Gå til innhold

Noen tekstforfattere her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på hva jobben deres går ut på? Alt mulig innen tekst? Eller? Er det gøy? Utfordrende? Kjedelig? Lett å få jobb?

Er du utdanna tekstforfatter?

Jeg er selv skribent, og kunne tenkt meg å søke på jobb som tekstforfatter i reklamebyrå. Jeg er bare litt usikker på hva jobben går ut på, og om en jobber alene eller i team som tekstforfatter?

Lurer generelt på alt, så blir veldig takknemlig hvis noen kan svare meg.

• 2 måneder senere...
Gjest Tekstforfattern
Skrevet

Jeg tok utdannelsen på Westerdals reklameskole. Tekstforfatteren er normalt med på idé- og planleggingsstadiet, kundemøter, foto-/filmopptak og mye mer, i tillegg til skrivingen. Det er mye stress, og alt haster, siden du er dyr i drift. Det hender også du må gjøre ting du strengt tatt ikke kan (hoppe inn for ADen, for eksempel).

Det beste med jobben er samarbeidet med AD (Art Director). Er lite som slår følelsen når man jobber bra sammen.

Det er mildt sagt vanskelig å få jobb. Du må innom overalt, hele tiden, for å selge deg inn. Mappen skal inneholde spenstige idéer du har tryllet frem siden sist (ikke de samme gamle greiene), pluss eventuelle jobber du kan være bekjent av. Det er en liten andedam, så pass munnen. Jeg har opplevd å intervjue tidligere medelever.

Westerdals eller tilsvarende, vil jeg tro er et minstekrav mange steder: http://www.westerdals.no/linje/tekst.html

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...