noe særlig å skulle splitte søsken heller. Jo - det er det samme .. og det blir faktisk straffet hardere enn om man gjør underslag på jobben (for da er det opp til arbeidsgiver) Må forresten spørre deg - hva om alle hadde gjort det på den måten? Hva om ingen hadde bidratt til fellesskapet -og kun hadde lurt til seg urettmessige ytelser?
Gjest Gjest Skrevet 14. september 2008 #10 Skrevet 14. september 2008 Tror ikke man blir straffet så hardt for å ha skattet i feil skatteklasse, det kan jo ikke dreie seg om veldig mye penger, og regelverket er jammen komplisert nok som det er. I tilfellet her ville jo partene uansett hatt krav på skatteklasse 2 annethvert år.
Gjest Gjest Skrevet 14. september 2008 #11 Skrevet 14. september 2008 Selvsagt kan man melde fra anonymt .. det skal bare et lite tips til så sjekker de saken. Forstår du rett og slett ikke at dette er tyveri på lik linje som underslag og at slikt er med på å øke skattetrykket for arbeidstakerne? Jo - det er det samme .. og det blir faktisk straffet hardere enn om man gjør underslag på jobben (for da er det opp til arbeidsgiver) Må forresten spørre deg - hva om alle hadde gjort det på den måten? Hva om ingen hadde bidratt til fellesskapet -og kun hadde lurt til seg urettmessige ytelser? Jeg synes det er stor forskjell på å gjøre underslag på jobben, og på det som er beskrevet her. Alle kan dessuten ikke få overgangsstønad, men i noen tilfeller bør man kunne få det, selv om man ikke har krav på det hvis man slavisk følger regelverket. Alternativet i dette tilfellet ville være at søsknene ikke bodde sammen, og det hadde jo vært et dårlig alternativ!
Gjest Gjest Skrevet 14. september 2008 #12 Skrevet 14. september 2008 Er det til NAV eller til politiet man tipser?
Gjest Gjest_Maren_* Skrevet 14. september 2008 #13 Skrevet 14. september 2008 Jeg synes det er stor forskjell på å gjøre underslag på jobben, og på det som er beskrevet her. Alle kan dessuten ikke få overgangsstønad, men i noen tilfeller bør man kunne få det, selv om man ikke har krav på det hvis man slavisk følger regelverket. Alternativet i dette tilfellet ville være at søsknene ikke bodde sammen, og det hadde jo vært et dårlig alternativ! Tullball-snakk. Har man ikke rett på det så skal man selvsagt heller ikke snike det til seg .. Det er akkurat det samme som stjeling. Velger man å bo som enslig forsørger så må man innrette seg så man klarer å overleve uten å stjele. Er det til NAV eller til politiet man tipser? Tips NAV. Pga masse trygdesvindel har de sett seg nødt til å opprette en egen instans som skal ta seg av etterforskning i trygdesvindelsaker.
Gjest Gjest Skrevet 14. september 2008 #14 Skrevet 14. september 2008 Jeg synes man skal tenke seg grundig om før man tipser NAV i en sak som denne. Dersom den aktuelle forelder skulle få problemer, med anmeldelse, etterforskning, kanskje rettssak og straff, så er det jo barna det vil gå ut over!
Gjest Arran Skrevet 14. september 2008 #16 Skrevet 14. september 2008 Jeg synes det er stor forskjell på å gjøre underslag på jobben, og på det som er beskrevet her. Alle kan dessuten ikke få overgangsstønad, men i noen tilfeller bør man kunne få det, selv om man ikke har krav på det hvis man slavisk følger regelverket. Jeg mener jeg bør få mer i lønn fordi jeg både fortjener og trenger det, men arbeidsgiver følger reglene slavisk, så jeg får ikke. Jeg vil altså underslå det jeg mener jeg fortjener. Barnet mitt og jeg trenger det. Hva er egentlig forskjellen? Hvis trygdesvindel på et slikt grunnlag som skisser er greit, så er det jo heller ingen etiske betenkeligheter med det jeg planlegger å gjøre?
Gjest Gjest Skrevet 14. september 2008 #17 Skrevet 14. september 2008 Tips NAV. Pga masse trygdesvindel har de sett seg nødt til å opprette en egen instans som skal ta seg av etterforskning i trygdesvindelsaker. Den instansen er ikke synlig på hjemmesiden deres, ihvertfall
Gjest Gjest Skrevet 19. september 2008 #18 Skrevet 19. september 2008 Leste nettopp på tekst TV at trygdesvindel for beløp over 60 000 kvalifiserer til ubetinget fengsel. (hva er forkjellen på ubetinget og betinget egentlig?)
Gjest Arran Skrevet 19. september 2008 #19 Skrevet 19. september 2008 Leste nettopp på tekst TV at trygdesvindel for beløp over 60 000 kvalifiserer til ubetinget fengsel. (hva er forkjellen på ubetinget og betinget egentlig?) Ubetinget betyr at du må sone i fengsel. Betinget betyr at straffen kommer på rullebladet, men du slipper selve soningen under forutsetning av at du ikke begår nye straffbare handlinger innen et gitt itdsrom framover.
Gjest Huldali Skrevet 20. september 2008 #20 Skrevet 20. september 2008 Hvis man vil tipse om en slik sak så er det vel kanskje skatteetaten som skal ha tipset? Underslag er underslag, selv om man mener at man fortjener pengene man underdrar.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå