Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Ung mor

Dette er gjerne jenter rundt 25-30, som har 1-2 drittunger, relativ lav utdannelse, bor gjerne med samboer/mann et godt stykke fra tettbygde strøk.

Kjennetegn:

- profilbildet de benytter på Facebook er ofte et bilde av babyen(e) deres

- statusen oppdateres kontinuerlig, tilsynelatende uten grunn

- de foretrekker kvantitet framfor kvalitet hva applikasjoner angår. Det er ikke uvanlig å få invitasjoner som "Jeanette wants you as a pet" eller "Hvilken glamourmodell er du?" fra disse

- til tross for veldig høyt aktivitetnivå, er likevel venneantallet noe lavt

det der er meg, minus det med appliksjoner og høyt aktivitetsnivå...

Festløven

Gjerne mellom 17 og 35.

Typiske statusopdateringer:

• XXX Fest til helga! / Fest til helga?
  • XXX Noen som skal ut i dag???
  • XXX er fyllesyk...
  • XXX tok helt av på lørdag!
  • XXX gleder seg til helga!
  • XXX vors her!

Hver søndag fylles news feed-en din opp med "XXX was tagged in an album", der de fleste bildene gir utrykk av at festen/byturen stort sett gikk ut på av å ta bilder av hverandre poserende med ulike typer alkohol og andre festdeltagere.

Kommenterer på bildene med følgende:

"LOOOOL!"

"Fy faen :S Fjern!!"

"Haha! Du tok jo heeeelt av(Y)!"

"Sjekk Rolf i bakgrunnen xD!"

Wallen er stort sett fylt med internhumor og planlegging av neste helg.

Han kjenner jeg!

Videoannonse
Annonse
Gjest pastablasta
Skrevet
:hoho:

Endelig en festlig tråd!

"Den bekreftelsestrengende selvdiggeren (/fjortisen)":

- Profilbildet er som regel et selvportrett, gjerne med webcam, der vedkommende stiller med trutmunn, utringing og tydeligvis har brukt lang tid på badet i forkant av bildet

- Ofte oppdatert status, ingenting er for "smått" til å nevnes

- Legger ut bilder i "samlealbum", helt uten mening og kontekst, der det viktigste er at vedkommende ser bra ut

- Kommenterer alle bildene til venninnene med kommentarer som "nååå, susse på, jentene mine<3", osv.

- Overforbruk av smilyer

Ellers så kjenner jeg igjen de to andre stereotypene som er nevnt :ler:

Kjenner ei alenemor på rundt 30 som har endel av disse trekkene.

Skrevet

Vel, jeg kom over et veldig (i mine øyne) lite pent eksemplar av arten mann som har 1300 "venner" på Facebook.

Han misliker norske jenter. Sier selv at han tenner bare på eksotiske "skjønnheter". Mener selv at han har overnaturlig drag på damer, og ser seg selv som Guds gave til kvinner. Har også overbevist seg selv om at han har Norgesrekord i antall samleier. Dvs. flere enn Rune Rudberg.

Han bruker tiden til å legge han ut fargerike beskrivelser og skildringer av sine seksuelle erfaringer. Dette kasuset skal visstnok har blitt parodiert i et radio-program på Kanal24.

SdL

Skrevet
Vel, jeg kom over et veldig (i mine øyne) lite pent eksemplar av arten mann som har 1300 "venner" på Facebook.

Han misliker norske jenter. Sier selv at han tenner bare på eksotiske "skjønnheter". Mener selv at han har overnaturlig drag på damer, og ser seg selv som Guds gave til kvinner. Har også overbevist seg selv om at han har Norgesrekord i antall samleier. Dvs. flere enn Rune Rudberg.

Han bruker tiden til å legge han ut fargerike beskrivelser og skildringer av sine seksuelle erfaringer. Dette kasuset skal visstnok har blitt parodiert i et radio-program på Kanal24.

