lille katt Skrevet 12. september 2008 #1 Skrevet 12. september 2008 Jeg trenger virkelig noen gode middagstips. Vi har ikke et supert kosthold, er ikke så glad i matlaging. Prinsessen er glad i mat, men liker selvfølgelig bedre de typisk "barnevennlige" tingene framfor de fornuftige tingene . Hun rører ikke fiskebiter, kyllingbiter eller kjøttbiter. Hvis hun smaker på det, kommer det fort ut igjen. Jeg har inntrykk av at hun ikke liker konsistensen, at de små tennene hennes ikke klarer håndtere kjøtt og fisk selv i små biter. Tror egentlig ikke det er smaken som er feil. Da vi prøvde fiskepinner spiste hun bare det som var rundt... Hun er glad i - pannekaker - tomatsuppe med egg/makaroni/brød - pølser og pasta eller potetstappe - kjøttkaker i brun saus med poteter/gulrøtter Vi har også hatt stekt ris (a la kinamat) med suksess, og det er jo ikke så verst. Da spiser hun erter, gulrøtter, ris og egg. Hun er glad i kokte gulrøtter, men ikke så opptatt av de andre grønnsakene. Jeg merker jo at det er fristende å servere mat som jeg vet hun spiser mye av. Men jeg er møkk lei av pannekaker, tomatsuppe, pølser og kjøttkaker. Jeg savner litt mer voksen mat . Barnevennlige, men sunne middagstips mottas med takk! Og gjerne også noen støttende ord om at det ikke er så farlig at de små ikke spiser en stor porsjon middag .
L@dy Skrevet 12. september 2008 #2 Skrevet 12. september 2008 Fiskeboller i hvit saus med poteter liker jenta mi, nå er hun 3 år da, men dette fikk hun fra hun begynte å spise middag. Lagde også ofte dobbel porsjon og heiv resten i frysen, så var det enkelt å ta med en pakke middag om vi skulle være ute i middagstider. Hendte titt og ofte vi kjøpte middagsglass også altså. Barnevennlige, men sunne middagstips mottas med takk! Og gjerne også noen støttende ord om at det ikke er så farlig at de små ikke spiser en stor porsjon middag . Må innrømme jeg og samboer ikke har stresset om hun i perioder ikke har spist så mye. Nå er hun sunn og frisk, og hadde hun tatt av i vekt og virket utilpass så er det jo noe annet. Jeg tror det med matlysten går i rykk og napp, dessuten er det jo også noen som ER småspiste. Jenta mi er forresten ikke noe glad i grønnsaker, da er det "jeg liker ikke det", og kommer det bare en liten ørliten grønn flekk etter broccoli, så vil hun ikke ha det. :gjeiper: Vel, en kan ikke akkurat tvinge ungene i det heller, men for meg er det viktig at det er med til hvert måltid, og jeg legger litt på tallerken hennes, f.eks litt mais, det liker hun. Hun ser at vi spiser det, så får vi ta det litt etter litt.
lille katt Skrevet 13. september 2008 Forfatter #3 Skrevet 13. september 2008 Fiskeboller i hvit saus med poteter liker jenta mi... ...Må innrømme jeg og samboer ikke har stresset om hun i perioder ikke har spist så mye ....for meg er det viktig at det er med til hvert måltid, og jeg legger litt på tallerken hennes, f.eks litt mais, det liker hun. Hun ser at vi spiser det, så får vi ta det litt etter litt. Veldig godt middagstips! Men.... Både jeg og prinsessen liker fiskeboller (hun spiste det ihvertfall før, på middagsglass, men nå spiser hun det samme som oss), men mannen liker det overhodet ikke . Jeg er i teorien fullt klar over at det ikke er så farlig om de spiser lite middag fordi de ikke alltid får ting de liker. Hun spiser jo godt ellers, spesielt i barnehagen. Men i praksis er det vondt for en mamma å se at barnet nesten ikke rører middagen, og det blir fristende å servere barnevennlig (og kjip...) mat. Jeg må øve meg litt på å stresse ned .
