Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Såg akkurat et program på tv3, er en psykolog som har det. Denne gangen handlet det om overgrep mot barn. Han intervjuet en pedofil som satt i fengsel for maaaange overgrep mot barn i forskjellig alder. Var for å lære hvilke triks pedofile bruker. Var "intressant" å høre hvordan en "sånn mann" tenker. Han brukte "unnskyldninger" som at han ble forelsket i barna, og hadde problemer med å skille kjærlighet og sex. Han sa han hele tiden visste at det han gjorde var galt. Men at han prøvde å fortrenge det. Det ironiske er jo at denne mannen hadde selv en sønn, og dersom noen hadde forgrepet seg på hans sønn så hadde han blitt forbanna.

Han ble spurt om hvordan han valgte ut barna. Og da svarte han at han valgte ut familier. En familie som hadde mye stress, er nok mange foreldre som har det. Mye jobbing og dårlig samvittighet overfor de små. Han "sklei" liksom inn i familie som den gode samaritan. En som stortrives med barna, og ville gjøre "alt" for å hjelpe de "stakkars" foreldrene. Tok barna med på mye lek og morro. Dette var liksom den "oppmykende" runde, for å vekke tillit. Han sa også at måten han var kledd på spilte stor rolle. Kule joggesko, moderne frisyre osv....Han satt nå i fengsel, og mente selv at han ikke var klar for å slippe ut. Da hadde han begått overgrep igjen. Men han sa varsellysene for foreldre var dersom det kom "en som han". En som hele tiden var den som stilte opp, så kjekk og snill. Han fylte et "tomrom" i familien. En burde da tenke på hvorfor gjør denne personen det. Og en burde undersøke bakgrunnen til personen. Han brukte lek for å utføre sine overgrep. Han var ikke den som sto bak en busk og kasta seg over et uskyldig barn. F.eks brukte han kitlekile "leken"(hvordan skrives det egentlig?) Og så spørre om han kunne kile de der han ville. Et barn sier kanskje ja....Og overgrepet er et faktum.

Ei jente som var med i dette programmet, hadde blitt utsatt for dette i flere år av en annen pedofil. Dette var den "kjekke naboen". Hun var ung da det begynte, og hun visste ingen ting om overgrep, så det ble på en måte "normalt". Han kom dessuten med stygge trusler dersom hun sa noe om det.

Til slutt var det med ei dame som hadde to barn. Verken hun eller hennes barn hadde vært utsatt for overgrep, men media og åpenheten omkring det gjorde at hun ikke slapp sine barn av syne et sekund. Programledernpsykologen snakket om skille mellom å "være på vakt", men samtidig var det viktig å ikke gjøre barna "unødvendig" redde. For tross alt alle menn(kvinner?) er jo ikke pedofile. Jeg vil vel tro det er helt normalt for foreldre å tenke gjennom dette. Snakker dere mye med deres barn om det? Dersom det hadde kommet en "vennlig onkel " inn i familiens liv, hva hadde dere tenkt om det? Det er jo sikkert veldig vanskelig å vite hva en hadde gjort. Pedofili er liksom noe en leser om, men det er vel få som har "åpne" pedofile som venner. Er lett å være naiv, og tro at en mener det bare godt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg så også dette programmet til Dr. Phil. Jeg er veldig enig med deg og mye av det som ble sagt der, men det var noe jeg reagerte på. David Hernandez sa en gang noe sånt som at " han bare gjorde det som var blitt gjort mot han". Husker ikke helt nøyaktig hva han sa ordrett, men det var noe sånt, og dette overhørte Dr. Phil totalt. Ikke et ord om det. Jeg synes at Dr. Phil tar opp veldgi mye bra i programmene sine, bra som i at det får folk til å tenke, men jeg synes ikke at han er særlig flink. Føler at han er mer glad i å høre sin egen stemme enn å høre etter på hva folk virkelig sier. Hernadez sa jo selv at det var fryktelig det han hadde gjort, og at han angret og var veldig glad for at han satt i fengsel, men dette var også noe Dr. Phil overhørte. Han hadde nemlig gjort seg opp en mening på forhånd virket det som, og ingen skulle komme og prøve å si noe som ikke passet inn i den meningen. Jeg følte at Dr. Phil overså mye viktig og at han hengte seg opp i ting som passet med hans syn på tingene. Dette blir fryktelig snevert synes jeg, hvordan kan en lære hvis en ikke er villig til å høre de tingene som ikke passer sammen med ens eget syn?

Nå synes jeg at pedofili er forferdelig, det synes sikkert de fleste, men i akkurat dette programmet føler jeg at David Hernandez ble dårlig behandlet, at han var dømt på forhånd og ingenting han sa kunne gjøre om på det Dr. Phil hadde bestemt seg for på forhånd. Jeg så nemlig en mann som var dømt for en skrekkelig forbrytelse og som virkelig angret på det han hadde gjort. En som hadde gått i terapi, men som hadde sluttet fordi terapien var for dårlig. En som frivillig lot seg kjemisk kastrere fordi han håpte at det kunne hjelpe han til aldri å gjøre noe sånt igjen. Det er jo menn her i forumet, hadde dere vært villlige til å bli kjemisk kastrert bare sånn helt uten videre? Hvis dere hadde gjort noe som dere egentlig ikke mente var galt mener jeg?

Nei, jeg likte virkelig ikke måten dette programmet var bygd opp på, synes det var en hån mot en som det virket som om prøvde å få orden i livet sitt og prøvde å få hjelp.

Gjest Poirot
Skrevet

Men Dr Phil rekker jo ikke å ta opp alt på 45 min heller, da...

Kanskje mannens forhistorie ikke var fullt så interessant eller at de hadde avtalt å ikke snakke om det?

Er ikke som om d eikke blir intervjuet og analysert på forhånd.

Gjest Embla s
Skrevet

Så ikke programmet, takk for breafingen, L@dy. Det som slår meg er at de som "tenker gjennom" når en slik snill onkel dukker opp ikke er de som er i faresonen. Men at det er familier som ikke har ressurser til å tenke igjennom slike ting - av ulike grunner.

Jeg får frysninger på ryggen, jeg hadde en ekstra jobb på et barnerelatert sted en gang. Der var det en liten gutt som "det var noe med". (viste et par klassiske tegn på overgrep). Familien hans var ekstremt hardt prøvet og ressurssvake. (handikappet søsken og kun en foreldre). Også var det "heldigvis" en snill "onkel" med i bildet som avlastet familien mht denne gutten (overnatting, etc).

Jeg reagerte litt og ymtet frampå ang denne mannen (ekstremt dårlig magefølelse samt at jeg ikke skjønte mannens rasjonelle begreunnelse for sin involvering i familien) men fikk til svar at han var heeelt ufarlig, han hadde også tatt seg av den guttens ene omsorgsperson når denne var liten og hadde på en måte fulgt familien.. (denne mannen var middelaldrende ungkar)... Jeg husker jeg tenkte "fyf... ser dere ikke opplegget" men jeg foretok meg ingen ting... visste ikke hva jeg skulle gjøre, var redd for trøbbel... Denne lille gutten gnager i hodet mitt enda..

Gjest jacky
Skrevet

hei, du Embla, er ingeting du kan gjør nå?Tenk...prøve.

Skrevet

Pedofili er en legning, og legninger lar seg ikke "kurere" ved terapi. Kjemisk kastraksjon er det eneste som vil fungere.

Gjest salma
Skrevet
Pedofili er en legning' date= og legninger lar seg ikke "kurere" ved terapi.

Enig. Jeg fordømmer heller ikke mennesker som er pedofile.

Men man kan velge å ikke leve ut en legning....

Skrevet

Helt enig!

Klemz fra:

Skrevet

Padmee, kan forsåvidt være enig med deg at programmet ikke gav den pedofile støtte. Men det var gjerne ikke hensikten med programmet heller. Dersom de hadde snakket mye om hans fortid, så er det lett for at det hadde endt om som en ynnskyldning for hans egne handlinger som voksen.

Embla s, trist å høre om den gutten du fortalte om. Får håpe magefølelsen din ikke var riktig. Men uansett, så synest jeg ikke du skal ha dårlig samvittighet for at du ikke gjorde mer. Du sa ifra til foreldrene, og jeg synest du var tøff som gjorde det. Mange hadde jo bare lukket øynene, og ikke sagt noen ting.

Hva som kan kurere pedofili vet jeg ikke. Kjemisk kastraksjon er vel kanskje det som vil hjelpe i størst grad. Men denne pedofile som ble intervjuet i programmet var blitt det. Og han sa han ikke burde blitt sluppet løs, enda...

Skrevet

Nå har ikke jeg sett det programmet, men jeg har lest mye om temaet etter selv å ha vært utsatt for overgrep (ikke incest riktignok).

jeg har ikke så mye tro på kjemisk kastraksjon tror jeg... De pedofile kan fremdeles leve ut sine syke fantasier ved hjelp av gjenstander, og det kan være like ille som om de hadde brukt kroppsdeler.

Sånn utenom det tror jeg det kan være interessant å høre _hvorfor_ pedofile misbruker barn, ikke fordi det er et interessant tema sånn sett, men fordi det kan hjelpe til å finne ut av hva som kan gjøres for å få ned tallene på stakkars misbrukte barn..

Det at mannen har blitt misbrukt selv som liten er nok en grunn til at han misbruker selv, men det er ingen unnskylding.

Skrevet

Anki, såvidt jeg vet vil ikke en kjemisk kastraksjon bare gjøre ham impotent, men ta fra ham den seksuelle lysten. Reduserer testosteron mengden i blodet, så han blir aseksuell.

Jeg tenker at de som frivillig går med på kjemisk kastraksjon gjør det i en periode i fengsel, og så blir erklært snille. Slipper ut, og dropper pillene.. Så er det igang igjen.

Skrevet
Anki, såvidt jeg vet vil ikke en kjemisk kastraksjon bare gjøre ham impotent, men ta fra ham den seksuelle lysten. Reduserer testosteron mengden i blodet, så han blir aseksuell.

Jeg tenker at de som frivillig går med på kjemisk kastraksjon gjør det i en periode i fengsel, og så blir erklært snille. Slipper ut, og dropper pillene.. Så er det igang igjen.

Joda, jeg skjønner det, men tror du det bare går på lyst? jeg tror ikke det nemlig ..

Og hva om de dropper pillene - da hjelper det jo fint lite uansett ..

Ikke lett å vite hva som er det beste å gjøre for å unngå at barn blir misbrukt nei.. :(

Gjest Poirot
Skrevet

Det kan settes som vilkår for løslatelse at de må møte og ta pillene i en gitt periode, eks en god del år.

Skrevet

Må de da møte på et kontor så noen ser at de tar pillene hver dag? Det høres ikke ut som at det er gjennomførbart egentlig. Jeg hadde nok stolt mer på gode gamle *klippe klippe*

Hvis man mister lysten, så fader vel de pedofile tendensene også vil jeg tro. Likedan som heterofile som mister lysten, også slutter å ha sex fordi de ikke har lyst. Selv om de pedofile heller til barn, innbiller jeg meg pedofile uten seksuell lyst også da vil leve et liv uten sex.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...