Gå til innhold

utekatter

Gjest Gjest_kattemor_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_kattemor_*
Skrevet

Jeg trenger noen tips til rutiner for kattene mine ang det å være ute. I ett år har den ene katten min tisset inne, uten at noe jeg har gjort har hjulpet - inntil jeg lot de være utekatter og fjernet kattedoen. Jeg har derfor ikke kattedoen inne lengere, og lar de gå ute. Siden jeg ikke har katteluke har jeg enten sluppet dem ut gjennom døra eller latt vinduet stå åpent om natta/når vi er vekk.

Men nå som høsten/vinteren kommer så er det for kaldt til å la vinduet stå åpent. Jeg vil derfor prøve å ordne noen rutiner for de slik at jeg slipper å ta inn kattedoen. Pleier dere å la kattene være ute om natten, nå som høsten/vinteren kommer? Burde jeg slippe de ut om natta før vi legger oss, eller la de være inne om natta og slippe de ut på morgen når jeg reiser på skolen?

Jeg tenker at hvis jeg slipper de ut om natten så sover de mens jeg er på skolen, og er våken når jeg kommer hjem - og da kan de gå ut igjen - sove litt på kvelden, og så ut i naturen når vi legger oss.

Jeg bare lurer litt på det med om det er for kaldt for kattene ute om vintern.. på kvelden.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville anbefalt å ta inn kattedoen om vinteren. Syntes du det er særlig deilig og tisse/bæsje ute i snøen om vintere? Ikke? Nei, det er vel ikke noe sjokk. Katter syntes nok det er like kaldt som det du syntes det er, men som oftest har de ikke noe valg.

Skrevet
Jeg bare lurer litt på det med om det er for kaldt for kattene ute om vintern.. på kvelden.

Ja det sies så, at de bør få være inne om natten på vinteren. Katter er ørkendyr og kan fryse i hjel hvis det blir for kaldt... visstnok. Dette er noe jeg har lært på KG faktisk, hadde aldri hørt det før da alle jeg kjenner har kattene ute om natten hele året. Vi har også hatt det, og har aldri opplevd at de har blitt borte når det er kaldt, eller kommet hjem med frostskader. Men nå har vi bodd landlig til, og det har vært både garasjer og låver de har kunnet gjemme seg i.

La de være inne du.

Skrevet

Jeg ville hatt dem inne. Jeg har kattene inne på natten uanset, pga trafikk og mennesker på vei til byen som ikke er så kattevennlige...Katter er ikke skapt for temperaturer ned mot 0.

Gode rutiner; Rop dem inn på samme tid hver dag. Gi dem litt våtfor idet de kommer inn, så vil de snart komme løpende i full fart.

Kattedør; Hva med å instalere en kattedør? Da kan kattene komme og gå som de vil.

Angående kattedo; Min erfaring er at en utekatt ikke går på do inne uansett. De krysser i allefal bakbena meget lenge før de kryper til korset.... Men jeg vil uansett anbefale å ha doen fremme om kattene er inne i perioder. Da det er veldig kaldt, opplever jeg at de krever at jeg står klar i døra da de slippes ut, slik at de kan pile ut, gjøre fra seg, også spurte inn igjen...

Skrevet

Pusen min får lett uvi hvis han er ute i lenge kulda. Særlig fordi han er kastrar. Uansett syns jeg katten bør få ha do inne, hele året.

Skrevet
Angående kattedo; Min erfaring er at en utekatt ikke går på do inne uansett.

Katten vår får være ute så mye hun vil, men går på doen sin inne... Hun mjauer på døra, løper og gjør fra seg på kattedoen og deretter er det ut igjen. Vel - det blir vel i det minste færre irriterte naboer som finner bæsj i blomsterbedene... :gjeiper:

• 2 uker senere...
Skrevet

Vi har hatt katten vår, og kattene før det, ute om natten hele året i alle år. Vi har alltid hatt langhåra katter som liker å være ute å jakte om natten. Katten vår hadde blitt helt sprø hvis han ble stengt inne over lenger tid, så med mindre han er i dyp søvn sleppes han alltid ut når vi ikke er hjemme eller skal legge oss. Han foretrekker dessuten klart å tisse ute fremfor bruke do, så vi har ikke do inne lenger. Hvis noen glemmer å slippe ut katten om kvelden holder han seg til neste morgen; da er han temmelig desperat på å få komme ut! :ler:

Vanlig rutine hos oss er:

Første som står opp slipper inn katten og gir ham frokost.

Siste som går på jobb/skole slipper ut katten.

(Hvis noen er hjemme hele dagen får han være inne, også sier han selv i fra hvis han vil ut.)

Første som kommer hjem fra jobb/skole slipper inn katt og gir ham middag.

Siste som går å legger seg gir katten kvelds hvis han er sulten og slipper ham ut.

Skrevet

Har sandkasse inne selv om den nesten ikke brukes i sommerhalvåret. Har en langhåret og en korthåret katt, og den korthårete tåler ikke å være for mye ute på vinterstid uten å bli forkjølet. Passer derfor på at den er inne om natten, og da er det nødvendig med sandkasse.

Synes det er greit med sandkasse inne selv om den ikke brukes stort. Har prøvd kattedør, men måtte fjerne den igjen pga at kattene tok med seg byttedyr inn. Med sandkasse tilgjengelig så slipper man å tenke på kattenes toalettbehov.

Skrevet

Hei!

Jeg vil absolutt anbefale deg å holde kattene inne om natten. De aller fleste katter som blir borte, skadet el. jaget av andre katter eller påkjørt, blir det om natten. Hvis kattene får være ute og aktiv om dagen, vil de være trøtt og rolig til natten. Det er alt etter hva en venner dem til.

Jeg ville ha vurdert grundig å anskaffe en katteluke. Da slipper du å tenke mer på å måtte være "på pletten" hele tiden for å slippe dem ut og inn. Selv om du har forsøkt å lage rutiner på det, kan det være en kveld de ikke kommer når du roper... Eller det kan komme en plutselig regnskur :regn: eller annet skummelt, så de vil inn, mens du er ikke hjemme...

Men om du ikke i det hele tatt har muligheten for å få montert en katteluke i døren, så støtter jeg AnetteR sitt forslag: Rop dem inn til faste tider og gi de litt våtfor med en gang de kommer, så de skjønner hva godt de har i vente!

Ellers hadde jeg ville hatt kattedo inne selv om de er mest ute, og nok foretrekker å gjøre fra seg ute. Godt å ha muligheten iallefall! :)

Skrevet

Jeg har katt og jeg synes det ser ut som om han regulerer dette helt utmerket selv. Nå som det har vært sommer, har han vært ute stort sett hele døgnet og kun vært innom noen korte stunder for å spise og få litt kos. Unntaket har vært når det har regnet voldsomt. På dagtid har jeg sett ham ligge og sove under en tett busk vi har i hagen. Nå som nettene har blitt kaldere, vil han gjerne inn ca. ved midnatt for så å gå ut igjen når det begynner å lysne. Foreløpig har vi sluppet ham inn og så har han gått ut igjen selv gjennom soveromsvinduet, men jeg må vel si at vi vurderer katteluke! :ler:

At katter som må være ute kan fryse når det blir kaldt, er det vel ingen tvil om, men jeg tror ikke at sunne, friske og mette katter som selv kan velge om de vil være ute eller inne fryser i hjel. Jeg tror også at terskelen for når de fryser heves betraktelig når de har tilgang til varme og mat når de måtte føle for det. Det blir vel som med oss mennesker som fint kan legge ut på en lengre skitur i -15 grader når vi har gode klær og er i god form, mens vi raskt ville ha frosset i hjel på den samme skituren hvis vi var sultne, slitne og ikke var kledd etter forholdene. I vinter så jeg i alle fall min katt ligge og sove på toppen av vedstabelen i ly av en snøfonn i flere minusgrader og det var høyst frivillig fra hans side. Jeg åpnet nemlig døren noen meter unna flere ganger mens han lå der og lokket på ham, men han glippet bare med øynene og sov videre.

Jeg ser m.a.o. ikke noe problem med at katter er ute om natten også om vinteren, men at de må få velge selv og ha mulighet for å søke ly eller komme inn når de vil selv.

Selv om katten her helt klart foretrekker å gå ut på do, har vi kattekassen stående. Skulle han av en eller annen grunn bli nødt til å være inne et par dager synes i hvert fall jeg det er veldig greit at han beholder både rutinen og muligheten.

Skrevet

Katten vår er ute hver natt hvis det ikke er kaldere enn 10 kuldegrader eller snøstorm. De få nettene han er inne vekker han oss i 04-tida. Da vil han ut selv om det er 15 kuldegrader.

Han har en egen plass under uthuset. Der er det en stol med et ullteppe. Der er det lunt og tørt.

Han har aldri hatt kattedo, og har aldri tisset inne. Han var hjemløs og bodde ute før han flyttet inn hos oss. Han har aldri vært syk de 5 årene han har bodd hos oss. Han er en vanlig huskatt. Korthåret med tett pels. Makrellstripet og hvit og veldig vakker :)

Hver morgen kommer han inn og får mat.

Siste som går hjemmenfra slipper han ut og setter ut tørrfor.

Første som kommer hjem slipper han inn. Da er han ofte inne noen timer.

Hvis han er inne når vi skal legge oss slipper vi han ut og setter ut tørrfor.

Det virker som han har et godt katteliv og stortrives med å være ute om natten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...