SdL

Er ikke dette snakk om selveste Amadeus? :fnise:

Skrevet

En av mine Facebook-venner (eks kollega):

Det dreier seg om en jente i midten av 20-åra, hun har samboer, er student og jobber deltid i butikk. Hun har 423 venner på FB, masse forskjellige applikasjoner og hun er overivrig når det gjelder bytte av profilbilder og oppdatering av profilen. I tillegg tror jeg hun har bestemt seg for å legge ut alle bildene hun har tatt de siste ti åra på FB, så det er album for alt mulig, f.eks. ble "Rogers bursdag i 2003" lagt til for noen dager siden. Hun bruker også mye tid på alle mulige quizer, alt fra "Hvilken Hotel Cæsar karakter er du?" til "Hvilken frisyre er du?".

Skrevet

Haha! Artig lesing ^^ Jeg kjenner til flere av stereotypene.. Unge mødre, partyløvene, fjortisene, emoene og kroppsbyggerne.. ja i det hele tatt xD

Selv er jeg den som har få venner (eget valg, gidder da ikke utlevere meg til ALLE jeg har snakket med hele livet så langt -.-), skriver sjeldent noe i status og av-tagger alle bilder jeg ser av meg :P Tar bare teite quiz'er i ny og ne... Facebook er egentlig noe herk, men er der hovedsaklig fordi typen vil ha meg oppført som dama si :ler:

Skrevet

Festløven

Gjerne mellom 17 og 35.

• XXX er fyllesyk...
  • XXX vors her!

Hver søndag fylles news feed-en din opp med "XXX was tagged in an album", der de fleste bildene gir utrykk av at festen/byturen stort sett gikk ut på av å ta bilder av hverandre poserende med ulike typer alkohol og andre festdeltagere.

"LOOOOL!"

Haha! Ler så jeg griner! Har en del av disse, ja..

Forøvrig er jeg nok av dem som oppdaterer statusen min titt og ofte, men synes også det er gøy å se hva andre driver med. En av de nyttigste tingene, synes jeg ;)

Gjest Gjest_Issy_*
Skrevet

Hva med.. "Jeg tror jeg er ganske populær, men er det ikke"

- 20-25 år

- Han har 800 venner men 90% av dem er fjortiser som ser opp til han på grunn av at han er eldre enn dem

- Hvordan han har blitt kjent med disse fjortisene er jo fordi han er ute å kjører i rånebilen sin og "er sjåfør" for disse i helgene da.

- Han oppdaterer status med " Hva skjera ??" "noen sa de synes jeg er kjekk:D! , og selvfølgelig "Jeg er nok sjåfør i helga, ring meg!"

- Han har over 60 album med bilder

- Han har profilbilder som er av han, men et felles trekk for ALLE profilbildene er at bildene er tatt i profil , og alltid av ansikt uten kropp, han har egentlig ikke noe å vise frem heller.

- For å ikke å nevne at profilen og bildene er selvfølgelig åpen for enhver når man søker på han, venn eller ikke.

Skrevet (endret)

Bruker som tar Facebook-overdose hver dag

- Har over 1000 venner, hvor 90% av disse er personer fra "add me" og "make more friends"-grupper (altså folk de ikke kjenner, men som de kun adder for å få høyt friends-antall)

- Har over 100 applikasjoner, og sender invites til alle vennene for hver applikasjon som legges til (hvis det går an)

- Er medlem av "alle" grupper, og sender også invites til alle "venner" enten de har interesse for saken eller ikke.

- Bruker timesvis hver dag på å spille FB-bingo og sende PET-ditt og datt til "alle" "vennene" sine + alt annet applikasjonsaktiviteter som går an å gjøre, og sharer absolutt alle start-quiz-resultatene de får, uansett hvor uinteressant quizen eller resultatet er for oss andre.

- Skriver meldinger på wallene til alle "vennene" selv om de ikke kjenner de. Og tonen på meldingene er mer kjærlig/sukkersøt enn vi andre sender til de nærmeste vennene våre. "Gla i deg vennen, nuzzeluzzekoz fra Emma"

Melder seg på 1000 forskjellige "causes", men bruker ikke et øre selv på veldedighet.

Endret av Jade
Skrevet
- Er medlem av "alle" grupper, og sender også invites til alle "venner" enten de har interesse for saken eller ikke.

Har en bekjent som melder seg ukritisk inn i alle grupper, slik som med noen ukers mellomrom i sommer: "Hvordan få ned bensinprisene!!!" og "Oss med større drømmer enn billig bensin" :klaske: . Og nei, det var ikke for å delta i for- og i mot-debatter i gruppene, vedkommende har null aktiviteter i noen av de 500 gruppene han er medlem av :roll:

• 1 måned senere...
Skrevet

Kjendisen

- Profilbildet er gjerne tatt av en profesjonell fotograf, og er gjerne tatt i delvis froskeperspektiv, med blikket vendt bort og med interessant skygge i ansiktet.

- De har minst 1.000 venner, flere av dem er andre kjendiser.

- De har mange hilsener på wallen, som de aldri kommenterer. Det er tydelig at hilsenene stort sett kommer fra folk som egentlig ikke kjenner dem.

- Fordi de gjerne har et kreativt yrke er de der i perioder. Det er ikke sjelden at folk som har prøvd å få tak i dem pr. tlf. til slutt ser seg nødt til å sende en facebook-melding for å få tak i vedkommende.

- De er medlemmer av kule grupper som involverer musikk, clubbing, mote osv.

- Statusen deres involverer ofte noe som har med status å gjøre, som at de skal på et lukket arrangement (som Spellemannfesten) eller at de har vært på en kuuul konsert

- Smisk og fanbrev tas alltid imot med stor takk

- De har et uklart forhold til om de elsker eller hater Facebook, men de digger å se den store vennelista si og muligheten for å bygge relasjoner. De har et ukritisk forhold til om det er lurt å laste ned applikasjoner, det viktigste er at alle ser at de har mange venner og er kule.

- De reklamerer for seg selv og sine venner

Jeg har noen kjendisvenner på Fb som jeg kjenner irl, det er morsomt å se hvem av dem som gidder å være på Fb og hvordan de setter opp profilene sine. :-)

Gjest Charming
Skrevet
Ung mor

- til tross for veldig høyt aktivitetnivå, er likevel venneantallet noe lavt

Hvis vi nå skal analysere facebookmedlemmer, og ta dette "dønn seriøst". Så vil jeg påstå jeg beundrer heller de som har få venner på facebook - enn oss som har 5-600. Jeg gikk senest gjennom vennelisten min i går, og begynte å innse hvor ufattelig mange ubrukelige folk jeg har på den. Folk jeg ikke har snakket med på flere år, og kanskje ikke en gang ville hilst på på gaten.

Så venneantallet synes jeg hvertfall ikke vi skal dømme :)

Gjest Charming
Skrevet

Festløven

Gjerne mellom 17 og 35.

• XXX er fyllesyk...
  • XXX vors her!

"LOOOOL!"

Må ærlig innrømme jeg føler meg svært så truffet :)

Skrevet
Det nyforelskede kjæresteparet

-De har alltid profilbilder av de to sammen

-Statusen er konstant "er med snuskepusen", "savner nusselusken, ser h*n ikke før om fem timer :(:(", "elsker kjæresten", "har verdens beste koseklump" "skulle ønske pus var i senga med meg nå" osv osv osv.

-De skriver konstant på wall-en til hverandre med masse klissete kjærlighetserklæringer

-De flørter med hverandre på andre sine wall-er

-Spørsmål som "Hvordan går det med deg?" besvares med "vi har det kjempefint, aldri vært så lykkelige!"

-De sprer medfølelse til alle sine single venner om at "det er nok ikke lenge til du finner noen", uten at den single har bedt om det.

-De sletter alt som kan minne om tidligere romantiske bekjentskaper fra vennelista, selv om det var et køddekyss i fylla for seks år siden

Neineinei. De trenger ikke å være nyforelskede, må du skjønne. Har noen slike selv, og de har vært sammen i flere år. :ler:

Festløven

Gjerne mellom 17 og 35.

• XXX er fyllesyk...
  • XXX vors her!

"LOOOOL!"

Du må ikke glemme det obligatoriske profilbildet som er tatt på siste fest, der personen sitter med en røyk i munnvika og en øl i hånda, mens han "skåler" med kamera.

Huff. Det er utrolig hvordan ting passer.

Har selv hele 70 venner, der jeg angrer på at jeg godkjente noen, fordi de er av noen av de mest irriterende stereotypene her. :ler:

Skrevet

Klatrerosen/The social climber:

-legger ut et usannsynlig antall bilder, som tydelig er tatt for å legge ut på fb og få kommentarer.. typ, står på hendene, poserer med en eller annen rar ting

- kommenterer bilder som blir lagt ut av de med slett, jeg ser ikke ut! og lignende

-har folk de ikke kjenner/møtte for to dager siden på vennelista

-hele tiden nye bestevenner på fb som de skriver sukkersøte kommentarer til ''søta, elsker jentene mineee <3''

-oppdaterer statusen når de gjør noe som gir status, f.eks et eksklusivt arrangement, og lar det stå i en uke

-bruker wall'en til å promotere seg selv, dersom de vil gi en beskjed/fortelle noe ekte så sendes det privat

Skrevet (endret)
Det nyforelskede kjæresteparet

-De har alltid profilbilder av de to sammen

-Statusen er konstant "er med snuskepusen", "savner nusselusken, ser h*n ikke før om fem timer :(:(", "elsker kjæresten", "har verdens beste koseklump" "skulle ønske pus var i senga med meg nå" osv osv osv.

-De skriver konstant på wall-en til hverandre med masse klissete kjærlighetserklæringer

-De flørter med hverandre på andre sine wall-er

-Spørsmål som "Hvordan går det med deg?" besvares med "vi har det kjempefint, aldri vært så lykkelige!"

-De sprer medfølelse til alle sine single venner om at "det er nok ikke lenge til du finner noen", uten at den single har bedt om det.

-De sletter alt som kan minne om tidligere romantiske bekjentskaper fra vennelista, selv om det var et køddekyss i fylla for seks år siden

Hehe, jeg kjenner meg igjen. ;) Selv om jeg ikke svarer "vi har det kjempefint" altså, jeg har dog venner på FB som gjør det også. :ler:

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Gjest Grafica
Skrevet
:ler: Det er lett å kjenne seg igjen, og "alle" gjør det nok innimellom, men jeg har ett par på lista som er heeeeeeeelt ekstreme på det :glare:
Skrevet

Mhm. Må si denne tråden er veldig morsom, og jeg kjenner meg i grunn i flere stereotyper, og samtidig ikke. Men noen her treffer utrolig godt på en del folk jeg har på vennelista, slik som ung småbarnsmor, eller festløven. Herlig! :)

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

stemmer bra bortsett fra at disse damene har tilsynelatende en relativt stor omgangskrets, da de har mellom 500-1000 venner, da de har lagt til "mannen i gata" som venn..

De bytter profilbilde daglig. Klipper ut bilder fra andre hvor de tilfeldigvis var heldige. Legger ut om absolutt alt, noe som er like kjedelig som å høre om hvor ofte de har gått på do den dagen. De kommuniserer med sine venner gjennom facebook. Enten om det er en invitasjon, fortelle hvro koselig det var å treffe venninna den ene dagen osv osv.. Alt deles her, og det er svært viktig å fremstå som en sosial og morsom dame full av gode egenskaper. Synd det ofte ikke stemmer overens med virkeligheten bestandig

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...