Gå til innhold

Hva er galt med lørdagsgodt?

Redhead

Anbefalte innlegg

Ja. hva er galt med det? Hva er galt med å kun gi ungene godteri på lørdagene? Hvorfor skal det være "mandagsgodt", "onsdagsgodt" etc. etc.?

I formiddag var jeg en snartur bortom en venninne/nabo og i løpet av den lille halvtimen jeg prata med henne åt treåringen hennes to stk kjærlighet på pinne.

Dette er ikke noen engangsforeteelse. Vi treffes ganske ofte, og jeg tror enda ikke jeg har sett ungene hennes uten en eller anne form for godteri.

Selvsagt er det jo opp til henne hva hun velger å gi ungene, men hun må i tillegg kommentere at jeg ikke gir ungene mine godteri hver dag.

"Vi har ikke noe tabu på godteri her i huset" sa hun den ene gangen jeg ymta frampå om at det kanskje ble litt mye av og til. Mulig det var fordi det var eldstebarnet hennes på 6 jeg sa det til. Jeg sa at "det du spiser nå får sønnen min bare på lørdager" (jeg kunne rett og slett ikke dy meg for ungen nekta å spise formiddagsmat og like etterpå kom godteskåla fram). "Jeg vet det" kom det surt tilbake.

Må si jeg er glad for at eldstegutten min er i barnehage om dagen. Hadde kanskje vært vanskelig å forklare hvorfor adnre får og ikke han.

Min gode nabo bare ler av meg når jeg ikke vil sitte å fore minstemann på 10 mnd med sjokoladeglasur.

Stakkars ungene mine som har ei så streng mor.

Dette har sikkert hvert diskutert her før men jeg måtte bare skrive av meg litt frustrasjon.

I morgen er det jo lørdag, og da er det lørdagsgodt som eldstemann virkelig koser seg med :blunke:.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ganske enig med deg.

Selv fikk jeg godteri bare på lørdager og ved anledninger som bursdager o.l.

MEN da jeg begynte å få mer lommepenger brukte jeg dem ofte på godis og spiste i smug. Jeg ville ikke at foreldrene mine skulle se det fordi det var "forbudt". Ofte kunne jeg hamstre godteri og ha det på rommet mitt.

Ingen god følelse å ikke kunne være ærlig mot foreldrene sine.

Pass på at ungene får et normalt forhold til godteri. At det ikke er FY hele veien liksom.

Godteri er ikke til hverdags uansett.

Lær heller barnet at det finnes sunt godteri, som grønnsaker og frukt. Og at dette smaker like godt som sjokolade.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også godteri kun på lørdagene.Er det en spesiell anlednig på en hverdag går denne regelen ut.Men kun dersom det er bursdag,St.Hansaften eller sånt.

Det hender at de to største (samboers barn fra før) får godt eller brus ellers men da kjøpes det for egne penger.Liker det ikke men der her jeg ikke stemmerett.

Har en venninne som også foret gutten sin med slikkerier og det får hun igjen nå. Han er 4 år og har hull i alle tennene.......

*grøss*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekspertene ser nå på sukekr som mye farligere enn salt og fett. Barn og unge spiser ALT for mye sukker. Fører til psykiske og fysiske plager... Ingen grunn til å kun ha det på lørdag vel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en venninne som også foret gutten sin med slikkerier og det får hun igjen nå. Han er 4 år og har hull i alle tennene.......

*grøss*

Samme med venninna min sitt eldste barn (riktignok ikke i alle tennene), men det ser ikke ut til at hun vil innse sammenhengen?

Når det gjelder frukt så elsker 4-åringen min det. Ha spiser frukt hver dag, og dersom vi ikke har frukt minner han oss på at vi må kjøpe det når vi er på butikken :) .

Tror han har et ok forhold til godteri, lite mas om det midt i uka iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mine får bare om Lørdagene.

Grunnene er:

Noe å se fram til

Takknemlighet (de må fortjene det,så velger de)

Tennene (har ikke et eneste hull i tennene og de er 7år i Okt og 4 år i aug)

det er usunt med for mye

sukkersyke i familien

Stygt med unger som har brune og hullete tenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt med måtehold, mener nå jeg. Da jeg var liten hadde vi aldri lørdagsgodt, vi fikk godteri en gang i blant uavhengig av dag. Men etter som min mor er tannlege er hun veldig nøye på at man spiser litt og så stopper man helt, altså ikke noe godteri-spising over lang tid for det blir det hull av. Kjærlighet på pinne var så og si helt forbudt. Vi måtte også alltid skylle munnen etter vi hadde spist godteri, samt drukket feks juice.

Det jeg synes er tull med kun lørdagsgodt er at barn blir så opphengt på godteri, det blir liksom litt forbudt, sånn at når de har litt lommepenger kjøper de godteri i smug, det er i hvert fall min erfaring. Synes ikke det er bra at man spiser godteri hver dag, og har i hvert fall ikke sansen for at barn spiser godteri og søtt fremfor mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Embla s

Kan bare nikke, så enig, så enig. Jeg vokste opp med foreldre som var super strenge hva saft/brus/sjokomelk/godteri/etc angikk. Jeg hadde heller ingen hull i tennene før ungdomsskolen...

Tror forøvrig det er vanskelig å være måteholden og "kun lørdag" i dag (jada her kommer det: alt var så meget bedre da jeg var liten/i gamle dager :wink: ): Jeg kjenner folk med barn i barnehager hvor ungene får godteri rett som det er fordi noen av foreldrene jobber i kiosk og tar med seg utgått godis, etc.... Saft er en selvfølge til mat veldig mange steder... Greit at det finnes sukkerfri saft, men hva slags stoffer er det i stedenfor?!

Kjenner barn i førskolealder med brune tannstubber. Vet om foreldre som mener det "ikke er så farlig" siden det "bare er melketennene og de mister dem jo allikevel"... :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde K S

Må innrømme at det periodevis kan skli ut. Svært, svært skjelden de får sjokolade i ukedagene, ja faktisk all snop er forbeholdt lørdager.

MEN vi har ofte saft til middagen, og det vanker en kjeks i ny og ne på hverdager også.

Om sommeren er is nesten ikke regnet som snop hos oss, desverre for det inneholder jo mye sukker det også !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Starya

Prøver å passe på, men innrømmer beskjemmet at det kan skli ut, ja. Ofte skal man noe "spesielt", også skal man kose seg, og.. Vel. Vi har i alle fall skåret ned på kinogodt... :roll:

Jeg tenkte faktisk på dette da jeg var i butikken i dag. For å komme til kassa må man gå spissrotgang mellom lange hyller overfylt med godsaker i alle varianter. Rett ved kassa står en fristende kjøledisk med brus. tenk om utvalget kunne vært like stort og fristende for frukten?

Da jeg var barn var alt nesten alt av snop bak disken på butikken, og det var ikke like store mengder av det. Fristelsen var ikke riktig like stor da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her praktiseres lørdagsgodt, med unntak innimellom.

Jeg nekter f.eks. ikke ungene is i sommervarmen fordi det er masse sukker i dem.

Når det gjelder tenner, så har jentungen min hatt to hull allerede. Lite godteri og tannpuss x2 daglig pluss fluor siden hun var 10 mnd. Ikke alltid det står på viljen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Greit med godter, men MÅ det være på en lørdag, hvorfor ikke en annen dag?

Skal barna lære seg så tidlig i livet at lørdag er en "festdag"?

Bare lurer jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ingenting galt i å ha lørdag som kosedag.

Da har man fri (ofte) fra jobb, bhg og skole og kan ta det med ro sammen. Spise middag sent og ha godteri til barnetv som man ser sammen.

Det er selvsagt opp til hver og en hvilken dag de velger, men her i huset følger vi tradisjonen med lørdag som kosedag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om sommeren er is nesten ikke regnet som snop hos oss, desverre for det inneholder jo mye sukker det også !

Sommeren er ikke alltid like bra her vi bor så når det et varmt sår ungene is. Men tørstedrikken er vann, og vi drikker vann til middag.

Greit med godter, men MÅ det være på en lørdag, hvorfor ikke en annen dag?

Skal barna lære seg så tidlig i livet at lørdag er en "festdag"?

Bare lurer jeg..

Jeg synes det er greit med en dag som man kan se fram til som "noe ekstra". På lørdag har vi fri og koser oss sammen. Drar på tur eller til byen. Vi koser oss med lørdagsgodt på ettermiddagen, noe eldstemann setter stor pris på.

Man trenger en dag som skiller seg ut fra andre dager, og vi synes det er hyggelig å fortsette tradisjonen med lørdag som kosedag slik vi gjorde det da vi var barn :) .

Når det gjelder godteri ved kassa i butikken så maser faktisk ikke fireåringen vår om det. Han vet at han ikke får noe likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Hilde K S

Mine spør alltid om å få noe i butikken. MEN det kan like gjerne være vannmelon som snop. Snop får de ikke, likevel kan de fortsatt spørre om det. Hmmm, hvordan kan de vennes av med det da ?

Forøvrig er det svært skjelden de er med i butikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Starya

dersom ungen finner noe i fruktdisken han vil ha synes jeg det er greit å gi etter. Men dessverre er både utvalg og kvalitet trasig til tider. Enten det, eller så er jeg for kresen. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lørdagsgodter er greit.

Men en is i sommervarmen er også greit...

En tur på cafeen med kake og brus iblant...

Kake når mor eller far baker.

Dessert av og til...

Da blir det litt kos i hverdagen likevel, og ungen får et naturlig forhold til det - og føler ikke noe stort savn.

Verre med daglig inntak av disse sukkerholdige frokostblandingene (Honni Corn m.m.) - som inneholder masse sukker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med deg Vega! Det jeg reagerer på er at snopskåla kommer fram hver gang ungene sutrer (eller helt uoppfordret). Dvs. så og si daglig, og det er ikke små mengder heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...