Lemming Skrevet 13. september 2008 #4 Skrevet 13. september 2008 (endret) Du kan lage kjøttsuppe! Hvis du vil kan jeg finne oppskriften til deg, jeg har den ikke i hodet. Altså koker kjøtt (og evt middagspølse) sammen med alle mulige grønnsaker, potet, gulrot, kolrabi, purre, vann, lar alt koke leenge. Når du gir dette til henne knør du maten med gaffel. Dette pleier jeg å lage til min 3-åring som også er kresen. Det fine med kjøttsuppe er at dersom det for eksempel er vanskelig å knø kjøttet slik at hun vil ha det kan du godt plukke vekk kjøttbitene, og samme med purren hvis hun ikke vil ha den, osv. Når alt har kokt sammen så lenge får hun i seg næringsstoffene likevel. For å få i henne fisk kan du lage f.eks kokt torsk og gulrotstuing. (->gulrot i hvitsaus). Lag masse gulrotstuing, så kan du blande potet og litt fisk sammen med hvitsausen og gulrøtterne. Dette bruker å gå ned på høykant! Vi pleier også å steke bacon til denne retten. Endret 13. september 2008 av Lemming
lille katt Skrevet 13. september 2008 Forfatter #5 Skrevet 13. september 2008 Du kan lage kjøttsuppe! Hvis du vil kan jeg finne oppskriften til deg, jeg har den ikke i hodet. Ja takk, gjerne oppskrift! Lurt å knø maten. Vi har jo egentlig sluttet med det etter at hun fikk tenner og klarer å tygge myk mat, har liksom tenkt at det stadiet er forbi. Men det trenger det jo ikke være! Sikkert lettere å få i henne flere ingredienser når maten er knødd ja!
Lemming Skrevet 13. september 2008 #6 Skrevet 13. september 2008 (endret) Ja takk, gjerne oppskrift! Lurt å knø maten. Vi har jo egentlig sluttet med det etter at hun fikk tenner og klarer å tygge myk mat, har liksom tenkt at det stadiet er forbi. Men det trenger det jo ikke være! Sikkert lettere å få i henne flere ingredienser når maten er knødd ja! Det hender til og med at jeg knør min egen mat! Skal finne fram oppskrift til deg, skriver den inn her i morgen. Endret 13. september 2008 av Lemming
Lissi Skrevet 13. september 2008 #7 Skrevet 13. september 2008 Fiskegrateng? Da kan du jo ha fisken i veldig små biter, og macaroni elsker hun vel? Gryteretter med små biter av kjøttdeig/karbonadedeig. Taco til dere og hun spiser det hun vil. Evt lefser.
Rakel Skrevet 13. september 2008 #8 Skrevet 13. september 2008 Lapskaus! Oppskrift: 1-2 pk. frossen lapskausblanding (Klipp av posene og hiv i gryta. Tøm i vann og la koke sammen ca. 30-40 min.) Mens det koker kan du kose deg med ungen, eller en avis. Enkelt og ikke minst sunt!!! (Ha i kjøttpølser i biter og pulverbuljong etter smak og behag) Server gjerne med flatbrød, salt og pepper.
lille katt Skrevet 14. september 2008 Forfatter #9 Skrevet 14. september 2008 Mange gode forslag her, så gøy! Vi spiser taco også, og prinsessen liker mye av det også. Men det er jo det at hun spiser ganske lite, da, selv om hun får i seg noe. Hun spiser faktisk litt av alt hvis vi blander det godt sammenk, klæsjer på rømme og legger det på en bit skjell. Joda - jeg innser at godt blandet (knødd!) mat har blitt for lite benyttet her i heimen. Lapskaus og gryterett skal prøves. Får prøve å overtale mannen til å være med på fiskegrateng (og fiskeboller, nam!)...
Helen Skrevet 15. september 2008 #10 Skrevet 15. september 2008 Tråden er ryddet iht. Kvinneguidens regler. Helen - mod.
Lemming Skrevet 15. september 2008 #11 Skrevet 15. september 2008 (endret) Kjøttsuppe: Potet Gulrot litt kål litt kålrot (kålrabi) litt purre 1 terning kjøttbuljong Kjøtt / kjøttpølse. Vi (dvs 3 voksne og 1 treåring) bruker 1 1/2 liter vann. Vi bruker gjerne restekjøtt til dette, og da trenger ikke suppa koke lenger enn at potetene er kokt. Men dersom en av dere er hjemme tidlig kan den lages tidligere på dagen og stå å koke til alle er klare for middag. Vi bruker å lage den tidlig på dagen, så kan den stå å koke omså et par timer. Da kan du iallefall være sikker på at minste får i seg alle næringstoffene uansett om hun spiser kjøttet eller ikke! Hvor mye grønnsaker du vil bruke må du nesten bare se på selv. Så mye som dere pleier å spise! Hvis dere bare har litt restekjøtt kan dere spe på med kjøttpølse. Eller selvfølgelig kjøpe kjøtt til suppa! Og når dere først er i gang, så ta fram den største kasserollen dere har, og lag dobbel porsjon. Alt som ikke blir spist opp kan dere fryse i en tom isboks, og varme til middag en annen dag. Velbekomme! Jo, og forresten. Jeg bruker ikke salt i suppa ettersom kjøttbuljongterningene er så salte. Men dette er jo en smakssak. Endret 15. september 2008 av Lemming
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå