Gå til innhold

Innkalt til meklingsmøte

Anbefalte innlegg

Skrevet

Situasjonbeskrivelse: pappa får brev fra fam.vernkontoret om at det skal megles om ny samværsavtale. Pappaen kjenner ikke til at barnas mamma har ønske om en annen avtale, og denne innkallingen kommer derfor som et sjokk. Han er redd for at mammaen prøver å innføre en ny samværsordning hvor han skal ha mindre kontakt med barna enn han har i dag (50% per i dag).

Jeg lurer på følgende:

1. Er det obligatorisk å bruke dette kontoret ved oppsett eller endring av skriftlige samværsavtaler?

2. Hvem er det som jobber der? Jurister?

3. Hva gjøres med den informasjon som kommer fram fra partene under meklingsmøtet? Kan den brukes senere i en evt rettsak?

4. Hvis det går til rettssak, må partene selv betale advokatutlegg?

5. Kan mekleren kreve en ny samværsordning på tross av den ene partens vilje?

6. Generelt: har en mor sjanse for å redusere fars samværsrett dersom det ikke finnes tungtveiende grunner for at barna bør være mindre hos far?

7. Hvis far mistenker at mor gjør dette for å få økt bidrag eller for å hevne seg på far for noe, så er det vel egentlig ikke lurt å snakke høyt om slike mistanker? Hvordan bør far opptre under meklingsmøtet i håp om å få et konstruktivt resultat (dvs et fredelig resultat, ingen konflikt og ikke redusert samværsrett)?

Håper det finnes noen erfarne, opplyste hoder der som kan informere meg:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Situasjonbeskrivelse: pappa får brev fra fam.vernkontoret om at det skal megles om ny samværsavtale. Pappaen kjenner ikke til at barnas mamma har ønske om en annen avtale, og denne innkallingen kommer derfor som et sjokk. Han er redd for at mammaen prøver å innføre en ny samværsordning hvor han skal ha mindre kontakt med barna enn han har i dag (50% per i dag).

Jeg lurer på følgende:

1. Er det obligatorisk å bruke dette kontoret ved oppsett eller endring av skriftlige samværsavtaler?

Familievernkontoret har ikke lov til å inkalle den andre foreldreren for å endre en eksisterende samværsavtale. Da må foreldrene være enige om å møte og avtale dette sammen. Det er mulig du kan innkalles hvis det er i forkant av en rettsak - usikker på det.

Hovedsakelig sosionomer og psykologer, ikke jurister

3. Hva gjøres med den informasjon som kommer fram fra partene under meklingsmøtet? Kan den brukes senere i en evt rettsak?

Det føres normalt ikke journal fra meklingsmøter. Hvis det føres journal må begge samtykke i at den andre får kopi. Hvis dere har individuelle timer der kan dere få kopi av journal fra disse timene hvis det journalføres.

Ja. Hvis man har lav inntekt kan man søke om fri rettshjelp. Hvis man får innvilget fri rettshjelp betaler man bare ca 3500 totalt (tror jeg).

Nei, da må man ta saken til retten.

6. Generelt: har en mor sjanse for å redusere fars samværsrett dersom det ikke finnes tungtveiende grunner for at barna bør være mindre hos far?

Hvis det blir rettsak kan ikke retten dømme 50/50. Da vil enten far eller mor få hovedomsorgen og den andre kan få inntil 14? netter pr mnd (tror jeg).

7. Hvis far mistenker at mor gjør dette for å få økt bidrag eller for å hevne seg på far for noe, så er det vel egentlig ikke lurt å snakke høyt om slike mistanker? Hvordan bør far opptre under meklingsmøtet i håp om å få et konstruktivt resultat (dvs et fredelig resultat, ingen konflikt og ikke redusert samværsrett)?

Det viktigste er at du er ærlig på hva du mener er best for barnet.

Skrevet

Jeg vet ikke så mye om hvordan slike ting fungerer, men vil bare komme med et råd angående det med mistanke om at mor gjør det for å hevne seg eller få mer bidrag.

Det er nok ikke lurt å si sånne ting høyt på et meklingsmøte nei. Da blir man gjerne oppfattet som vanskelig og/eller paranoid og/eller selvsentrert (fokuserer mer på konflikt med den andre parten enn barnas beste). Det er best å ikke si noe om sånne mistanker. Det er jo ikke noe utenforstående kan stille seg til doms over uansett.

Om du skulle få direkte spørsmål om dette (vil nok aldri skje, men vær forberedt på alt), er det best å være diplomatisk og svare noe forsiktig om at tanken har slått deg, men at du kun er opptatt av barnas ve og vel.

Skrevet

Takk for svar:)

Skjønner ikke dette med at fam.vernkontoret ikke har anledning til å innkalle den andre parten for å endre en eksisterende samværsavtale? I det beskrevne tilfellet er det sendt ut en innkalling fra fam.vernkontoret med beskjed om meklingsmøte for å lage ny samværsavtale, det står at det er pliktig oppmøte, det er kort varsel (mindre enn 1 uke), og midt i arbeidstiden.

Mener du at fam.vernkonotret ikke har anledning til å innkalle til møte dersom ikke begge parter på forhånd ønsker et slikt møte?

Hva er fremgansmåten da hvis man ønsker en endring av en allerede eksisterende samværsavtale? Privat diskusjon, og evt kontakt med fam.vernkontoret hvis man ikke finner ut av det selv?

Gjest regine ii
Skrevet

Når det står at det er pliktig oppmøte så antar jeg at det er mekling etter barneloven. Det er ofte første skritt på veien mot rettssak, fordi det må foreligge meklingsattest før en kan gå til sak.

Men - moren? kan i dette tilfelle ønske å snakke med faren om samværsavtalen, og vet at dersom hun bare ber om samtale sammen på familievernkontoret, så er ikke far pliktig å møte.

Det kan være slik at mor i dette tilfelle opplever situasjonen mht. barnet annerledes enn far, men føler at det er vanskelig å få til en dialog med han. Mors vurdering av barnets situasjon er verken mer eller mindre riktig enn fars vurdering, og fortjener like mye respekt. Hun kan føle/mene at det er enklere å få til en skikkelig dialog med far dersom slike møter skjer med en nøytral tredjeperson til stede.

Det som skjer på meklingskontoret blir som regel mellom partene. En mekler kan ikke bestemme noe som helst, dens eneste oppgave er å forsøke å få partene til å bli enige. Blir de ikke det, så kan ikke mekleren gjøre noe som helst. Meklere er også mennesker, og noen av dem kan være lite profesjonelle ifht. å ta side i konflikten, og dermed forsøke å presse gjennom en avtale/enighet mellom partene. Skjer det, så kan det like gjerne være til fars som til mors "fordel", sansynligheten for at det ikke er til barnets fordel er ganske stor.

Dersom partene ikke er enige om at en avtale skal endres, så gjelder den avtalen de allerede har. Hvis far mener at delt bosted er den beste løsningen, og dette er dagens avtale, så vil mor måtte gå til sak mot far for å forsøke å få til endring. Hvis ikke skjer det ingenting. Begge parter vil da måtte bære sine egne omkostninger, det skal MYE til å få fri rettshjelp (dvs. de fleste mennesker med normale inntekstforhold får ikke det).

I denne - som alle slike tilfeller - er det mye vi ikke vet. Men - hvorfor kan ikke far gå til møtet med et åpent sinn? Hvis han er opptatt av sitt barns beste, så gjelder det vel å være åpen for dialog + at det som var riktig mht. samværsløsninger for et barn som er 5 ikke nødvendigvis er det når barnet har blitt 12.

Gjest Gjest_Renate_*
Skrevet
Takk for svar:)

Skjønner ikke dette med at fam.vernkontoret ikke har anledning til å innkalle den andre parten for å endre en eksisterende samværsavtale? I det beskrevne tilfellet er det sendt ut en innkalling fra fam.vernkontoret med beskjed om meklingsmøte for å lage ny samværsavtale, det står at det er pliktig oppmøte, det er kort varsel (mindre enn 1 uke), og midt i arbeidstiden.

Mener du at fam.vernkonotret ikke har anledning til å innkalle til møte dersom ikke begge parter på forhånd ønsker et slikt møte?

Hva er fremgansmåten da hvis man ønsker en endring av en allerede eksisterende samværsavtale? Privat diskusjon, og evt kontakt med fam.vernkontoret hvis man ikke finner ut av det selv?

Mekler har anledning å innkalle til tvungen mekling hvis en forelder mener å gå rettens vei for å endre samværsavtalen. For å kunne gå rettens vei, må en igjennom obligatoriske 3-4 meklinger først, for å prøve å bli enige på denne måten da rettsak ikke er ønskelig for noen.

Mekler skal bare gjøre det som ligger i ordet - mekle mellom partene. Vedkommede skal ikke ta parti, men være nøytral og prøve å holde konfliktnivået nede. Vedkommede kan hjelpe dere med å skrive en avtale, men har ikke rett til å ha noen mening om denne - det er kunn du og mor som har rett til det.

Etter 3-4 meklinger (3 er obligatoriske, den 4. kan ønskes av partene) får dere en meklingsattest, et "bevis" slik at man da kan gå rettens vei. Hvis man ikke kommer på mekling vil dette bli holdt i mot vedkommede i rettsak fordi man da ikke ser ut til å ønske en løsning i minnelighet.

Jeg tror det neste steget da er rettsmekling, men dette vet jeg ikke så mye om, regner med far til 2 kommer med info om dette til deg.

Du kan bruke advokat, men du kan også føre din egen sak.

Det vil bli sett på barnas beste, og fra barna er 7 år skal de høres, og jo eldre de blir jo mer skal deres ønske tas til følge.

Du gjør lurt i å tenke grundig over hvordan dagens ordning er fra barnas perspektiv - har de det bra? Samarbeider du og mor bra? Bor dere i nærheten av hverandre slik at barna kan være med venner og være på fritidsaktiviterer når de skal osv? Følger dere begge opp barna eller havner store deler av ansvaret på en av dere? Dette er viktige poeng, og jo eldre barna er jo viktigere.

Lytt til mor i meklingen, og skyv bort tanken på at dette gjelder penger, hvis hennes argumenter mot dagens omsorgsløsning ikke er gode nok for deg, så må du argumentere saklig mot hennes forslag. Ta mor alvorlig, det er viktig, det er ikke sikkert at hun har rett sett fra ditt ståsted, men hun har rett på å ha sine meninger, og du har rett på å ha dine.

Skrevet

Egenandelen for fri rettshjelp er kr. 4250, dersom du har under kr. 100 000 i inntekt er det ingen egenandel. Inntektsgrensen er for fri rettshjelp er kr. 230 000,- brutto samt kr. 100 000,- i formue. Dersom du er gift/samboende kan ikke den samlede bruttoinntekten overstige kr. 345 000,-. I spesielle tilfeller kan det gis dispensasjon fra inntektsgrensene. HER er en god artikkel om fri rettshjelp

Du finner også mye annen nyttig informasjon på ovennevnte side, bl.a. DENNE artikkelen om saksgangen i barnefordelingssaker.

Skrevet

Jeg tror dere bør innse at dette er først skritt på veien for å få endret avtalen.

Og mor er innstilt på rettsak for å få avtalen endret.

Gjest Gjeste Blondie65
Skrevet
Jeg lurer på følgende:

Nei det er det ikke. Man kan fint diskutere seg i mellom og sette opp/endre en avtale uten å bruke meklingskontor. Det er vanlig at man tar saken dit hvis man ikke blir enig. Hvis det er innkalt til tvungen mekling så betyr det at den ene part er villig til å gå langt for å få en endring. Men det er fullstendig forkastelig at dette er gjort uten diskusjon med far i dette tilfellet.

Det er sosionomer - ikke jurister og deres oppgave er å mekle.

Ingen kan hindre partene i å bruke dette i en rettsak, men meklingskontoret er ikke en part i rettsaken og har taushetsplikt angående det som kommer frem der.

Ja, men jeg tror nok at den tapende parten kan bli idømt den andres saksomkostninger.

Nei. Da må vedkommende gå til retten.

Nei. Før rettsak vil en sakkyndig snakke med partene og barn(a) for å finne ut hva partene vil og hvordan dagens avtale fungerer. Dette legges frem i retten.

Verken retten eller sakkyndige vil anbefale endring av noe som fungerer bra for barnet, så det skal faktisk tungveiende grunner til for å gjøre endring. Pr dagens dato har imidlertid ikke retten anledning til å dømme 50/50 så den part som tar saken til retten risikerer at retten dømmer en 60/40 ordning som er til fordel for den andre part.

Jeg ville ikke nevnt dette nei. Jeg ville heller sagt at man ønsket å opprettholde den ordningen som er avtalt fordi dette fungerer bra for barnet og fordi man ønsker mest mulig samvær med barn(a) sine. Jeg ville vært utrolig forsiktig med å spekulere i motiver, og heller vist til konkrete eksempler på at man mener at avtalen fungerer godt. Under meklingen kan det komme frem påstander og disse ville jeg svart på.

Dersom den andre partens krav om endring skyldes at denne ønsker å flytte bort fra barnets naturlige nærområde og at dette vanskeliggjør 50/50 ordning ville jeg lagt vekt på at man selv ikke ønsker å flytte vekk og at ordningen da må endres til øket samvær for barnet i sitt eget favør for å minske ulempene med 50/50 ordning ved økt avstand. Dette for å sikre at barn(a) kan fortsette i samme barnehage/skole og med samme vennekrets.

Hvis økonomien til den andre part blir et tema for endringen av avtalen ville jeg spurt om hvordan dette kan løses på andre måter enn endring av samvær. Det er noe som heter frivillig bidragsordning også.

Skrevet
Lytt til mor i meklingen, og skyv bort tanken på at dette gjelder penger.

Hva?!

Jeg vil snarere si "Lytt til far i meklingen"!

Gjest Gjest_Renate_*
Skrevet
Hva?!

Jeg vil snarere si "Lytt til far i meklingen"!

Hm, var ikke dette innlegget fra far? Han trenger vell ikke lytte til seg selv eller hva?

Jeg mener at han bør se bort fra sine egne mistanker og spekulasjoner, og LYTTE til det som blir sagt av mor, istede for å tillegge henne motiver som han faktisk ikke vet om hun har. Hvis man går inn i en diskusjon, og har bestemt seg for hva den andre parts motiver er, så er man ikke åpen for å virkelig høre hva denne har å si.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...