smil Skrevet 15. april 2002 #21 Del Skrevet 15. april 2002 Ser at det falt ut en n fra innlegget mitt. Det skulle vært vitner- ikke viter. Smil Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
coda Skrevet 15. april 2002 #22 Del Skrevet 15. april 2002 Ser at noen blir litt provoserte av "ekskluderende" kristendom. Opplever også dette ellers når noen spør meg om kristendom. - Jeg er vel snill og god, så hvorfor skal du komme til himmelen og jeg ikke? er standard spørsmål. Det er ikke graden av "godhet" eller hvordan en kristen skal leve som avgjør (jfr 20 april 2002). Riktignok vil det forhåpentligvis vise litt igjen i livsstilen, men det er troen som "avgjør" hvem som er kristen. Der er Bibelen ganske ekskluderende. Derfor blir det litt misvisende å henvise til Det gamle testamentet med alle reglene for Israelsfolket. (Det kan jo nevnes at forskriftene var nyttige for den tiden...eks med menstruasjon og begrensede vaskemuligheter, lite medisiner og hyppige pester). Uten å bli for evangeliserende her: Da Jesus døde, innførte han en ny pakt. Vi trenger ikke lengre tenke på å holde alt som tidligere innlegg her påstår. Vi klarer det ikke likevel. Det at vi tror er nok. Likevel; En tro uten gjerninger er en død tro i den forstand at Jesus gjerne vil forandre til det bedre, vil reflekteres i våre liv. Derfor har vi fått en del "spilleregler" i Bibelen. Ser også at et annet mye brukt argument kommer opp også her; Bibelen er alt for gammel til å være gyldig nå. Det er både et trosspørsmål og en påstand som tildels kan motbevises. De fleste aksepterer at Platon har skrevet sine tanker. Av Platons verk finnes 5 som kan dateres en god del år tilbake. Av Bibelen finnes nærmere 9 500 håndskrevne kopier, som kan dateres tilbake til tiden etter Jesu død. Det er et trosspørsmål om du vil akseptere at Bibelen er Guds ord, og derfor ikke opererer med "utgått på dato". Jeg finner for min del Bibelen uhyre relevant i mitt liv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 15. april 2002 #23 Del Skrevet 15. april 2002 Bibelen er også veldig viktig for meg og min hverdag. Troen skal vises i hverdagen det er jeg helt enig i. Men fellen som mange troende faller i desverre er at de dømmer andre. Det skal ikke skje. Man skal ikke dømme andre som har et annet livssyn enn deg. Jeg er stolt av å kalle meg selv for Katolsk Kristen. De som kjenner meg vet at jeg er veldig aktiv innen for Kirken. Dette er venner som ikke har noen tro selv, men grunnen til at jeg har beholdt disse vennene er fordi jeg ikke moraliserer og preker for dem, jeg driver ikke med Evangelisering heller. Det er viktig å være åpen for andre og det de tror på. Det er dermed ikke sagt at man skal vike fra sin egen tro, men man skal ikke dømme - det er derimot synd skal man vite. Det som kanskje irriterer meg mest når folk finner ut at jeg er Troende Katolikk er at de legger inn sine egne meninger om min tro. De tilegner seg kunnskaper som dem ikke har. Jeg har desverre ikke fullt så mye å bidra med, men det er faktisk en veldig interessant diskusjon om religioner og toleransen innenfor diverse religiøse grupper. 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 16. april 2002 #24 Del Skrevet 16. april 2002 Skjønner hva du mener når du sier folk gjør seg opp en mening om hva du står for når de får vite at du er katolikk. Jeg er muslim og opplever det samme. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 16. april 2002 #25 Del Skrevet 16. april 2002 Da forstår du hva jeg mener Har forøvrig skrevet oppgaver om både Islam og Buddhismen og finner det veldig interessant, men som jeg sier - folk har tendens til å danne seg en mening. Hvorfor ikke bare spør oss som er troende og som kan gi et klart svar i stedet for å gå ut fra at ting er på en måte og så er det ikke det.12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå