Gå til innhold

Naproxen, ta en ekstra?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sliter en del med sterke menssmerter. Såpass at det ikke holder med de 3 naproxenene man kan ta daglig. En tablett holder i max 5 timer, og da er jo bare 15 timer av døgnet dekket. Er det helt å fraråde å ta en ekstra naproxen? Slik at jeg tar 4 i døgnet i stedet for 3? Det er jo bare en tablett ekstra i 3-4 dager det er snakk om..

Skrevet

Har du tatt det opp med legen din slik at du kan få resept på en annen dose, annet merke?

Ellers ville jeg ikke gått over anbefalte dosen som står på pakka selv om det bare er for 3-4 dager. Jeg ville da heller tatt een dose med et annet smertestillende som har et annet virkestoff enn naproxen.

Skrevet

Enig med Oliven. Naproxen er ganske sterke for magen, så det er en grunn til at man ikke bør ta mer enn det som står på pakka. Hør heller med legen om han kan anbefale deg et annet merke som kan fungere bedre.

Skrevet

Jeg har ikke tid til å kontake legen.. Legen min har stengt nå, og åpner ikke før mandag. Og jeg har vondt NÅ. Og skal reise i helgen. Vanligvis bare biter jeg tennene sammen og holder ut smertene. Men når jeg skal sitte på et fly i timesvis så går det jo ikke an når jeg spyr og besvimer og har diare av menssmerter, og ikke har mulighet til å legge meg nedpå eller har varmeflaske eller noe.

Ibux og paracet har også for små max-doser, så det hjelper ikke å bytte til disse. Det er samme problemet da.

Grrr... forbanna mensen kom en uke for tidlig, planen var jo å reise før den kom så jeg slapp unna hele styret på flyreisen.

Skrevet

Jeg mente ikke å bytte ved å ta av noe med et annet vikestoff, men å ta i tillegg.

3 napoxen pr dag og 3 g paracet pr dag feks.

Du kan ta en tlf til legevakt og få snakke med en lege der. Det finnes sterkere styrke på endel av de reseptfrie tbl, så om en lege gir deg en anbefaltning på høyere dose så kan du ta det selv om du da må ta flere av de reseptfrie, eller du kan få legen til å fakse resept over til nærmeste apotek der du skal være i helga og hente ut det.

Skrevet

I tillegg til maksdosen av naproxen, kan du ta maksdosen av paracetamol. Dette fordi det er forskjellige virkestoffer. Er jeg forkjølet kombinerer jeg ofte disse pillene for å få bedre effekt.

Jeg ville ikke tatt mer enn anbefalt dagsdose av napro.

Ibufrofen og Naproxen er omtrent samme virkestoff, så her kan du ikke kombinere.

Skrevet

Aha, jeg kan kombinere Naproxen med Paracet, det visste jeg ikke. Takk for tipset :) Da kan jeg prøve det først.

Gjest Gjest_pia_*
Skrevet

Det er ikke noe problem å ta en ekstra naproxen. Reseptfrie legemidler har en lav grense for hva man bør ta pr dag nettopp fordi man vet at folk gjerne tar litt ekstra. Da har man veid opp for dette.

Å ta en ekstra en gang iblant er ikke farlig. Det farlige er om du bruker mye over en lang periode. Eller om du overdriver dosen voldsomt. Vet om ei som tok 17 naproxen på en dag i desperasjon over smerter, hun ble dårlig... Sånt kan være skummelt. Men EN ekstra en sjelden gang er ingen grunn til bekymring. (Sitert fra legen min)

Skrevet

Legen min har sagt jeg kan ta fire naproxen i døgnet. Ikke farlig i det hele tatt når jeg først er vant til å bruke dem.

Skrevet

Maxdosen på naproxen og ibux o.l er mye høyere enn det som står på pakningsvedlegget. De må garantere at du ikke får leverproblemer og har derfor lave doser.

Mener ikke at du skal doble dosen altså, men en ekstra i noen dager gjør ingenting. Det kan også være lurt å ta pracetamol i tillegg som det ble sagt over her.

Menssmerter kan være helt grusomt, god bedring!

Skrevet (endret)

Når jeg hadde kraftige magesmerter (ikke menssmerter, men går sikkert på det samme når det gjelder smertestillende...) fikk jeg beskjed om å ta smertestillende hver 3.time. altså først to paracet, 3 timer senere to ibux, 3 timer etter det to paracet igjen osv, hele døgnet.

du kan jo prøve tilsvarende med naproxen og paracet!

PS: men med bare EN naproxen om gangen da,ikke 2 som jeg gjorde med vanlig smertestillende.....

Endret av -Butterfly-
Gjest Bolledeig
Skrevet

Hold deg til anbefalt brukerdose. Naproxen har en del bivirkninger som gjør at man absolutt ikke bør gå over forskrevet dose.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...