Gjest Gjest Skrevet 12. september 2008 #1 Skrevet 12. september 2008 Har jeg lov til å si opp leieboerne mine? De oppfører seg eksemplarisk, men jeg var dum nok til å inngå "løpende" kontrakt. Altså at leieforholdet varer til en av partene sier opp. Men er nå usikker på om jeg bare kan si dem opp. Må jeg ha en eller annen grunn? Årsaken til at jeg ønsker å bytte leietagere er at jeg gjerne vil heve leien. Lånet har jo blitt så dyrt. Med den kontrakta jeg har med dem kan jeg kun heve leien med konsumprisindeksen. Siden i fjor kunne jeg heve leien med 300 kr... Altfor lite nå pga. lånet.
Gjest Gjest Skrevet 13. september 2008 #2 Skrevet 13. september 2008 Husleieloven: § 9-5. Utleierens oppsigelse av tidsubestemt leieavtale Er ikke annet avtalt eller annet følger av loven her, kan tidsubestemt leieavtale sies opp av utleieren. En tidsubestemt leieavtale om bolig kan bare sies opp av utleieren dersom: a) husrommet skal brukes som bolig av utleieren selv eller noen som hører til husstanden, b) riving eller ombygging av eiendommen gjør at husrommet må fravikes, c) leieren har misligholdt leieavtalen, eller d) det foreligger en annen saklig grunn til å si opp leieavtalen. Tidsubestemt leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter leieavtalen har adgang til en annens bolig, kan sies opp av utleieren uten hinder av bestemmelsene i annet ledd. Tror ikke du kan si opp på det grunnlaget. Oppsigelse for å kreve høyere leie vil normalt ikke bli ansett som saklig grunn til å si opp en leieavtale. For å kunne si opp kontrakten på dette grunnlaget må det nok være mer enn at lånet har blitt for dyrt er jeg redd. Du har inngått en kontrakt, og selv om du nå i ettertid ser at det ikke var så lurt å inngå en tidsubestemt kontrakt kan du ikke bare gå fra den fordi det viser seg å ikke lønne seg for deg.
Rosalie Skrevet 13. september 2008 #3 Skrevet 13. september 2008 Nei, det kan du ikke. Du kan trøste deg med at du om to år kan heve husleien til gjengs leie.
Gjest Miley Skrevet 13. september 2008 #4 Skrevet 13. september 2008 Nei, heldigvis ikke. Tenk om man kunne hive folk på gata på så tynt grunnlag.
Gjest Gjest Skrevet 14. september 2008 #5 Skrevet 14. september 2008 Du kan jo selvsagt ta en prat med dine leieboere og høre om de er villige til å betale litt mer i husleie enn en økningen på 300 kr. Du har ingen rett til å kreve dette av de, men man vet jo aldri hva som kan komme ut av en dialog. Du kan legge frem din situasjon, og kanskje de går med på å betale 500 kr mer iallefall. Men siden økonomien din tilsier at du trenger å heve husleia til leietagerne dine, så ville jeg vel vurdert å ta en spansk en og vurdere en viss "oppusning" av rommene de leier eller hevde at du skal bruke rommene selv og la være leie ut en periode, for så å begynne leie ut etter 1-2 måneder med hevet husleie for de nye leietagerne. Jeg ville ha sagt opp leieavtalen på bakgrunn av dette, med 6 måneders forvarsel. Så har leietagerne god nok tid til å finne seg et nytt sted å bo.
Gjest Gjest_stian_* Skrevet 14. september 2008 #6 Skrevet 14. september 2008 Jeg og samboer leide av noen som forlangte å gå opp i leie nettopp pga høyere renter. Vi ringte da forbrukerrådet(?) for å høre om det var lovlig grunn, noe det ikke var.. Huseier ble dermed forbannet og truet med nettopp å si oss opp, "da sier vi bare at vi skal bruke leiligheten selv!" Hvor vi ringte forbrukerrådet som sa det kunne bli problemer for huseier om de ikke nettopp fulgte opp dette.. Hva som ville skjedd med huseier om de fikk gjennom vilja si, men leide ut igjen uten å bruke delen selv husker jeg ikke helt. Vi kjøpte oss nemlig leilighet og sa opp selv da vi ikke ønsket å krangle med de. Men jeg ville forhørt med med disse som kan fortelle deg hvordan lovene og reglene er!
Hu i Svingen Skrevet 15. september 2008 #7 Skrevet 15. september 2008 Abonnerer. Og kupper litt av tråden hvis noen vet: Lurer på hvordan dette er når jeg kjøper et hus hvor det allerede er leietakere i sokkelleiligheten. Jeg må jo inngå leiekontrakt med disse; kan jeg da skru opp leien mer enn konsumprisindeksen? Eller er jeg pliktig til å ta opp tråden fra deres gamle leiekontrakt med de forrige eierne? De har ikke hatt økning i de snart to årene de har bodd der. Legger til med det samme at jeg ser for meg en økning fra 5 000,- til 6 000,- i måneden, og at det ikke er noen upris sammenliknet med tilsvarende leiligheter i nærområdet (tilsvarende ligger på fra 6 000,- til 8 500,-).
Gjest Gjest Skrevet 15. september 2008 #8 Skrevet 15. september 2008 Abonnerer. Og kupper litt av tråden hvis noen vet: Lurer på hvordan dette er når jeg kjøper et hus hvor det allerede er leietakere i sokkelleiligheten. Jeg må jo inngå leiekontrakt med disse; kan jeg da skru opp leien mer enn konsumprisindeksen? Eller er jeg pliktig til å ta opp tråden fra deres gamle leiekontrakt med de forrige eierne? De har ikke hatt økning i de snart to årene de har bodd der. Legger til med det samme at jeg ser for meg en økning fra 5 000,- til 6 000,- i måneden, og at det ikke er noen upris sammenliknet med tilsvarende leiligheter i nærområdet (tilsvarende ligger på fra 6 000,- til 8 500,-). Leieboerne dine har vel en kontrakt med forrige huseier og ikke med deg? Jeg er rimelig sikker på at leieboere ikke følger med huset når man kjøper nytt, så blir veldig overrasket her om du ikke kan si dem opp...
Hu i Svingen Skrevet 15. september 2008 #9 Skrevet 15. september 2008 Leieboerne dine har vel en kontrakt med forrige huseier og ikke med deg? Jeg er rimelig sikker på at leieboere ikke følger med huset når man kjøper nytt, så blir veldig overrasket her om du ikke kan si dem opp... Jo da, men jeg vil absolutt ikke si dem opp da de er supre leieboere. Håper de vil bli boende selv med økt leie jeg da. Lurer mest fordi jeg ikke vil gjøre noe lovstridig. Ellers tenkte jeg å vente en måned med å innføre den nye summen, slik at de har litt tid på seg. 5 000,- første måned, 6 000,- etter det. Synes selv at det er relativt fair, men vet egentlig ikke om det er sånn det bør foregå.
Rosalie Skrevet 16. september 2008 #10 Skrevet 16. september 2008 (endret) Leieboerne dine har vel en kontrakt med forrige huseier og ikke med deg? Jeg er rimelig sikker på at leieboere ikke følger med huset når man kjøper nytt, så blir veldig overrasket her om du ikke kan si dem opp... Leieboere følger med salget, og på samme kontrakt som de har med forrige husvert. Ergo kan ikke ny eier skru opp leien. http://forbrukerportalen.no/faq/husleieoking EDIT: La til en kilde Endret 16. september 2008 av Wadjet
Gjest Gjest_Harry_* Skrevet 4. oktober 2008 #11 Skrevet 4. oktober 2008 Jo da, men jeg vil absolutt ikke si dem opp da de er supre leieboere. Håper de vil bli boende selv med økt leie jeg da. Lurer mest fordi jeg ikke vil gjøre noe lovstridig. Ellers tenkte jeg å vente en måned med å innføre den nye summen, slik at de har litt tid på seg. 5 000,- første måned, 6 000,- etter det. Synes selv at det er relativt fair, men vet egentlig ikke om det er sånn det bør foregå. Dette kan du ordne på denne 'vanlige' måten. Ved å legge inn bud på boligen sett vilkår at boligen selges uten leietakere. Da er det opp til selgere og si opp leieavtalen pga salg av bolig. Dette er en saklig oppsigelses grunnlag som ikke kan bestrides. Gi samtidig de gamle leietakerne indikasjon på at du som ny eier ønsker å fortsette med utleie, men til en høyere pris. Se om de vil akseptere nye prisen og tegn en NY leiekontrakt. Sørg for å etablere en ny depositumskonto, og at depositumet blir justert opp.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå