Anede Skrevet 12. april 2002 #1 Del Skrevet 12. april 2002 er det andre kristne her??( som lever kristent, ikke bare kaller seg det) klemz Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 12. april 2002 #2 Del Skrevet 12. april 2002 Hva mener du med leve som Kristne forresten ? For det er jo mange som tror her da, men kanskje ikke følger bibelen punkt for punkt ? Jeg er selv Katolikk - lever ikke akuratt helt sånn som Kirken sier da jeg er samboer, men jeg er både aktiv i undervisning, går på alle søndagsmessene, er med i Katolsk Kvinnegruppe og ungdomsorganisasjon, leser i Kirken på søndager osv. Så om det ikke er å leve som en god Katolikk vet ikke jeg Jeg ville ikke ha gifter meg uten å bodd sammen med ham først faktisk. Jeg elsker ham over alt på jord, men vi måtte se hvordan vi fungerte sammen først. _________________ Vi gifter oss 20 April 2002 1212[ Dette Innlegg er endret av: 20April2002 den 2002-04-12 14:04 ] Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anede Skrevet 12. april 2002 Forfatter #3 Del Skrevet 12. april 2002 Med kristen mener jeg at du lever slik Bibelen sier du skal leve, at en er Jesu disippel.. skjønner??? Klemz Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 12. april 2002 #4 Del Skrevet 12. april 2002 Nei er faktisk ikke helt enig for det er mange samfunn som tolker bibelen helt på tverke. En god Kristen skal leve i harmoni med andre, respektere at andre ikke har samme utgangspunkt (være tolerant), elske sin neste og som nevnt ikke dømme. Det er en god Kristen. Man blir ikke en dårlig Kristen bare fordi man drikker alkohol, som en tidligere debatant her inne nevnte Jesus gjorde jo vann om til vin på bryllupsfesten. Så det er mange forskjellige tolkninger. Du da fortell om du lever som en god kristen og hvordan du gjør dette ?12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anede Skrevet 12. april 2002 Forfatter #5 Del Skrevet 12. april 2002 Jeg følger det bibelen sier(det Gud sier), bruker mye tid på bibellesing og bønn, vitner for mennesker, går på møter, er snill, baktaler ikke, prater ikke stygt om noen( dette går jo under at jeg lever slik bibelen(GuD sier). Jeg er Jesu disippel! Prøver så godt jeg kan!!! Og det er faktisk ikke vanskelig, når du bruker tid på Gud så hjelper Han deg! Jeg tror på alt Bibelen sier!!! Og gjør alt for å leve slik han vil jeg skal( altså slik Han levde) Klemz Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anede Skrevet 12. april 2002 Forfatter #6 Del Skrevet 12. april 2002 Jeg tolker ikke bibelen å noen måte.. det som står der er nøyaktig hva han mener.. ingenting annet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 12. april 2002 #7 Del Skrevet 12. april 2002 On 2002-04-12 14:35, Anede wrote: Jeg tolker ikke bibelen å noen måte.. det som står der er nøyaktig hva han mener.. ingenting annet Jeg går ut fra at du vet at det er nettopp dette tusenvis av andre mennesker også gjør og de ser ikke nødvendigvis det samme "budskapet" som du gjør. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tigerbebi Skrevet 12. april 2002 #8 Del Skrevet 12. april 2002 Jeg lever etter kardemomme-loven; "En skal ikke plage andre, en skal være grei og snill, og forøvrig kan man gjøre som man vil!" Sånne Jesus-ting tror jeg ikke så mye på.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 12. april 2002 #9 Del Skrevet 12. april 2002 Tråden bør egentlig bli flyttet over til generell debatt. Men jeg er enig med Tigerbebi - man skal ikke plage andre, prakke på andre osv osv. Det er mange måter å være en god Kristen på. Jeg er forøvrig imot at man skal drive med denne heftige misjoneringen som jeg har desverre følelsen på at mange gjør. Når det gjelder ham jeg gifter meg med så er han en ikke troende, han gifter seg i Kirken pga mine ønsker og det setter jeg uendelig stor pris på. Men jeg har ikke til hensikt å "omvende" ham til det jeg tror på .12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mistyen Skrevet 12. april 2002 #10 Del Skrevet 12. april 2002 Anede: Hva slags trossamfunn tilhører du???12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 12. april 2002 #11 Del Skrevet 12. april 2002 Jeg ønsker ikke å dømme noen, men hvordan kan man leve etter "regler", tanker og meninger som er skrevet ned for over 2000 år siden??? Verden har endret seg så utrolig mye siden den gang, hva som er "rett og galt" har fått nye meninger fordi vi har gjennomgått så mye og lever så helt annerledes en det man gjorde "på kristi' tid" (eller noe sånt) Jeg for min del er ikke-troende. Jeg tror det gode og det onde finnes i hver av oss, og at det er jorden vi bør takke for alt den gir oss, ikke Gud. MEN, jeg har allikevel full respekt for de som tror noe annet, uavhengig av hva slags tro di har. Men jeg forstår bare ikke hvordan det er mulig å leve etter ett så gammelt skrift? Ser ikke guden deres at verden har endret seg? Tviholder han fremdeles på de gamle tankene og forventningene til hvordan dere skal oppføre der og leve? Er han overhode ikke tilpasningsdyktig? Som sagt så ønsker jeg ikke såre noen eller rakke ned på noen, dette er bare ærlige spørsmål.12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HMSP Skrevet 12. april 2002 #12 Del Skrevet 12. april 2002 Tror det er en god ide å flytte den. Jeg gjør det i løpet av ettermiddagen - så dere ikke tror den er blitt slettet. moderator Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hedda-78 Skrevet 12. april 2002 #13 Del Skrevet 12. april 2002 Eg sjølv kallar meg agnostikar. Orkar ikkje noko lang utgreiing om kva det betyr, men kort fortalt meiner eg at menneska er så små og livet er så kort at vi ikkje kan fatte noko om noko som er så stort og evig som Gud. Det er mykje godt i kristendommen. Det er mykje godt i alle religionar. Eg har stor respekt for dei som har ei sterk tru, og ser at dei har noko å "halde seg fast i" som eg ikkje har. Eg meinar at alle må få tru på det dei vil så lenge dei ikkje prakkar det på andre eller på andre måtar let det gå ut over andre eller andre si tru. Det eg synest er leit, er ekstremistane. Dette gjeld alle religionar. Det kan jo sjå ut som om muslimane har tolka Allah litt vel langt når det gjeld misjonering. Dei driv jo krig og skyt menneske fordi dei ikkje er muslimar. Ikkje at kristne ekstremistar er så mykje betre, år 1030 som eit eksempel. Eg meinar at ingen religionar er "betre" enn andre. Så lenge religionen gjer dei truande lykkelig, så er jo målet oppnådd. Kvar må finne sin måte å nå målet på. (Sitat: Prins Siddharta Gautama, seinare Buhdda)12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sexysadie Skrevet 12. april 2002 #14 Del Skrevet 12. april 2002 Gud skrev aldrig en setning.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 12. april 2002 #15 Del Skrevet 12. april 2002 Jeg har aller mest tro på mennesket. Jeg har ikke noe behov for å ha noen å "snu meg til" hvis dere forstår. Jeg respekterer alle som har en annen tro, så lenge det ikke blir prakket på meg. Det finnes mye godt i religioner, men det finnes mye godt i mennesket også! Jeg kaller meg hverken ateist eller hedning. Kaller meg kun for et menneske. Mennesker har mye å gi enten de tror på noe "over", eller ikke. Beundrer faktisk de religiøse for den sterke troen de har, og alt de gir for å beholde den. For mange er det godt å ha noe overmenneskelig å snu seg til og be om hjelp når ting blir vanskelig. Men jeg tror ikke jeg noensinne kan klare å fungere på den måten. Jeg skylder heller på meg selv når ting ikke går den veien jeg ønsker, eller når ting går bra. Livet er for kort til å ha tid til å fundere over tro og tvil. Troen på seg selv er den viktigtse troen av alle!!! Mennesker er fantastiske vesener! 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
smil Skrevet 12. april 2002 #16 Del Skrevet 12. april 2002 Jeg er kristen, Anede. Ikke like "flink" som deg kanskje. Men heldigvis slipper jeg å gjøre meg fortjent til Guds kjærlighet. Nåden er gratis. Da jeg var yngre (ikke at jeg er så gammel nå heller da) stresset jeg rundt, og trodde jeg måtte vitne for alle og enhver. Nå har jeg roet meg ned litt. Jesus betyr like mye for meg nå som før, kanskje enda mer. Ble utslitt av å ha det en som jeg hadde det før. Gjorde liksom aldri nok. Strakk ikke til. Men så oppdaget jeg at troen handler om å hvile i det Gud har sagt, på en måte. Han ordner opp, og legger ting til rette. Slik som han bl. a gjorde for to år siden, da en av vennene mine valgte å ta i mot frelsen Håper du har funnet hvilen Anede, og at du vet at Gud elsker deg akkurat som du er, uavhengig av hvor mye du ber, leser i Bibelen og viter. Klem fra Smil Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Polyanna Skrevet 12. april 2002 #17 Del Skrevet 12. april 2002 Så fint at du syns det er kjempelett å gjøre ordrett alt bibelen sier. Det er det nemmen ikke mange som klarer! Mange syns for eksempel det er ganske vanskelig å overholde reglene om renhet som er så sterkt vektlagt i det gamle testamente. Det kan for ekempel ofte være tungvint å ikke skulle omgås folk når man har mensen, passe på at folk ikke sitter på stoler du hat sittet på når du har hatt mensen, osv. Jeg håper også at du ikke er nærsynt eller har andre skavanker. Som du selvsagt vet så er du da nemlig ikke verdig til å oppsøke guds hus (faktisk er synsproblemer spesielt vektlagt som et problem i den forbindelse). Mange syns også det er vanskelig å overholde regelen om at man slå i hjel sin nabo dersom han ikke overholder hviledagen, og det kan ofte være vanskelig å få samlet nok folk til at man kan samle hele landsbyen til stening av de som bryter en del andre viktige bud. Mange menn syns det er vanskelig å forholde seg til de motstridende meldingene om at man på den ene siden skal klippe sitt hår og skjegg kort, og på den andre siden la det vokse langt. Alt dette kommer fra det gamle testamentet, og mange av disse tingene protesterte vel Jesus veldig kraftig mot. Man kan egentlig lure på hvorfor de kriste beholdt det gamle testamentet, siden Jesus tok så tydelig avstand fra alt det stod for. Det er derfor man faktisk MÅ tolke Bibelen. Den er skvær umulig å leve ordrett etter. Mange velger å la det gamle testamentet ligge, og konsentrerer seg om det nye. Og det kan være vanskelig nok det: Det er ikke lett å overholde budet om å selge alt man eier og følge Jesus. Lurer på om noen fortalte Stein Erik Hagen at "det er like vanskelig for en rik mann å komme inn i himmelen som det er for en kamel å komme gjennom et nåløye" før de slapp ham opp på prekestolen? Og prøv å fortelle de som var med i motstandsbevegelsen under krigen at det de holdt på med var i direkte opposisjon til Jesus klare anti-protester linje overfor okkupasjonsmakten (Romerne): "Gi keiseren det keiserens er". Det er fint for deg at religionen din gir mening, og jeg respekterer virkelig at du ønsker å vitne om dette for andre. Jeg har vel egentlig mer sans for de som gjør noe ut av troen sin enn de som "syns Jesus var jo ganske snill og sånn og så tror jeg litt på reinkarnasjon". Men pass deg for å ikke legg alle dine beslutninger ned i en bok som tross alt er MENNESKERS tolkninger, revisjoner og oversettelser av det en mann en gang sa. Bibelen gir et godt grunnlag for å forstå Jesus og tankesettet hans, men den gir ingen fasit på alle livets spørsmål. Man må faktisk "tenke sjæl". 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hedda-78 Skrevet 13. april 2002 #18 Del Skrevet 13. april 2002 Hear, hear!12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
smil Skrevet 14. april 2002 #19 Del Skrevet 14. april 2002 Polyanna kommenterte Bibelsitatet: Det er vanskeligere for en rik mann.. osv. Vil bare si at det er umulig for alle mennesker å komme inn i Guds rike ved egen hjelp. Men Gud gjorde det umulige mulig da da Jesus tok våre synder på korset. Jesus har heller ikke tatt avstand fra det gamle testamentet. Men han poengterte at frelsen ikke ligger i å følge budene, men i det å ta i mot nåden. Smil Smil Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ida Skrevet 14. april 2002 #20 Del Skrevet 14. april 2002 Bibelen er vel egentlig i stor grad noe som er vedtatt på diverse kirkemøter av diverse høye herrer. De mest interessante delene er jo de som ikke ble vedtatt... Synes det er litt dumt med kristne som hevder de tror på jesus og bibelen men likevel ikke vet mye om troen sin. Vet at kristendommen har lang tradisjon for å oppmuntre til uvitenhet, men dog...! mvh12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå