Gjest Gjest_Forvirret_* Skrevet 12. september 2008 #1 Skrevet 12. september 2008 Enkelte plasser heter det "mye rogn, mye snø", med forklaringen at det er mye rogn fordi fuglene må ha muligheten til å finne nok mat gjennom en hard vinter. Andre plasser heter det "mye rogn, lite snø", med forklaringen at rognetreet ikke bærer to tunge bører samme år. Her jeg bor er det ekstremt mye rogn i år, og jeg er veldig spent på hvordan vinteren vil bli... svigermor sier at det vil bli mye snø, og svigerfar sier det vil bli lite... Full helgardering som dere skjønner. Hva jeg selv tror? Jeg er oppvokst på to steder der ordtaket var "mye rogn, mye snø", men jeg vet ikke hva som stemmer i Vestfold. Hva har dere lært, og stemmer det der dere bor?
Gjest moroting Skrevet 12. september 2008 #2 Skrevet 12. september 2008 Det går ikke an å spå snømengden ut fra rognetreet er min erfaring. Jeg noterte noen år, for moro skyld, om det var lite eller mye rognebær. Mye rognebær skulle visst bety at da ble det en snøfattig vinter for treet orker ikke bære både snøen og mengden med bær, noen mener det motsatte. Et år ble det ingen snø med ingen rognebær, en annen vinter ble det skikkelig snøvinter med ingen rognebær. Og det samme gjentok seg med treet fullt av bær, et år ingen snø og et annet år mengder med snø. Så nå har jeg sluttet å se på rogna for å finne ut om det blir snørikt eller snøfattig.
Oliven Skrevet 12. september 2008 #3 Skrevet 12. september 2008 Har hørt begge deler, men pappa sverger til at rogna ikke bærer tungt to ganger. En annen ting som er sikkert er at det har vært et dårlig skiføre i vestfold de siste vinterne, så sant du ikke bor langt inn i fylket, så du skal nok ikke se bort fra at det er svigerfar som får rett i år.
Ugla Skrevet 12. september 2008 #4 Skrevet 12. september 2008 Jeg har også hørt begge deler, og har forsøkt å notere meg. Noen ganger stemmer det ene, og noen ganger det andre... Men min gamle tante fortalte meg nå en dag at; til vinteren blir det lite snø for det er så masse rognebær i år. I fjorhøst var det lite rognebær, og mye snø sist vinter, sa hun. Og det stemmer, i vinter var det mye snø her. Men så kommer det jeg husker best: Høsten -93 var jeg i nærheten av Lillehammer en tur. Der la jeg merke til noen små rogner, de var helt nedtynget av rognebær! Og husker dere hvordan det var under OL på Lillehammer i -94? Jo, det var masse snø!! Så.. jeg vet ikke hva jeg skal tro (eller ikke tro). Vi får teste det til vinteren...
Gjest Skrevet 12. september 2008 #5 Skrevet 12. september 2008 Her var det nesten ikke noe snø i fjor, så da stemte det ikke her i det minste..
Serina Skrevet 12. september 2008 #6 Skrevet 12. september 2008 Om det er lite eller mye rogn sier bare noe om hvordan været har vært. Ikke hvordan det vil bli de neste månedene. Fin vår, fin sommer, fint vær = mye rogn. DET er MIN teriori om den saken. 1
Gjest Gjest Skrevet 12. september 2008 #7 Skrevet 12. september 2008 Nå det er mye rognebær blir det: Lite snø fordi treet ikke skal bære tungt to ganger. Mye snø fordi treet er rustet ("trent") til å bære mye snø pga alle bærene. Så her er det bare å velge ved behov, da får man uansett rett. 1
Serina Skrevet 12. september 2008 #8 Skrevet 12. september 2008 Har også hørt at det blir mye rogn når det skal bli en hard vinter. For da må fuglene ha mye mat før kulden setter inn...
Gjest Gjest Skrevet 12. september 2008 #9 Skrevet 12. september 2008 Tror vi begynner å bli klar til å konkludere med at rognebær vokser på trær.
Pingting Skrevet 12. september 2008 #10 Skrevet 12. september 2008 Jeg har hørt at mye bær betyr lang og kald vinter. Men jeg er ikke veldig imponert aver forklaringene, altså - rogna vet jo ikke hvordan vinteren kommer til å bli, med mindre den har egenskaper jeg ikke var klar over Bærene produseres jo ikke rett før vinteren, heller. Nei, holder nok en knapp på at det ikke bærer tungt to år på rad.
Ugla Skrevet 12. september 2008 #11 Skrevet 12. september 2008 Tror vi begynner å bli klar til å konkludere med at rognebær vokser på trær. Og som reven sa: "Høyt henger de, og sure er de..."
Gjest Forvirret trådstarter Skrevet 13. september 2008 #12 Skrevet 13. september 2008 Takk for svar alle sammen, det er ikke lett å finne ut av dette her... .ler: Og for å gjøre forvirringen komplett: ikke nok med at det er geografiske forskjeller på hvor mye snø som kommer hvis det er mye/lite rogn, men nå har jeg også funnet ut at enkelte plasser er det ikke snakk om snømengde i det hele tatt! Der er det snakk om hvor lang og hard vinteren kommer til å bli... Mye rogn, tidlig/lang/kald vinter, lite rogn sen/mild vinter... Naturen er en finurlig ting... Gleder meg til vinteren for å se hva som kommer... Men skal jeg gjette på noe som helst blir det sikkert ikke snø i det hele tatt! Og hvorfor jeg sier det? Jo, fordi vi har endelig gått til anskaffelse av snøfreser... Det blir akkurat som hvis jeg tar på regnjakke og tar med paraply hvis det ser litt truende ut: da er det garantert at det blir oppholdsvær.
Gjest moroting Skrevet 15. september 2008 #13 Skrevet 15. september 2008 Etter å ha gått vitenskaplig til verks og fulgt nøye med rognmengde kontra snømengde noen år så har jeg også kommet til den konklusjonen at rognebær vokser på trær.
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 30. september 2009 #14 Skrevet 30. september 2009 Takk for svar alle sammen, det er ikke lett å finne ut av dette her... .ler: Og for å gjøre forvirringen komplett: ikke nok med at det er geografiske forskjeller på hvor mye snø som kommer hvis det er mye/lite rogn, men nå har jeg også funnet ut at enkelte plasser er det ikke snakk om snømengde i det hele tatt! Der er det snakk om hvor lang og hard vinteren kommer til å bli... Mye rogn, tidlig/lang/kald vinter, lite rogn sen/mild vinter... Naturen er en finurlig ting... Gleder meg til vinteren for å se hva som kommer... Men skal jeg gjette på noe som helst blir det sikkert ikke snø i det hele tatt! Og hvorfor jeg sier det? Jo, fordi vi har endelig gått til anskaffelse av snøfreser... Det blir akkurat som hvis jeg tar på regnjakke og tar med paraply hvis det ser litt truende ut: da er det garantert at det blir oppholdsvær. Jeg trekker opp denne tråden igjen... I fjor var det mye rogn, og mye snø her (selv om den kom sent). I år er det enda mer rogn... tør jeg gjette på hvordan vinteren blir?
Gjest Gjest Skrevet 30. september 2009 #15 Skrevet 30. september 2009 Spør Punxsutawney Phil, han vet svaret 1
Miko Skrevet 30. september 2009 #16 Skrevet 30. september 2009 Jeg trekker opp denne tråden igjen... I fjor var det mye rogn, og mye snø her (selv om den kom sent). I år er det enda mer rogn... tør jeg gjette på hvordan vinteren blir? Håper ikke du bor i nærheten av meg.... 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2011 #17 Skrevet 6. september 2011 Jeg glemte å oppdatere denne tråden i fjor, så jeg får ta to år på rappen nå. I fjor var det mye rogn, og en hard vinter. Ikke nok med at det var kaldt, og mye snø, men den var også veldig lang! Her hadde vi 6 sammenhengende måneder med frost, snø og hålke. I tre år påp rad har det vært mye rogn, og i tre år på rad har vi hatt hard vinter. Jeg tenker som så at ett år er en tilfeldighet, to år viser en tendens, mens etter tre år ser jeg at et danner seg et mønster. For fjerde år på rad nå, er det igjen veldig mye rogn, lurer på hva denne vinteren vil bringe... viser rogna også i år hvordan vinteren vil bli? Hilsen trådstarter, som lurer på hvor lenge rognen vil få rett.
Rumle Skrevet 7. september 2011 #18 Skrevet 7. september 2011 (endret) Dette lurer jeg også på! Forøvrig; Endret 7. september 2011 av Rumle
Antlers Skrevet 7. september 2011 #19 Skrevet 7. september 2011 Jeg er oppvokst med at mye rogn = mye snø, selv om jeg har hørt den andre varianten også. Når det er sagt, er jeg nærmeste nabo til en park med flere rogntrær. Noen fulle av rognebær, noen med mer sparsommelige mengder, og et par trær som ser ut som de er iferd med å dø. Sisntnevte har bare bittelitt rognebær på seg, og de faller av før de har rukket å bli røde. Det blir med andre ord en svært skiftende vinter her
AnonymBruker Skrevet 7. september 2011 #20 Skrevet 7. september 2011 Jeg er oppvokst med at mye rogn = mye snø, selv om jeg har hørt den andre varianten også. Når det er sagt, er jeg nærmeste nabo til en park med flere rogntrær. Noen fulle av rognebær, noen med mer sparsommelige mengder, og et par trær som ser ut som de er iferd med å dø. Jeg stusset veldig på denne tråden før jeg leste ditt innlegg, Antlers. Altså mye rogn, mye snø. Jeg tenkte selvfølgelig på rogn som i fiskeegg. Og så var det rogneBÆR det dreide seg om. Dette har jeg faktisk hørt om før og det gir litt mer mening. Selv om jeg ikke er totalt overbevist om at det er et sikkert tegn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå